Didier Sandre: cast.
Er zijn 36 films gevonden.

J'accuse

2019 | Drama, Historische film, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 2019. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Jean Dujardin, Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Grégory Gadebois en Hervé Pierre.

In 1894 wordt de Joodse officier Alfred Dreyfus ten onrechte veroordeeld voor spionage: een schandaal dat de antisemitische Franse politiek jarenlang op zijn kop zou zetten. De 86-jarige Polanski brengt deze beruchte episode indrukwekkend tot leven, met grootse decors en spannende rechtbankscènes. Maar J'accuse is vooral ook belegen cinema van een filmmaker wiens artistieke gloriejaren ver achter hem liggen. En het helpt niet dat Polanski, die in 1977 een dertienjarig meisje verkrachtte en zijn straf ontliep door naar Frankrijk te vluchten, wel heel opzichtig verwijst naar zijn eigen verleden.

Les années perdues

2015 | Misdaad, Drama

Frankrijk 2015. Misdaad van Nicolas Picard. Met o.a. Sarah Adler, Michaël Cohen, Didier Sandre, Anne Alvaro en Julie-Anne Roth.

Verfranste en kartelrandjesvrije whodunit naar The Lost Years van genrekoningin Mary Higgins Clark. Wanneer de dementerende Catherine Launey (Alvaro) met een wapen in haar hand wordt aangetroffen bij het ontzielde lichaam van haar echtgenoot Jean, wijst alles op een tragische crime passionel. Er zijn echter ongerijmdheden, stelt dochter Marie (Adler) vast, en gaat zelf op speurtocht. Een plus is de aanwezigheid van Alvaro, voornamelijk een theateractrice. Picard draaide eerder sfeerrijke telethrillers over de achttiende-eeuwse Parijse politiecommissaris Nicolas le Floch.

Hell

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Bruno Chiche. Met o.a. Sara Forestier, Nicolas Duvauchelle, Christiane Millet, Didier Sandre en Anne-Marie Philipe.

Verfranste en kartelrandjesvrije whodunit naar The Lost Years van genrekoningin Mary Higgins Clark. Wanneer de dementerende Catherine Launey (Alvaro) met een wapen in haar hand wordt aangetroffen bij het ontzielde lichaam van haar echtgenoot Jean, wijst alles op een tragische crime passionel. Er zijn echter ongerijmdheden, stelt dochter Marie (Adler) vast, en gaat zelf op speurtocht. Een plus is de aanwezigheid van Alvaro, voornamelijk een theateractrice. Picard draaide eerder sfeerrijke telethrillers over de achttiende-eeuwse Parijse politiecommissaris Nicolas le Floch.

Saint-Germain ou La négociation

2003 | Drama, Historische film

Frankrijk 2003. Drama van Gérard Corbiau. Met o.a. Jean Rochefort, Marie-Christine Barrault, Rufus, Didier Sandre en Vincent Grass.

Geboren acteur Jean Rochefort schittert als de onbewogen Monsieur Malassise, ambassadeur in Italië, die in 1570 door Catherine de Médici, de moeder van koning Charles IX wordt ontboden om de angel uit het slepende conflict tussen de katholieken en de protestanten te halen. Verblind door lof van hof en thuisfront verwordt Malassise tot pion van De Médicis die slechts tijd willen winnen voor de moordpartijen van de Bartolomeusnacht. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Francis Walder waarvoor hij in 1958 de prestigieuze Prix Goncourt won.

L'enfant éternel

2002 | Thriller

Frankrijk 2002. Thriller van Patrick Poubel. Met o.a. Marie-Christine Orry, Didier Sandre en Catherine Frot.

Geboren acteur Jean Rochefort schittert als de onbewogen Monsieur Malassise, ambassadeur in Italië, die in 1570 door Catherine de Médici, de moeder van koning Charles IX wordt ontboden om de angel uit het slepende conflict tussen de katholieken en de protestanten te halen. Verblind door lof van hof en thuisfront verwordt Malassise tot pion van De Médicis die slechts tijd willen winnen voor de moordpartijen van de Bartolomeusnacht. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Francis Walder waarvoor hij in 1958 de prestigieuze Prix Goncourt won.

Deux frères

2000 |

Frankrijk 2000. Philippe Laik. Met o.a. Eva Darlan, Julie Jezequel en Didier Sandre.

Geboren acteur Jean Rochefort schittert als de onbewogen Monsieur Malassise, ambassadeur in Italië, die in 1570 door Catherine de Médici, de moeder van koning Charles IX wordt ontboden om de angel uit het slepende conflict tussen de katholieken en de protestanten te halen. Verblind door lof van hof en thuisfront verwordt Malassise tot pion van De Médicis die slechts tijd willen winnen voor de moordpartijen van de Bartolomeusnacht. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Francis Walder waarvoor hij in 1958 de prestigieuze Prix Goncourt won.

Passion interdite

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Thierry Binisti. Met o.a. Didier Sandre, Myriam Moraly, Caroline Silhol en Ludivine Sagnier.

Geboren acteur Jean Rochefort schittert als de onbewogen Monsieur Malassise, ambassadeur in Italië, die in 1570 door Catherine de Médici, de moeder van koning Charles IX wordt ontboden om de angel uit het slepende conflict tussen de katholieken en de protestanten te halen. Verblind door lof van hof en thuisfront verwordt Malassise tot pion van De Médicis die slechts tijd willen winnen voor de moordpartijen van de Bartolomeusnacht. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Francis Walder waarvoor hij in 1958 de prestigieuze Prix Goncourt won.

Conte d'automne

1998 | Romantisch drama

Frankrijk 1998. Romantisch drama van Éric Rohmer. Met o.a. Béatrice Romand, Marie Rivière, Alain Libolt, Alexia Portal en Didier Sandre.

In de openingsscène van dit laatste deel in de Contes des quatre saisons zoeft in de Zuid-Franse Drôme de herfstmistral door bomen en struiken. Zonder dat er een woord is gezegd heeft meester Rohmer de sfeer al geschilderd: de vermakelijke vertelling over eenzame wijnboerin Magali (Romand) die door boekhandelaarster-vriendin Isabelle (Rivière) middels heimelijke contactadvertentie aan de man wordt gebracht, kan beginnen. Ook deze Rohmer tintelt weer van de pikante dialogen en fijnzinnige observaties. De plagerig spannende gesprekken tussen Rivière (goddelijk) en Libolt (als de beoogde huwelijkskandidaat) zijn wondertjes van filmkunst zoals alleen Eric Rohmer ze kan brengen.

La femme d'un seul homme

1997 | Romantiek

België​/​​Frankrijk 1997. Romantiek van Robin Renucci. Met o.a. Clémentine Célarié, Didier Sandre, Barbara Schulz, Robin Renucci en Julie Voisin.

In de openingsscène van dit laatste deel in de Contes des quatre saisons zoeft in de Zuid-Franse Drôme de herfstmistral door bomen en struiken. Zonder dat er een woord is gezegd heeft meester Rohmer de sfeer al geschilderd: de vermakelijke vertelling over eenzame wijnboerin Magali (Romand) die door boekhandelaarster-vriendin Isabelle (Rivière) middels heimelijke contactadvertentie aan de man wordt gebracht, kan beginnen. Ook deze Rohmer tintelt weer van de pikante dialogen en fijnzinnige observaties. De plagerig spannende gesprekken tussen Rivière (goddelijk) en Libolt (als de beoogde huwelijkskandidaat) zijn wondertjes van filmkunst zoals alleen Eric Rohmer ze kan brengen.

La femma d'un seul homme

1997 |

Frankrijk 1997. Robin Renucci. Met o.a. Barbara Schulz, Didier Sandre en Clémentine Célarié.

In de openingsscène van dit laatste deel in de Contes des quatre saisons zoeft in de Zuid-Franse Drôme de herfstmistral door bomen en struiken. Zonder dat er een woord is gezegd heeft meester Rohmer de sfeer al geschilderd: de vermakelijke vertelling over eenzame wijnboerin Magali (Romand) die door boekhandelaarster-vriendin Isabelle (Rivière) middels heimelijke contactadvertentie aan de man wordt gebracht, kan beginnen. Ook deze Rohmer tintelt weer van de pikante dialogen en fijnzinnige observaties. De plagerig spannende gesprekken tussen Rivière (goddelijk) en Libolt (als de beoogde huwelijkskandidaat) zijn wondertjes van filmkunst zoals alleen Eric Rohmer ze kan brengen.

Intime conviction

1997 | Thriller, Drama

Frankrijk 1997. Thriller van John Lvoff. Met o.a. Rosemary Le Vaullée, Didier Sandre, Elisabeth Depardieu, Julie Depardieu en Philippe Duclos.

In de openingsscène van dit laatste deel in de Contes des quatre saisons zoeft in de Zuid-Franse Drôme de herfstmistral door bomen en struiken. Zonder dat er een woord is gezegd heeft meester Rohmer de sfeer al geschilderd: de vermakelijke vertelling over eenzame wijnboerin Magali (Romand) die door boekhandelaarster-vriendin Isabelle (Rivière) middels heimelijke contactadvertentie aan de man wordt gebracht, kan beginnen. Ook deze Rohmer tintelt weer van de pikante dialogen en fijnzinnige observaties. De plagerig spannende gesprekken tussen Rivière (goddelijk) en Libolt (als de beoogde huwelijkskandidaat) zijn wondertjes van filmkunst zoals alleen Eric Rohmer ze kan brengen.

L'uomo che ho ucciso

1995 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1995. Drama van Giorgio Ferrara en Giorgio Ferrara. Met o.a. Carlo Cecchi, Didier Sandre, Delia Boccardo, Nicola Farron en Patrice Kerbrat.

De mooie Isabella (Mika[KA3]el) is gehuwd met kapitein ter zee Daveria (Sandre). Ze wordt beschuldigd van moord op een ondergeschikte van Daveria. Tijdens het proces hebben de openbare aanklager en de verdediger twee lezingen van de zaak. De officier van justitie stelt dat het om moord met voorbedachte rade gaat omdat Isabella een liefdesrelatie wilde beëindigen. De advocaat zegt dat het om zelfverdediging gaat omdat het slachtoffer Isabella wilde verkrachten. Uit deze tegengestelde pleidooien moet de jury kiezen tussen schuld en onschuld. De eindeloze dialogen maken het de kijker behoorlijk lastig om continu de aandacht vast te houden. Bovendien heb je snel in de gaten hoe de afloop zal zijn met een finale, die aan een misdaadverhaal van Agatha Christie doet denken. Het scenario is van Pierre Dumayet, Mimmo Rafele en regisseur Ferrara naar de roman 1912 + 1 van Leonardo Sciascia. Het camerawerk is van Riccardo Grassetti. Nicam Stereo.

Une famille formidable : Nicolas s'en va-t-en guerre

1994 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1994. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Béatrice Agenin, Milena Vukotic en Cécile Caillaud.

De Beaumonts trekken in hun nieuwe woonst in en treffen, tot hun groot genoegen Reine (Agenin, die de rol van Spaak overneemt) terug, die herstellende is van een zwaar auto-ongeval. Ze is een relatie begonnen met een advocaat, de vader van Audrey (Caillaud). Nicolas (Sarfati) verwaarloost zijn vrouw. Hij verdwijnt heel der nachten om zich aan het pokerspel over te geven. Met deze zevende aflevering verzinkt deze Franse soap helemaal in het onbenullige. Wat begon als een charmant familieportret is een derderangs stationsrommanetje geworden. Het scenario is van Santoni en Corinne Atlas. Voor de fotografie tekende Claude Robin. Nicam Stereo. Formaat 16/9.

Une famille formidable : L'amour en vacances

1994 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk​/​​Portugal 1994. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Béatrice Agenin, Maxime Leroux en Milena Vukotic.

Na een moeilijk jaar trekt Catherine, samen met haar zus Paule en de kinderen, naar Portugal om de vakantie door te brengen bij haar vader. Ze komt er echter terecht in een wervelstorm van emoties. De vriendin van haar vader trekt weg omdat ze het beu is dat er steeds naakte modellen in zijn schildersatelier staan. Catherine maakt gebruik van haar bemiddelingstalent om overal wat trachten bij te schaven, tot ze er zelf onderdoor gaat en troost zoekt bij Eric (Leroux), een Franse tourist. Een reeks die al veel te lang gerokken wordt, zodat de scenario`s zichzelf gaan herhalen. Flauw, voorspelbaar en melig dat is het script dat Santoni schreef, samen met Corinne Atlas en Natalie Carter. Gelukkig is dit de achtste en (voorlopig?) voorlaatste aflevering. Gefotografeerd door Claude Robin.

Une famille formidable : De père en fils

1994 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1994. Komedie van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Béatrice Agenin, Daniel Gélin en Milene Vukotic.

Het overlijden van Juliens moeder komt als een schok aan in het leven van de Beaumonts. Julien en Audrey trekken tijdelijk in het huis van de moeder in, maar de broers en zusters van Julien kunnen de autoriteit van Audrey maar moeilijk aanvaarden. Om de vrede te handhaven sluit Julien terug vrede met Jacques en ze zullen weer samenwerken aan de [KL]Guide Beaumont[KLE]. De onverwachte verschijning van Jacques` vader, Edouard (Gélin) gaat gepaard met spanningen. Deze laatste aflevering van de populaire tv-reeks is kwalitatief weer beter dan de voorgaanden, vooral dank zij de schitterende prestatie van Gélin. Het einde is natuurlijk voorspelbaar in al zijn sentimentaliteit. Santoni schreef het scenario samen met Corinne Atlas en Claude Robin stond weer in voor de fotografie.

Petits arrangements avec les morts

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Pascale Ferran. Met o.a. Didier Sandre, Catherine Ferran, Charles Berling, Sabrina Leurquin en Guillaume Charras.

Drieluik die verhalen aan elkaar verbindt op een strand in Bretagne. Kaleidoscopische film waarvan de bonte puzzelstukjes geleidelijk aan één geheel vormen. Literair scenario en bijbehorend, competent spel van de hoofdrollen. Prachtig camerawerk dat op het filmfestival van Cannes bekroond werd met de gouden camera. Film voor fijnproevers met engelengeduld.

Une famille formidable : Dure, dure, la rentrée

1993 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1993. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Catherine Spaak, Milena Vukotic en Cécile Caillaud.

Na haar terugkeer uit Portigal valt Catherine in een grote leegte. De hele familie is het huis uit en Jacques is meestal bezig met zijn werk, verplaatsingen naar het buitenland, zakendiners, enz. Reine (Spaak) leidt het geheel met vaste hand. De in de liefde ontgoochelde Nicolas verhuist naar een loft boven het appartement van Alexis (Montes) en Marc. Deze laatste zit in de moeilijkheden. Zijn homosexualiteit werd ontdekt door een van zijn leerlingen en nu loopt zijn aanstelling als leraar gevaar. Het verhaaltje van de familie Beaumont kabbelt rustig verder, maar de hele crew werkt zuiver op routine. Nu we de personages kennen zijn hun belevenissen minder leuk. Het scenario voor deze zesde aflevering werd geschreven door Corinne Atlas, Alain Layrac en David Pharao. Claude Robin stond achter de camera.

Une famille formidable : Des vacances mouvementées

1993 | Familiefilm, Komedie

Portugal​/​​Frankrijk 1993. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Catherine Spaak, Milena Vukotic en Cécile Caillaud.

Duperey en Le Coq verheugen zich over het feit dat ze eindelijk op vakantie kunnen gaan naar Portugal waar bijna de hele familie verenigd zal zijn, want ook Duperey's zus, Vukotic gaat naar Portugal om er haar vriend te zien. Vader en moeder zijn van plan er een tweede huwelijksreis van te maken. Wanneer haar vriend niet op het rendez-vous verschijnt ontdekt Vukotic dat deze gehuwd en vader van drie kinderen is. Ze poogt zelfmoord te plegen. Alle bekende ingrediënten zitten weer netjes op een rij om de kijker te doen huilen en lachen in deze vijfde aflevering van een reeks waarbij je in geen geval mag nadenken. De kwaliteit gaat zienderogen achteruit. Corinne Atlas, Alain Layrac en Jean-Louis Tribes schreven het scenario. Fotografie is van Claude Robin.

Une famille formidable : Bonnes et mauvaises surprises

1993 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1993. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Catherine Spaak, Milena Vukotic en Philippe Khorsand.

Na de geboorte van een tweeling heeft de familie Beaumont het drukke stadsleven vaarwel gezegd om te genieten van de rust van het platteland. Het huiselijk geluk duurt echter niet lang. Eerst verliest Khorsand, de vriend van Le Coq, zijn baan. Wat later verneemt Le Coq zelf dat zijn guide overgenomen werd door een financiële groep en dat ook hij voor zijn diensten bedankt wordt. Dan besluiten Le Coq en Khorsand om een boerenbedrijf op te starten. Ruzie in het gezin en werkloosheid staan centraal in deze vierde aflevering van de reeks, waarvan de titel de lading helemaal dekt. Erg interessant is het allemaal niet. Een avond in je eigen gezin is minstens even boeiend. Geschreven door Corinne Atlas en Alain Layrac en in beeld gezet door Claude Robin.

Mensonge

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van François Margolin. Met o.a. Nathalie Baye, Didier Sandre, Hélène Lapiower, Marc Citti en Adrien Beau.

Emma komt er tijdens haar zwangerschap achter dat ze seropositief is. Zij is haar echtgenoot, een verslaggever, altijd trouw geweest en moet zichzelf het een en ander gaan afvragen. Na een diepe inzinking besluit ze de waarheid over haar leven en haar relatie uit te zoeken. Margolin, die in zijn eerste lange speelfilm de ellende rond AIDS van de allernegatiefste kant laat zien, heeft het niet goed aangepakt. Met het happy-end dat in de laatste minuut uit de lucht komt vallen, wil hij kennelijk zijn geweten sussen. De rol van gedeprimeerde, jaloerse en hysterische vrouw is niet geschikt om La Baye weer tot leven te wekken.

Une famille formidable: Les parents disjonctent

1992 | Drama, Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1992. Drama van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Milena Vukotic, Cécile Caillaud en Roméo Sarfati.

Stormachtige tijden voor de familie Beaumont. Moeder Catherine (Duperey) is arts en haar man Jacques (Le Coq) is een bekend culinair criticus. Ze hebben drie kinderen, de 21-jarige Audrey (Caillaud), de achttien-jarige Nicolas (Sarfati) en de twaalf-jarige Fr[KA1]ed[KA1]erique (Lauret). Tussen vader en moeder botert het al enige tijd niet meer. Jacques heeft een verhouding met aantrekkelijke Nelly (Renauld) die een meester- banketbakkersdiploma heeft. Nelly wordt er gek van en stort haar hartje uit bij haar zus Paule (Vukotic), die astrologe is. Dochter Audrey ontdekt dat haar papa een ander is dan Jacques, als zij toevallig een stel brieven vindt in de slaapkamer van haar moeder Catherine. Een vriend van Jacques, Richard Mathis (Khosand) wordt in de steek gelaten door zijn vriendin, waarop Jacques hem voor onbepaalde tijd in huis haalt. De eerste aflevering van anderhalf uur van totaal negen van een in Frankrijk enorm populaire familie-soap-serie. In de eerste aflevering worden - hoe kan het ook anders - de diverse personages gepresenteerd, waarvan sommigen stout zijn, maar niemand echt slecht is. Een gaat het nog acht delen verder. Pascale Breugnot schreef het scenario voor deze pulp en Claude Robin deed het camerawerk.

Une famille formidable : Des vacances orageuses

1992 | Familiefilm, Komedie

Portugal​/​​Frankrijk 1992. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Milena Vukotic, Cécile Caillaud en Roméo Sarfati.

Catherine en Jacques vertrekken met hun dochters Paule en Frédérique op vakantie naar Portugal. Nicolas blijft in Parijs waar hij een job als museumbewaker heeft gevonden. Bovendien wil hij van de afwezigheid van zijn ouders gebruik maken om zijn maagdelijkheid te verliezen en die kans krijgt hij tijdens een verjaardagsfeestje waarop hij een mooie Italiaanse ontmoet. Onschuldig amusement dat allerlei amoureuse verwikkelingen toont in Parijs maar ook in Portugal waar zowel de ouders als hun dochters met liefdesperikelen te maken krijgen. Scenario van Alain Layrac, Santoni en Sylvie Dervin, naar de personages van Pascale Breugnot. Claude Robin stond in voor het beeldmateriaal. Deel twee in de reeks.

Une famille formidable : Des jours ça rit, des jours ça pleure

1992 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1992. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Milena Vukotic, Cécile Caillaud en Roméo Sarfati.

Nu ze de ex-verslaafde gaat ontmoeten met wie ze correspondeerde toen deze in de gevangenis zat is Ophélie erg zenuwachtig. Ondertussen bereidt Audrey zich koortsachtig voor op haar examens. Jacques is bereid de verslaafde vriend van Ophélie gratis rechtsbijstand te verlenen. Frédérique volgt een intensieve tennisstage, terwijl Nicholas en zijn vriendinnetje hun intrek nemen in de kamer van de dienstmeid. Weer heel wat verwikkelingen in de derde aflevering van deze reeks, die echter de frisse kwaliteiten van vorige delen mist. Het wordt allemaal meer episodisch en de personages worden niet meer uitgediept. Eve Deboise en Laurent Vachaud schreven het scenario, dat door Claude Robin verfilmd werd.

Turbulences

1992 | Thriller

Zwitserland​/​​Frankrijk 1992. Thriller van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Marthe Keller, Clémentine Célarié, Didier Sandre en Carlo Brandt.

Stewardes Keller is niet vies van een zwoel avontuurtje. Zo ontmoet ze een man in een bar in Toronto en ze brengt de nacht met hem door. De volgende dag wordt de geheimzinnige kerel doodgeschoten. Keller heeft de moordenaar gezien en kan hem herkennen. Nu is ze zelf ook in levensgevaar. Voorspelbare tv- thriller, duidelijk gemaakt als tijdvuller. Er werd niet de minste moeite gedaan om het verhaal vanuit een origineel standpunt te vertellen en de acteurs werken op automatische piloot. Arthur Stankievitch en Rappeneau baseerden hun scenario op een roman van Jean-François Josselin. De moeite niet waard om uw tijd in te steken.

Boulevard des Hirondelles

1992 | Drama, Biografie

Frankrijk 1992. Drama van Josée Yanne. Met o.a. Élizabeth Bourgine, Christophe Bourseiller, Didier Sandre, Pierre-Loup Rajot en Elisabeht Bourgine.

Yanne baseerde zich op [KL]Ils partiront dans l`ivresse[KLE], het autobiografische boek van Lucie Aubrac. Het speelt in Lyon in 1943 - de tijd van Klaus Barbie en Jean Moulin. Het gaat over een vrouw (Bourgine) die haar man (en grote liefde) Rajot probeert te helpen ontsnappen uit de gevangenis waar hij wegkwijnt in afwachting van zijn executie door de nazi's. De regie is echter minder verheven dan de heldhaftige, verbluffende en ogenschijnlijk tot mislukken gedoemde daad. Van de ondragelijke spanning en van de angst van de verzetslieden komt helemaal niets over. Bourguine doet met haar bezielde spel wat zij kan om er toch nog iets van te maken. Scenario van regisseuse Yanne.

L'orestie: Les Euménides

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Bernard Soble. Met o.a. María Casares, Denise Gnece, Didier Sandre en Antoine Basler.

Laatste deel van het driedelige meesterwerk van Aeschylus, L'orestie. Orestes en zijn geliefde worden achtervolgt door de Erinyen omdat hij zijn wraakactie heeft volbracht, namelijk het doden van zijn moeder. In Delphi waar zij hun toevlucht hebben gezocht, raadpleegt Orestes Pythia wiens orakels worden ingegeven door Apollo en komt vervolgens op een tragische manier aan zijn eind. Dezelfde kritische noten als bij het eerste deel en bovendien is dit deel nog wat somberder dan de vorige delen. De verstandige burger van Athene, de toneelschrijver en dichter van de tekst maakt een eerbetoon aan de gerechtelijke instelling van de Aeropagus die het recht op de persoonlijke wraak vervangt. Nog altijd dezelfde zorg om de filmische taal met, daarenboven, een ongewoon sterke Casarès in de rol van een van de Erinyen.

L'orestie: Les Choéphores

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Bernard Soble. Met o.a. Nada Stancar, Didier Sandre, André Wilms, Antoine Basler en Anouk Grimberg.

Tweede deel van de trilogie L'orestie, het onsterfelijke werk van de Griekse toneelschrijver Aeschylus. Enkele jaren zijn voorbij gegaan. De ver van Argos opgevoede Orestes keert hier op bevel van Clytaemnestra terug om wraak te nemen. Voor deze film geldt dezelfde kritiek als voor het eerste deel. Toch is de vertolking opmerkelijk en gelijkmatig, hoewel Grimberg een speciale vermelding verdient voor de intensiteit van zijn spel. Ook dezelfde zorg om de toneelruimte cinematografisch te behandelen, met name in deze film door te spelen met de mogelijkheden die de diepte van het gezichtsveld biedt.

Euroflics : La bourse ou la vie

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Roger Pigaut. Met o.a. Jean-Pierre Bouvier, Etienne Chicot en Didier Sandre.

Over de mannen die bekender staan om hun gespierde doeltreffendheid dan om hun sociale vaardigheden. Deze keer besluiten vier rijkeluiskinderen met een HEAO-diploma hun talenten te bundelen om snel iets te bereiken in het leven. Enkele jaren later wordt een van hen, de zoon van een bekende bankier, vermoord aangetroffen in een parkeergarage, wat eigenlijk geen verbazing wekt gezien het volk waar hij mee omgaat. De Euroflics moeten op zoek naar de schuldige(n). De regisseur, een oude rot in het vak (geboren in 1919), werkt efficiënt als immer, maar er wordt gewoon niet gescoord in dit stripverhaal voor volwassenen. Desnoods

Le chemin solitaire

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Luc Bondy. Met o.a. Bulle Ogier, André Dussollier, Didier Sandre, Edith Scob en Alison Hornus.

De toneelbewerking van dit stuk van Arthur Schnitzler (1862- 1931) kreeg in 1989 de Molière-prijs voor de beste bewerking van een buitenlands stuk. Daarom heeft Bondy besloten zijn eigen film te maken. Die film heeft een symbolische titel en zoals zo vaak bij deze toneelschrijver bestaat er geen reëel stramien, maar zijn er slechts personages die door het lot bij elkaar gebracht en weer gescheiden worden. Hoewel de dialogen zeer snedig zijn vormen ze geen dekmantel voor de melancholische achtergrond, die niets anders dan een impressionistische indruk van het leven in de rechte lijn van de Weense Aufklärung van die tijd is. Ondanks de wijdlopigheid van het geheel slaagt de regisseur erin het stuk van bioscoopallures te voorzien en hij wordt daarbij gesteund door opvallende acteurs.

Ivanov

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Pierre Romans. Met o.a. Didier Sandre, Nada Strancas, Henri Virlojeux, Bruno Todeschini en Thibault de Montalembert.

Een tv-bewerking van het toneelstuk van Anton Tsjechov, een meesterwerk, in een opmerkelijke vertaling van Antoine Vitez, opnieuw bewerkt en aangepast voor televisie door de filmer Romans. Derhalve heeft dit project niets van doen met de gangbare televisieregistraties maar beschikt over een duidelijke taal en een eigen sfeer. Het resultaat is een uitzonderlijke prestatie met acteurs die op perfecte wijze de gekwelde en gemartelde personages van de Russische schrijver gestalte geven.

Deux amies d'enfance

1990 | Romantiek

Frankrijk 1990. Romantiek van Nina Companéez. Met o.a. Ludmila Mikaël, Aurore Clément, Christoph Mosbrugger, Véronique Delbourg en Didier Sandre.

Moeizame en bangelijke min-serie zonder einde over twee jeugdvriendinnen waarvan er [KA1]e[KA1]en zich veertig jaar later over hun gemeenschappelijke verleden buigt. Companeez heeft vroeger enkele goede scenario`s geschreven en enkele slechte bioscoopfilms gemaakt (zoals FAUSTINE ET LE BEL [KA1]ET[KA1]E). Met deze tv-produktie speelt zij opnieuw in op de behoefte aan lekker nostalgische films. Het resultaat is echter een banaal niemendalletje met ondermaatse prestaties van de acteurs (die dan ook beter verdienen). Wellicht kan deze film nog enkele oude dametjes behagen.

Richelieu ou la journée des dupes

1989 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1989. Biografie van Jean-Dominique De La Rochefoucauld. Met o.a. Didier Sandre, Patrick Raynal, Dominique Blanchar en Robin Renucci.

Welke dag in de Franse geschiedenis is er nu bekender dan 10 november 1630! Doordat hij met het protestantse Zweden een bondgenootschap is aangegaan tegen het zeer katholieke Spanje, heeft Richelieu zich de haat van de partij der `devoten` op de hals gehaald, die zich van hem willen ontdoen met behulp van een zeer geducht personage: Maria van het huis der Medici, oftewel de moeder van koning Lodewijk de Dertiende! Aan het einde van een fraaie opeenvolging van zeer slinkse intriges gaat zij echter in ballingschap. Dit alles wordt zeer nauwkeurig en minutieus beschreven door een regisseur die hier wel op zijn plaats is omdat hij in rechte lijn van De La Rochefoucauld uit [KL]Maximes[KLE] (1630-1680) afstamt, hoewel hij niet de harde diepgang van Roberto Rossellini in LA PRISE DU POUVOIR PAR LOUIS XIV (1966) heeft. Schitterend camerawerk.

Libertés, Libertés

1989 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Avonturenfilm van Jean-Dominique de La Rochefoucauld. Met o.a. Sophie de La Rochefoucauld, Pierre Gérard, Aurélien Recoing, Didier Sandre en André Wilms.

Een verhaal over een liefde die op religieuze gronden en vanwege het bestaan van sociale verschillen niet geaccepteerd wordt in een klein stadje in het oosten van Frankrijk. Natuurlijk werd deze film gemaakt ter ere van de tweehonderdste verjaardag van de Franse Revolutie! Hij is echter nogal banaal en conventioneel en als hij al bedoeld is als familiefilm, dan moet het toch om een rare familie gaan! Hoewel zí[KA1]j een prachtige naam heeft is het produkt tamelijk bleekjes: Sandre redt zich aardig uit de brand, maar de genoemde Sophie zou een ander vak moeten kiezen.

Les grandes familles

1989 |

Frankrijk 1989. Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Arditi, Michel Piccoli, Roger Hanin, Evelyne Bouix en Catherine Arditi.

Een tot in de puntjes uitgewerkte bewerking (door Maurice Druon zelf, Pierre Moustiers en de regisseur) van het succesvolle epos van de romancier Maurice Druon, die op realistische en meedogenloze wijze de heersende klasse in Frankrijk ten tijde van het interbellum (de periode tussen WO I en WO II) beschrijft. Denys de la Patelli[KA2]ere maakte in 1958 van deze roman al eens een (slechte) bewerking voor film. Deze plichtmatige versie lijdt aan wisselvallig spel en een gebrek aan persoonlijke stijl. Daarentegen zijn wel de sfeer en de mentaliteit van destijds goed weergegeven.

Euroflics

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Roger Pigaut. Met o.a. Jean-Pierre Bouvier, Etienne Chicot, Didier Sandre, Patrick Raynal en Yves Beneyton.

Vier bevriende briljante zakenlieden zetten met behulp van de kas van de bank van de vader van een van hen een frauduleuze beursoperatie op touw. De zaak loopt echter uit op een drama. De Franse golden boys in deze film zijn nauwelijks sympathiek te noemen en komen psychologisch niet behoorlijk uit de verf. De film is nogal summier: er was genoeg materiaal geweest voor een heuse speelfilm. Hoewel er voldoende spanning in zit en de muziek voor de verandering van aanvaardbare kwaliteit is, zijn we van deze regisseur meer gewend.

Capitaine X

1987 | Oorlogsfilm

Zwitserland​/​​Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Bruno Gantillon. Met o.a. Pierre Malet, Teresa Ann Savoy, Jean-Pierre Sentier, Lisa Kreuzer en Michel Beaune.

Dit Frans-Zwitserse avonturenfeuilleton speelt zich hoofdzakelijk af in Oostenrijk en met name in Wenen, dat het middelpunt is geworden van diverse ingewikkelde spionageactiviteiten, waarbij internationale agenten op zoek naar politieke en diplomatieke geheimen elkaar wederzijds uitmoorden, wanneer daar behoefte aan is. Ondanks de mooie natuurlijke omgeving en de prachtige binnenopnamen (van de Opera, bijvoorbeeld), lijkt het geheel toch meer op een tekenfilm in de stijl van Kuifje in het land van de Habsburgers. De film is niettemin vermakelijk.