Germaine Dermoz: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Le fils de Caroline Chérie

1954 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Jean Devaivre. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Sophie Desmarets, Jacques Dacqmine, Georges Descrières en Brigitte Bardot.

De in Spanje opgegroeide zoon van Caroline Chérie verzet zich tegen de Spaanse de bezetting door Napoleon. Na ettelijke reeksen van avonturen waarbij verliefde vrouwen hem uit de nood helpen, hervindt hij zijn identiteit en zijn vader. Pascal was naar de normen van jaren 1950-60 een mooie man, maar als acteur zo'n houten klaas dat de van zijn pikante moeder geërfde amoureuze aanleg potsierlijk overkomt. Camerawerk van Maurice Barry. Het scenario is van de regisseur die de roman van Cécil Saint Laurent bewerkte.

Le rosier de Madame Husson

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Bourvil, Jacqueline Pagnol, Pauline Carton, Mireille Perrey en Germaine Dermoz.

De voorzitster van een Normandisch patronaatscomité wil het voorbeeldigste meisje van het dorp een prijs geven. Bij gebrek aan voldoende deugdzame kandidates besluit zij dan maar een jongeman te onderscheiden en kiest de brave 'dorpsidioot'. De jongen wordt overmoedig door zoveel eer en van zijn braafheid blijft al spoedig weinig over. De verfilming van dit verhaal van De Maupassant behoorde tot de eerste vooroorlogse successen van Bernard-Deschamps. Ondanks het scenario van Pagnol en de hoofdrol van Bourvil blijft deze versie daarbij achter; de eigentijdse situering is gedateerder dan het origineel. De fotografie is van Charles Suin.

La Mannequin assassiné

1947 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1947. Misdaad van Pierre de Hérain. Met o.a. Gilbert Gil, Blanchette Brunoy, Daniel Gélin, Anne Vernon en Robert Lussac.

Nauwkeurige bewerking van [KA1]e[KA1]en van de beroemdste romans van Stanislas-Andr[KA1]e Steeman, die zich afspeelt in de vreemde en in zichzelf gekeerde sfeer van een afgelegen dorp en vooral ook van een oud huis, waar een onwaarschijnlijke moord op een mannequin zou hebben plaats gevonden. Een roman met een dosis geheimzinningheid en zwarte humor. De regisseur (een schoonzoon van maarschalk P[KA1]etain) had een bliksemcarri[KA2]ere achter de rug (5 films tussen 1943 en 1948). Hij beging echter de vergissing een bewerking te maken van [KL]Monsieur de Lourdines[KLE], een opvallende roman (en film!) van de zeer royalistische, antisemitische en beruchte collaborateur Alphonse de Châteubriand, hetgeen hem niet vergeven werd. De lengte slaat op de bekeken versie.

Monsieur Vincent

1946 | Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Historische film van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean Carmet, Aimé Clariond, Jean Debucourt en Lise Delamare.

Een pastoor wordt aalmoezenier aan het hof, maar blijft alle aandacht geven aan zieken, vondelingen en andere misdeelden en geeft daar zijn leven en gezondheid aan. De eertijds beroemde film onderscheidde zich door een niet al te zalvend godsdienstig betoog, maar is nu ondanks de verzorgde vormgeving en het toegewijd acteren toch gedateerd, ook omdat de grime waarmee de personages geleidelijk aan ouder worden gemaakt nogal doorzichtig is. Niettemin behouden aantal een scènes hun overtuigingskracht.

Remontons les Champs-Elysées

1938 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1938. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Lucien Baroux, Jeanne Boitel en Lisette Lanvin.

Een leraar die zelf een verre nazaat van de Lodewijk XV is vertelt scholieren de geschiedenis van Champs Elysées en versiert de officiële historie met roddel en eigen verzinsels. Dit pseudo-historisch fresco heeft cynische ironie en soms verrassende wijsheid in een tekening van verlorengaand idealisme of revolutionair élan.De ijdelheid van Guitry, die zichzelf een hele reeks personages laat spelen, zou onuitstaanbaar zijn zonder zijn esprit en zelfspot.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.