Gunnar Björnstrand (1909-1986): cast.
Er zijn 36 films gevonden.

Avskedet

1982 | Drama

Finland 1982. Drama van Tuija-Maija Niskanen. Met o.a. Carl-Axel Heiknert, Kerstin Tidelius, Pirkko Nurmi, Sanna Hultman en Lotta Larsson.

Tegen de heersende moraal in maakt Valerie zich los van haar ouderlijk huis waar haar lesbische gevoelens niet geaccepteerd worden. Terugblikken geven een idee van de huiselijke situatie en vooral Valeries relatie met haar overspelige vader.

Charlotte Löwensköld

1979 | Drama, Historische film

Zweden 1979. Drama van Jackie Söderman. Met o.a. Ingrid Janbell, Lars Green, Gunnar Björnstrand, Sven Wollter en Per Oscarsson.

Dertig jaar provinciale arbeidersgemeenschap in begin vorige eeuw getoond via relatie tussen wereldvreemde, kwezelachtige dominee en levenslustige jonge vrouw. Epische opzet naar romancyclus van Selma Lagerlöf leidt tot vluchtige oppervlakkigheid in film van gemiddelde lengte waarover debuterend regisseur onvoldoende controle heeft. Goed spel, zorgvuldige aankleding en fraaie natuuropnamen.

Herfstsonate

1978 | Drama

Zweden​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1978. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Lena Nyman, Halvar Bjork en Knut Wigert.

Bergman speelt een van haar prachtigste rollen als concertpianiste Charlotte die haar carrière altijd voor haar gezin heeft laten gaan. Als ze na een afwezigheid van zeven jaar haar dochter Eva (Ullmann) opzoekt, wordt ze geconfronteerd met de gevolgen. Tot haar schrik blijkt Eva Charlottes andere dochter, de zwaar gehandicapte Helena, in huis te hebben gehaald. Tijdens een nachtelijk gesprek, gooit Eva, die wanhopig zoekt naar moeders goedkeuring, al haar grieven in Charlottes gezicht. Veel, zeer veel wordt er gepraat in deze film, maar nog meer spreken de gezichten.

Tabu

1976 | Drama, Erotiek

Zweden 1976. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Kjell Bergqvist, Lickȧ Sjöman, Viveca Lindfors, Frank Sundström en Halvar Björk.

Een jonge idealistische revolutionair zet zich in voor seksuele minderheden, zoals homoseksuelen, sadomasochisten, exhibitionisten en travestieten - maar doet dit alleen uit eigenbelang, waaraan hij uiteindelijk zowel deze minderheden als zijn geliefde offert. Deze nieuwe poging van de regisseur om voedsel te geven aan zijn reputatie van baanbrekendheid is even hypocriet als de hoofdpersoon die hij zogenaamd aanklaagt. Dit resulteert in een serie stuitende scènes - niet om de inhoud, maar vanwege de presentatie - waarbij de inzet van de acteurs het geheel nòg gênanter maakt.

Ansikte mot ansikte

1976 | Drama, Experimenteel

Zweden 1976. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Erland Josephson, Gunnar Björnstrand, Aino Taube-Henrikson en Kari Sylwan.

Een succesvolle psychiater wordt in de contacten met haar patiënten steeds meer geconfronteerd met haar eigen jeugdtrauma's, frustraties en gevoelsarmoede. De vriendschap met een homoseksuele arts biedt enige troost, maar houdt haar niet van een zelfmoordpoging af. De rol van Ullmann is een emotionele krachttoer, maar het scenario is een aaneenschakeling van toentertijd modieuze banaliteiten met droom- en herinneringsbeelden als in een middelmatige griezelfilm. De samenvatting van de langere tv-serie, waarin de bijrollen meer reliëf krijgen, maar waar ook clichés worden uitvergroot.

Pistolen

1974 | Drama

Zweden 1974. Drama van George Tirl. Met o.a. Inge Tidblad, Gunnar Björnstrand, Håkan Westergren, Nils Eklund en Bernt Lundquist.

Een gravin, de laatste van een aristocratisch geslacht, wil met de grandeur sterven die haar entourage en afkomst toestaan: met behulp van een prachtig, antiek pistool. Een bevriend antiquair geeft haar weer levensmoed maar hij verraadt haar door het pistool in een winkel te koop aan te bieden. Zelfmoord is de enige uitweg van de gravin. Mooie, veelbelovende debuutfilm van Tirl.

Riten

1969 | Drama

Zweden 1969. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Anders Ek, Erik Hell en Ingmar Bergman.

Een acteurstrio wordt bij de rechter ontboden wegens de veronderstelde obsceniteit van hun voorstelling. De discussies en verhoren leggen hun verbondenheid in haat en liefde en artistieke charlatannerie bloot alsmede levens- en doodsangst en het ongeloof in de rechtspraak van de oude rechter, die tijdens de opvoering van het gewraakte ritueel sterft aan een hartaanval. Bergmans reactie op critici en censors was oorspronkelijk gemaakt voor de Zweedse tv, zodat de film nog soberder en meer uit acteursclose-ups is opgebouwd dan zijn andere produkties. In de dialoog wordt in duidelijke en bedekte referenties de balans opgemaakt van zijn vroegere oeuvre; deze korte film zou topzwaar zijn geworden zonder de geïntensiveerde rollen van de vier acteurs. Scenario van regisseur Bergman en fotografie van Sven Nykvist.

Un Estate in quattro

1968 | Drama, Erotiek

Italië 1968. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Giuliano Gemma, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand en Rosemary Dexter.

Zweeds echtpaar leert tijdens de vakantie op een Italiaans eiland een toeristenpaar kennen van wie de probleemloze erotiek contrasteert met hun door leeftijdsverschil en oud zeer, gefrustreerde relatie. De Zweed vermoordt de jonge Italiaan als surrogaat wraak op een vroegere rivaal. Goed acteren geeft meerwaarde aan de bedoelde hommage aan Ingmar Bergman, al is de tekening van een verziekt huwelijk hier veel oppervlakkiger en wordt die afgezet tegenover de schijnbaar ongecompliceerde seksuele vrijheid van Italianen, waarmee alleen het ene stereotiep door het andere vervangen wordt.

The Girls

1968 |

1968. Mai Zetterling. Met o.a. Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Bibi Andersson, Harriet Andersson en Erland Josephson.

Zweeds echtpaar leert tijdens de vakantie op een Italiaans eiland een toeristenpaar kennen van wie de probleemloze erotiek contrasteert met hun door leeftijdsverschil en oud zeer, gefrustreerde relatie. De Zweed vermoordt de jonge Italiaan als surrogaat wraak op een vroegere rivaal. Goed acteren geeft meerwaarde aan de bedoelde hommage aan Ingmar Bergman, al is de tekening van een verziekt huwelijk hier veel oppervlakkiger en wordt die afgezet tegenover de schijnbaar ongecompliceerde seksuele vrijheid van Italianen, waarmee alleen het ene stereotiep door het andere vervangen wordt.

Skammen

1968 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Zweden 1968. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Sigge Fürst en Birgitta Vallberg.

Een muzikantenechtpaar heeft zich voor een burgeroorlog in de nabije toekomst teruggetrokken op een eiland dat echter ook een invasie krijgt. Een huisvriend loopt over naar de vijand, verleidt de vrouw, waarna de echtgenoot zijn geld steelt, zodat de rivaal zich bij de guerrilla`s niet kan vrijkopen. Ze vluchten per roeiboot, die op drift raakt op de oceaan. Bergmans poging tot (symbolisch) politiek engagement krijgt weinig overtuigingskracht, hoewel afzonderlijke scènes en acteursprestaties vaak zeer indringend zijn. Sven Nykvist was de cameraman.

L'isola

1968 | Erotiek, Romantiek, Drama

Italië 1968. Erotiek van Florestano Vancini. Met o.a. Giuliano Gemma, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand en Rosemary Dexter.

Zweeds echtpaar op vakantie in Italië wordt geconfronteerd met Italiaans echtpaar en naast wat film-toerisme, wat bloot en zogenaamd-gewaagddoenerij is het niet duidelijk wat Vancini bedoelt: dat de Zweden met hun vrije seks een gefrustreerd volk zijn of dat de Italianen gezond met seks weten om te gaan?

Flickorna

1968 | Drama

Zweden 1968. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand en Erland Josephson.

Actrices die op toernee gaan met 'Lysistrata' bezinnen zich - ook in hun herinneringen en fantasieën - op hun afhankelijke positie van de man en maken van de voorstelling een protestdemonstratie. Deze vroege 'vrouwenfilm' heeft in de regie en het scenario de van Zetterling gebruikelijke grove overdrijving en zwartwit clichés, die door de spelers genuanceerd weer wat recht worden getrokken. Overigens bekwaam gemaakte film waarin alle mannen zulke lamlullen zijn, dat het inzicht bij de heldinnen onwaarschijnlijk laat komt. Opvallend ontbreken van de vrouwelijke solidariteit of zelfs maar de suggestie daarvan.

Stimulantia

1967 | Komedie

Zweden 1967. Komedie van Hans Abramson, Jörn Donner, Lars Görling, Ingmar Bergman en Arne Arnblom. Met o.a. Hans Alfredson, Harriet Andersson, Ingrid Bergman, Gunnar Björnstrand en Gunnel Broström.

Een episodenfilm waarin regisseurs vorm kunnen geven aan wat hen in het leven opwindt. Dit vrijblijvende uitgangspunt leidt tot hoogst ongelijksoortige resultaten, waarbij Bergman een familiefilmpje over de geboorte van zijn zoon inbrengt. De leukste sketch is die van Donner, waarin een paar het bedrijven van de liefde zo systematisch en klinisch voorbereid, dat ze er tenslotte maar van afzien. Veteraan Molander haalde zijn ontdekking Ingrid Bergman na ruim 27 jaar terug voor de Zweedse camera's voor verfilming van De Maupassants Halssnoer. Deze optelsom geeft inzicht in de gevarieerdheid van de Zweedse cinema, maar helaas slechts weinig meer.

Syskonbädd 1782

1966 | Misdaad, Romantiek, Erotiek

Zweden 1966. Misdaad van Vilgot Sjöman. Met o.a. Bibi Andersson, Per Oscarsson, Jarl Kulle, Gunnar Björnstrand en Tina Hedström.

Tijdens buitenlands verblijf van een jonge aristocraat is zijn zuster volwassen geworden. Ze worden verliefd op elkaar, hoewel beiden verloofd zijn met anderen. Ze brengen samen de nacht door en de vrouw wordt zwanger, maar kan haar aanstaande niet overtuigen dat het niet van hem is. Deze op een Elizabethaanse tragedie geïnspireerde film mist de kracht van het origineel, zowel door overbodige zij-intriges als door het feit dat de modieuze filmvorm een stijlbreuk is met de periode. Goed spel.

Persona

1966 | Drama

Zweden 1966. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Bibi Andersson, Liv Ullmann, Gunnar Björnstrand, Margaretha Krook en Jörgen Lindström.

Tijdens een voorstelling van ELECTRA weigert een beroemde actrice verder te spreken en hult zich voortaan in zwijgen. Ze wordt in een afgelegen buitenhuis toevertrouwd aan de zorg van een jonge verpleegster die - tegen haar stilte in - steeds meer over zichzelf gaat vertellen èn zich in de patiënte gaat projecteren. Tot ze merkt dat de ander haar observeert in plaats van andersom. Bergmans beste en meest heldere film die met minimale middelen - close-ups van twee uitzonderlijke actrices - identiteits-, creativiteits- en relatieproblemen indringend belicht. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Här har du ditt liv

1966 | Drama

Zweden 1966. Drama van Jan Troell. Met o.a. Eddie Axberg, Gudrun Brost, Ulla Akselson, Holger Löwenadler en Allan Edwall.

Tiener Olav hopt in Noord-Zweden van baan naar baan: hij verdient zijn geld onder meer als houthakker en metselaar. Langzaam maar zeker groeit zijn klassenbewustzijn, vooral als operateur bij een rondreizend filmgezelschap, waarna hij zich aansluit bij de opkomende arbeidersbeweging. Na een mislukte spoorwegstaking vertrekt hij naar het zuiden in de hoop op verwezenlijking van het ideaal. Dit opmerkelijk speelfilmdebuut uit 1966, gebaseerd op de autobiografische boeken van Nobelprijswinnaar Eyvind Johnson, kiest de vorm van een roadmovie – zowel door de regio als door de jaren heen – om het ontwikkelingsproces van de jonge held zichtbaar te maken in afwisselingen van seizoenen en tragikomische ontmoetingen in lyrisch bevlogen vormgeving. Meermaals bekroond en de start van een glorieuze carrière voor regisseur Jan Troell, die zou uitgroeien tot een van de grootheden van de Zweedse cinema.

Den Røode kappe

1966 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm, Romantiek

Denemarken​/​​Zweden 1966. Drama van Gabriel Axel. Met o.a. Oleg Vidow, Gitte Haenning, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Gisli Alfredson.

Een fataal eindigend duel tussen IJslandse patriarchen anno 1000 heeft een wraakzuchtige vete tussen hun zonen ten gevolg, die even overwonnen lijkt door de liefde van een van de jongens voor het zusje van zijn tegenstanders, maar die niettemin uitloopt op een tragisch bloedbad. Deze vaak bewerkte, klassieke Scandinavische legende kreeg een opzettelijk en vaak vertederend na[KA3]ieve verfilming met fotogenieke spelers en fjorden, die soms een fraai prentenboek oplevert maar ook ontspoort in kitsch en doorzichtige en grove effecten. (Haenning is het tienerzangeresje dat vooral in Duitsland carrière maakte.)

Ȧlskande par

1964 | Drama

Zweden 1964. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gio Petré, Anita Björk en Gunnar Björnstrand.

Drie vrouwen die ondanks verschillende maatschappelijk status op zelfde landgoed zijn opgegroeid liggen gelijktijdig in de kraamkliniek en herinneren zich hun leven. Zetterling wist lijvige romantrilogie te bewerken tot compact scenario - met simplificering omwille van feministische strekking (de enige sympathieke man in de film is homoseksueel) en niet altijd noodzakelijke uitbouw van sensationele of choquerende elementen - maar heeft in haar regie een opmerkelijk stevige greep op de stof en weet de actrices tot zeer goed spel te inspireren.

Kläenningen

1964 | Drama

Zweden 1964. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Gunn Wållgren, Gunnar Björnstrand, Tina Hedström, Mimi Pollak en Conny Borg.

Een vrouw van middelbare leeftijd is jaloers op de aantrekkingskracht tussen een huisvriend van haar leeftijd en haar eigen jonge dochter. Het botte contrast tussen de menopauze enerzijds, en het vrouw-worden van een pubermeisje anderzijds, levert een saaie en irritante film op, vol broeierig zwijgen. De buitenwereld speelt geen enkele rol en de drie hoofdrollen lijken in een vacuüm te leven. Wȧllgren is veel te vitaal en aantrekkelijk voor haar rol als vrouw die alles al achter zich heeft, maar deze miscast levert tenminste nog enige lichtpunten op.

Sȧsom i en spegel

1961 | Drama

Zweden 1961. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand en Lars Passgard.

De echtgenoot, de vader en de jongere broer van een psychisch gestoorde vrouw zijn tijdens een vakantie op een Baltisch eiland niet in staat om haar te helpen. Ze verleidt haar puberbroer en ziet overal manifestaties van een wrede god. Dit eerste deel van Bergman`s filosofische trilogie over `Gods zwijgen` (gevolgd door NATTVARDSGASTERNA en TYSTNADEN is een ascetisch 'Kammerspiel' dat door zijn pessimistische strekking misschien niet geheel overtuigt, maar opmerkelijk wordt geacteerd, vooral door Andersson. Kreeg een Oscar als beste buitelandse film. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Nattvardgästerna

1961 | Drama, Experimenteel

Zweden 1961. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Gunnel Lindblom, Allan Edwall en Kolbjörn Knudsen.

Met behulp van Sven Nykvists schitterende camerawerk wordt in sombere kleuren de diepe twijfel geschilderd van een dominee in een kleine gemeente, waar een visser uit wanhoop zelfmoord pleegt. Bergmans krampachtige, soms wel wat erg gezocht aandoende vraag naar het godsbestaan vormde de tweede in een drieluik waarvan de eerste S[KA9]ASOM I EN SPEGEL (ALS IN EEN DONKERE SPIEGEL) is en de derde TYSTNADEN (DE GROTE STILTE). Ook bekend als THE COMMUNICANTS.

Djävulens öga

1960 | Mysterie, Komedie

Zweden 1960. Mysterie van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Bibi Andersson, Nils Poppe, Sture Lagerwall en Stig Järrel.

De uitwerking van een Iers spreekwoord 'de kuisheid van een vrouw is een strontje in het oog van de duivel' laat satan Don Juan van de hel naar de aarde terugsturen om de maagdelijke domineesdochter te verleiden. Hij faalt omdat hij echt verliefd wordt, waardoor zij hem alleen maar deerniswekkend vindt. Een leugentje tegen haar nieuwe echtgenoot doet Satans oog toch genezen. De ironie van het scenario houdt geen gelijke tred met de weinig lichtvoetige vormgeving, terwijl van de acteurs alleen Andersson als de maagd en komiek Poppe als haar vader de juiste toon weten te treffen. Ook bekend als THE DEVIL'S EYE.

Ansiktet

1958 | Drama, Mysterie, Experimenteel, Thriller

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Åke Fridell en Naima Wifstrand.

Rondtrekkend artiestengezelschap rondom een zich als stom voordoende magiër, wordt bij de grens van Stockholm aangehouden door autoriteiten die hem van charlatanerie beschuldigen. Een verplichte privé-voorstelling maakt toch indruk, maar leidt niettemin tot ontmaskering als een uitnodiging voor het gezelschap komt, om voor het hof op te treden. Parabel over dubbele rol van de kunstenaar kreeg boeiende uitwerking en situering in de vorige eeuw, maar wordt onnodig zwaar gemaakt door het voortdurend gekwelde acteren van von Sydow die geen enkele ironie of dubbele bodem suggereert. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Wilde aardbeien

1957 | Drama, Experimenteel

Zweden 1957. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand en Folke Sundquist.

Een nurkse, bejaarde professor rijdt met zijn schoondochter van Stockholm naar Lund, waar hij aan de universiteit een eredoctoraat zal ontvangen. Aangespoord door dromen, associaties en gesprekken met passanten mijmert hij onderweg over zijn verleden. In een van zijn beste, meest toegankelijke films weet Bergman nu eens niet alleen melancholie op te roepen, maar ook levensvreugde. Al gaat een deel van de eer zeker naar de geweldige hoofdrolspeler Victor Sjöström, ooit zelf regisseur van stomme films, die kort na de opnamen overleed.

Het zevende zegel

1957 | Fantasy, Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1957. Fantasy van Ingmar Bergman. Met o.a. Bengt Ekerot, Nils Poppe, Bibi Andersson, Max von Sydow en Åke Fridell.

Een ridder keert van de Kruistochten terug in het door pest geteisterde Zweden. In een confrontatie met de Dood - een schaakspel - weet hij uitstel te krijgen, dat hij zal gebruiken om de jonge rondtrekkende komedianten Mia en Jof (Maria en Jozef), met hun kind te redden, terwijl hijzelf met zijn huishouding zich aansluit in de dodendans. Het filmisch mysteriespel maakte Bergman internationaal beroemd, maar was inmiddels zo vaak onderwerp van satire (oa Woody Allens Love and Death) dat de somberheid van Von Sydow en Ekerot als ridder en Dood zich nauwelijks nog zonder grinnikneiging laat aanzien. De poëzie rond het komediantengezin werkt echter onverminderd.

Sjunde himlen

1956 | Komedie

Zweden 1956. Komedie van Hasse Ekman. Met o.a. Hasse Ekman, Sickan Carlson, Stig Järrel, Gunnar Björnstrand en Sigge Fürst.

Een radio-presentator heeft door zijn romantische stem en teksten veel vrouwelijke fans, behalve een arts die zijn succes onzinnig vindt. Ze verandert haar oordeel wanneer ze hem als patiënt in levenden lijve ziet. Acteur Ekman schreef eerst een toneelvehikel voor zichzelf en maakte daarna een filmversie die op theatereffecten en dialoog blijft steunen. De luchtige aanpak is in Zweedse cinema nogal ongewoon en de film fungeert nú als herinnering aan de tijd dat radio in het middelpunt van de aandacht stond.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.

Kvinnodröm

1955 | Drama, Komedie

Zweden 1955. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Ulf Palme en Inga Landgré.

Een fotografe en een mannequin maken van een modereportage in Göteborg gebruik voor ontmoetingen met hun getrouwde minnaars. Vernederende confrontaties met respectievelijk de vrouw en de dochter van de mannen doet hen gedesillusioneerd terugkeren naar Stockholm, waar de mannequin zich met haar ex-verloofde verzoent. Deze ironische komedie heeft onverwacht zwarte ondertonen in de portrettering van de mannen en hun huwelijksleven, maar het spel van Dahlbeck en Andersson houdt de film in een luchtig evenwicht. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Hilding Bladh.

Gycklarnas afton

1954 | Drama, Experimenteel

Zweden 1954. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ȧke Grönberg, Harriet Andersson, Hasse Ekman, Anders Ek en Gudrun Brost.

Een bejaarde circusdirecteur heeft een verhouding met een jonge koorddanseres. Tijdens het optreden in zijn oude woonplaats probeert hij vergeefs de relatie met zijn gezin te herstellen, terwijl de vriendin hem bedriegt met een ijdele toneelspeler die hem 's avonds in de piste beledigt. Na een mislukte zelfmoordpoging doodt hij de beer en vertrekt met het circus en met de door de acteur vernederde vriendin. Een opmerkelijk geacteerde en gefotografeerde Bergman-film met een zeker optimisme over de mens die het ondanks al zijn tekortkomingen met de medemens moet zien te stellen maar de film mist de metafysische pretenties die het latere werk van Bergman uit de jaren 1950-1960 zo loodzwaar maken. Ook bekend als THE NAKED NIGHT en SAWDUST AND TINSEL.

En Lektion i kärlek

1954 | Komedie, Drama

Zweden 1954. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand, Yvonne Lombard, Harriet Andersson en Ȧke Grönberg.

Een gebrouilleerd echtpaar heeft zonder het van elkaar te weten dezelfde trein naar Kopenhagen genomen. De man wedt met een medereiziger dat hij de eerste vrouw die hij tegenkomt zal versieren: het blijkt zijn eigen echtgenote. Het toeval leidt tot de herwaardering van hun verleden en een verzoening. Deze meer ironische dan echt optimistische Bergman-komedie hoort tot zijn cyclus rond Eva Dahlbeck, wier rijpe en evenwichtige charme hem inspireerde tot een aantal niet zo pessimistische films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Martin Bodin.

Kvinnors väntan

1952 | Drama, Komedie

Zweden 1952. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Anita Björk, Maj-Britt Nilsson, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Birger Malmsten.

Vrouwen die met vier broers getrouwd zijn, vertellen in afwachting van hun terugkeer van een zakenreis de dramatische en komische ervaringen uit hun liefdesleven. Een jong meisje in hun gezelschap maakt van de gelegenheid gebruik om er met haar vriend vandoor te gaan. De raamvertelling met flashbacks leidt tot drastische wisselingen in toon en hoewel in de tweede helft humor en optimisme schijnbaar de bovenhand nemen, is de totaalstrekking gelaten en meer of minder verbitterde berusting. De actrices zijn - nauwelijks verrassend bij Bergman - opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Tull-Bom

1951 | Komedie, Avonturenfilm

Zweden 1951. Komedie van Lars Eric Kjellgren. Met o.a. Nils Poppe, Inga Landgré, Gunnar Björnstrand, Jan Molander en Marianne Löfgren.

Een dienstklopperige douane-ambtenaar vaart per ongeluk mee uit op een smokkelschip en beleeft daar uitbundige avonturen met dranksmokkelaars. Deze zoveelste klucht rond Fabian Boem bevat aardige satirische scènes over de bureaucratie, maar voor de rest worden er voorspelbare en nogal onsamenhangende grappen gemaakt.

Tvȧ kvinnor

1950 | Drama

Zweden 1950. Drama van Arnold Sjöstrand. Met o.a. Eva Dahlbeck, Cecilia Osbahr, Gunnar Björnstrand, Georg Rydeberg en Marianne Löfgren.

Een ex-gedetineerde wordt na haar huwelijk gechanteerd door de verloofde van haar vroegere celgenote. Deze laatste vermoedt echter een verhouding en schiet de heldin uit jaloezie neer. De Zweedse verfilming van het Franse melodrama PRISON DE FEMMES wordt door sterke spelprestaties boven de amechtige regie uitgetild.

Soldat Bom

1948 | Komedie, Drama

Zweden 1948. Komedie van Lars-Eric Kjellgren. Met o.a. Nils Poppe, Inga Landgré, Douglas Hȧge, Gunnel Wadner en Ȧke Jensen.

Om een meisje te behagen wordt een overijverige stationschef soldaat. Hoewel de legerdiscipline aansluit bij zijn eigen stiptheid is zijn loopbaan als soldaat weinig succesvol. Het meisje voor wie hij het allemaal deed is inmiddels verliefd geworden op een knappe luitenant. Een aardige en originele variant op de gebruikelijke films in dit genre bezorgde de nationaal al populaire komiek Poppe ook bekendheid over de grenzen en resulteerde in een aantal vervolgfilms rond Fabian Bom.

Musik i mörker

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Birger Malmsten, Mai Zetterling, Bengt Eklund, Bibi Skoglund en Hilda Bergström.

Een sinds een ongeval in zijn diensttijd blinde jongeman wil als volwaardig lid van de maatschappij geaccepteerd worden, maar krijgt alleen maar minderwaardige baantjes. Een verloren wedstrijd met een kennis van een vriendin brengt paradoxaal genoeg troost, omdat hij tenminste niet ontzien is. Deze film van Bergman zonder eigen scenario boeit zowel om het thema als de destijds gangbare geaccentueerde stijl met veel close-ups en een symbolische droomscène, die inmiddels weer als ongewoon en bijzonder overkomt. Goed geacteerd.

Hets

1944 | Drama, Mysterie

Zweden 1944. Drama van Alf Sjöberg. Met o.a. Alf Kjellin, Mai Zetterling, Stig Järrel, Olof Winnerstrand en Gösta Cederlund.

Een middelbare scholier wordt gekweld door een sadistische leraar die voor hem de reïncarnatie van de duivel lijkt en verantwoordelijk wordt gesteld voor de dood van zijn meisje. Bij het onderzoek blijkt hij onschuldig en maakt hij het de jongen onmogelijk zijn examen te doen. Het scenario van de jonge Ingmar Bergman heeft een nogal ondoordachte, mysterieuze noodlotssymboliek, die door de vormgeving van Sjöberg op een hoger plan werd getild en de film wel van de gangbare produkties deed onderscheiden. De internationale distributie maakte de negentienjarige Zetterling tot ster.