Manuel Poirier: regie en scenario.
Er zijn 8 films gevonden.

La maison

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Manuel Poirier. Met o.a. Sergi López, Bruno Salomone, Bérénice Béjo, Barbara Schulz en Cécile Rebboah.

Drama over pas gescheiden man die stuit op te koop aangeboden huis en de twee zussen die het huis eigenlijk niet kwijt willen.

Le sang des fraises

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Manuel Poirier. Met o.a. Baptiste Caillaud, Cécile Rebboah, Marion Durand en Fanny Cottençon.

Tussen zijn laatste twee mooie bioscoopfilms Chemins de traverse (2004) en La maison (2007) in draaide de Bretonse regisseur Poirier dit kleine tv-drama. Daarin wijkt het 17-jarige, vaderloze internaatkind Victor (Caillaud) voor de zomervakantie uit naar een boerderij in de Périgord om bij de aardbeienoogst te helpen. Hij kruist er het pad van de kinderloze boerenweduwe en twee leeftijdgenotes. Typische warme Poirier-observaties van klein-menselijk drama, ver weg van het grotestadsgejakker. De regisseur verloor zelf op 16-jarige leeftijd zijn vader en werkte lange tijd met achtergestelde kinderen.

Les femmes... ou les enfants d'abord

2002 | Komedie

Frankrijk​/​​Spanje 2002. Komedie van Manuel Poirier. Met o.a. Sergi López, Marilyne Canto, Sylvie Testud en Sacha Bourdo.

Getrouwde vader van drie zoontjes ontmoet zijn ex. Zij vertelt hem dat hij ook nog een dochterje heeft, in een zoet Frans familiedrama met een sterke hoofdol van Sergi Lopèz.

Western

1997 | Komedie, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1997. Komedie van Manuel Poirier. Met o.a. Sergi López, Sacha Bourdo, Elisabeth Vitali, Marie Matheron en Basile Siekoua.

Prettige roadmovie over de Spanjaard Paco Cazale (Sergei López), rondreizend vertegenwoordiger van een schoenenfabriek, en de Rus Nino (Sacha Bourdo) die drie weken liftend doorbrengen in Bretagne. Zonder duidelijk verhaallijn kabbelt het verhaal rustig voort met als enig houvast het vinden van een vrouw voor Nino. De gevatte en soms onwerkelijke dialogen maken de film fabelachtig en regisseur Manuel Poirier grossiert in intelligente vondsten zoals de wonderlijke ontmoeting tussen de twee protagonisten. Bekroond met de juryprijs in Cannes.

Marion

1997 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1997. Drama van Manuel Poirier. Met o.a. Coralie Tetard, Pierre Berriau, Elisabeth Commelin, Marie-France Pisier en Jean-Luc Bideau.

Prettige roadmovie over de Spanjaard Paco Cazale (Sergei López), rondreizend vertegenwoordiger van een schoenenfabriek, en de Rus Nino (Sacha Bourdo) die drie weken liftend doorbrengen in Bretagne. Zonder duidelijk verhaallijn kabbelt het verhaal rustig voort met als enig houvast het vinden van een vrouw voor Nino. De gevatte en soms onwerkelijke dialogen maken de film fabelachtig en regisseur Manuel Poirier grossiert in intelligente vondsten zoals de wonderlijke ontmoeting tussen de twee protagonisten. Bekroond met de juryprijs in Cannes.

Les années lycée 1986 : Attention fragile

1995 | Romantiek, Familiefilm

Frankrijk 1995. Romantiek van Manuel Poirier. Met o.a. Aurélie Berrier, Mathieu Busson, Fanny Esteban, Micha Lescot en Fabien Thomann.

September 1986. Alice (Berrier) en Martin (Busson) groeiden samen op op het platteland. Ze trekken voor hun laatste schooljaar naar het Lyc[KA1]ee Montesquieu in Parijs. De geest van 1968 leeft nog steeds door op dit lyceum. Niet enkel zijn hun leraars overjaarse 68-ers, die weinig gemotiveerd de leerlingen alle mogelijke verwijten naar het hoofd slingeren, maar hun medestudenten trachten hun politiek bewustzijn te doen ontwaken. Alice, die dit alles moeilijk kan verwerken, voelt zich in de steek gelaten door Martin en zoekt steun bij Caroline (Esteban), die de hele klas op sleeptouw neemt. De zware weg naar de volwassenwording wordt hier nog complexer gemaakt door het te mengen met politieke waarden. Jonge mensen zouden voor minder van het dak springen. Dank zij de ongekunstelde acteerstijl van de overwegend jonge acteurs blijft dit jeugdportret boeien tot op het einde. De muzikale soundtrack is gevuld met hits van midden jaren 1980. Manuel en Céline Poirier schreven het scenario samen met Jean-François Goyet. Fotografie is van Nara Keo Kosal.

...à la campagne

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Manuel Poirier. Met o.a. Judith Henry, Sergi López, Benoît Régent, Jean-Jacques Vanier en Serge Riaboukine.

Lila (Henry), een jonge vrouw, is net ontslagen uit de gevangenis. Ze zoekt haar zuster op, die in Brionne in Eure (4.400 inwoners) in Normandi[KA3]e woont. Het is slechts 146 km van de hoofdstad, maar het ligt in de vallei van de Seine en het is daar echt het platteland. Terwijl haar zus haar werkgever voor zich tracht in te palmen om haar bedje te spreiden, ontmoet Lila Beno[KA4]it op straat in het stadje. Hij is afkomstig uit Parijs en maakt houten spellen, die hij aan een galeriehouder in de Lichtstad verkoopt. Het vormt zijn enige bron van inkomsten. Ze vinden elkaar sympathiek en bouwen samen een idyllisch bestaan op het land op, compleet met huisje, boompje en beestje(s) totdat Benoît problemen krijgt met zijn enige afnemer en geen inkomen meer heeft. Lila neemt de benen en verdwijnt daarop spoorloos. Benoît blijft verslagen achter. De film gaat over een generatie mensen, die het jachtige leven in de grote stad de rug hebben toegekeerd en genoegen nemen met minder. Via allerlei, overigens keurig afgeronde subplotjes, maken we kennis met de bonte vogels, die zich in het avontuur van het leven in enigszins achtergebleven gemeenschappen hebben gestort. De spelprestaties mogen er zijn, maar wie een dergelijk leven niet goed kent zal voor de film, ondanks zijn grote kwaliteiten niet echt warm lopen. Dat is jammer, want artistiek gezien heeft Poirier mooi werk afgeleverd. Hij schreef zijn eigen scenario en het camerawerk is van Nara Keo Kassel. Very French dus.

La petite amie d'Antonio

1992 | Romantiek

Frankrijk 1992. Romantiek van Manuel Poirier. Met o.a. Hélène Foubert, Florence Giorgetti, Corine Darmon, Guy Pierre Mineur en Laurent Arnal.

Een simpel verhaaltje over eenvoudige Spaanse arbeider Lopez en zijn gecompliceerde vriendin Foubert, die een moedercomplex heeft en het af en toe niet meer zo ziet zitten. Lopez houdt vol en laat zich door het grillige gedrag van Foubert niet van de wijs brengen. Geslaagd portret van multiraciale aspekten in de toch niet zo xenofobe Franse samenleving. Goed gespeelde film, die vaardig geregisseerd is. Het scenario is van regisseur Poirier. De camera werd bemand door Nara Keo Kosal.