Johnny Mandel: muziek.
Er zijn 29 films en 1 serie gevonden.

A Great Day in Harlem

1994 | Documentaire, Muziek

Verenigde Staten 1994. Documentaire van Jean Bach. Met o.a. Dizzy Gillespie, Art Blakey, Art Farmer, Chubby Jackson en Paula Morris.

VV.

Brenda Starr

1989 | Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1989. Avonturenfilm van Robert Ellis Miller. Met o.a. Brooke Shields, Tony Peck, Timothy Dalton, Diana Scarwid en Jeffrey Tambor.

Kunstenaar Peck stapt de strip van Brenda (Shields) binnen om haar over te halen niet te stoppen en wordt meegesleept in haar avonturen als dappere verslaggeefster. Ze moeten achter de uitvinder aan van een nieuwe brandstof, die zich in Zuid-Amerika zou bevinden. Mooi gemaakt, maar het ontbreekt aan een duidelijk verhaal en wat daarvoor moet doorgaan, verzandt. Je krijgt het gevoel dat de makers hun hoofd bij iets anders hadden en dat klopt wel, want de Arabische medefinanciers van deze film bleken achteraf betrokken te zijn bij het wereldwijde fraudeschandaal rondom de BCCI-bank en hadden aanvankelijk geld (wat niet van hen was) gefourneerd omdat ze Brooke Shields zo leuk vonden, maar voldeden later niet meer aan hun verplichtingen. De nog immer durende juridische strijd vertraagde de première: de film bleef drie jaar op de plank liggen. Kortom een mislukking. Naar de strip van Dale Messick.

Assault and Matrimony

1987 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1987. Komedie van James Frawley. Met o.a. Jill Eikenberry, Michael Tucker, John Hillerman, Michelle Phillips en Joseph Cortese.

Doorzichtige komedie over een welgesteld paar, Eikenberry en Tuchner, die voor de buitenwereld gelukkig zijn, maar die elkaar in werkelijkheid grondig haten. Ze verzinnen tientallen manieren om elkaar uit de weg te ruimen. Behalve enkele grappige momenten bevat het scenario van John Binder, gebaseerd op een roman van James Anderson, weinig van belang. Het procédé van real life action, onderbroken door fantasieën, komt uiterst geforceerd over. Een talent als Woody Allen had hier meer van kunnen maken. Fotografie was in handen van Dick Bush en Johnny Mandel leverde de lekker swingende muziek af.

Christmas Eve

1986 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1986. Familiefilm van Stuart Cooper. Met o.a. Loretta Young, Ron Leibman, Trevor Howard, Arthur Hill en Patrick Cassidy.

De aristocratische Young, die samenleeft met de excentrieke Howard, heeft nog slechts één wens: Kerstmis vieren in gezelschap van al haar kleinkinderen, die inmiddels volwassen zijn en in verschillende delen van het land wonen. Zij zijn van elkaar vervreemd wat onderhuidse spanningen teweeg brengt. Mooie, aangrijpende kerstfilm, die een ware hulde werd aan het talent van Young, die meer dan twintig jaar lang elke filmrol weigerde. Ze wordt omringd door een reeks uitstekende acteurs, met Howard aan kop, die op unieke wijze de bijrol vertolkt. Het scenario van Blanche Hanalis, naar een verhaal van Laurence Stallings en Richard Landau zit vol ontroerende momenten en schitterende dialogen. Mooie fotografie van Reginald H. Morris en een knappe score van Johnny Mandel.

Amazing Stories: One For The Road

1985 | Fantasy

Verenigde Staten 1985. Fantasy van Thomas Carter. Met o.a. James Cromwell, Geoffrey Lewis, Joe Pantoliano, Al Ruscio en Douglas Seale.

In 1934 was armoe troef in de Bronx. Barman Ruscio en twee van zijn vaste klanten smeren de oude dronkelap Seale een levensverzekering aan, omdat ze ervan overtuigd zijn dat hij niet lang meer te leven heeft. Vanaf dat moment voorzien ze hem doorlopend van drankjes, zodat ze de premie kunnen opstrijken als Seale erbij neervalt. Maar Seale wil maar niet doodgaan en weldra zijn ze de wanhoop nabij. Plezierige fantasie over hebzucht en egoïsme en hoe de kip de vossen te slim af kan zijn. Geen hoogvlieger, daarvoor is het scenario van James D. Bissell wat té doorzichtig. Inventieve fotografie van Robert Stevens.

A Letter to Three Wives

1985 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1985. Komedie van Larry Elikann. Met o.a. Loni Anderson, Michele Lee, Stephanie Zimbalist, Charles Frank en Michael Gross.

Futloze en onnodige bewerking voor de tv van de klassieker uit 1949 over een vrouw, die aan ieder van drie kennissen een brief overhandigt als ze aan boord van een cruiseschip stappen, waarin staat dat zij een verhouding heeft met een van hun echtgenoten en met hem de benen gaat nemen - ze lezen de brief als ze niet meer van boord kunnen. Hun huwelijken worden op de anatomietafel gelegd en iedere vrouw meent dat er motieven zijn waaruit zou moeten blijken dat het om haar huwelijk gaat. Ann Sothern die ook in de oorspronkelijke versie meedeed, is de moeite waard. Scenario van Joseph L. Mankiewicz.

The Verdict

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Paul Newman, Charlotte Rampling, Jack Warden, James Mason en Milo O'Shea.

Eens was Frank Galvin een vooraanstaand advocaat, maar door zijn drankprobleem is hij aan lager wal geraakt. Een bevriend collega speelt hem een, op het oog vrij eenvoudig, zaakje toe: een echtpaar dat een schadeclaim heeft ingediend tegen een arts, omdat de zuster van de vrouw door een verkeerde behandeling in coma is geraakt. Met een onverwacht opduikende getuige lijkt het onmogelijk de zaak te verliezen en Galvin speelt het dan ook hoog. Op het moment van de rechtszaak is de getuige onbereikbaar, maar inmiddels is Frank overtuigd van de schuld van de arts en heeft hij zijn oude vechtlust terug.

Lookin' to Get Out

1982 | Komedie

Verenigde Staten 1982. Komedie van Hal Ashby. Met o.a. John Voight, Burt Young, Bert, Remsen en Jude Farese.

Co-scenarist (met Al Schwarz) en coproducent Voight imiteert Al Pacino in deze verwarrende, onwaarschijnlijke komedie. Twee verlopen figuren weten zich met een hoop list en bedrog in een suite van het MGM Grand te installeren en zijn van plan een grote slag te slaan met het kaartspel. Remsen is, als een sluwe oude valsspeler, het enige lichtpuntje in deze ramp, die al in 1980 werd opgenomen, en helaas niet op de plank is blijven liggen.

Deathtrap

1982 | Komedie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1982. Komedie van Sidney Lumet. Met o.a. Michael Caine, Christopher Reeve, Dyan Cannon, Irene Worth en Henry Jones.

De veelvuldig verfilmde schrijver Ira Levin schreef ook het toneelstuk Deathtrap, dat tussen 1978 en 1982 bijna 1800 keer werd opgevoerd op Broadway. Uiteraard werd ook dit stuk verfilmd. Sidney Bruhl (Caine) is een uitgebluste toneelauteur. Hij kan zijn gebrek aan inspiratie niet meer verbergen. Een van zijn studenten, Reeve, overhandigt hem een ijzersterk script. Een buitenkansje! Bruhl bedenkt een ingewikkeld plan om de student te vermoorden en diens stuk in te pikken. Maar de uitvoering valt nog niet mee. Caine en Reeve hebben volop de kans zich uit te leven in deze speelse moordkomedie.

Evita Peron

1981 | Biografie

Verenigde Staten 1981. Biografie van Marvin J. Chomsky. Met o.a. Faye Dunaway, Rita Moreno, José Ferrer, Pedro Armendáriz jr en Michael Constantine.

Argentini[KA3]e 1926. Donna Juana (Jurado) en haar kinderen worden geweerd op de wake bij het lijk van Juan Duarte. Deze vernedering maakt grote indruk op de kleine Eva. Jaren later ontmoet ze (nu in de gedaante van Dunaway) Juan Peron (Farentino). Met de steun van de vakbonden slaagt ze erin het volk te overtuigen Peron als presidentskandidaat te kiezen. Na zijn verkiezing trouwen ze. Eva is nu 'first lady' van Argentinië en ze wordt geliefd bij de bevolking. Haar macht lijkt grenzeloos. Goed gespeelde, van alle politiek gespeende, visie op de populariteit van de jong gestorven Eva Peron. Een sterk vereenvoudigde biografie die goed inspeelt op het sentiment van de kijker. De bronnen voor het scenario van Ronald Harwood waren Evita-First Lady van John Barnes en Eva Peron van Nicholas Fraser en hebben niets te maken met de musical EVITA. In beeld gebracht door Stanley E. Gilbert. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen.

The Baltimore Bullet

1980 | Misdaad, Komedie, Sportfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1980. Misdaad van Robert Ellis Miller. Met o.a. James Coburn, Omar Sharif, Bruce Boxleitner, Ronee Blakely en Jack O'Halloran.

Coburn, met de bijnaam uit de titel, houdt van mooie meiden en verdient de kost met het spelen van winnende partijtjes biljart. Daartoe reist hij met de jonge Boxleitner Amerika af, die hij inmiddels de kneepjes van het `vak` heeft geleerd. Boxleitner wil zichzelf bewijzen door de gladde Sharif te verslaan, een concurrerende virtuoos. Als ze van te voren $ 20,000 dollar op tafel leggen, doet hij mee. Een amusante variatie op de veel serieuzere (en betere) THE HUSTLER en THE COLOR OF MONEY met slimmigheidjes uit THE STING.

Caddyshack

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van Harold Ramis. Met o.a. Chevy Chase, Rodney Dangerfield, Ted Knight, Michael O'Keefe en Bill Murray.

Altijd prijs, een project van scenarist/ regisseur Harold Ramis samen met Saturday Night Live-helden Chevy Chase en/of Bill Murray (zie ook bijvoorbeeld National Lampoon's vacation, Ghostbusters, Groundhog day). Caddyshack biedt fijne, losse, anarchistische, anti-elitaire humor en was een trendsetter voor het soort dat welig tierde in de jaren tachtig. O'Keefe speelt een golfcaddie die graag een caddiebeurs binnensleept door aan te pappen met invloedrijk golfclublid rechter Smails (Knight). Hij krijgt ook te maken met de foute, Zen-gefixeerde rijkaard Ty (Chase) en de grondeekhoorn-hatende terreinmanager Carl (Murray). (IdH/VPRO Gids)

Being There

1979 | Drama, Komedie

Verenigde Staten​/​​Japan​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 1979. Drama van Hal Ashby. Met o.a. Peter Sellers, Shirley MacLaine, Melvyn Douglas, Jack Warden en Richard Dysart.

Sellers als kinderlijke figuur die de kans krijgt belangrijke en machtige personen te ontmoeten doordat zij zijn verwarde stilzwijgen uitleggen als blijk van zijn briljante persoonlijkheid. Ruwe, zwartgallige humor, met veel woest-geestig commentaar op het Amerika van het tv-tijdperk. De film is echter veel en veel te lang. Jerzy Kosinski schreef het script naar zijn eigen verhaal. Douglas kreeg een Oscar voor de beste bijrol in de vertolking van zijn rol als PR-man voor politieke figuren.

Agatha

1979 | Thriller

Verenigde Staten 1979. Thriller van Michael Apted. Met o.a. Dustin Hoffman, Vanessa Redgrave, Timothy Dalton, Helen Morse en Celia Gregory.

In december 1926, kort na het verschijnen van haar roman [KL]The Murder Of Roger Ackroyd[KLE], verdween de populaire schrijfster Agatha Christie (Redgrave). Tien dagen later dook ze op in een kuuroord, waar ze onder pseudoniem was ingeschreven. Deze film geeft een fictief verslag van het hoe en waarom van de verdwijning, gezien door de ogen van een Amerikaanse journalist (Hoffman). Traag en ouderwets melodrama waarin, om in Christie's stijl te blijven, een moordintrige werd verwerkt. Het middelmatige scenario van Kathleen Tynan en Arthur Hopcraft, gebaseerd op de roman van Tynan, wordt gered door het superieure spel van beide protagonisten en de adembenemend mooie decors van Shirley Russell, die een uniek beeld geven van het Engeland van de jaren 1920. Mooie fotografie van Vittorio Storaro.

Freaky Friday

1977 | Komedie, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1977. Komedie van Gary Nelson. Met o.a. Barbara Harris, Jodie Foster, John Astin, Patsy Kelly en Dick Van Patten.

Foster en haar moeder Harris denken beiden dat de ander een paradijselijk leventje leidt. Ze willen dan ook niets liever dan elkaars plaats innemen. Op een gekke vrijdag gebeurt het. De dochter zit plotseling in het aantrekkelijk lichaam van mama, terwijl de moeder opeens weer een tiener is. De grote vraag is of ze nog zo blij zijn met de situatie, als ze met elkaars problemen worden geconfronteerd. Koddige voorloper van de vader- zoonverwisselingen, die eind jaren 1980 populair waren in de Amerikaanse film. Eigenlijk een moderne bewerking van Peter Ustinovs VICE VERSA (1947). Het scenario dat Mary Rodgers uit haar eigen roman putte, zit vol actie en bevat veel leuke gags, waaraan zowel moeders als dochters heel wat plezier zullen beleven. Voor de fotografie van deze Walt Disney-productie tekende Charles F. Wheeler.

Escape to Witch Mountain

1975 | Fantasy, Familiefilm, Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 1975. Fantasy van John Hough. Met o.a. Eddie Albert, Ray Milland, Kim Richards, Ike Eisenmann en Donald Pleasence.

Warmbloedige Disney-film over twee weesjes met telekinetische én telepathische krachten, die hun ware identiteit hopen te achterhalen op de mysterieuze Heksenberg. De zoektocht wordt bemoeilijkt door een schurk (Milland) die misbruik wil maken van hun talenten. Een vermakelijke film over de kinderfantasie dat je ouders niet je echte ouders zijn en dat je afstamt van vreemde, interessantere lieden. Bewerking van het gelijknamige boek van Alexander Key en gevolgd door Return from Witch Mountain (1978) van dezelfde regisseur. In 1995 en 2009 verschenen remakes, maar het origineel is het leukst.

Winter Dreams Summer Wishes

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van Gilbert Cates. Met o.a. Joanne Woodward, Martin Balsam en Sylvia Sidney.

Warmbloedige Disney-film over twee weesjes met telekinetische én telepathische krachten, die hun ware identiteit hopen te achterhalen op de mysterieuze Heksenberg. De zoektocht wordt bemoeilijkt door een schurk (Milland) die misbruik wil maken van hun talenten. Een vermakelijke film over de kinderfantasie dat je ouders niet je echte ouders zijn en dat je afstamt van vreemde, interessantere lieden. Bewerking van het gelijknamige boek van Alexander Key en gevolgd door Return from Witch Mountain (1978) van dezelfde regisseur. In 1995 en 2009 verschenen remakes, maar het origineel is het leukst.

The Last Detail

1973 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1973. Komedie van Hal Ashby. Met o.a. Jack Nicholson, Otis Young, Randy Quaid, Clifton James en Carol Kane.

Een marinier heeft veertig dollar gestolen uit de liefdadigheidspot van de vrouw van zijn generaal en wordt door twee onderofficieren van de marinebasis in Norfolk overgebracht naar de militaire gevangenis. Subtiele komedie met dramatische ondertoon over een relatie die begint zoals die is tussen gevangenen en bewakers, maar uitgroeit tot een hechte vriendschap. Als moet worden gekozen tussen vriendschap en carrière, komt iedereen echter weer met beide voeten op de grond. Een genadeloze analyse van de Amerikaanse waarden, onverbloemd en eerlijk neergezet door een schitterende cast, die alles haalt uit het heerlijke scenario dat Robert Towne putte uit de gelijknamige roman van Darryl Ponicsan. Knappe fotografie van Michael Chapman. Gilda Radner is te zien in een klein rolletje.

Summer Wishes, Winter Dreams

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van Gilbert Cates. Met o.a. Joanne Woodward, Martin Balsam, Sylvia Sidney, Dori Brenner en Ron Rickards.

Een gevoelige psychologische studie van een frigide vrouw (Woodward) die bezeten is van haar jeugd en overstuur raakt door haar koelheid tegenover anderen. Balsam is minstens zo goed als begrijpende echtgenoot.

M*A*S*H

1972 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1972. Komedie van Larry Gelbart. Met o.a. Alan Alda, Loretta Swit, Jamie Farr, William Christopher en Harry Morgan.

Een gevoelige psychologische studie van een frigide vrouw (Woodward) die bezeten is van haar jeugd en overstuur raakt door haar koelheid tegenover anderen. Balsam is minstens zo goed als begrijpende echtgenoot.

M*A*S*H

1970 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1970. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Donald Sutherland, Elliott Gould, Robert Duvall, Sally Kellerman en Tom Skerritt.

Het liedje aan het begin van de film - 'Suicide is painless' - klinkt zo rustig en vriendelijk en de personages Hawkeye (Sutherland) en Trapper John (Gould) zijn zo innemend dat je bijna vergeet dat er een oorlog aan de gang is. Maar M*A*S*H gaat wel degelijk over oorlog, de Koreaanse, en chirurgen Hawkeye en Trapper John willen niets liever dan zo snel mogelijk weg uit hun mobiele legerziekenhuis. Altmans succesvolle anti-oorlogsfilm - die uitkwam op het hoogtepunt van de anti-Vietnam demonstraties - werd een inspiratiebron voor een langlopende tv-serie, maar de film is leuker, brutaler en minder sentimenteel.

That Cold Day in the Park

1969 | Drama

Verenigde Staten​/​​Canada 1969. Drama van Robert Altman. Met o.a. Sandy Dennis, Michael Burns, Susanne Benton, John Garfield Jr. en Luana Anders.

Een vreemde, voortmodderende film over een gefrustreerde oude vrijster die een jongeman in huis neemt na een ontmoeting in het park. Wat erop volgt is bizar en ongebruikelijk; niet vergelijkbaar met Altmans latere films. Gefilmd in Canada. De tv- versie duurt maar 92m.

Heaven with a Gun

1969 | Western

Verenigde Staten 1969. Western van Lee H. Katzin. Met o.a. Glenn Ford, Carolyn Jones, Barbara Hershey, John Anderson en David Carradine.

Acteur Glenn Ford was op zijn hoogtepunt in de jaren '40 met gewaardeerde uitschieters in de jaren '60. De reliwestern Heaven with a Gun behoort niet tot zijn beste werk maar wie kan er klagen over een weidse western met een schietgrage cowboy die bijklust als priester en vervolgens door opvliegende boeren wordt ontmaskerd als ex-crimineel. Ford doet nog even zijn best om middels de dialoog de hemelse vrede te bewaren maar zijn schietijzers jeuken als vanouds op de heup. Bijbels, boeven en blauwe bonen met het natuurschoon van Arizona onder handbereik.

Pretty Poison

1968 | Thriller, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1968. Thriller van Noel Black. Met o.a. Anthony Perkins, Tuesday Weld, Beverly Garland, John Randolph en Dick O'Neill.

Perkins is een vreemde jongeman, die in een fantasiewereld leeft. Op de fabriek waar hij werkt, ontmoet hij de optimistische middelbare scholiere Weld. Zij twijfelt niet aan zijn bewering dat zijn fabrieksbaantje een dekmantel is voor zijn activiteiten als CIA-agent. Hij wordt ontslagen en slaat helemaal door. Samen met Weld bedenkt hij een plannetje om de fabriek te saboteren. Maar dit leidt geheel onverwacht tot moord. Merkwaardige zwarte komedie, met Perkins in zijn beste rol sinds PSYCHO, terwijl ook Weld bijzonder sympathiek overkomt in een allesbehalve lieve rol. Het schitterende scenario is van de hand van Lorenzo Semple Jr., die zijn inspiratie haalde uit de roman She Let Him Continue van Stephen Geller, een geslaagde cocktail van bizarre humor en grove misdaad. Gefilmd door David Quaid.

Point Blank

1967 | Thriller, Film noir, Actiefilm

Verenigde Staten 1967. Thriller van John Boorman. Met o.a. Lee Marvin, Angie Dickinson, Keenan Wynn, Carroll O'Connor en Lloyd Bochner.

Nadat hij door zijn vrouw en beste vriend is neergeschoten en beroofd van 93 duizend dollar wil crimineel Walker (Marvin) zijn geld terug. Goedschiks of kwaadschiks. Sterke noir-thriller, vooral dankzij de uitstekende rol van Marvin, die een fenomenale natuurkracht neerzet. Point Blank wordt verteld in flashbacks en flashforwards, een bewust gekozen fragmentarische structuur, volgens regisseur Boorman 'om achter de plot een tweede betekenis te suggereren', en 'de karakters ambiguïteit te geven'. In een matige remake uit 1999, Payback, kan Mel Gibson niet tippen aan Marvin.

The Russians Are Coming the Russians Are Coming

1966 | Komedie

Verenigde Staten 1966. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Carl Reiner, John Phillip Law, Andrea Dromm, Ben Blue en Paul Ford.

Deze populaire komedie over een Russische onderzeeër, die op de kust van New England strandt, werd in 1966 ongelooflijk overschat. Nu is het alleen nog een aardige tv-praatklucht, gered door goed camerawerk van Joseph Biroc en door de grappen van Arkin en Winters. Scenario van William Rose naar een roman van Nathaniel Benchley.

Harper

1966 | Mysterie, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1966. Mysterie van Jack Smight. Met o.a. Paul Newman, Lauren Bacall, Julie Harris, Robert Wagner en Arthur Hill.

Gewezen rechercheur Archer uit Ross Macdonalds misdaadroman 'The Moving Target' (1949) werd voor de filmadaptatie Harper. Terwijl het huwelijk van de met ethiek behepte privédetective op scheiding staat, vraagt de welgestelde Elaine Sampson (Bacall) hem om haar verdwenen wederhelft op te sporen. Aldus werkt Harper, hardgekookte private eye in de traditie van Hammetts Sam Spade en Chandlers Philip Marlowe, zich volgens het noir-boekje fiks in de Californische nesten. Minus: Harpers echtelijke trubbels zijn een nodeloos verzinsel van scenarist William Goldman. Bonus: kien gekaderde 'Scope-fotografie van Conrad L. Hall (1926-2003). Newmans tweede, kwalitatief inferieure Harper-avontuur The Drowning Pool (1975) flopte.

The Sandpiper

1965 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1965. Romantisch drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Elizabeth Taylor, Richard Burton, Eva Marie Saint, Charles Bronson en Robert Webber.

Pretentieus en voorspelbaar vehikel voor het duo Taylor/Burton met mooie plaatjes van Californië en een fijn Oscarwinnend liedje 'The Shadow of Your Smile'. Onconventionele artieste Laura (Taylor) zendt haar onhandelbare zoon naar een kostschool, die geleid wordt door de getrouwde, streng gelovige dr Hewitt (Burton). Als Hewitt besluit om Laura met een huisbezoek te vereren, wordt hij geconfronteerd met de lichtzinnige kanten van het kunstenaarsbestaan. Maar guess what: ondanks alle verschillen raakt het stel toch verliefd. Curieus gecaste Charles Bronson speelt een kunstenaar die naakte Laura in hout vereeuwigt.

The Americanization of Emily

1964 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1964. Oorlogsfilm van Arthur Hiller. Met o.a. James Garner, Julie Andrews, Melvyn Douglas, James Coburn en Joyce Grenfell.

Garner is een marine-officier, die gestationeerd is in Londen tijdens WO II; zijn voornaamste taak is het recruteren van dames voor vermaak en ontspanning van zijn superieuren; er ontstaat een romance tussen hem en Andrews. Als gevolg van een meesterplan van een Amerikaanse admiraal moet hij dan het eerste ongewilde slachtoffer worden van de invasie in Normandië. De film schetst een zeer cynisch beeld van de kliek van de hoogste officieren in die oorlog. Scenario van Paddy Chayefski naar de roman van William Bradford Huie. Camerawerk van Philip Lathrop.

I Want to Live!

1958 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1958. Biografie van Robert Wise. Met o.a. Susan Hayward, Simon Oakland, Virginia Vincent, Theodore Bikel en Wesley Lau.

De kijker wordt niet gespaard in I Want to Live! Het gaat van kwaad tot erger met Barbara Graham (Hayward); regisseur Wise zorgt ervoor dat geen naar moment aan de kijker voorbij gaat en Hayward pompt zo veel gevoel, leven en realisme in haar rol dat haar aanschouwen bijna ondraaglijk wordt. Niemand vond het gek dat Hayward de Oscar won. In 1958 was het publiek bekend met het echte leven van Barbara Graham, maar met I Want to Live! valt tijdloos mee te leven. Barbara, product van een gebroken gezin, laat zich in met de verkeerde mensen, wordt moeder en drugsverslaafde en raakt betrokken bij moord.