Joe Girard: cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Captain Midnight

1942 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 1942. Avonturenfilm van James W. Horne. Met o.a. Dave O'Brien, Dorothy Short, James Craven, Sam Edwards en Guy Wilkerson.

Serial in vijftien hoofdstukken. Craven is een nazi die een geleerde (Washburn) ontvoert om zo in het bezit te komen van diens uitvinding. O'Brien is de dappere vliegenier die Craven achterna gaat. Pure routine, maar de serial sloeg goed aan bij het publiek. Larry Darmour produceerde voor Columbia met zijn vaste cameraman James S. Brown Jr. Het scenario werd geschreven door Basil Dickey, George Plympton, Jack Stanley en Wyndham Gittens.

The Spider Returns

1941 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1941. Misdaad van James W. Horne. Met o.a. Warren Hull, Mary Ainslee, Dave O'Brien, Joe Girard en Kenneth Duncan.

Serial in vijftien hoofdstukken. Een bende saboteurs wordt aangevoerd door een mysterieuze figuur, bekend als de Gargoyle. Hull besluit daarom, als de Spider, terug te keren en opnieuw een gevecht met de onderwereld aan te gaan. Jesse Duffy en George Plympton schreven het bij elkaar voor Columbia.

Whirlwind Horseman

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Bob Hill. Met o.a. Ken Maynard, Joan Barclay, Bill Griffith, Joe Girard en Dave O'Brien.

Maynard en zijn vriend Griffith zijn op zoek naar hun vriend Buster die in handen is gevallen van een outlaw-bende. Onderweg ontmoeten ze Barclay, de dochter van een rancher die ervan wordt verdacht achter de bende te zitten. Maynard klaart het karwei zoals dat van hem verwacht werd door zijn miljoenen fans. Zijn net zo beroemde paard Tarzan helpt hem in deze film flink.

The Mystery of the Hooded Horsemen

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Ray Taylor. Met o.a. Tex Ritter, Iris Meredith, Horace Murphy, Charles King en Forrest Taylor.

In deze goede western moet Tex het opnemen tegen een bende die maskers en capes draagt. King is natuurlijk de opperschurk. Het was de enige keer dat Meredith (1916-1980) Tex' tegenspeelster was. Ze speelde meestal westerns voor Columbia samen met Bill Elliott en Charles Starrett. In 1943 hield ze met filmen op. Ze had in 1933 haar debuut. Worden gebruikte hier nog de naam Heber Snow, hij zou later in vele westerns van John Ford en John Wayne een begrip worden door zijn typische karakterrollen; die in THE SEARCHERS is misschien wel het meest opvallend.

A Tenderfoot Goes West

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Maurice O'Neill. Met o.a. Jack LaRue, Russell Gleason, Virginia Carroll, Ralph Byrd en Chris-Pin Martin.

Gleason is een succesvol schrijver over het Wilde Westen. Op een dag besluit hij er zelf eens een kijkje te gaan nemen. Hij komt in aanraking met de slechterik LaRue. De film kent geen actie en de humor is middelmatig; een doelgroep was er dan ook niet.

The Oregon Trail

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Scott Pembroke. Met o.a. John Wayne, Ann Rutherford, Yakima Canutt, E.H. Calvert en Fern Emmett.

Wayne zit in deze western achter een bende bandieten aan die zijn vader hebben vermoord. Routineus gemaakt, en daar is alles mee gezegd.

Ride' Em Cowboy

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Lesley Selander. Met o.a. Buck Jones, George Cooper, Luana Walters, J.P. McGowan en William Lawrence.

Jones laat zijn paard Silver in de steek om hem te ruilen voor een racewagen. Hij doet mee aan de wedstrijd, wint en kan daarmee behoeden dat rancher McGowan en zijn dochter Walters van hun gebied weg moeten. Deze film is het regiedebuut van Selander die de job volledig aan Jones te danken had. Hij zou diverse films met Jones doen en tot het eind van de jaren zestig een lange rij westerns regisseren (naast honderden afleveringen van tv-western-series)

Aces and Eights

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Luana Walters, Wheeler Oakman, Rex Lease en Joe Girard.

Wild Bill Hickok, zonder revolvers maar wel met een paar ijzeren bokshandschoenen aan, timmert de schurken door de saloon. De titel heeft betrekking op kaartspelen, dat in deze film veel gedaan wordt. Via het kaartspel weet Tim heel wat vals spel ongedaan te maken. Een ware weldoener dus voor de stad en de slachtoffers van valsspelers. George Durlam bedacht het verhaal.

The Silent Code

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Stuart Paton. Met o.a. Kane Richmond, Blanche Mehaffey, J.P. McGowan, Joe Girard en Barney Furey.

In deze western komt de held, Richmond, met zijn hond Wolfgang in actie tegen outlaws. George Morgan schreef het scenario voor producent Louis Weiss. Het is een zeer bescheiden, tamme produktie.

Frontier Justice

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Robert McGowan. Met o.a. Hoot Gibson, Jane Barnes, Richard Cramer, Franklyn Farnum en Lloyd Ingraham.

Schaaphouders en veehouders staan in deze onderhoudende western tegenover elkaar. Het gaat om het verkrijgen van waterrechten. Maar in dit geval zijn het de schapenbezitters die de boeven zijn: meestal is het andersom. Hoot moet er op zijn gebruikelijke, ietwat luchtige wijze weer uitkomen. De film kent daarnaast een goede muzikale background, iets wat in die tijd voor een serie-western vrij ongewoon was.

Branded a Coward

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Sam Newfield. Met o.a. Johnny Mack Brown, Billie Seward, Syd Saylor, Yakima Canutt en Lee Shumway.

De eerste serie-western van Brown. In 1952 zou hij zijn laatste serie beëindigen. Toen had hij er meer dan honderd films opzitten. Aan de eerste serie van 16 afleveringen kon hij weinig eer behalen. In deze uiterst magere western blijkt Johnny's broer verantwoordelijk te zijn voor de dood van hun ouders.

The Fighting Trooper

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Ray Taylor. Met o.a. Kermit Maynard, Barbara Worth, Walter Miller, Robert Frazer en LeRoy Mason.

Dit was de eerste van achttien mountie-westerns die Kermit, broer van Ken Maynard, zou maken voor Ambassador en producent Maurice Conn, tussen 1934 en 1938. Meestal waren de scenario's gebaseerd op verhalen van James Oliver Curwood. Van de achttien deed Jack Greenhalgh de helft als cameraman, Arthur Reed en Edgar Lyons deden de andere negen. John English was vaak de montageman. In 1927 had Maynard al een serie van zes westerns gemaakt als Tex Maynard - hij verdiende echter zijn centen als stuntman, en daarin was hij een meester. Hier is hij op zoek naar de moordenaars van een collega. Hij doet zich voor als trapper. Forrest Sheldon bewerkte het Curwood-verhaal FOOTPRINTS.

Outlaw Rule

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van S. Roy Luby. Met o.a. Reb Russell, Betty Mack, Yakima Canutt, Jack Rockwell en John McGuire.

Russell en zijn paard Rebel komen in actie tegen een groep outlaws. Gebruikelijke westernstof, maar gemaakt met een bescheiden budget. Luby was in deze periode soms regisseur en vaak ook nog de man achter de montagetafel. Reb, geboren in 1905, was vóór zijn filmdebuut in 1932 een befaamd footballer in Amerika. Twee films en een serie gevolgd door deze westernserie van negen stuks vormen zijn complete filmografie.

Via Pony Express

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Lewis Collins. Met o.a. Jack Hoxie, Marceline Day, Lane Chandler, Julian Rivero en Doris Hill.

Hoxie was in de jaren twintig een grote ster, hij behoorde tot de beroemdheden in het western-genre. De geluidsfilm deed hem echter de das om; hij voelde zich er niet in thuis. Die onbehaaglijkheid kan men ook in deze western aantreffen, terwijl echt wel geprobeerd is er iets goeds van te maken. Collins en Oliver Drake schreven het verhaal over de pony-expresrijder gedurende de Burgeroorlog richting Californië. Hoxie hield het na zes van deze produkties in 1932/33 voor gezien.

The Whirlwind

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van D.Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Alice Dahl, J.Pat O'Malley, J.Carrol Naish en Mathew Betz.

Na de indruk die THE END OF THE TRAIL had nagelaten schreef Stuart Anthony opnieuw een scenario rond de Indianen. Maar het werd ditmaal een vrij oppervlakkige niet boeiende vertoning. De western liep niet echt. Naish speelt hier alweer een Indiaan. Hij deed dat 20 jaar later nog steeds, als Sitting Bull.

The Fiddlin' Buckaroo

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Ken Maynard. Met o.a. Ken Maynard, Gloria Shea, Fred Kohler, Frank Rice en Jack Rockwell.

Ken Maynard was regisseur, producent en hoofdrolspeler, met Nate Gatzert als de vaste scenarist en Ted McCord als de vaste cameraman. Maynard is een man van de wet die onschuldig in de gevangenis belandt. Hij ontsnapt om de ware schuldigen, Fred Kohler en diens bende, te grijpen. Maynard maakte in die tijd ook platen - zeer zeldzaam, maar in 1985 werd een elpee met onder andere Ken Maynard-titels uitgebracht.

Silent Men

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van D.Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Florence Britton, Wheeler Oakman, J.Carrol Naish en Walter Brennan.

Dit is een weinig opvallende aflevering uit de McCoy-westernreeks van Columbia, ware het niet dat er een schandaal ontstond. Harry Cohen, directeur van Columbia, beweerde dat er per McCoy-western 20.000 dollar werd uitgegeven. Aan deze zwakke aflevering (misschien wel door het budget?) werd maar 12.000 dollar uitgegeven en dat lekte uit in de pers. Cohn nam aan dat Lederman de bron was en wilde hem ontslaan. Het kostte Lederman veel moeite zijn baas ervan te overtuigen dat hij het niet was geweest. Benjamin Kline was de cameraman.

Renegades of the West

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Casey Robinson. Met o.a. Tom Keene, Betty Furness, Roscoe Ates, Rockcliffe Fellows en Jack Pennick.

In deze zwakke Keene-western neemt hij het op tegen een bende veedieven. Een vrij actieloos scenario van Albert Shelby Le Vine, die een verhaal bewerkte van Frank Richardson Pierce. Ook het acteerwerk laat te wensen over.

Three Jumps Ahead

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van John Ford. Met o.a. Tom Mix, Alma Bennett, Edward Piel, Joe Girard en Virginia True Boardman.

Van psychologische westerns had men nog niet gehoord en ook John Ford maakte gewoon actie-westerns, ook al waren ze wel goed afgewerkt en werkte Ford niet met iedereen (naast Mix, met Harry Carey, Hoot Gibson en Buck Jones). Mix moet hier zowel zichzelf als zijn oom en de vader van zijn meisje redden uit de handen van een bende bandieten. Ford schreef zelf het scenario en Daniel Clark was de man die het opnam.

Step On It!

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Jack Conway. Met o.a. Hoot Gibson, Edith Yorke, Frank Lanning, Barbara Bedford en Vic Potel.

Cowboy Gibson contra paardendieven. En natuurlijk is er wat romantiek met Bedford. Het probleem daarbij is dat zij ervan verdacht wordt de leidster van de bende te zijn. Gibson begon zijn definitieve stijl van acteren te vinden. Hij werd hét antwoord van Universal op Tom Mix en Buck Jones van Fox. Gibson was geen kopie: hij was een soort humorist die op losse wijze zijn rollen speelde. De meeste van zijn westerns geven daarom een knipoog. Arthur Stratter schreef het script naar het verhaal The Land of the Lost van Ryley Cooper. Charles Kaufman deed het camerawerk.

Red Courage

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Joel Day, Molly Malone, Joe Girard en William Merrill McCormick.

Gibson en zijn vriend Day worden tot sheriff en burgemeester gekozen in een westernstad. Dat zint de vorige ambtsbekleders niet. Daarnaast komt Malone in diverse problemen, zoals een moordzaak die opgelost moet worden. Kortom: Gibson heeft het druk in deze aimabele western, die door Harvey Gates geschreven werd naar het boek The Sheriff of Cinnabar van Peter B.Kyne. Virgil Miller stond achter de camera. Breezy Eason had Gibson ook in een half dozijn van zijn korte westerns geregisseerd.