Giovanna Ralli: cast.
Er zijn 58 films gevonden.

Tutti gli anni una volta l'anno

1994 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​België 1994. Komedie van Gianfrancesco Lazotti. Met o.a. Giorgio Albertazzi, Paolo Bonacelli, Lando Buzzanca, Carla Cassola en Paolo Ferrari.

Acht mensen, die inmiddels op de leeftijd zijn aangeland dat ze met pensioen gaan of gegaan zijn, zien elkaar eenmaal per jaar, telkens op hetzelfde tijdstip in het restaurant Trastevere in Rome. Een gewoonte, uitgegroeid tot een jaarlijks ritueel dat een traditie is geworden. Een van hen is onlangs overleden en heeft in zijn testament een leegstaand klooster aan hen nagelaten en wenst uitdrukkelijk dat ze er gaan wonen. Dat idee spreekt niemand aan, maar die avond komen alle problemen en frustraties boven water. Zo ontdekt Lorenzo (Albertazzi) door de clown van het gezelschap Raffaele (Rochefort) dat zijn vrouw eigenlijk zeer ongelukkig is; de weelderige Annamaria (Cassola) blijkt eigenlijk overwerkt te zijn en de voorzitter van de jaarclub Giuseppe (Gassman) komt pas als men al aan het dessert is begonnen, en bekent dat hij huisarrest heeft omdat hij verdacht wordt van belastingontduiking. Zo passeert iedereen de revue. Een ouderwetse komedie, eigenlijk meer een toneelstuk, maar prachtige types en een uiterst geslaagd dialoog, waardoor de film een groot festijn is. Het scenario is van regisseur Lazotti en Cecilia Calvi naar een verhaal van Paola Scola. Het camerawerk is van Sebastiano Celeste. Liefhebbers van snelle actie met imponerende speciale effecten moeten beslist niet gaan kijken; voor hen is deze rolprent veel te bescheiden van opzet en aanpak.

Sabato club: Tutti gil anni una volta l'anno

1993 |

Italië 1993. Gianfrancesco Lazotti. Met o.a. Giorgio Albertazzi, Giovanna Ralli en Vittorio Gassman.

Acht mensen, die inmiddels op de leeftijd zijn aangeland dat ze met pensioen gaan of gegaan zijn, zien elkaar eenmaal per jaar, telkens op hetzelfde tijdstip in het restaurant Trastevere in Rome. Een gewoonte, uitgegroeid tot een jaarlijks ritueel dat een traditie is geworden. Een van hen is onlangs overleden en heeft in zijn testament een leegstaand klooster aan hen nagelaten en wenst uitdrukkelijk dat ze er gaan wonen. Dat idee spreekt niemand aan, maar die avond komen alle problemen en frustraties boven water. Zo ontdekt Lorenzo (Albertazzi) door de clown van het gezelschap Raffaele (Rochefort) dat zijn vrouw eigenlijk zeer ongelukkig is; de weelderige Annamaria (Cassola) blijkt eigenlijk overwerkt te zijn en de voorzitter van de jaarclub Giuseppe (Gassman) komt pas als men al aan het dessert is begonnen, en bekent dat hij huisarrest heeft omdat hij verdacht wordt van belastingontduiking. Zo passeert iedereen de revue. Een ouderwetse komedie, eigenlijk meer een toneelstuk, maar prachtige types en een uiterst geslaagd dialoog, waardoor de film een groot festijn is. Het scenario is van regisseur Lazotti en Cecilia Calvi naar een verhaal van Paola Scola. Het camerawerk is van Sebastiano Celeste. Liefhebbers van snelle actie met imponerende speciale effecten moeten beslist niet gaan kijken; voor hen is deze rolprent veel te bescheiden van opzet en aanpak.

Solo per dirti addio

1992 | Mysterie

Frankrijk​/​​Italië 1992. Mysterie van Sergio Sollima. Met o.a. Giovanna Ralli, Fabio Testi, Florence Darel, Stéphane Ferrara en Giuditta Saltarini.

De dood van een jongeman, verkeersleider op het vliegveld bij Trieste, wordt afgedaan als zelfmoord. Zijn moeder (Ralli) weet wel beter. Met behulp van Fabio Testi, de vriend van haar zoon, begint ze een onderzoek. Ze komt meer aan de weet over het leven van haar zoon als ze op het spoor komt van een aristocratisch meisje, dat heen en weer pendelt tussen Mantova en Parijs. De moeder vraagt de Italiaanse autoriteiten het onderzoek te heropenen. Ze zoekt en ondervraagt mensen, die haar pleidooi kunnen ondersteunen. Dan ontdekt ze dat Fabio Testi een geheim agent is. De zaak wordt hoe langer hoe ingewikkelder en gevaarlijker.

Per non dimenticare

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Massimo Martelli. Met o.a. Giuseppe Cederna, Roberto Citran, Massimo Dapporto, Giuliana de Sio en Angela Finocchiaro.

De herinnering aan de explosie die op 2 augustus 1980 op het station van Bologna plaatsvond, doet de Italianen nog steeds zeer. Het bloedbad dat hierdoor werd aangericht, laat veel vragen onbeantwoord. In deze film denkt Roberto (Cederna) aan deze gebeurtenis terug. Opnieuw beleeft hij de momenten voordat de bom ontploft. Hij hoort stemmen en flarden van gesprekken en ziet gezichten en coupés met mensen die in- of uitstappen. Reizigers komen aan en vertrekken. Mensen ontmoeten elkaar en nemen afscheid. Kortom: individuele drama's, als het leven zelf. Dan ontploft de bom. Vele mensenlevens worden in één seconde vernietigd. Roberto is een van de velen die zijn aanwezigheid bij dit drama ontkent. Hij wil niet weten waarom en zoekt niet naar gerechtigheid of de waarheid. Hij loopt weg voor zichzelf, maar is niet in staat om te vergeten. Deze stimulerende en ontroerende film stelt veel vragen en zoekt naar antwoorden.

Verso sera

1990 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1990. Drama van Francesca Archibugi. Met o.a. Marcello Mastroianni, Sandrine Bonnaire, Lara Pranzoni, Zoe Incrocci en Giorgio Tirabassi.

Mastroianni speelt de op leeftijd komende weduwnaar professor Bruschi, die Russisch doceert aan de universiteit van Rome. Hij is een aristocratische communist, die zijn vier jaar oude kleindochtertje manieren weet te leren. Daarnaast is de moeder van het kind, een ruw hippie-meisje. Het verhaal, dat zich afspeelt in 1977, draait om generatieconflicten. De regisseur heeft een zorgvuldig evenwicht weten te vinden tussen de maatschappelijke en de persoonlijke gevoelens van de personages. De acteurs leveren goed werk af in deze film, die wisselt van komisch tot tragisch tot banaal. Aan het einde gaan de moeder en het kind op weg naar een demonstratie in Bologna, waar ze echter nooit gezien worden. Ook bekend als TOWARDS EVENING.

Mano lesta

1981 | Drama, Komedie

Italië 1981. Drama van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Tomas Milian, Giovanna Ralli en Paco Cardini.

Gino, gespeeld door Millian, is arm, en woont met zijn zoon op een woonschuit in de rivier de Tiber. Zijn zoon wordt geboren uit Gino's relatie met een Skandinavische vrouw, die hen later verlaat. Hij houdt heel veel van zijn zoon, en omringt hem met veel zorg en aandacht. Ooit hoopt hij een vrouw te ontmoeten, die een goede moeder voor het kind kan zijn. Een sociaal drama met veel goede grappen en geloofwaardige emoties.

Arrivano i bersaglieri

1980 | Komedie

Italië 1980. Komedie van Luigi Magni. Met o.a. Ugo Tognazzi, Giovanna Ralli, Ombretta Colli, Vittorio Mezzogiorno en Pippo Franco.

Een komedie vol cynisme en sarcasme, naar een historische gebeurtenis. Op 20 september 1870 trekt het leger van generaal Marmora Rome binnen. In die tijd waren de macht en invloed van de paus tanende en de soldaten houden lustig huis. Moord, liefdesaffaires en wraak zijn aan de orde van de dag. De film zwalkt van sarcasme naar sentimentaliteit en platvloersheid. Goed gespeeld en fraai aangekleed, maar wel erg fragmentarisch.

Languidi baci, perfide carezze

1976 | Komedie

Italië 1976. Komedie van Alfredo Angeli. Met o.a. Giovanna Ralli, Gigi Proietti en Cristiano Cenzi.

Een gevangene ontsnapt tijdens een gevangenis-oproer en duikt onder op de zolder van een rijke dame die zijn potentie niet kan weerstaan. Vanuit zijn schuilplaats observeert hij het gekonkel en de intriges van de hogere standen, maar wanneer zijn geliefde haar status bedreigd ziet komt zijn veiligheid in gevaar. Deze op Wertm[KA3]uller ge[KA3]inspireerde sociale satire laat de klassenstrijd uitvechten via het viriele overwicht van de arbeider (Proietti in een Giannini-imitatie) en is al even rumoerig en langgerekt als de voorbeelden. Ralli heeft allure en humor als de hitsige bourgeoise, en is een oorspronkelijker film waard.

Di che segno sei?

1975 | Komedie

Italië 1975. Komedie van Sergio Corbucci. Met o.a. Alberto Sordi, Mariangela Melato, Paolo Villaggio, Adriano Celentano en Renato Pozzetto.

Een film in vier hoofdstukken, zodat de acteurs zich nog eens kunnen verkleden. Loods Villaggio ontdekt dat hij van geslacht moet veranderen door een foutje van een chirurg. Melato vindt Celentano als partner voor een danswedstrijd. Pozetto is een gekwelde metselaar, die met allerlei problemen te maken krijgt. Sordi is een stoere bewaker op een fiets die overijverig is, waardoor hij in een lastig parket geraakt. Leuke sketches en goed akteerwerk maken deze komedie het aanzien waard.

Chi dice donne, dice donna

1975 | Komedie, Erotiek

Italië 1975. Komedie van Tonino Cervi. Met o.a. Janet Agren, Adriana Asti, Stéphane Audran, Françoise Fabian en Lea Massari.

Een vijfluik. 1. Enkele zich in het huwelijk vervelende vrouwen openen een bordeel met zichzelf als sterattracties. 2. Een oplichter probeert misbruik te maken van het geheugenverlies bij een jonge vrouw, maar brengt haar identiteitsbesef terug. 3. De lezing van een erotisch instructieboek heeft voor een arbeidster een averechts resultaat. 4. Een mannelijke en een vrouwelijke travestiet trouwen met elkaar en krijgen een kind. 5. Een Zweedse vrouwelijke dominee helpt een gastarbeider van zijn remmingen af. De aantrekkelijke en begaafde actrices geven de episodes méér geest en smaak dan de scenario's en de regie verdienen.

Per amare Ofelia

1974 | Komedie

Italië 1974. Komedie van Flavio Mogherini. Met o.a. Renato Pozzetto, Giovanna Ralli en Françoise Fabian.

Een jonge industrieel is zo gehecht aan zijn moeder, dat hij geen gewone relatie met een vrouw kan hebben. Op een dag ontmoet hij een prostituée, die met de opbrengst van haar werk een wasserij is begonnen. Zij wordt op hem verliefd en om hem af te helpen van zijn extreme moederbinding, aarzelt ze niet om zich als zijn moeder te verkleden. Ralli is lekker sexy en Pozzetto past perfect in zijn rol. Een heerlijke film.

La Polizia chiede aiuto

1974 | Misdaad, Erotiek

Italië 1974. Misdaad van Massimo Dallamano. Met o.a. Giovanna Ralli, Farley Granger, Mario Adorf, Marina Berti en Claudio Cassinelli.

Reeks geheimzinnige moorden op jonge vrouwen brengt de politie op het spoor van prostitutie van minderjarigen, waarbij notabelen betrokken blijken. Met de ontdekking en het neerschieten van de moordenaar wordt het onderzoek echter afgesloten. Maatschappij-kritische pretentie lijkt niet meer dan alibi voor het sensationeel etaleren van onfrisse taferelen en moorden met een slagershakbijl. Kwaliteitsrolbezetting en bekwame vorm makende film niet verkwikkelijker.

C'eravamo tanto amati

1974 | Drama, Komedie, Experimenteel

Italië 1974. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Nino Manfredi, Stefania Sandrelli, Stefano Satta Flores en Giovanna Ralli.

Drie vrienden uit het verzet groeien in de na-oorlogse Italiaanse ontwikkelingen steeds verder van hun oorspronkelijke idealen vandaan, maar ondanks alle ontstane barri[KA2]eres blijkt hun vriendschap na twintig jaar nog intact gebleven. Meesterlijk geconstrueerd scenario geeft compleet, tragi-komisch en kritisch tijdsbeeld. De filmhobby van een der hoofdpersonen is aanleiding voor een beeld van de vercommercialisering van de Italiaanse cinema, waarvoor Vittorio de Sica als voorbeeld wordt genomen (die overigens zelf zijn medewerking verleende, net als Federico Fellini en Marcello Mastroianni, die zichzelf spelen). Doorbraak- film van Scola. Het scenario van Age (Agenore Inrocci), Scarpelli (Furio Scarpelli) en regisseur Scola (als Scola). Het camerawerk is van Claudio Cirillo.

Una Prostituta al servizio del pubblico ed in regola con le leggi dello stato

1971 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1971. Drama van Italo Zingarelli. Met o.a. Giovanna Ralli, Giancarlo Giannini, Jean-Marc Bory, Paolo Bonacelli en Giorgio Dolfin.

Romeinse prostitu[KA1]ee heeft de zorg voor op het platteland opgroeiende kinderen, steunt financieel een ex-echtgenoot en heeft een beschermer die op verdenking van moord wordt gearresteerd. Ze ontmoet een respectabele man die met haar wil trouwen en om haar kinderen geeft, maar ze krijgt van de politie te horen dat hij een beruchte souteneur is en keert terug naar het trottoir. De film vermijdt - ook dankzij het energieke acteren van Ralli - de valse melodramatiek van de trottoirfilms uit de jaren vijftig, maar plaatst te makkelijke karikaturen tegenover de (cliché van) hoer met een gouden hart.

Los Fríos ojos del miedo

1971 | Misdaad

Italië​/​​Spanje 1971. Misdaad van Enzo G. Castellari. Met o.a. Giovanna Ralli, Frank Wolff, Julián Mateos, Fernando Rey en Karin Schubert.

Een onevenwichtige jongeman wil zich wreken op de rechter die zijn broer heeft veroordeeld. Weinig originele film maar met een zekere professionele waardigheid.

Cannon for Cordoba

1970 | Avonturenfilm, Western, Actiefilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1970. Avonturenfilm van Paul Wendkos. Met o.a. George Peppard, Giovanna Ralli, Raf Vallone, Peter Duel en Don Gordon.

Peppard voert een groep soldaten aan tegen Mexicaanse bandieten. Ze proberen gestolen kanonnen te vernietigen. Bekende kost; actie met het bekende einde. Speelt rond de grens van Texas in 1912. Scenario van Stephen Kandel. Camerawerk van Antonio Macasoli. Gefilmd in Panavision.

La Donna invisibile

1969 | Drama, Erotiek

Italië 1969. Drama van Paolo Spinola. Met o.a. Giovanna Ralli, Carla Gravina, Anita Sanders, Silvano Tranquilli en Luigi Rizzi.

Een vrouw die merkt dat haar echtgenoot op haar uitgekeken is maar die te geremd is om hem te provoceren, vraagt advies bij haar vriendinnen. De één suggereert een open huwelijk met slippertjes om de spanning erin te houden, de ander stelt zichzelf kandidaat voor een ménage à trois. Haar voorzichtig meegaan in die suggesties leidt tot nieuwe frustraties en een dramatische ontknoping. De pretentieuze mooifilmerij moet de hypocriete pikanterie een artistiek aanzien geven, maar het verhaal van Moravia werd een smartlap met psychologie van de zeer koude grond, waaraan het goede spel van Ralli en Gravina verspild is.

Il mercenario

1968 | Western

Spanje​/​​Italië 1968. Western van Sergio Corbucci. Met o.a. Franco Nero, Tony Musante, Jack Palance, Giovanna Ralli en Eduardo Fajardo.

Een Mexicaanse revolutionair probeert een zilvermijn voor de bevolking te veroveren op een profiteur, die een Pools- Amerikaanse huurling heeft aangetrokken voor een zilvertransport naar de V.S. Die kiest uit hebzucht de zijde van de rebel. Na een reeks van conflicten worden ze vrienden in de gezamenlijke strijd voor het volk. Spaghetti-westerns overtuigen altijd méér wanneer ze in Mexico zijn gesitueerd en dit is een van de betere, die op boeiende wijze geleidelijk opbouwt naar een politiek idealisme en bizarre, latente homo-erotiek. Het spel is dan ook boven het gemiddelde. Scenario van Luciano Vincenzoni, Adriano Bolzoni en Corbucci. Camerawerk van Alejandro Ulloa. Ook bekend als THE MERCENARY en A PROFESSIONAL GUN.

Deadfall

1968 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1968. Misdaad van Bryan Forbes. Met o.a. Michael Caine, Giovanna Ralli, Eric Portman, Nanette Newman en David Buck.

Juwelendief en geveltoerist Caine wordt door de mooie Ralli en haar dertig jaar oudere echtgenoot Portman overgehaald om samen te werken. Nadat alles goed verlopen is, wordt Caine verliefd op Ralli en constateert dat Portman niet moeilijk doet over hun verhouding. Dat maakt Caine wantrouwig. Hij gaat de antecedenten na van Portman en ontdekt dat hij een oorlogsmisdadiger is die zich verborgen houdt en in werkelijk Ralli's vader is. Caine besluit om slechts nog één laatste kraak te zetten en Ralli wil hem waarschuwen het niet te doen, omdat Portman een gemeen plan heeft, maar ze komt te laat. Ondanks het intrigerende gegeven, een matig boeiende film, waaraan de regie debet is. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Desmond Cory.

The Caper of the Golden Bulls

1967 | Thriller

Verenigde Staten 1967. Thriller van Russell Rouse. Met o.a. Stephen Boyd, Yvette Mimieux, Giovanna Ralli, Walter Slezak en Vito Scotti.

Gespierde, tamelijk hersenloze bankovervaller Boyd heeft zich met zijn vriendin Mimieux teruggetrokken in een Atlantisch kustplaatsje in Noord-West Spanje. Hij heeft gezworen zich niet meer met zijn oude leven in te laten, maar hij krijgt bezoek van een verleidelijke, ex-medeplichtige (Ralli), die hem na oeverloos gepraat 'overhaalt' in te breken in de kluis van de bank van Pamplona tijdens een Mariaprocessie. Weinig actie in deze saaie zogenaamd als grappig bedoelde misdaadthriller, die verder stijf staat van de plaatjes van Mimieux.

What Did You Do in the War, Daddy?

1966 | Oorlogsfilm, Komedie

Verenigde Staten 1966. Oorlogsfilm van Blake Edwards. Met o.a. James Coburn, Dick Shawn, Sergio Fantoni, Aldo Ray en Harry Morgan.

Satirische oorlogsfilm over een Amerikaans regiment dat in 1943 het Siciliaanse stadje Valerno moet veroveren. Ze ondervinden niet de minste weerstand en de Italianen zijn zelfs bereid te capituleren zonder slag of stoot op voorwaarde dat hun overgave eervol wordt afgeschilderd en dat ze hun wijnfeest mogen houden. Het scenario van William Peter Blatty, naar een verhaal van regisseur Edwards en Maurice Rishlin bevat enkele zeer plezierige situaties, maar als geheel is het toch te doorzichtig en platvloers. De acteurs spelen hun rollen met het nodige enthousiasme, maar kunnen een zekere langdradigheid niet verhinderen. Goede fotografie van Philip Lathrop en een gezellige score van Henry Mancini. Gefilmd in Panavision.

Se permette parliamo di donne

1964 | Komedie, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Maria Fiore, Sylva Koscina, Antonella Lualdi en Giovanna Ralli.

Een man vertelt van zijn talrijke vrouwelijke veroveringen, hun onvoorspelbare gedrag dat zowel tot positieve als negatieve verrassingen leidt en schetst daarmee onbedoeld ook een weinig positief beeld van de man. Deze debuutfilm van Scola heeft de opbouw van een episodenfilm met Gassman als de permanente hoofdrol (Adam), maar blijft voornamelijk een illustratie van vermakelijke tekst zonder eigen filmleven. Die illustratie gebeurt met aantrekkelijke actrices.

Let's Talk About Women

1964 |

1964. Ettore Scola. Met o.a. Heidi Stroh, Sylva Koscina, Antonella Lualdi, Donatella Mauro en Maria Fiore.

Een man vertelt van zijn talrijke vrouwelijke veroveringen, hun onvoorspelbare gedrag dat zowel tot positieve als negatieve verrassingen leidt en schetst daarmee onbedoeld ook een weinig positief beeld van de man. Deze debuutfilm van Scola heeft de opbouw van een episodenfilm met Gassman als de permanente hoofdrol (Adam), maar blijft voornamelijk een illustratie van vermakelijke tekst zonder eigen filmleven. Die illustratie gebeurt met aantrekkelijke actrices.

La vita agra

1964 | Drama

Italië 1964. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Ugo Tognazzi, Giovanna Ralli, Elio Crovetto en Paola Dapino.

Tognazzi speelt een ontslagen kantoorklerk. Hij wil zich wreken en maakt het plan naar de top van de wolkenkrabber van zijn firma te klimmen om daar een bom te plaatsen. Een dappere journalist ontdekt dat je zonder veel kennis toch gevoel kunt hebben voor publiciteit om zo een goede positie te verwerven. Tognazzi krijgt zijn baan terug plus een salarisverhoging. Gezinshereniging, en alles is vergeten en vergeven.

Liolà

1963 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Ugo Tognazzi, Giovanna Ralli, Anouk Aimée, Pierre Brasseur en Elisa Cegani.

Een dorpsfactotum heeft al kinderen bij vijf verschillende moeders als een jonge boerin ook voorwendt zwanger van hem te zijn. Dat is een leugen om hem de watertoevoer van een oude buurman naar haar sinaasappeltuin te doen omleggen. Zijn woede na de ontdekking doet hem het water weer terugleiden, maar de mislukking daarvan zet het hele dorp droog. Deze plattelandskomedie van Pirandello is zeker geen hoogtepunt in zijn toneeloeuvre, maar biedt voor de film de gelegenheid tot enscenering op kleurrijke locaties en geeft de spelers kansen tot pittig spel die soms al te gretig worden aangepakt.

L' Agra vita

1963 | Drama, Komedie

Italië 1963. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Ugo Tognazzi, Giovanna Ralli en Rossana Martini.

Een verhaal, gebaseerd op een roman van Luciano Bianciardi, over een werknemer die wordt ontslagen en uit wraak van de wolkenkrabber wil springen waar het hoofdkantoor van de betreffende firma is gevestigd. Het stadsbestuur schakelt een linkse journaliste in om hem van gedachten te doen veranderen. Een voorspelbaar verhaal en een weinig bijzondere film. De acteurs zijn goed.

Carmen di Trastevere

1963 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. Giovanna Ralli, Jacques Charrier, Dante di Paolo, Lino Ventura en Fiorenzo Fiorentini.

Een politie-agent wordt verliefd op de jonge vrouw van een bendeleider en geeft om haar zijn carrière op. Hij geeft zijn informatie door aan de misdadigers, maar hun beraamde plan mislukt. Ondertussen is Carmen er vandoor met een motorkampioen. Gallone is specialist in operaverfilming, maar vertelt Bizets Carmen zònder muziek wat niet gecompenseerd wordt door de eigentijdse situering. Ralli is in de titelrol temperamentvol genoeg, haar tegenspelers weten echter geen raad met hun veronderstelde passies.

Warriors Five

1962 |

1962. Leopoldo Savona. Met o.a. Serge Reggiani, Giovanna Ralli en Jack Palance.

Een politie-agent wordt verliefd op de jonge vrouw van een bendeleider en geeft om haar zijn carrière op. Hij geeft zijn informatie door aan de misdadigers, maar hun beraamde plan mislukt. Ondertussen is Carmen er vandoor met een motorkampioen. Gallone is specialist in operaverfilming, maar vertelt Bizets Carmen zònder muziek wat niet gecompenseerd wordt door de eigentijdse situering. Ralli is in de titelrol temperamentvol genoeg, haar tegenspelers weten echter geen raad met hun veronderstelde passies.

Horace 62

1962 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van André Versini. Met o.a. Charles Aznavour, Giovanna Ralli, Raymond Pellégrin, Jean-Louis Trintignant en Danielle Godet.

Een generaties lange vendetta tussen twee Corsicaanse gangsterfamilies wordt uiteindelijk beslecht in Parijs. Het scenario verplaatst de wraaktragedie van Corneille van het oude Griekenland naar de moderne tijd, maar ook zonder deze culturele verwijzing maakte ex-acteur Versini van zijn regiedebuut een redelijk onderhoudende misdaadfilm. Alleen mist Aznavour het temperament voor de titelrol en hij wordt weggespeeld door andere acteurs.

Le goût de la violence

1961 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1961. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Giovanna Ralli, Mario Adorf, Madeleine Robinson en Hans Neubert.

De acteur Hossein, regisseur van enkele aardige films, heeft zich ook wel eens vertild, bijvoorbeeld aan deze draak. Revolutionairen en regeringsgezinden slachten elkaar in Zuid- Amerika af, in een scenario vol onwaarschijnlijk en onsamenhangend gekonkel. Iedereen doodt iedereen, de revolutie gaat niet door en Zorro-Hossein vertrekt aan het slot in zijn eentje richting prairie: 'I am a lonesome cowboy'?? De gezwollenheid maakt de film ongewild komisch. Doet sterk denken aan VIVA ZAPATA, waarvan het niet meer dan een slechte imitatie is.

La Guerra continua

1961 | Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Oorlogsfilm van Leopoldo Savona. Met o.a. Jack Palance, Giovanna Ralli, Serge Reggiani, Folco Lulli en Venantino Venantini.

In het najaar van 1943 ontsnapt een vijftal Italianen uit de militaire gevangenis om zich bij de oprukkende Geallieerden aan te sluiten. Een meisje dat bij de Amerikanen dollars hoopt te verdienen, voegt zich bij hen en zaait rivaliteit. Samen met een Amerikaanse parachutist ondernemen ze een geslaagde sabotage-actie en worden tijdig gered door te hulp gekomen bevrijders. Deze onderhoudende oorlogsfilm onderscheidt zich alleen door de cynische humor van de middelmaat die het genre eigen is, maar houdt met veel actie de aandacht vast.

Viva l'Italia!

1960 |

Italië 1960. Roberto Rossellini. Met o.a. Franco Interlenghi, Paolo Stoppa, Renzo Ricci en Giovanna Ralli.

In het najaar van 1943 ontsnapt een vijftal Italianen uit de militaire gevangenis om zich bij de oprukkende Geallieerden aan te sluiten. Een meisje dat bij de Amerikanen dollars hoopt te verdienen, voegt zich bij hen en zaait rivaliteit. Samen met een Amerikaanse parachutist ondernemen ze een geslaagde sabotage-actie en worden tijdig gered door te hulp gekomen bevrijders. Deze onderhoudende oorlogsfilm onderscheidt zich alleen door de cynische humor van de middelmaat die het genre eigen is, maar houdt met veel actie de aandacht vast.

Viva l'Italia

1960 | Historische film

Italië 1960. Historische film van Roberto Rossellini. Met o.a. Renzo Ricci, Tina Louise, Giovanna Ralli, Franco Interlenghi en Paolo Stoppa.

Garibaldi voert in 1860 een vrijwilligersleger aan om Sicilië van de Bourbonse onderdrukking te bevrijden. Hij draagt het over aan Koning Victor-Emmanuel II, maar zijn partizanen zien in hem het hoofd van de Italiaanse republiek. De film mist de analytische kwaliteiten van Rossellini's latere historische werk, maar geeft een overtuigende en soms spectaculaire reconstructie met een genuanceerde rol van de toneelveteraan Ricci als Garibaldi.

Il Generale Della Rovere

1960 | Oorlogsfilm

Italië 1960. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Vittorio De Sica, Hannes Messemer, Sandra Milo, Giovanna Ralli en Mary Greco.

Prachtig geacteerde rol van De Sica die een As-generaal speelt en erin gelooft. Een enigszins trage film, maar een prima portret. Sergio Amidei, Diego Fabbri, Indro Montanelli en Rossellini bewerkten een verhaal van Montanelli tot scenario. Carlo Carlini deed het camerawerk.

Era notte a Roma

1960 | Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Leo Genn, Peter Baldwin, Sergey Bondarchuk, Giovanna Ralli en Renato Salvatori.

Drie ontsnapte soldaten uit verschillende legers - een Brit (Genn), een Amerikaan (Baldwin) en een Rus (Bondarchuk) - vinden tijdens WO II in Rome onderdak bij een vrouw (Ralli) die via de zwarte markt wat inkomsten heeft. Ondertussen rukken de Geallieerden op. Een soort didactische remake van Rosselini's Roma, città aperta (1945), waarbij de personages, overigens gespeeld door goede acteurs, ieder een politiek standpunt vertegenwoordigen. Technisch interessant doordat scènes in één vaste camera-instelling zijn opgenomen, met een door de regisseur zelf ontwikkelde Pancinor-zoomlens.

Nel blu dipinto di blu

1959 | Drama

Italië 1959. Drama van Piero Tellini. Met o.a. Domenico Modugno, Vittorio De Sica en Giovanna Ralli.

Het verhaal gaat over Turi, een jonge knaap uit Sicilië, die in Rome het hoofd boven water weet te houden. Hij heeft een verhouding met het meisje Gianna. Hij wordt verdacht van een overval op een juwelierszaak, maar hij beweert dat hij op het moment van de roof het hof maakte aan een dienstertje, op wie hij verliefd is. Zijn alibi houdt stand, maar dan valt hij weer in een andere hachelijke situatie. Er wordt zeer overtuigend gespeeld, maar het verhaal wordt een beetje langdradig als Turi het ene alibi na het andere verzint.

Le cameriere

1959 | Mysterie, Drama

Italië 1959. Mysterie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Giovanna Ralli, Valeria Moriconi en Xenia Valderi.

Een serveerster wordt beschuldigd van diefstal, maar haar collega's nemen het voor haar op, omdat ze denken dat men haar in een valstrik heeft laten lopen. Een tamelijk interessant detectiveverhaal, waarin goed acteerwerk te zien is.

Il Nemico di mia moglie

1959 | Komedie

Italië 1959. Komedie van Gianni Puccini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Giovanna Ralli, Vittorio De Sica, Luciana Paluzzi en Memmo Carotenuto.

De liefde voor de voetbalsport heeft een scheidsrechter zijn opleiding doen verwaarlozen, zodat zijn echtgenote genoodzaakt is om ook te werken en hem op haar vrije zondagen nooit ziet. De pogingen om zijn leven te beteren worden doorkruist door de avances van een vrouwelijke voetbalfan die hem haar club wil laten bevoordelen, maar als hij door overenthousiaste supporters wordt mishandeld, overwint toch de echtelijke liefde. Een aardig gegeven, maar de goede spelers krijgen te weinig kans in de fantasieloze uitwerking en de al te flauwe grappen.

I Ladri

1959 | Misdaad, Komedie

Italië 1959. Misdaad van Lucio Fulci. Met o.a. Totò, Giovanna Ralli, Armando Calvo, Giacomo Furia en Fred Buscaglione.

Een gangster wordt na het plegen van een overval uitgewezen van de V.S. naar Itali[KA3]e en zijn geld wordt in jampotten naar Napels gesmokkeld. Een havenarbeider ontdekt de verborgen buit en wil deze zelf behouden. Er blijkt nog een ander duister figuur achter de poet aan te zitten. Verder volgt een wakkere politiecommissaris (Totò) het hete spoor. Ondertussen zet de verbannen gangster nog een fikse kraak en zit hij achter zijn verscheepte buit aan. Een prima situatie-komedie.

General Della Rovere

1959 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1959. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Hannes Messemer, Giovanna Ralli, Sandra Milo en Vittorio De Sica.

Genua, 1943. Grimaldi speelt een oplichter die zich voordoet als kolonel in het Italiaanse leger zodat hij in staat is de familie van Nazi krijgsgevangenen geld af te troggelen. Als hij betrapt wordt door de Gestapo moet hij zich om het er levend vanaf te brengen voordoen als General Della Rovera, een verzetsleider die net om het leven gebracht is door de Nazi's. Zodat hij uit kan vissen wat de identiteit is van een andere gezochte verzetsleider.

Costa Azzurra

1959 | Komedie, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Vittorio Sala. Met o.a. Alberto Sordi, Giovanna Ralli, Rita Gam, Antonio Cifariello en Elsa Martinelli.

Vakantie aan de Côte d'Azur brengt filmsterren, miljonairs, fortuinjagers en simpele provincialen (die ook hopen op een kans in het 'grote leven') bij elkaar. Een ander decor voor een episodische genre-film, die voor het overige de overbekende elementen bij elkaar harkt. In de sterbezetting onderscheiden Ralli en Sordi zich als een groenteverkopend echtpaar, waarvan de vrouw hoopt op ontdekking door een filmregisseur, die echter veel méér ziet in de echtgenoot.

Il momento più bello

1957 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1957. Drama van Luciano Emmer. Met o.a. Marcello Mastroianni, Giovanna Ralli, Marisa Merlini, Riccardo Garrone en Bice Valori.

Een jonge arts is een vurig voorvechter van een methode van pijnloze bevalling, maar loopt stuk op het wantrouwen van collega's en superieuren. Intussen heeft een verliefde verpleegster samen met een bevriende vroedvrouw zijn theorieën met succes in praktijk gebracht en kan zij met geslaagde voorbeelden voor hem pleiten. De arts vraagt haar dankbaar ten huwelijk. Het toendertijd hete hangijzer wordt gepresenteerd in een clichématige dokter- en verpleegsterromantiek die echter door de acteurs met overtuiging wordt gespeeld en een boeiende samenhang krijgt in een documentaire benadering.

Tempo di villeggiatura

1956 | Drama, Komedie

Italië 1956. Drama van Luigi Zampa, Antonio Racioppi en Antonio Raccioppi. Met o.a. Giovanna Ralli, Abbe Lane, Marisa Merlini en Vittorio De Sica.

In een dorpje in de heuvels, op veertig kilometer afstand van Rome, wordt een hotel geopend, dat direct door de dorpelingen tot het middelpunt van hun sociale leven gemaakt wordt. De mensen die we ontmoeten hebben natuurlijk allemaal hun eigen achtergronden, ze zijn van alle leeftijden en uit alle milieu's. De film gaat in feite over wat vogels van verschillend pluimage verbindt en verdeelt.

Racconti Romani

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Gianni Franciolini. Met o.a. Vittorio De Sica, Totò, Maurizio Arena, Maria Pia Casilio en Antonio Cifariello.

Een viertal vrienden beeldt zich in dat de wereld er is om bedrogen te worden en probeert met diverse oplichterijen het huishoudgeld aan te vullen. Al hun plannen mislukken en ze belanden bijna in de gevangenis. Door die ervaringen ontdekken ze dat hun vrouwen ook zonder dat ze rijk zijn van hen houden en dat eerlijke arbeid het beste is. De onderhoudende komedie heeft sociale en ietwat moraliserende ondertonen - die in het gelijknamige boek van Moravia níét voorkwamen - en een sterke bezetting, hoewel Pampanini enigszins belachelijk is.

Il Bigamo

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Marcello Mastroianni, Giovanna Ralli, Vittorio De Sica, Marisa Merlini en Franca Valeri.

Nietsvermoedende huisvader wordt geconfronteerd met tweede echtgenote die zijn terugkeer bij haar eist. Pogingen om onschuld binnen gezin en voor gerecht te bewijzen stranden, tot wederhelft van 'tweede vrouw' opduikt. Komedie was voor Italië in de jaren vijftig pikanter dan daarbuiten, maar heeft amusante typeringen in rumoerig opgebouwde situaties. De Sica grijpt Schmierekansen van rol als breedsprakig advocaat met beide handen aan.

Un Eroe di nostri tempi

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Alberto Sordi, Giovanna Ralli, Franca Valeri, Tina Pica en Mario Carotenuto.

Een burgerman heeft een overdreven conformistisch verantwoordelijkheidsbesef, waardoor hij verwanten, collega's en tenslotte zichzelf in de problemen brengt. De gedweeheid waarmee hij zijn onschuld tegenover een valse beschuldiging tracht te bewijzen leidt tot zoveel blunders dat hij zich steeds verdachter maakt. In deze vroege satire, die vooruitloopt op de Italiaanse filmsuccessen van na 1960, speelt Sordi zijn eerste rol als schipperende angsthaas, een rol die later zijn standaardpersonage zou worden.

Les Hussards

1955 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1955. Historische film van Alex Joffé. Met o.a. Bernard Blier, Bourvil, Giovanna Ralli, Louis de Funès en Georges Wilson.

De paarden van twee Franse huzaren worden op hol gejaagd, terwijl ze een plasje doen. Tegenover hun commandant doen ze voorkomen, dat ze door de Italianen zijn aangevallen. Ze bekennen echter later de waarheid en dreigen als de Oostenrijkers aanvallen geëxecuteerd te worden. Deze felle oorlogssatire heeft weinig meer van doen met het oorspronkelijke toneelstuk van P.A. Bréal, maar wordt met verve gespeeld door acteurs, die pas jaren later bekend zouden worden.

Le signorine dello 04

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Gianni Franciolini. Met o.a. Antonella Lualdi, Giovanna Ralli, Franca Valeri en Marisa Merlini.

Een sentimentele en bij tijd en wijle ironische film over een paar werknemers bij de telefoondienst die in vertrouwen met elkaar praten over de problemen van het dagelijkse leven.

Le Ragazze di San Frediano

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Valerio Zurlini. Met o.a. Antonio Cifariello, Corinne Calvet, Rossana Podestà, Giovanna Ralli en Marcella Mariani.

Een aantrekkelijke jongeman vergroot zijn succes bij de meisjes in zijn buurt door een beroep als autocoureur te verzinnen. Als hij met zijn nieuwste verovering tegen de klippen op zijn leugen wil waarmaken met een zogenaamde internationale carrière, brengt zijn broer hem tijdig realiteitsbesef bij. Aandacht voor milieu- en karaktertypering tilt Zurlini's debuut boven de gemiddelde romantische komedie uit, al vervalt hij ook in onnodige herhalingen.

Destinazione Piovarolo

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Domenico Paolella en Antonio Raccioppi. Met o.a. Paolo Stoppa, Nino Besozzi, Totò, Marisa Merlini en Giovanna Ralli.

Een aantrekkelijke jongeman vergroot zijn succes bij de meisjes in zijn buurt door een beroep als autocoureur te verzinnen. Als hij met zijn nieuwste verovering tegen de klippen op zijn leugen wil waarmaken met een zogenaamde internationale carrière, brengt zijn broer hem tijdig realiteitsbesef bij. Aandacht voor milieu- en karaktertypering tilt Zurlini's debuut boven de gemiddelde romantische komedie uit, al vervalt hij ook in onnodige herhalingen.

I tre ladri

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Lionello De Felice. Met o.a. Totò, Simone Simon, Gino Bramieri, Jean-Claude Pascal en Giovanna Ralli.

Twee dieven staan verbaasd als zij zich in dezelfde flat bevinden, en schoppen herrie als de bewoners plotseling thuiskomen. Een van de twee dieven belandt in de gevangenis, terwijl de ander ontsnapt. De gevangen dief ontdekt dat de eigenaar van de flat niet alleen fabrikant is maar ook een dief, dus spannen zij samen en worden partners. Niet een van de beste komedies van Totó maar wel grappig en onderhoudend. Scenario van Franco Brusati, Filippo Sanjust en Félicien Marceau. Camerawerk van Romolo Garroni.

Villa Borghese

1953 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Komedie van Gianni Franciolini. Met o.a. Maurizio Arena, Anna-Maria Ferrero, Eduardo De Filippo, François Périer en Gérard Philipe.

Het Romeinse park van de Villa Borghese is op verschillende uren van de dag ontmoetingsplek voor kinderen, atleten, bejaarden en geliefden. Een geslaagd stramien voor een verhalende film in de traditie van het neo-realisme. Hier echter geen amateurs en onbekende acteurs, maar een sterbezetting. De vluchtigheid maakt sommige ontmoetingen al te oppervlakkig. Een geestige sketch met Presle en Philipe als voormalige geliefden die hun breuk rationeel proberen uit te praten aan de hand van het werk van Freud.

Prima di sera

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Piero Tellini. Met o.a. Paolo Stoppa, Gaby André, Lyla Rocco, Giacomo Furia en Giovanna Ralli.

Een man wil de grauwheid van zijn dagelijks bestaan en gezin ontvluchten. Hij besteelt zijn werkgever en koopt v[KA1]o[KA1]or zijn vlucht naar het platteland nog een slaapmiddel. Achteraf ontdekt de apotheker dat hij bij vergissing een zwaar vergif heeft meegegeven. De film uit de nadagen van het neo-realisme heeft een aandachtige sfeer- en milieutekening, maar is ook nogal sentimenteel en geforceerd optimistisch. Een goede (en zeldzame) hoofdrol van Stoppa.

La Lupa

1953 | Drama, Erotiek

Italië 1953. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Kerima, Ettore Manni, May Britt, Mario Passante en Giovanna Ralli.

Een Calabrische vrouw wil haar minnaar aan zich binden door haar dochter aan hem uit te huwelijken. Ze zal hem uiteindelijk uit jaloezie vermoorden. Een broeierige verfilming van de beroemde roman van Giovanni Vergi, die later het toneelvehikel voor Anna Magnani zou worden. De primitieve emoties zijn te oppervlakkig om de personages echt aannemelijk te maken. Visueel is de erotiek suggestief, maar een achtergrond ontbreekt.

Anni facili

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Nino Taranto, Alda Mangini, Giovanna Ralli, Clelia Matania en Gabriele Tinti.

Een middelmatige politieke satire over een bescheiden leraar uit Sicilië, die in Rome een baantje krijgt als secretaris van een politicus. Langzaam zakt hij weg in het moeras van ministeriële intriges en corruptie.

Papà diventa mamma

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Aldo Fabrizi. Met o.a. Aldo Fabrizi, Ave Ninchi, Luigi Pavese en Giovanna Ralli.

Onderhoudende satire over een arme man die voortdurend door zijn vrouw en kinderen wordt getreiterd. Op een dag laat hij zich tijdens een show hypnotiseren, wat een ander mens van hem maakt. Hij laat zich niet meer inpakken door zijn kankerende vrouw en veeleisende kinderen, blijft thuis zitten en dwingt zo zijn vrouw in een winkel te gaan werken, wat een ramp blijkt voor de verkoop.

I bambini ci guardano

1943 | Drama, Experimenteel

Italië 1943. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Isa Pola, Emilio Cigoli, Luciano D'Ambrosis, Adriano Rimoldi en Ione Frigerio.

Een vier-jarig kind betrapt zijn moeder met een minnaar en wordt naar familie op het platteland gestuurd. Weer thuis loopt hij weg als hij de minnaar opnieuw ziet, waardoor zijn vader merkt wat er aan de hand is en zelfmoord pleegt. De eerste film die De Sica`s neo-realistische periode aankondigt (het scenario is van Cesare Zavattini) is niet slechts een overtuigend melodrama, maar bevat ook ongewone kritiek op de bolwerken van het fascisme: het gezin en het mannelijk eerbesef. Een figurantenrol van Marcello Mastroianni.

Un prete tra noi II

-1 |

Italië. Achille Manzotti. Met o.a. Francesco de Rosa, Giovanna Ralli en Julia Brendler.

Een vier-jarig kind betrapt zijn moeder met een minnaar en wordt naar familie op het platteland gestuurd. Weer thuis loopt hij weg als hij de minnaar opnieuw ziet, waardoor zijn vader merkt wat er aan de hand is en zelfmoord pleegt. De eerste film die De Sica`s neo-realistische periode aankondigt (het scenario is van Cesare Zavattini) is niet slechts een overtuigend melodrama, maar bevat ook ongewone kritiek op de bolwerken van het fascisme: het gezin en het mannelijk eerbesef. Een figurantenrol van Marcello Mastroianni.