Arthur Holden

Acteur

Arthur Holden is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

The Royal Scandal

2001 | Misdaad, Mysterie, Drama, Thriller

Canada/Verenigde Staten 2001. Misdaad van Rodney Gibbons. Met o.a. Matt Frewer, Kenneth Welsh, Liliana Komorowska, Daniel Brochu en Seann Gallagher.

De vierde (en laatste Sherlock Holmes) bewerking als tv-film naar een verhaal van Sir Arthur Conan Doyle na THE HOUND OF THE BASKERVILLES, THE SIGN OF FOUR en THE CASE OF THE WHITECHAPEL VAMPIRE met Frewer als de beroemde speurder en Welsh als zijn alterego Dr. John H. Watson. Het is de minste uit dit kwartet. Een Duitse kroonprins (Wilcock) roept de hulp in van Sherlock Holmes om een compromitterende foto, die in het bezit is van Irene Adler (Komorowska), weer terug te krijgen. De knappe, geslepen, maar losbollige Irene is een oude kennis van Holmes, die voor haar charme dreigt te bezwijken. De ongenaakbare speurder is ook maar een mens van vlees en bloed. Helaas heeft Joe Wiesenfeld, die het scenario schreef, het klassieke verhaal van de grootmeester niet uitgebuit en laat Frewer dit keer zijn fans in de steek. De fatsoenlijke rol van Welsh en het opvoeren van Mycroft Holmes (Thomson), de broer van Sherlock die in de politiek zit, en de uitgekookte Wiggins (Brochu), compenseren onvoldoende. Voor ware Sherlock Holmes fans afschuwelijk, maar de gewone kijkers die van een boeiend historisch getint detectiveverhaal houden, komen ook tekort en merken de plotgaten en fouten op. Het camerawerk is van Serge Ladouceur. Ook bekend als SCANDAL IN BOHEMIA en LE CHANT DES SIRÈNES.

The Hound of the Baskervilles

2000 | Horror, Mysterie

Canada 2000. Horror van Rodney Gibbons. Met o.a. Jason London, Kenneth Welsh, Matt Frewer, Emma Campbell en Robin Wilcock.

De mare gaat al 350 jaar. Er rust een vloek op het adellijke geslacht van de Baskervilles in de onheilspellende venen van het Noordengelse Yorkshire. Een grote, zwarte hellehond zou de stamhouders om zeep helpen. Het laatste slachtoffer was Sir Charles, die onder geheimzinnige omstandigheden het tijdelijke met het eeuwige verwisselde. Zijn jonge neef uit Canada, Sir Henry (London), is zijn erfgenaam en derhalve de nieuwe meester van Baskerville Hall. Hij is nuchter en koestert moderne opvattingen door zijn verblijf in de nieuwe wereld (dat valt gelijk op: `Call me Henry`, zegt hij). Hij vraagt de meesterspeurder Sherlock Holmes (Frewer) en zijn alterego Dr. Watson (Welsh) hem te helpen bij de oplossing van het mysterie, want er moet een rationele verklaring zijn, gelooft hij. De zoveelste bewerking, deze weer eens voor de tv, van het klassieke verhaal van Sir Arthur Conan Doyle. Voor puristen is het resultaat matig en dat ligt volgens hen grotendeels aan het niet al te sterke scenario van Joe Weisenfeld die zich veel te veel vrijheden veroorloofde, maar zij vragen zich ook af of Frewer, die in 1985 bekend werd door MAX HEADROOM, wel de ideale Sherlock is. Ze geloven van niet. De bijrollen zijn zonder meer goed in deze zeer faai uitgevoerde productie (het budget was ruim vier miljoen dollar, veel voor een tv-film), al hebben sommigen te weinig te doen. De hond wordt gespeeld door de Duitse herder Eno; hij doet het goed, maar de Baker Street-gekken vinden dat hij groter had moeten lijken. De film biedt aangenaam vertier voor al die kijkers die niet zo precies op de details letten, al zal ook hen opvallen dat ondanks alle moeite de sfeer iets heel Noordamerikaans heeft. De overigens uitstekende London speelt als Amerikaan een Canadees! Het prachtige camerawerk is van Eric Cayla. Van dezelfde productiemaatschappij, Muse Entertainment Enterprises, volgen nog drie andere bewerkingen die in eerste instantie voor de Canadese tv bedoeld waren.

The Hunger: Week Woman

1999 | Horror

Canada 1999. Horror van Daniel Grou. Met o.a. Brooke Smith, David LaHaye, Lisa Bronwyn Moore, Arthur Holden en Martin Watier.

De Canadese schilder Daniel (LaHaye) heeft in New York een relatie met zijn gehuwde agente Karen (Smith). Zijn verblijfsvergunning is verlopen en immigratie-officier Robinson (Holden) begint vervelend te worden. Dus regelt Karen een huwelijk van Daniel met de lesbische Madeline (Smith). Na het huwelijk ontpopt Madeline zich tot een model huisvrouw. Het enige dat ze niet heeft met Daniel is seks, maar daarvoor heeft hij Karen. In Madeline lijkt zich echter wekelijks een verandering door te zetten. Elke week is ze a.h.w. een andere vrouw. Daniel raakt helemaal in haar ban. Een vreemde driehoeksrelatie die al snel gaat handelen over machtswellust binnen het huwelijk. Het verhaal wordt iets te afstandelijk verteld om echt te kunnen boeien, maar de erotische scènes werden mooi in beeld gebracht. Terry Curtis Fox baseerde het scenario op een kort verhaal van Kim Newman. David Bowie zorgt voor de introductie, die zoals steeds opgenomen werd in een regie van Tony Scott. Fotografie is van François Protat. Dolby Surround.

Bonanno: A Godfather's Story

1999 | Biografie, Misdaad, Drama

Canada/Verenigde Staten 1999. Biografie van Michael Poulette. Met o.a. Martin Landau, Edward James Olmos, Costas Mandylor, Bruce Ramsay en Tony Nardi.

Deze uitgebreide miniserie met de pretenties van een GODFATHER-film is anachronistisch als genre in de tijd, waarin hij werd geproduceerd en uitkwam, omdat films als ANALYZE THIS en series als [KL]The Sopranos[KLE] het beeld van de maffia in de film en op de tv sterk be[KA3]invloed hebben. Deze mini is echter indrukwekkend vanwege het goede spel en de mooie locaties, maar soms onbedoeld grappig onder invloed van de veranderde optiek over gangsterfilms. De gebeurtenissen beginnen met de 94-jarige Joseph Bonanno (Landau, en verder gespeeld door Ramsay als jonge man en Nardi als volwassen kerel) die terugkijkt op zijn leven. Hij vertelt over zijn vader Salvatore (Mandylor) in 1904 op Sicili[KA3]e, en hoe hij zelf (Ramsay) eind jaren 1920 problemen krijgt met de fascisten van Mussolini, en uitwijkt naar Amerika. Daar is de drooglegging net begonnen en er vallen fortuinen te verdienen met het illegaal stoken van alcohol. Salvatore Maranzano (Olmos) maakt van hem de jongste peetvader in de Amerikaanse maffiageschiedenis. Hier eindigt het eerste deel. Het tweede deel, nu met Nardi in de hoofdrol, gaat over de inspanningen van de Amerikaanse maffia om de geallieerden te helpen de fascisten in Italië te bestrijden en hun invloed op de presidentsverkiezingen, eerst Franklin D. Roosevelt en later John F. Kennedy. Je krijgt de indruk dat Bonanno een zeer grote invloed had op de politiek in Amerika, maar tegelijkertijd bekruipt het gevoel je dat Bonanno zijn misdadige verleden onder het tapijt tracht te vegen. De gigantische rolverdeling, waarvan velen minder dan twee minuten in beeld zijn, maakt de film soms verwarrend. Het eerste en het tweede deel geven je het gevoel dat je naar twee verschillende films kijkt. Het scenario van Thomas Michael Donnelly naar de romans A Man of Honor: The Autobiography of Joseph Bonanno van Joseph Bonanno en Bound by Honor van Bill Bonanno, is te flatteus en maakt van een gangsterbende bijna een padvindersbeweging, waar eer en goede daden een belangrijke rol spelen. Dat gaat best wel wat ver. Het camerawerk is van Serge Ladouceur. Ook bekend als FAMILY: THE LIFE AND TIMES OF JOSPEH BONANNO en THE FAMILY.

The Minion

1998 | Thriller, Actiefilm, Horror

Canada/Verenigde Staten 1998. Thriller van Jean-Marc Piché. Met o.a. Dolph Lundgren, Françoise Robertson, Allen Altman, Andy Bradshaw en Micheal Greyeyes.

God stuurde de aartsengel Lucifer (Boy) naar de hel, maar eens in de duizend jaar krijgt hij de kans om naar de aarde terug te keren. Hij zit opgesloten in een kooi, die met een bepaalde sleutel geopend kan worden. Lucifer heeft een slaafse dienaar, de Minion (wat dienaar betekent), die zich verbergen kan in de lichamen van stervelingen en is daardoor moeilijk grijpbaar. Tempeliers uit de zesde eeuw bewaken de toegang tot de kooi en hebben de plicht ervoor te zorgen dat de sleutel niet in verkeerde handen valt. Bij werkzaamheden aan de Newyorkse metro wordt de sleutel gevonden. Hij was begraven op een antiek Indiaans kerkhof. Archeologe Karen Goodleaf (Robertson) wordt erbij gehaald en zij weet, waarmee ze te maken heeft. Ondertussen komt tempelier Lukas (Lundgren) om te verhinderen dat de sleutel in handen komt van de Minion, die zijn meester wil bevrijden. Het loopt het aanvankelijk uit de hand, maar de fans van Lundgren weten natuurlijk hoe het afloopt. De acteerprestaties van de schmierende rolverdeling zijn slecht en Lundgren, die vreemd is uitgedost, maakt veel minder indruk dan de mooie Robertson, temidden van rondfluitende kogels en rijkelijk vloeiend bloed. Het voorspelbare, totaal niet spannende scenario is van Matt Roe en Ripley Highsmith naar een verhaal van Roe. Het camerawerk van Barry Parrell werd opgenomen in Toronto dat moet doorgaan voor New York. Dat zie je niet aan de stad, maar de politiewagens, waarop staat: NYPD. Van de heavy metal muziek van Jean Corriveau en de score van David Wurst en Eric Wurst raak je gehoorgestoord. Deze film werd voor twaalf miljoen dollar geproduceerd; dat lijkt veel geld, maar het is weinig voor een dergelijke film. Ook bekend als FALLEN KNIGHT, GUERRIER DES TÉNÈBRES, en KNIGHT OF THE APOCALYPSE.

The Hunger: Room 17

1997 | Fantasy

Canada 1997. Fantasy van Erik Canuel. Met o.a. Curtis Armstrong, Kim Feeney, Penny Mancuso, Robert Hidgen en Arthur Holden.

Handelsreiziger Burt Brookman (Armstrong) overnacht in Kamer 17 van een toevallig motel. Hij heeft nog niets verkocht en vreest dat dit de ruzie met zijn vrouw niet ten goede zal komen. Eenskaps verschijnt op het tv-scherm de schaars geklede Carla (Feeney) die tegen hem persoonlijk praat. Ze belooft hem allerlei erotische toestanden en ze weet duidelijk alles over hem. Ze komt uit het scherm en Burt beleeft de nacht van zijn leven. Dan zegt ze hem dat, indien hij zijn vrouw vermoordt en hij haar het kostbaar halssnoer van zijn vrouw bezorgt, ze voor eeuwig samen zullen zijn. Maar ja, wat op tv gezegd wordt moet je niet altijd geloven. Een sterk en origineel verhaal dat echter te lijden heeft onder de zwakke vertolking van Armstrong. De sfeer zit goed en de opbouw van spanning naar het einde werd uitstekend gestructureerd. Craig Miller en Mark Nelson schreven het scenario. Voor de fotografie tekende Pierre Gill.

In The Presence Of Mine Enemies

1996 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Canada/Verenigde Staten 1996. Oorlogsfilm van Joan Micklin Silver. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Charles Dance, Chad Lowe, Elina Löwensohn en Don McKellar.

Twilight Zone-schrijver Rod Serling maakte in 1960 al een scenario over joodse liefde en tragiek in het Warschau van 1943. In de daaruit voortvloeiende aflevering voor tv-serie Playhouse 90 speelde ene onbekende Robert Redford mee. In de 1996-versie speelt Mueller-Stahl een rabbi die zich waardig probeert te houden temidden van nazi-oorlogswaanzin. Het verhaal is oprecht en naargeestig, de uitvoering - waarin iedereen natuurlijk weer Engels spreekt - niet erg realistisch. (IdH/VPRO Gids)

Million Dollar Babies

1994 | Drama

Verenigde Staten/Frankrijk/Canada 1994. Drama van Christian Duguay. Met o.a. Beau Bridges, Roy Dupuis, Kate Nelligan, Sean McCann en Monique Spaziani.

Mei 1934. Het arme gezin van Dupuis en Bonnier heeft het moeilijk om het hoofd boven water te houden, zoals bijna iedereen in de kleine boerengemeenschap van Noord-Ontario. Bonnier die al vijf kinderen het leven heeft geschonken, is opnieuw in verwachting. Deze keer zijn er complicaties tijdens de zwangerschap en in de achtste maand krijgt ze een vijfling. Volgens haar dokter Bridges hebben de babies geen schijn van kans om te overleven, maar tot ieders verbazing halen de vijf meisjes zonder problemen de eerste nacht. Hiermee begint de exploitatie van de de vijfling die als een bezienswaardigheid op kermissen en jaarmarkten in heel Canada rondgevoerd worden. Een felle aanklacht tegen dit soort praktijken die tussen 1930 en 1940 veelvuldig voorkwamen. Ondanks de lange speelduur laat de film (en vooral de kinderen) een grote indruk na op de kijker. Deze waargebeurde geschiedenis werd te boek gesteld door John Nihmey en Stuart Foxman in Time Of Their Lives - The Dionne Tragedy, die door Suzette Couture tot scenario bewerkt werd. David Franco stond aan de camera. Er is zowel een Engels- als Franstalige versie. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Voorzien van Nicam Stereo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Arthur Holden op televisie komt.

Reageer