Lucien Ballard: camera.
Er zijn 30 films gevonden.

St. Ives

1976 | Komedie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1976. Komedie van J. Lee Thompson. Met o.a. Charles Bronson, John Houseman, Jacqueline Bisset, Harry Guardino en Maximilian Schell.

Na enkele vergeefse pogingen een boek te schrijven, aanvaardt ex-misdaadverslaggever Bronson de opdracht om enkele zeldzame, kostbare boeken op te sporen die gestolen werden bij de schatrijke Houseman. Het begint als een saaie routineklus, maar binnen de kortste tijd zit hij verstrikt in een net van corruptie, bedrog en moord. Dom, onwaarschijnlijk verhaal dat bovendien verteld wordt met alle bestaande clich[KA1]es. Bronson wordt omringd door veel bekende (en goede) acteurs. Kleine rolletjes voor Daniel J. Travanti, Jeff Goldblum en Robert 'Freddy Krueger' Englund. De roman The Procane Chronicle van Oliver Bleeck werd ongeïnspireerd bewerkt door Barry Beckerman. Camerawerk van Lucien Ballard.

From Noon Till Three

1976 | Western, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1976. Western van Frank D. Gilroy. Met o.a. Charles Bronson, Jill Ireland, Douglas Fowley, Bert Williams en Davis Roberts.

Bronson valt voor de mooie weduwe Ireland en laat zijn misdadige kameraden stikken. Hij heeft haar nog maar net verleid of het nieuws over een mislukte bankroof en de aanhouding van zijn vrienden wordt bekend. Door een ongelukkig toeval wordt Bronson voor dood gehouden, waardoor Ireland als de plaatselijke martelares wordt beschouwd. Ze gebruikt haar verhaal om van Bronson een romantische held te maken. Het huwelijk tussen de western en de romantische komedie is niet eenvoudig en Gilroy, die ook het scenario schreef, is er niet in geslaagd het waar te maken. Het geeft Bronson wel de gelegenheid om eens uit zijn gebruikelijke rol te stappen, maar de film deed niet veel voor het verdere verloop van zijn carrière. Te weinig actie en te weinig humor, dus blijft er niet veel meer over dan het oogstrelende camerawerk van Lucien Ballard en de overweldigende score van Elmer Bernstein.

Breakheart Pass

1975 | Western, Thriller, Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1975. Western van Tom Gries. Met o.a. Charles Bronson, Ben Johnson, Richard Crenna, Jill Ireland en Charles Durning.

'Wraak, mysterie en gevaar’ beloofde de bioscoopposter van Breakheart Pass in 1975. Overbodige lokkertjes, want het publiek stroomde massaal toe voor vijftiger Charles Bronson, de laatbloeier die een jaar eerder toeschouwers en critici op de banken kreeg met de eerste Death Wish. In Breakheart Pass speelt hij opnieuw een cynische binnenvetter, deze keer eind negentiende eeuw aan boord van een militair treintransport in de besneeuwde Amerikaanse Rocky Mountains. Schotse thrillerschrijver Alistair MacLean leverde het filmscenario, gebaseerd op zijn gelijknamige boek. Solide werk zonder komische verluchting.

The Getaway

1972 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1972. Actiefilm van Sam Peckinpah. Met o.a. Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers en Al Lettieri.

Deze actieklassieker van Sam Peckinpah profiteert van een fascinerend script van Walter Hill (de latere regisseur van 48 Hrs.) over een zwijgzame ex-gevangene (Steve McQueen), die meteen na zijn vrijlating een bank berooft en vervolgens met poen en vriendin (Ali MacGraw) over de grens naar Mexico vlucht. Peckinpahs grootste commerciële succes bestaat goeddeels uit spectaculaire achtervolgingen en fraai gefilmde schietpartijen. In 1994 leverde de Nieuw-Zeelandse regisseur Roger Donaldson een gladde remake af, met Alec Baldwin en Kim Basinger in de hoofdrollen.

Junior Bonner

1972 | Drama, Western

Verenigde Staten 1972. Drama van Sam Peckinpah. Met o.a. Steve McQueen, Robert Preston, Ida Lupino, Ben Johnson en Joe Don Baker.

Een bijzonder boeiend rodeo-drama met komische noten over een al wat oudere McQueen die terugkeert naar zijn thuis en zijn familie om mee te doen aan een plaatselijk toernooi. Peckinpahs subtielste film met veel oprecht acteerwerk, met name van Preston en Lupino als McQueens vervreemde ouders. Scenario van Jeb Rosebrook.

The Hawaiians

1970 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1970. Drama van Tom Gries. Met o.a. Charlton Heston, Geraldine Chaplin, Mako, Tina Chen en Alec McCowen.

In zijn bewondering afdwingende 1000 pagina-epos over Hawaii toonde schrijver James A. Michener de destructieve aard van de komst van de witte man, over een periode die eeuwen besloeg. De verfilming ervan, in de twee delen Hawaii (1966) en The Hawaiians, beperkt de tijd tot enkele decennia. Het thema blijft duidelijk, maar het eiland als karakter en de notie van bijna eeuwig leven blijven achterwege. In The Hawaiians speelt Heston Whip Hoxworth, kleinzoon van een personage uit deel 1. Whip komt met goedkope Chinese arbeiders (onder wie Mako en Chen) terug op Hawaii, en is verbijsterd dat zijn opa hem slechts kale akkers heeft nagelaten.

Elvis: That's the Way It Is

1970 | Muziek, Documentaire

Verenigde Staten 1970. Muziek van Denis Sanders.

In augustus 1970 beleefde Elvis Presley een comeback met een grandioze show in het International Hotel in Las Vegas. De film volgt Elvis tijdens de voorbereidingen. Onthullende citaten levert dat niet op, wel leuke scènes waarin we The King sympathiek zien omgaan met zijn musici en het personeel. Dan volgt de show zelf. Elvis, nog een paar jaar verwijderd van zijn schrijnende eindfase, is in topvorm en zijn publiek bestaat uit heel wat beroemdheden. Voor diehards uiteraard niet te missen, maar of de Elvis-mythe overkomt op een jongere generatie is twijfelachtig.

True Grit

1969 | Western, Thriller

Verenigde Staten 1969. Western van Henry Hathaway. Met o.a. John Wayne, Glen Campbell, Kim Darby, Jeremy Slate en Robert Duvall.

Marguerite Roberts schreef de film naar het boek van Charles Portis. Wayne, als Rooster Cogburn de marshal, kreeg zijn eerste en enige Oscar, ongetwijfeld omdat men het de hoogste tijd vond deze filmgigant eindelijk zo`n ding te geven; niet omdat deze film zo geweldig was. Het is een trage western zonder veel actie en pas tegen het einde komt er een beetje vaart in. Wayne helpt Darby, het jonge meisje dat achter de moordenaars van haar vader aan zit. De plaatjes van Lucien Ballard zijn mooi, Campbell is een vrij kleurloze tegenspeler en de westernfan komt niet aan zijn trekken. Vervolg: ROOSTER COGBURN. Later een tv-film (1978).

The Wild Bunch

1969 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1969. Western van Sam Peckinpah. Met o.a. William Holden, Ernest Borgnine, Robert Ryan, Edmond O'Brien en Warren Oates.

De Laatste Grote Western. Peckinpahs befaamde 'bloedballetten' in slow motion werden alom bejubeld, maar ook in de 'kleinere' amorele scènes toonde Bloody Sam zich een meester. Bijvoorbeeld bij de confrontatie tussen de 'wild bunch' en corrupte militairen. Als een van de bendeleden erachter komt dat zijn geliefde Teresa haar 'geluk' heeft gevonden in de armen van een smerige Mexicaanse generaal, schiet hij haar een kogel door het hart. De generaal begint na wat uitleg te schateren, en de bunch buldert schaapachtig mee. Het overvloedige expliciete geweld was volgens de filmmaker zijn expressie van het streven naar een betere wereld.

The Party

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Blake Edwards. Met o.a. Peter Sellers, Claudine Longet, Steve Franken, J. Edward McKinley en Carol Wayne.

Regisseur Blake Edwards en acteur Peter Sellers maakten samen de fameuze reeks Pink Panther-films. In deze maffe, bont vormgegeven komedie speelt Sellers Hrundi V. Bakhsi, een bescheiden Indiase acteur die een sjiek feestje van een Hollywoodstudiobaas danig in de war schopt. Tikje gedateerd in sommige opzichten (bruine makeup voor een blanke acteur) is The Party tegelijkertijd een vrolijke opeenstapeling van slapsticktaferelen. Hrundi hannest onhandig met een knoppenpaneel, en zorgt met een papegaai en een beschilderde olifant voor chaos rond en in een onstuimig schuimend zwembad.

Nevada Smith

1966 | Western

Verenigde Staten 1966. Western van Henry Hathaway. Met o.a. Brian Keith, Arthur Kennedy, Suzanne Pleshette, Raf Vallone en Pat Hingle.

Regisseur Hathaway acteerde als jongen al in westerns voordat hij zich als regisseur zou specialiseren in dat genre (oa Niagara). McQueen speelt een halfbloed die zijn vermoorde blanke vader en Indiaanse moeder wil wreken. Mooie rol van McQueen - met zijn 36 jaar ouder dan zijn personage - in een bekend verhaal dat fraai in beeld werd gebracht door cameraman Lucien Ballard, die meerdere keren met de regisseur samenwerkte.

Boeing Boeing

1965 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1965. Komedie van John Rich. Met o.a. Jerry Lewis, Tony Curtis, Dany Saval, Christiane Schmidtmer en Suzanna Leigh.

Verrassende (in bedwang gehouden) Lewis staat naast de charmante Tony Curtis in een komedie over een journalist die in Parijs drie liefjes tegelijk heeft die allen stewardessen zijn en dankzij hun verschillende vliegschema's elkaar afwisselen tot grote ergernis van huishoudster Ritter. Dat gaat allemaal goed tot straalverkeersvliegtuigen in dienst genomen worden waardoor de schema's door elkaar gaan lopen. Zeer amusant. Naar de beroemde toneelklucht.

Roustabout

1964 | Muziek, Musical

Verenigde Staten 1964. Muziek van John Rich. Met o.a. Elvis Presley, Barbara Stanwyck, Leif Erickson, Joan Freeman en Sue Ane Langdon.

Elvis is een vrijbuitende zanger die zich bij de kermis van Stanwyck aansluit en de betekenis van hard werken en ware liefde leert kennen. Stanwyck en de overige rollen maken er een aardige Presley-zangfilm van.

Take Her, She's Mine

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Henry Koster. Met o.a. James Stewart, Sandra Dee, Audrey Meadows, Robert Morley en Bob Denver.

Een routineuze familiekomedie waarin Stewart de geplaagde vader van opgroeiende dochter Dee is. De voorspelbare grappen helpen al evenmin.

Ride the High Country

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van Sam Peckinpah. Met o.a. Randolph Scott, Joel McCrea, Mariette Hartley, Edgar Buchanan en James Drury.

Wellicht Peckinpah's beste western, een weemoedige versie van zijn latere The Wild Bunch over twee oude 'westerners', die het al moeilijk genoeg hebben met het veranderende tijdperk van de auto en de elektriciteit en die (voor de laatste keer) een goudtransport moeten begeleiden. De onvermijdelijke slechteriken, de gebroeders Hammond, proberen hen te overvallen. Het eindigt - zoals het hoort - met de alles beslechtende shoot-out. Mooi spel van Scott (zijn laatste film) en McCrea. Buchanan is onvergetelijk als dronken rechter. Debuut van Hartley. De film die de overgang markeert tussen de klassieke en neowestern, werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Venetië.

The Parent Trap

1961 | Komedie, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1961. Komedie van David Swift. Met o.a. Hayley Mills, Maureen O'Hara, Brian Keith, Charles Ruggles en Una Merkel.

Tijdens een verblijf in een zomerkamp ontmoet de rijke, verwende Sharon een meisje dat als twee druppels water op haar zelf lijkt. Het blijkt haar tweelingzus te zijn, die bij de scheiding van hun ouders, toen ze amper één jaar oud waren, aan de vader werd toegewezen. De twee besluiten rollen te wisselen en te trachten hun ouders weer bij elkaar te brengen. Leuke, maar onwaarschijnlijke komedie uit de Disney-studio's, die vooral opvalt door het spontane spel van de jonge Hayley Mills in een dubbelrol. Naar de roman Das Doppelte Lottchen van Erich Kästner, die in 1953 reeds werd verfilmd als Twice Upon a Time door Emeric Pressburger. Een nieuwe versie volgde in 1998, met in de dubbelrol Lindsay Lohan.

Pay or Die!

1960 | Misdaad

Verenigde Staten 1960. Misdaad van Richard Wilson. Met o.a. Ernest Borgnine, Zohra Lampert, Al Austin, John Duke en Robert Ellenstein.

In 1906 worden de bewoners van de Italiaanse wijk in New York geterroriseerd door een gevreesde bende, die bekend staat als De Zwarte Hand. Niemand waagt het tegen de gangsters te getuigen. Politieluitenant Borgnine krijgt de opdracht de bende uit te schakelen. Onthutsende mafia-film, in dezelfde documentaire stijl gedraaid als AL CAPONE (1959). Borgnine is grandioos als Lt. Petrosino, een soort voorloper van Eliot Ness. Hij speelt zijn rol niet als macho maar als een humane dienaar van de wet, voor wie in de eerste plaats de mens telt. Het knap opgebouwde scenario van Wilson en Bertram Millhauser geeft een angstaanjagend beeld van de corruptie van de politie in die tijd. Sfeervol in beeld gebracht door Lucien Ballard en van swingende muziek voorzien door David Raksin.

Buchanan Rides Alone

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Budd Boetticher. Met o.a. Randolph Scott, Craig Stevens, Barry Kelley, Tol Avery en Peter Whitney.

Perfecte western van regisseur Boetticher en zijn producenten Harry Joe Brown & Randolph Scott, die ook de hoofdrol speelt. De film heeft inmiddels een zekere cultstatus en wordt door velen gezien als het beste wat dit team heeft afgeleverd. Buchanan Rides Alone speelt in een grensstadje dat door corrupte broers - onder wie de sheriff en de rechter van het stadje - wordt beheerst. Als Buchanan (Scott) arriveert willen de broers hem graag van zijn geld afhelpen. Charles Lang schreef het scenario naar het boek The Name's Buchanan van Jonas Ward.

The Unholy Wife

1957 | Misdaad

Verenigde Staten 1957. Misdaad van John Farrow. Met o.a. Rod Steiger, Diana Dors, Tom Tryon, Beulah Bondi en Marie Windsor.

Party-girl Dors is erin geslaagd de rijke wijnboer Steiger aan de haak te slaan. Ze trouwt, maar niet lang daarna wordt ze verliefd op rodeo-cowboy Tryon. Ze wil haar man doden, maar door een vergissing wordt diens beste vriend het slachtoffer. Voor deze misdaad ontloopt ze haar straf. Dan wordt ze beschuldigd van een moord die ze niet gepleegd heeft. Goed vertolkte, maar slordig gemaakte imitatie van DOUBLE INDEMNITY, geschreven door Jonathan Latimer, naar een verhaal van William Durkee. De film moest Dors' doorbraak worden in de States, wat niet lukte. De camera was in handen van Lucien Ballard.

Band of Angels

1957 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film, Romantiek

Verenigde Staten 1957. Drama van Raoul Walsh. Met o.a. Clark Gable, Yvonne De Carlo, Sidney Poitier, Efrem Zimbalist jr en Patric Knowles.

Roomblanke actrice De Carlo speelt een gefortuneerde jongedame die aan de vooravond van de Amerikaanse burgeroorlog ontdekt de dochter van een zwarte slavin te zijn. Nog voor ze van de schrik is bekomen wordt ze zelf als slaaf verkocht aan een steenrijke plantagehouder (Gable). Aanvankelijk verfoeit ze haar 'eigenaar', maar na een zielig verhaaltje van zijn kant valt ze zwijmelend in zijn armen, resulterend in een uiterst bedenkelijke en volstrekt ongeloofwaardige romance. Alleen de moeite waard vanwege de fijne cast, met latere Oscarwinnaar Poitier als uitblinker.

The Killing

1956 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1956. Film noir van Stanley Kubrick. Met o.a. Sterling Hayden, Marie Windsor, Vince Edwards, Elisha Cook jr en Coleen Gray.

Een groep misdadigers pleegt een overval op een paardenrenbaan, tijdens de cruciale zevende race op een drukke dag. Fraaie, ingenieuze film noir, waarbij de gebeurtenissen steeds vanuit een ander ­perspectief worden verteld. De film heeft een strak basisritme; de spannendste scènes ontstaan wanneer toevalligheden de opzet dreigen te verstoren. Meesterlijk, vanwege de knappe vertelstructuur, de ongekende aandacht voor details en de zorgvuldig uitgewerkte camerabewegingen. Het eerste briljante hoogtepunt uit Kubricks imposante oeuvre.

The Killer Is Loose

1956 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1956. Misdaad van Budd Boetticher. Met o.a. Joseph Cotten, Rhonda Fleming, Wendell Corey, Michael Pate en Virginia Christine.

Een redelijk spannend wraakverhaal over een ex-boef die zweert dat hij de rechercheur te pakken zal krijgen die hem te grazen nam. Het scenario is van Harold Medford. Het camerawerk is van Lucien Ballard.

A Kiss Before Dying

1956 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1956. Film noir van Gerd Oswald. Met o.a. Robert Wagner, Jeffrey Hunter, Joanne Woodward, Virginia Leith en Mary Astor.

Minder spannend en bloederig dan de versie uit 1991, met Matt Dillon in de hoofdrol, deze eerste verfilming van de roman van Ira Levin. Wel amusanter. Wagner is de personificatie van fifties cool als de psychopathische student Bud Corliss, die moeiteloos zijn vriendinnetje uit de weg ruimt wanneer die hem in een lastig parket brengt. De opbouw vertoont opvallende gelijkenissen met de latere Hitchcock-klassieker Psycho, en Corliss werd in 1999 min of meer gereïncarneerd als hoofdpersoon in The Talented Mr. Ripley. Mooie fotografie in Technicolor en CinemaScope.

Seven Cities of Gold

1955 | Western, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1955. Western van Robert D. Webb. Met o.a. Richard Egan, Anthony Quinn, Jeffrey Hunter, Rita Moreno en Michael Rennie.

In 1769 trekt een Spaans militair konvooi onder leiding van kapitein Quinn en luitenant Egan van Mexico City naar Californië, met de bedoeling het gebied te annexeren. Pater Rennie, die eveneens meereist, probeert de Indianen menselijk te behandelen, tot ongenoegen van de soldaten. De Indianen helpen hem uit dankbaarheid echter bij de bouw van een missie-post. Ondertussen zoeken Quinn en Egan naar de legendarische zeven gouden steden. Pseudo-historische religieuze western met een aantal fantastische sequenties en een onvergetelijk slot. Prachtig gespeeld door een reeks bekende acteurs. Richard L. Breen en John C. Higgins bewerkten de roman van Isabelle Gibson Ziegler, die de faam heeft historisch verantwoord te zijn. Knappe beelden van Lucien Ballard. Gedraaid in CinemaScope.

The Raid

1954 | Actiefilm, Historische film, Western

Verenigde Staten 1954. Actiefilm van Hugo Fregonese. Met o.a. Van Heflin, Anne Bancroft, Richard Boone, Lee Marvin en Tommy Rettig.

In 1864, enkele maanden voor het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog, ontsnapt majoor Heflin samen met een paar andere zuidelijke officieren uit het gevangenenkamp in Platsburg. Ze ontkomen naar Canada, en daar plannen ze een aanval op een stadje in Vermont. Goed opgebouwde western, met uitstekend spel van vooral Bancroft en de kleine Rettig. Het scenario, dat Sydney Boehm baseerde op Francis Cockrells adaptatie van Herbert Ravenal Sass' roman Affair At St. Albans, is geïnspireerd door een waargebeurd feit, en het geeft een realistisch beeld van de zinloosheid van oorlogsgeweld. Lucien Ballard hanteerde de camera en Roy Webb componeerde de score.

Berlin Express

1948 | Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1948. Thriller van Jacques Tourneur. Met o.a. Merle Oberon, Robert Ryan, Charles Korvin, Paul Lukas en Robert Coote.

Kort na WO II heeft een Duitse diplomaat een plan voor een vreedzame toekomst van Duitsland in Europa. Onderweg naar zijn bespreking wordt hij in een trein gekidnapt door schurken die nog steeds de nazi-ideologie aanhangen. Aan zijn medepassagiers uit de VS, Engeland, Frankrijk en de Sovjet-Unie de taak om de man te redden. Opnames vonden plaats in de puinhopen van Berlijn en Frankfurt, wat de film een grimmig realisme meegeeft, dat nog versterkt wordt door de voice-over. Interessante thriller, maar eerder door de imposante beelden dan door het toch wat magere verhaal.

Night Song

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van John Cromwell. Met o.a. Dana Andrews, Merle Oberon, Ethel Barrymore, Hoagy Carmichael en Jacqueline White.

Sinds hij door een ongeval blind werd is de briljante pianist Andrews alle gevoel voor spel en compositie kwijt. Hij ontmoet Oberon, die beweert arm en blind te zijn en hem overhaalt zijn partituur af te ronden en in te sturen voor een wedstrijd, die ze zelf op touw zet.

Laura

1944 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1944. Film noir van Otto Preminger. Met o.a. Gene Tierney, Dana Andrews, Clifton Webb, Vincent Price en Judith Anderson.

Politieman Mark McPherson (Andrews) onderzoekt de moord op Laura Hunt (Tierney), een intelligente en mooie jonge vrouw, met meerdere aanbidders. Een van hen, gevierd columnist Waldo Lydecker (Webb), levert via de voice-over commentaar op het geheel. IJzersterke noir, geschoten in prachtig zwart-wit door Joseph LaShelle, die er een Oscar voor kreeg. Een script met briljante stukjes dialoog en een opmerkelijke plotwending. Uitstekende regie van Preminger, die de oorspronkelijke regisseur Rouben Mamoulian verving (en al het werk van zijn voorganger rücksichtslos in de prullenbak mieterde).

The Outlaw

1943 | Western, Erotiek, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Western van Howard Hughes en Howard Hawks. Met o.a. Jane Russell, Jack Buetel, Thomas Mitchell, Walter Huston en Mimi Aguglia.

Piloot, zakenman, playboy, multimiljonair en filmfinancier Howard Hughes (zie The Aviator, 2004) vond zijn leading lady, Jane Russell, naar verluidt in het secretariaat van zijn tandarts. The Outlaw is een western, maar gaat om de boezem van Russell (1921-2011). Hughes ontwierp een speciale beha voor haar (die ze overigens weigerde te dragen, vertelde ze jaren later) en zorgde ervoor dat haar bovenlijf zo veel en goed mogelijk in beeld verscheen. Een schandaal was geboren. De plot over Billy the Kid en Doc Holliday's maîtresse interesseerde inmiddels niemand meer.

Morocco

1930 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Gary Cooper, Marlene Dietrich, Adolphe Menjou, Francis McDonald en Eve Southern.

Exotische Dietrich is de verleidelijke kroegzangeres Amy Jolly, die de gefortuneerde Menjou opgeeft om haar geliefde legionair Cooper door de woestijn te volgen. Marlene zingt 'What Am I Bid?' in haar eerste Amerikaanse film. Von Sternberg en Jules Furthman schreven het scenario naar de roman Amy Jolly van Benno Vigny. De camera werd bemand door Lee Garmes en Lucien Ballard.