Julien Maffre: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Le martyr de Bougival

1949 | Komedie, Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Jeanne Fusier-Gir, Simone Michels, Line Dariel, Simone Paris en Maguy Horiot.

Een bewerking van het stuk Et la police n'en savait rien van Jean Guitton. Er is sprake van een misdaad maar het onderzoek wordt al snel lachwekkend. Bach - ex-koning van de soldatengrap - had beter niet kunnen meedoen. 'De' laatste film die hij zou maken en waarin hij zijn spel wat tracht op te frissen. Veel vulling in deze film die niet meer biedt dan voor de acteurs een gelegenheid om te laten zien wat ze kunnen. Een pluim voor Armontel in de rol van rechter-commissaris.

Barry

1949 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1949. Romantiek van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Pauline Carton, Liliane Lesaffre, Pierre Fresnay en Gérard Landry.

Dit zware melodrama, zoals ze al jaren niet meer worden gemaakt, speelt zich af in het Eerste Keizerrijk. We zien afscheid en weerzien tussen geliefden. Maar ook aan het slot een lawine, tijdens welke een monnik van het hospitium van Saint- Bernard de heldin, voor wie hij vroeger een onbeantwoorde liefde koesterde, redt. Maar hij sterft en dan, etc. etc. Niet nog meer verklappen! Er komt geen einde aan en het komt vandaag de dag ongewild grappig over. Blijven over de mooie landschappen van cameraman Charles Suin en de kleding uit die tijd, ontworpen door Mayo en Noeppel.

Sombre dimanche

1948 | Drama, Film noir

Frankrijk 1948. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Michèle Alfa, Marcelle Derrien, Colette Mars, Palmyre Levasseur en Paul Bernard.

Deze sombere intrigegeschiedenis rond een beroemd lied is weliswaar verplaatst naar Frankrijk maar berust gedeeltelijk op ware feiten die zich in Hongarije kort voor WO II hebben afgespeeld. Het lied `Sombre dimanche` had een zelfmoordepidemie tot gevolg. Jacqueline Audry - een cineaste om opnieuw te ontdekken (1908-1977) - beschikte over voldoende talent om van een dergelijk melodramatisch scenario iets te maken, terwijl zij tegelijkertijd een goede psychologische studie van de vrouw aflevert.

Si ça peut vous faire plaisir

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Mona Dol, Ketty Kerviel, Jackie Rollin, Mag-Avril en Fernandel.

Het klassieke verhaal van de driehoeksverhouding met Fernandel die de minnaar van de vrouw van zijn vriend wordt. Een lompe kluchtige komedie met matige dialogen, speciaal geschreven voor een zich vreselijk aanstellende Fernandel. Voor hem was de regisseur niet meer dan een soort van bijfiguur.

Mandrin

1948 | Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Avonturenfilm van René Jayet. Met o.a. Mona Goya, Hélène Pépée, Anne Bruslay, Jane Berretta en Joëlle Robin.

De avonturen van de beroemde Franse bandiet uit de 18e eeuw, gebracht in de stijl van Robin Hood en zijn trouwe schildknaap Sansonnet. De opnamen vonden in twee periodes plaats: `Le Liberateur` en `La trag[KA1]edie d`un si[KA2]ecle`. Verwacht geen historisch verantwoord verhaal. La Pompadour komt er bijvoorbeeld niet bepaald goed vanaf. Maar er is veel beweging en het leeft enorm voordat Mandrin wordt terechtgesteld (ietwat overdreven!) en de eerste tekenen van de Franse Revolutie (in 1755!?) zich aandienen. Typerend voorbeeld van een populaire film uit de jaren veertig.

Mademoiselle s'amuse

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Giselle Pascal, Jeanne Fusier-Gir, Janette Batti, Catherine Gay en Germaine Reuver.

Vertelling over het buitensporige gedrag van een stinkend rijk jong ding, dat zich zelfs door een heel orkest laat volgen. Het lijkt allemaal uit de hand te lopen maar uiteindelijk kalmeert de onverstoorbaarheid van haar verloofde Mademoiselle. Een onschuldige komedie die slechts de bedoeling heeft afleiding te bieden en daarin was geslaagd, als niet een mislukkeling de film in elkaar had geflanst.

Le voleur se porte bien

1948 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Jeanne Fusier-Gir, Milly Mathis, Michèle Philippe, André Alerme en Pierre Mingand.

Teneinde zijn vrouw te bewijzen dat zij onnodig bang is, pleegt haar echtgenoot samen met een medeplichtige een zogenaamde inbraak. Het huis is helemaal overhoop gehaald en de politie verdenkt iedereen. Variaties op een thema die bijna tot een tweede thema uitgroeien. Leuke dialogen van Fernand Sardou. Zonder pretenties maar in scène gezet door een vakkundig technicus en iemand die goed met acteurs kan omgaan.

Le secret de Monte-Christo

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Marcelle Derrien, Madeleine Lebau, Jacqueline Marbeaux, Liliane Guyot en Pierre Brasseur.

Voorlaatste film van de van origine Belgische Valentin (1903- 1968), die al heel wat scenario's op zijn naam had staan voordat hij de kans kreeg een paar films te regisseren. Helaas moest hij zich daarna weer aan zijn oude vak van scenarioschrijver wijden, wat hij deed tot aan zijn dood. Deze film verwijst niet naar Alexandre Dumas, maar wel naar Mémoires tirées des archives de la police van Peuchet. François Picault gaat aan wraak ten onder. Het onderwerp wordt op een originele manier behandeld, met mooie beelden in de romantische stijl van Robert Batton, en het acteerwerk wordt gedomineerd door de opmerkelijke prestatie van Pierre Brasseur, die in goed gezelschap is. Een flamboyant melodrama. Helaas is de film geen succes geworden.

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

Barry - moines du Mont Saint Bernhard

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1948. Avonturenfilm van Karl Anton en Richard Pottier. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Valère, Gérard Landry, Marc Valbel en Jean Brochard.

In dit nationalistische melodrama over een monnik zien we diverse reddingen in de bergen, gedwarsboomde liefdes, de sint- bernhardshond Barry en op de achtergrond lawines en sneeuwstormen. Anton werd vervangen door de al even middelmatige Pottier, die de film af heeft gemaakt. Het resultaat is treurig. Bovendien krijgt deze film iets belachelijks door het overdreven acteren van Fresnay. Gefilmd door maar liefst acht cameramensen, hetgeen de samenhang niet ten goede is gekomen.

Les Trois cousines

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Rellys, Andrex, Roland Armontel, Lysiane Rey en Marie Bizet.

Claude moet met een van zijn drie nichtjes trouwen om een grote erfenis te krijgen maar hij kan niet besluiten omdat hij van geen van drieën houdt. Wie zal hem krijgen? We hoeven niet te zoeken: er is een vierde nichtje dat onverwacht langskomt van wie hij houdt! Van dit zeer magere verhaal heeft Daniel-Norman een langdradige en bovendien onbenullige film gemaakt om de populaire acteur Rellys in het zonnetje te zetten.

Le Charcutier de Mâchonville

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Vicky Ivernel. Met o.a. Bach, Milly Mathis, Nina Myral, Colette Vivia en France Degand.

Deze film is een bewerking van de bestseller van Marcel-Eric Grancher en is op het lijf geschreven van de komiek Bach. Niet alleen slaat de moord op de hoofdpersoon als een tang op een varken, maar bovendien is de film ordinair, grof en platvloers, geregisseerd door een onbekende knoeier.

L' Ennemi sans visage

1946 | Sciencefiction, Misdaad

Frankrijk 1946. Sciencefiction van Maurice Cammage en Robert-Paul Dagan. Met o.a. Louise Carletti, Jean Tissier, Frank Villard, André Fouché en Huguette Montréal.

Wheeler maakte een uitstekende bewerking van een detective van Stanislas-André Steeman. De regie van de film kan daar helaas niet aan tippen. Dit was de laatste film van Cammage die zich daarna terugtrok. Cammage mag dan niet altijd een slechte regisseur geweest zijn, de onbekende Dagan draagt absoluut niets bij. Wat rest is een grote aanstellerij-partij.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.