Erika Pluhar: regie en cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Das Ende ist mein Anfang

2010 | Drama

Duitsland​/​​Italië 2010. Drama van Jo Baier. Met o.a. Bruno Ganz, Elio Germano en Erika Pluhar.

Journalist Tiziano Terzani (1938-2004) had een rijk en professioneel indrukwekkend leven achter de rug toen hij enkele maanden voor zijn dood terugblikte in bijzijn van zijn zoon. Aan Folco (Germano) de opdracht er een boek van te maken. De Der Spiegel-correspondent vertelt over Vietnam, maoïstisch China en de Rode Khmer, en ondertussen staan vader en zoon stil bij idealisme, leven & dood en natuur. Bruno Ganz met volle grijze baard speelt mooi de wereldreiziger die zijn levenswijsheid graag overdraagt. Gevoelig drama speelt zich af in het liefdevol gefilmde landschap van Toscane.

Schön erfolgreich

1999 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1999. Documentaire van Ilona Kalmbach. Met o.a. Senta Berger, Elke Heidenreich, Thérèse Berger, Erika Pluhar en Annemarie Renger.

Journalist Tiziano Terzani (1938-2004) had een rijk en professioneel indrukwekkend leven achter de rug toen hij enkele maanden voor zijn dood terugblikte in bijzijn van zijn zoon. Aan Folco (Germano) de opdracht er een boek van te maken. De Der Spiegel-correspondent vertelt over Vietnam, maoïstisch China en de Rode Khmer, en ondertussen staan vader en zoon stil bij idealisme, leven & dood en natuur. Bruno Ganz met volle grijze baard speelt mooi de wereldreiziger die zijn levenswijsheid graag overdraagt. Gevoelig drama speelt zich af in het liefdevol gefilmde landschap van Toscane.

Mrs. Klein

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Ingemo Engström. Met o.a. Erika Pluhar, Sibylle Canonica en Friederike Kammer.

Londen 1934. De in Engeland verblijvende Duits-joodse psychologe Pluhar neemt lotgenote Canonica aan om haar nieuwste boek uit te typen. Haar zoon is onlangs tijdens een bergbeklimming omgekomen, en dat verlies is ze nog niet te boven. Wanneer Pluhar weg is krijgt Canonica bezoek van Pluhars dochter Kammer, die zich uiterst vijandig opstelt. Kammer beweert dat haar broer zelfmoord pleegde en dat haar moeder hem daartoe heeft gedreven. Wanneer Pluhar onverwacht thuiskomt, ontspint zich een psychologisch machtsspel tussen de drie vrouwen. Subliem gespeeld drama door drie vrouwen, dat eigenlijk meer toneel dan film is. Qua stijl leunt het sterk op Ibsen. Het theatrale scenario van Nicholas Wright werd in het Duits bewerkt door Melanie Walz. Achter de camera stond Klaus Günther.

Etwas am Herzen

1994 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1994. Komedie van Michael Cencig. Met o.a. Sieghardt Rupp, Erika Pluhar, Ulrich Reinthaller, Konstanze Breitebner en Cornelia Köndgen.

Nu Rupp met pensioen is, heeft hij eindelijk tijd om zich te bekommeren om zijn gezin. Het eerste wat hij vaststelt is dat zijn huwelijk met Pluhar niet zo'n succes is als hij dacht. Hij heeft het ook ontzettend moeilijk met het feit dat zijn vrouw een eigen leven is gaan leiden met artistieke ambities. Oostenrijkse tragikomedie in de vorm van een psychogram over een Oostenrijks gezin: via een huwelijkscrisis van een echtpaar komt de trouw en bijstand op de tocht te staan. Cencig schreef ook het draaiboek, de muziek is van Gerd Schuller, het camerawerk van Franz Riess.

Rosalinas Haus

1993 |

Oostenrijk 1993. Karl Kofler en Erika Pluhar. Met o.a. Peter Wolfberger, Regina Fritsch en Erika Pluhar.

Nu Rupp met pensioen is, heeft hij eindelijk tijd om zich te bekommeren om zijn gezin. Het eerste wat hij vaststelt is dat zijn huwelijk met Pluhar niet zo'n succes is als hij dacht. Hij heeft het ook ontzettend moeilijk met het feit dat zijn vrouw een eigen leven is gaan leiden met artistieke ambities. Oostenrijkse tragikomedie in de vorm van een psychogram over een Oostenrijks gezin: via een huwelijkscrisis van een echtpaar komt de trouw en bijstand op de tocht te staan. Cencig schreef ook het draaiboek, de muziek is van Gerd Schuller, het camerawerk van Franz Riess.

Liebe ist kein Argument

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Marianne Lüdcke. Met o.a. Erika Pluhar, Günter Lamprecht, Friedrich-Karl Praetorius, Nina Hoger en Heinz Schubert.

De zoon van een industrieel, die niets beters heeft te doen, heeft een affaire met de dochter van een advocaat, en met haar moeder. Wanneer daardoor een schandaal dreigt te ontstaan, is zelfmoord zijn enige uitweg. Een clichématige, vervelende film.

Sonntagskinder

1980 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1980. Drama van Michael Verhoeven. Met o.a. Nora Barner, Erika Pluhar, Gerd Seid, Pola Kinski en Elisabeth Schwarz.

De zondagskinderen zijn de Hitlerjongens in hun keurige uniformen. Een goed bedoeld maar erg pretentieus onderzoek naar het effect van de naziperiode op de opgroeiende jeugd.

Der Mann im Schilf

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Manfred Purzer. Met o.a. Jean Sorel, Nathalie Delon, Erika Pluhar, Bernhard Wicki en Heinz Bennent.

De verfilming van George Saiko's populaire boek over mensen die in de maalstroom van het oorlogsgebeuren verzeild raken. Een melodrama met literaire pretenties.

Tod oder Freiheit

1977 | Historische film, Drama

Duitsland 1977. Historische film van Wolf Gremm. Met o.a. Peter Sattmann, Erika Pluhar, Gert Fröbe, Mario Adorf en Harald Leipnitz.

Boeren rebelleren tegen de adel in de 18e eeuw. Een toneelmatige regie hindert de professionele aanpak. Het scenario is van regisseur Gremm. Het camerawerk is van Jost Vacano.

Die Brüder

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Wolf Gremm. Met o.a. Klaus Löwitsch, Erika Pluhar, Doris Kunstmann, George Wilson en Günter Meisner.

Verfilming van Septimus Dale's verhaal The Little Girl Eater over een vrouw die een verhouding heeft met haar stiefzoon waarna haar eigen zoon uit jaloezie per ongeluk zijn moeder elektrocuteert in de badkuip. Dan blijkt dat de stiefbroer zijn eigen zwager is. Een melodrama in het kwadraat dat niet beter wordt door het slechte acteerwerk.

Reigen

1973 | Komedie, Erotiek

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1973. Komedie van Otto Schenck. Met o.a. Gertraud Jesserer, Hans Brenner, Sydne Rome, Helmut Berger en Senta Berger.

Deze vierde verfilming van het ooit geruchtmakende toneelstuk van Arthur Schnitzler over voortdurende paarwisseling in het Wenen van 1900, bestaat uit tien episodes tot de cirkel wordt gesloten via dezelfde prostituée waarmee het ook begon. De neergaande lijn sinds Ophuls' meesterwerk LA RONDE bereikt een dieptepunt in deze nieuwste versie. De acteurs zijn goed of/en aantrekkelijk, maar de regie van een theaterman is lomp en het scenario geeft een overmatige aandacht aan de copulaties, en verwaarloost de ironie en de melancholie van het voor- en naspel. De eentonigheid wordt nog geaccentueerd door misplaatste en nadrukkelijke muziek van Lai.

Die Angst des Tormanns beim Elfmeter

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Arthur Brauss, Kai Fischer, Erika Pluhar, Bert Fortell en Mario Kranz.

Een keeper wordt tijdens een wedstrijd van het veld gestuurd. Hij brengt de nacht door met een bioscoopkassière en vermoordt haar. Hij slaat op de vlucht, maar op een landerige, doelloze manier. Wenders bewerkte de roman van Peter Handke tot een existentialistisch drama over schuld, geweld en verantwoordelijkheid. Wenders fascinatie voor Amerikaanse cultuur, hier al voelbaar, zou later leiden tot films als Paris, Texas en clips voor liedjes van onder meer Willie Nelson. Het camerawerk is van de Nederlandse Robby Müller die veel met regisseurs als Wenders en Jim Jarmusch werkte.

Tatort - Der Richter in Weiß

1971 | Mysterie

Duitsland 1971. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Erika Pluhar, Helmut Käutner, Edgar Hoppe en Joachim Richert.

Een moord op een geneesheer-directeur van een ziekenhuis en een maar al te vlot bekennende echtgenote Brigitte Beerenberg (Pluhar), die zegt uit zelfverdediging te hebben gehandeld - de moord op een hoertje en de snel bekennende souteneur Kolanowski (Gehlen) - lopen parallel aan elkaar. Tijdens de rechtszitting zorgt pyschiater Dr. Robert Klemm (K[KA3]autner) voor een plotselinge ommekeer, waar zelf commissaris Trimmel (Richter) niet op gerekend had. Onderhoudend misdaadwerkje vol kronkels naar een behoorlijk scenario van Friedhelm Werremeier en Peter Schulze-Rohr. Frank A. Banuscher keek door de camera.