Olivier Cruveiller: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Très bien, merci

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Emmanuelle Cuau. Met o.a. Sandrine Kiberlain, Gilbert Melki, Olivier Cruveiller en René Remblier.

Wie de vingers snel jeuken bij de willekeur van geüniformeerde staatsdienaren, kan dit Franse drama beter overslaan. In Cuaus tweede bioscoopfilm wordt Alex (Melki) door de politie voor een routinecontrole aangehouden wanneer hij de Parijse metro uitkomt. Vanaf dat moment gaat het van kwaad tot erger met de brave boekhouder, die gelukkig is getrouwd met taxichauffeur Béatrice (Kiberlain). Een verontrustende film waarbij de sarcastische grinnik over zoveel Kafkaëske absurditeit de toeschouwer al snel in de keel blijft steken.

Aïe

2000 | Romantiek, Komedie, Fantasy

Frankrijk 2000. Romantiek van Sophie Fillières. Met o.a. André Dussollier, Hélène Fillières, Emmanuelle Devos, Anne Le Ny en Lucienne Hamon.

Wie de vingers snel jeuken bij de willekeur van geüniformeerde staatsdienaren, kan dit Franse drama beter overslaan. In Cuaus tweede bioscoopfilm wordt Alex (Melki) door de politie voor een routinecontrole aangehouden wanneer hij de Parijse metro uitkomt. Vanaf dat moment gaat het van kwaad tot erger met de brave boekhouder, die gelukkig is getrouwd met taxichauffeur Béatrice (Kiberlain). Een verontrustende film waarbij de sarcastische grinnik over zoveel Kafkaëske absurditeit de toeschouwer al snel in de keel blijft steken.

Julie Lescaut : Délit de justice

1999 | Misdaad

België​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1999. Misdaad van Daniel Janneau. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Wie de vingers snel jeuken bij de willekeur van geüniformeerde staatsdienaren, kan dit Franse drama beter overslaan. In Cuaus tweede bioscoopfilm wordt Alex (Melki) door de politie voor een routinecontrole aangehouden wanneer hij de Parijse metro uitkomt. Vanaf dat moment gaat het van kwaad tot erger met de brave boekhouder, die gelukkig is getrouwd met taxichauffeur Béatrice (Kiberlain). Een verontrustende film waarbij de sarcastische grinnik over zoveel Kafkaëske absurditeit de toeschouwer al snel in de keel blijft steken.

Fin août, début septembre

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Mathieu Amalric, François Cluzet, Virginie Ledoyen, Jeanne Balibar en Alex Descas.

Wie de vingers snel jeuken bij de willekeur van geüniformeerde staatsdienaren, kan dit Franse drama beter overslaan. In Cuaus tweede bioscoopfilm wordt Alex (Melki) door de politie voor een routinecontrole aangehouden wanneer hij de Parijse metro uitkomt. Vanaf dat moment gaat het van kwaad tot erger met de brave boekhouder, die gelukkig is getrouwd met taxichauffeur Béatrice (Kiberlain). Een verontrustende film waarbij de sarcastische grinnik over zoveel Kafkaëske absurditeit de toeschouwer al snel in de keel blijft steken.

Mairgret et la vieille dame

1994 | Thriller

Frankrijk 1994. Thriller van David Delrieux. Met o.a. Béatrice Agenin, Bernard Freyd, Olivier Cruveiller, Odette Laure en Bruno Cremer.

Wie de vingers snel jeuken bij de willekeur van geüniformeerde staatsdienaren, kan dit Franse drama beter overslaan. In Cuaus tweede bioscoopfilm wordt Alex (Melki) door de politie voor een routinecontrole aangehouden wanneer hij de Parijse metro uitkomt. Vanaf dat moment gaat het van kwaad tot erger met de brave boekhouder, die gelukkig is getrouwd met taxichauffeur Béatrice (Kiberlain). Een verontrustende film waarbij de sarcastische grinnik over zoveel Kafkaëske absurditeit de toeschouwer al snel in de keel blijft steken.

Jeanne la pucelle

1993 | Historische film

Frankrijk 1993. Historische film van Jacques Rivette. Met o.a. Sandrine Bonnaire, André Marcon, Philippe Morier-Genoud, Jean-Louis Richard en Bernard Sobel.

In de 14e eeuw bevindt Frankrijk zich op het dieptepunt van een crisis. Door de eindeloze oorlogen heersen in het land ellende en hongersnood. Daarbij komt de pestepidemie van 1347, die de verzwakte bevolking dreigt uit te roeien. Wanneer ook nog koning Karel IV sterft zonder een mannelijke troonopvolger, is de malaise compleet. Dan staat er uit het volk een jonge vrouw - eigenlijk nog een tiener - op die beweert het land te zullen redden. Eindeloze geschiedenisles, gebracht op de eigenzinnige manier van Rivette die vooral de feministische kant van Jeanne d`Arc (gespeeld door Bonnaire) benadrukt. Hij ontdoet haar van haar aureool van heiligheid en brengt een klein, bleek, eenvoudig, gelovig meisje ten tonele. De film werd uitgebracht in twee delen, getiteld LES BATAILLES (160m) en LES PRISONS (176m). Drastische inkorting had de film ongetwijfeld veel goeds gedaan. Scenario van Pascal Bonitzer en Christine Laurent. Fotografie van William Lubtchansky.

Grand bonheur

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Hervé Le Roux. Met o.a. Charlotte Léo, Pierre Gérard, Pierre Berriau, Christine Vouilloz en Lucas Belvaux.

De vrolijke wederwaardigheden aan de hand van een aantal portretjes van zeven studenten aan de Parijse film- en tv- academie, hun liefdes, kameraadschappelijkheden en een eindrevue vlak voor de grote vakantie. Zo is er de romantische Caroline (L[KA1]eo) die haar bed nooit met dezelfde vent deelt; en verder de zachtaardige Judith (Canto) die op oudere mannen valt, Paul (Berriau) de eeuwige dromer en filmer, Charly (Richard), een blondje dat een ex-vriendinnetje van een kameraad bang maakt, de ironische Philippe (G[KA1]erard) en het stel Luc (Belvaux) en Nanou (Vouilloz), would-be scenarioschrijvers. Als ze zich niet in hun stamcafé bevinden, brengen ze de tijd door in de bioscoop of ze maken de buurt onveilig. Het debuut van Le Roux, die zijn eigen scenario schreef, mag zeker geslaagd genoemd worden al is het laatste uur teveel van het goede. In het jaar 2000 bracht de Frans-Duitse cultuurzender ARTE een opnieuw gemonteerde versie op de tv van 87m, die we van harte aanbevelen. De film is vooral geschikt voor cinefielen, theater-en filmstudenten en een ieder die een warm gevoel kan opbrengen voor het grote witte doek of de kleine huisbioscoop. Het camerawerk is van Antoine Roch.

Les mains au dos

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Patricia Valeix. Met o.a. Olivier Cruveiller, Marie Matheron, Monique Jouvancy, Georges Montant en Yves Quement.

Eind juli 1914, de vooravond van de grote vakantie. Leraar Cruveiller predikt de vaderlandsliefde aan zijn leerlingen. Maar hij weet dat de wereld op het punt staat te exploderen in een wereldoorlog. Zijn vrouw, Matheron, heeft nog veel plannen, ze wil o.a. een kind, maar Cruveiller moet naar het front en hij is ervan overtuigd dat hij niet meer zal terugkeren. Dramatische film die de oorlog benadert vanuit een ander standpunt. Zonder bloedige scènes slaagt Valeix erin om de somberheid en de fataliteit van een wereldbrand te doen overkomen, ook al beschikte ze duidelijk over een minimaal budget. Ze bewerkte samen met Simone Suchet de roman Un front de marbre van Jean Anglade tot een pessimistisch, maar poëtisch, pamflet over de onzinnigheid van de oorlog. In beeld gezet door Thierry Jault, Roland Querry en Claude Garric. Grote prijs van het korte- filmfestival van Aurillac en bekroond met de prijs voor de beste korte film door het Syndicaat van de filmkritiek.

Hurlevent

1985 | Experimenteel, Drama, Romantiek

Frankrijk 1985. Experimenteel van Jacques Rivette. Met o.a. Fabienne Babe, Lucas Belvaux, Sandra Montaigu, Alice de Poncheville en Olivier Cruveiller.

Dit is een bewerking van Emily Brontës Wuthering Heights, maar de interpretatie is zeer vrij. Zo speelt het verhaal zich af in de jaren 1930-1940 in plaats van de Victoriaanse tijd en loopt het af lang voor het einde van het boek. De situering is verplaatst van het troosteloze Yorkshire naar de zonnige Provence. Babe is verliefd op vondeling Belvaux, die met haar en d'r broer op de boerderij van vader woont. Na vaders dood trouwt zij met de rijke Torres en Babe's broer Cruveiller vernedert Belvaux voortdurend. Deze verlaat de hofstede en keert drie jaar later als een rijk man terug. Hij zoekt genoegdoening en Babe is wederom verliefd op hem; dat leidt haar naar een tragisch noodlot. Rivette experimenteert echter net zoveel als Bresson. Na de verfilming van William Wyler en vooral die van Luis Buñuel is het des te gewaagder, vanwege de zeer jonge leeftijd van de spelers die voor ongelijkmatige prestaties zorgen. Liefde, erotiek en dood zijn de ingrediënten met merkwaardig goede en ook volledig mislukte scènes. Rivette moet beschouwd worden als een zoeker, voor wie bovendien alle films zich op een bühne afspelen. Met andere woorden: een film is een ceremonie. Het scenario is van de regisseur, die het samen met Pascal Bonitzer en Suzanne Schiffman schreef. Achter de camera stonden Renato Berta en Jean-Paul Torreille.