John Emery (1905-1964): cast en scenario.
Er zijn 16 films gevonden.

Fever

1987 | Thriller, Misdaad

Australië 1987. Thriller van Craig Lahiff. Met o.a. Bill Hunter, Mary Regan, Gary Sweet en Jim Holt.

Een corrupte smeris, zijn ontrouwe echtgenote en gestolen drugsgeld vormen de ingrediënten van dit grimmige suspenseverhaal vol antipathieke personages. Scenario van John Emery. Camerawerk van David Foreman.

Kronos

1957 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1957. Sciencefiction van Kurt Neumann. Met o.a. Jeff Morrow, Barbara Lawrence, John Emery, Morris Ankrum en George O'Hanlon.

Deze SF-film, die goed had kunnen zijn, mist tot de verbeelding sprekende speciale effecten om deze produktie over een verscheurend monster voort te helpen.

The Girl Can't Help It

1956 | Misdaad, Muziek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1956. Misdaad van Frank Tashlin. Met o.a. Tom Ewell, Jayne Mansfield, Edmond O'Brien, Julie London en Henry Jones.

Artiesten-manager Ewell krijgt opdracht van een voormalige boef en speelautomatenkoning O'Brien om diens liefje Mansfield als zangeres onder contract te nemen en een rockster van haar te maken. Mansfield wil dat niet en heeft maar een wens: het moederschap als getrouwde huisvrouw. Ze verknoeit opzettelijk de opname van haar eeste plaat.

Forever Darling

1956 | Komedie

Verenigde Staten 1956. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Lucille Ball, Desi Arnaz, James Mason, Louis Calhern en Natalie Schafer.

Het wispelturige karakter van Ball brengt haar echtgenoot Arnaz op de rand van de waanzin. Dan verschijnt beschermengel Mason, die niet alleen sprekend lijkt op Balls lievelingsacteur maar er na heel wat inspanningen ook in zal slagen het huwelijk te redden. Niet erg overtuigende komedie, geschreven door Helen Deutsch en duidelijk geënt op de succesvolle tv-serie I LOVE LUCY. Jammer genoeg slagen de makers er niet in de vinnige, spontane speelsheid van het origineel te evenaren - daarvoor volgen de gags elkaar niet vlug genoeg op. Een vluggertje, dat niet verveelt maar ook niet blijft hangen. Voor de fotografie tekende Harold Lipstein. Bronislau Kaper was verantwoordelijk voor de muziek.

The Mad Magician

1954 | Horror, Misdaad

Verenigde Staten 1954. Horror van John Brahm. Met o.a. Vincent Price, Mary Murphy, Eva Gabor, Patrick O'Neal en John Emery.

De bedenker van goocheltrucs Price vindt dat zijn kans om door te breken wordt tegengehouden door zijn collega's. Hij weet er dan ook niets beter op te vinden dan hen één voor één af te slachten op de meest afschuwelijke manieren. Vlug in elkaar gezet na het succes van HOUSE OF WAX mist deze film een goede opbouw van spanning en gruwel. Het gratuite geweld werd aangepast aan het 3-D systeem, maar of je hem nu plat of in reliëf ziet, veel sensatie is er niet te beleven. Specialist ter zake Crane Wilbur baseerde het scenario op een verhaal van hemzelf. Price speelt zijn rolletje niet erg gemotiveerd. Voor de fotografie tekende Bert Glennon. Opgenomen in 3-D Reliëf.

Rocket Ship X-M

1950 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1950. Sciencefiction van Kurt Neumann. Met o.a. Lloyd Bridges, Osa Massen, Hugh O'Brian en John Emery.

Ietsje beter dan doorsnee-films over een ruimteschip naar de maan dat uit de koers raakt, richting Mars. Goed camerawerk, goed spel.

Frenchie

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Louis King. Met o.a. Joel McCrea, Shelley Winters, Paul Kelly, Elsa Lanchester en Marie Windsor.

Sommigen zijn van mening dat dit een bewerking is van Max Brands boek Destry Rides Again, maar dat is alleen gebaseerd op het feit dat McCrea een marshal speelt die geen wapens draagt; verdere overeenkomst is er niet. Winters keert na lange tijd terug in een stadje waar haar vader eens door twee compagnons werd vermoord. Een kent ze: Kelly. Via hem wil ze de tweede leren kennen. Ze opent daarom een saloon en concurreert Kelly bijna kapot. Maar dan komt alles in een stroomversnelling: de bankier wordt vermoord. Oscar Brodney schreef deze onderhoudende western.

Dakota Lil

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Lesley Selander. Met o.a. George Montgomery, Marie Windsor, Rod Cameron, John Emery en Wallace Ford.

In deze matige prent is Montgomery een geheimagent die naar het wilde Westen wordt gezonden om valsemunters op te sporen. Hij ontmoet Windsor en stelt vast dat zij tot de bende behoort. Via haar weet hij Cameron als de grote baas te ontmaskeren. Zodra Windsor doorheeft dat Montgomery aan de andere kant van de wet staat is ze al té verliefd op hem geworden: ze helpt hem in zijn strijd tegen haar ex-kameraden. Producent Edward Alperson was nog steeds op zijn middelmatige wijze actief: in 1935, na verkoopmanager bij Warner geweest te zijn, werd hij directeur van zijn eigen maatschappij Grand National. Hij ging in 1940 failliet. Cameraman Jack Greenhalgh stamt ook uit die tijd. Maurice Geraghty schreef het verhaal naar een boek van Frank Gruber. Dimitri Tiomkin verzorgde de muziek.

The Woman in White

1948 | Horror

Verenigde Staten 1948. Horror van Peter Godfrey. Met o.a. Alexis Smith, Eleanor Parker, Gig Young, Agnes Moorehead en John Emery.

Een openhartige, bloedige thriller naar het boek van Wilkie Collins over een vreemd huishouden en een opgejaagde Parker. Greenstreet heeft een kwaadaardige rol. Het scenario is van Stephen Morehouse Avery. Het camerawerk is van Carl Guthrie.

Joan of Arc

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Victor Fleming. Met o.a. Ingrid Bergman, Francis L. Sullivan, J. Carrol Naish, Ward Bond en John Emery.

Een jonge Franse boerin hoort stemmen die tegen haar zeggen dat ze de kroonprins moet bezoeken en het bevel moet voeren over een leger tegen de Engelsen. Ze verslaat de vijand en laat de kroonprins tot koning kronen, om vervolgens zelf verraden te worden. Ambitieus opgezet historisch drama over het leven en lijden van Jeanne d‘Arc, met Ingrid Bergman goed op dreef in de rol van de Maagd van Orleans. Soms een tikje traag, maar wel gefotografeerd in prachtig Technicolor. Oscars voor het camerawerk en de ­kostuums.

The Spanish Main

1945 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van Frank Borzage. Met o.a. Paul Henreid, Maureen O'Hara, Walter Slezak, Binnie Barnes en John Emery.

Als hun piratenschip gestrand is, geeft de slechte Spaanse gouverneur Slezak het bevel om de Hollandse vrijbuiterskapitein te hangen en zijn bemanning te onderwerpen en tot slaaf te maken. De dappere Hollanders ontsnappen en nemen wraak. Piraat Henreid leidt Don Alvarado (Slezak) om de tuin en wint daardoor de hand van de schone O'Hara. Onderhoudend en kleurrijk wapengekletter. Scenario van George Worthing Yates en Herman J. Mankiewicz, en A. Mackenzie. Fotografie van George Barnes.

Spellbound

1945 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1945. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G. Carroll en John Emery.

Niet om de kwaliteit (dit is niet een van de beste van Hitchcock), maar om een paar opvallende visuele experimenten is Spellbound beroemd. De belangrijkste is de schitterend absurdistische droomsequentie, ontsproten aan het brein van kunstenaar Salvador Dalí. Het is een droom van de aan geheugenverlies lijdende John Ballantine. De verliefde psychiatrice Petersen herleidt aan de hand van deze droom traumatische gebeurtenissen, de reden van de amnesie en zelfs de dader van een moord. Dat gaat iets te vlotjes volgens het boekje van Freud, maar het is altijd een genoegen om te mogen kijken naar Hitchcock die puzzelstukjes legt. Een Oscar ging naar de dominante muziek van Miklós Rózsa.

Mademoiselle Fifi

1944 | Drama

Verenigde Staten 1944. Drama van Robert Wise. Met o.a. Simone Simon, John Emery, Kurt Kreuger, Alan Napier en Jason Robards sr.

Een schoonmaakstertje geeft blijk van meer integriteit en patriottistische geest dan haar neerbuigende medereizigers gedurende een enerverende tocht per koets ten tijde van de Frans-Pruisische Oorlog. Een ongelijke Val Lewton - produktie (met allegorische verwijzingen naar WO II), bewerkt naar twee verhalen van Guy de Maupassant.

Ship Ahoy

1942 | Musical

Verenigde Staten 1942. Musical van Edward Buzzell. Met o.a. Eleanor Powell, Red Skelton, Virginia O'Brien, Bert Lahr en John Emery.

Een onzinnig gegeven met Skelton die denkt dat een Amerikaanse geheimagent voor de As-mogendheden werkt. Een marinefilm met pittige dans en zang, met goede nummers van het Tommy Dorsey Orchestra en het drumwerk van Buddy Rich.

Eyes in the Night

1942 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Fred Zinnemann. Met o.a. Ann Harding, Edward Arnold, Donna Reed, Stephen McNally en Reginald Denny.

De blinde detective Arnold helpt een meisje en haar stiefmoeder die betrokken zijn bij de moord op een acteur. Hij ontdekt dat de verloofde van het meisje een nazi-spion is, die samen met een bende samenzweerders de Amerikaanse samenleving wil ondermijnen. Spannende, originele en goedgemaakte thriller met uitstekend spel. De kijker van nu zal zich weinig betrokken voelen bij de nazi-achtergronden van het verhaal, maar toch vol spanning blijven kijken. Guy Trosper en Howard Emmett Rogers bewerkten de roman Odor Of Violets van Bayard Kendrick. Aan de camera stonden Robert Planck en Charles Lawton. Arnold zou in 1945 de rol van de blinde detective Duncan Maclain opnieuw vertolken in THE HIDDEN EYE.

Here Comes Mr. Jordan

1941 | Komedie, Drama, Romantiek, Fantasy

Verenigde Staten 1941. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Robert Montgomery, Evelyn Keyes, Claude Rains, Rita Johnson en Edward Everett Horton.

Zeven Oscarnominaties kreeg destijds deze verfilming van het lichtvoetige fantasy toneelstuk 'Heaven Can Wait' van Harry Segall, dat in 1978 een bekendere bewerking kreeg met Warren Beatty. Profbokser Joe Pendleton (Montgomery) wordt, op weg naar een wedstrijd, vroegtijdig uit het aardse leven weggeplukt en naar de hemel gehaald. Een vergissing, zo blijkt. Men gaat, ondanks Joe's grote tegenzin natuurlijk, op zoek naar een ander lichaam waar zijn ziel in kan huizen. Het wordt het lijf van een rijke man, die juist is vermoord door zijn vrouw. Charmante acteurs en kostuums van de fameuze Edith Head.