Boris Barnet: regie, cast en scenario.
Er zijn 11 films gevonden.

Borets i klun

1957 | Drama

USSR 1957. Drama van Boris Barnet en Kostantin Youdine. Met o.a. S. Tcheckan, A. Mikhaïlov, A. Soloviov, B. Petker en I. Arepina.

Ivan Poddoubni (Tcheckan) en Anatoli Dourov (Mikhaïlov) vervullen in Odessa een lang gekoesterde wens: bij het circus komen. Ivan wordt worstelaar en dankzij de directeur van het circus wordt hij de onbetwiste kampioen van tsaristisch Rusland en een magneet, die het publiek binnen trekt. Anatoli wordt clown en doet een succesnummer met varkens. Het tweetal wordt vrienden en is in het 19e eeuwse Rusland algauw een legende. Ivan wordt verliefd op een knappe trapezewerkster, maar zij sterft tijdens een voorstelling en Anatoli wordt zwaar ziek. Regisseur Barnet, die vanaf het vroege uur van de Sovjetunie films draaide en met de regimes meewaaide om te overleven, heeft een veel te gedetailleerd portret willen geven van het dagelijkse leven in het circus, waardoor de film saai is geworden, maar van bepaalde onderdelen krijgt men evenwel een zeer goed beeld. De productie van de film was nogal omstandelijk en regisseur Youdine, van wie het idee oorspronkelijk was, moest de regie in handen geven aan Barnet. Het melancholische scenario is van N. Pogodine. De fotografie is van S. Poulouïanov. Al met al een behoorlijk tamme film, die door jong en oud bekeken kan worden.

Podvig razvedchika

1947 | Thriller, Oorlogsfilm

Rusland 1947. Thriller van Boris Barnet. Met o.a. Pavel Kadochnikov, Amvrosi Buchma, Viktor Dobrovolsky en Boris Barnet.

Van een oorlogsthriller uit stalinistisch Rusland zou je een flinke dosis propaganda kunnen verwachten, maar dat valt reuze mee - al is het begrijpelijk dat er destijds in de VS weinig publiek voor te vinden was. De film is vrij luchtig van toon en regisseur Barnet, die een bijrol speelt als nazi, houdt de vaart er in. De Sovjetspion Fedotov (Kadochnikov) wordt tijdens WO II naar het bezette Oekraïne gestuurd, waar hij vermomd als Duitse zakenman belangrijke documenten moet zien te stelen van een nazi-generaal. Een Oekraïense collaborateur brengt de missie ernstig in gevaar.

Okraina

1933 | Drama, Oorlogsfilm

USSR​/​​Rusland 1933. Drama van Boris Barnet. Met o.a. Yelena Kuzmina, Nikolai Bogolyubov, Mikhail Zharov, Aleksandr Chistyakov en Sergei Komarov.

Een drama over WO I en de verdeelde loyaliteiten (tsaar en Bolsjewieken) in een kleine Russische stad aan de vooravond van de revolutie. De film wordt zowel in de Sovjet-Unie als in het Westen beschouwd als een van Barnets beste films. De dramatische opbouw van Barnets films wordt wel vergeleken met die van Tsjechows theaterstukken, waarbij de karakterontwikkeling meer op de voorgrond staat dan de handeling. Scenario van Constantin Finn en Boris Barnet.

Zjivoi troep

1929 | Drama

Duitsland​/​​USSR 1929. Drama van Fjodor Ozep. Met o.a. Vsevolod Pudovkin, Maria Jacobini, Gustav Diessl, Nata Vachnadze en Vera Maretskaja.

In deze verfilming van Tolstoi's gelijknamige toneelstuk, waarin de held een zelfmoord in scène zet om aan de alom heersende huichelarij te ontkomen en als outcast een nieuw leven te kunnen beginnen. De hoofdrol van acteur-regisseur Poedovkin is een van zijn beste acteerprestaties. Ozep verliet na deze film de Sovjetunie om in Duitsland, Frankrijk en Amerika te gaan werken. Eerdere versies werden gemaakt in 1911 en 1918, latere in 1953 en 1969.

Potomok Chingis-Khana

1928 | Drama, Zwijgende film, Historische film

USSR 1928. Drama van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Valeri Inkizjinov, A. Dedintsev, Anna Soedakevitsj, Boris Barnet en Valéry Inkijinoff.

De door de Britse bezettingstroepen in Midden-Azië gevangengenomen Bair blijkt een afstammeling van Dzjenghis Khan. De Britten willen hem als leider der Mongolen aanstellen, maar inplaats daarvan, vlucht Bair naar de partizanen en wordt hun aanvoerder. Na protesten van de Britten werden de op hun leger betrekking hebbende namen veranderd in die van het Witrussische leger. In het buitenland werd de film een groot succes, niet het minst door de verdienste van Poedovkin het maximum aan expressie uit de acteurs te halen met een minimum aan theatrale effecten.

Dom na Trubnoi

1928 | Komedie

USSR 1928. Komedie van Boris Barnet. Met o.a. Vera Maretskaya, Vladimir Fogel, Anna Sudakevich, Yelena Tyapkina en Sergei Komarov.

In deze satirische komedie over de bewoners van een huis, staat een dienstmeisje, dat wordt uitgebuit door haar baas centraal. Als zij lid wordt van de vakbond, breken er betere tijden aan. Acteur/regisseur Barnet heeft een vijftiental komedies op zijn naam staan, een genre dat naast de lyrische, revolutionaire werken in de jaren twintig nauwelijks aandacht kreeg. Opmerkelijk aan deze satire op het eigentijdse leven in Moskou is dat er vijf bekwame scenarioschrijvers aan het scenario te pas moesten komen. Bijwijlen is de film een parodie op de films van Eisenstein en Poedovkin.

Moskva v oktyabre

1927 | Drama

USSR 1927. Drama van Boris Barnet.

De film geeft de revolutionaire gebeurtenissen weer in Moskou in 1917 en was een van de films die werden gemaakt ter gelegenheid van de tiende verjaardag van de Revolutie. Barnet maakte de film met tegenzin en was er niet zo gelukkig mee.

Devoesjka s korobkoi

1927 | Komedie

USSR 1927. Komedie van Boris Barnet. Met o.a. Anna Sten, Vladimir Fogel, Serafima Birman en Paval Pol.

Een komedie over een naaister, werkzaam in een hoedenfabriek, die weigert zich over te geven aan haar gevoelens of af te wijken van haar principe voor de verleidingen van het geld. De eerste film die Barnet alleen regisseerde wordt als een van de fraaiste voorbeelden beschouwd van de sociale satire uit de N.E.P.- periode, Lenins Nieuwe Economische Politiek die de Sovjetbevolking grotere vrijheden toestond. Barnet stond-evenals Poedovkin en Eisenstein - sterk onder invloed van Koelesjovs theorieën en behoorde ook tot diens avant-gardebeweging.

Miss Mend

1926 | Avonturenfilm, Komedie

USSR 1926. Avonturenfilm van Boris Barnet en Fedor Ozep. Met o.a. Natalia Glan, Igor Ilinsky, Vladimir Fogel, Boris Barnet en Sergei Komarov.

Een debuutfilm van de Koelesjov-leerling en acteur Barnet. In deze avonturenkomedie die zich afspeelt in de USA, worden de misdaden van een kapitalistische schurk door drie linkse journalisten en hun vriendin (Miss Mend) aan de kaak gesteld. De film was zeer succesvol bij het publiek. Barnets komedies hebben hem de bijnaam de 'Russische Chaplin' gegeven.

The Extraordinary Adventures of Mr. West in the Land of the Bolsheviks

1924 | Zwijgende film

USSR 1924. Zwijgende film van Lev Kuleshov. Met o.a. Porfiri Podobed, Boris Barnet en Wsvolod Pudovkin.

Klassieke sovjetkomedie over Amerikaanse zakenman Mr. West (Podobed) die in Rusland ontdekt dat zijn vooroordelen over de bolsjewieken niet kloppen. Behalve de kostelijke uitwerking van de wederzijdse stereotypen en de vlotte actie, werd de film met name beroemd vanwege de baanbrekende kruismontage die bewees dat de emotie van de toeschouwer wordt gestuurd door de combinatie van de beelden en niet zozeer door de inhoud. Deze inmiddels wereldwijd toegepaste montagetechniek staat bekend als het zogenaamde Kuleshov-effect, genoemd naar de filmmaker.

Neobytchainye priklioutcheniia Misteria Vesta v strane Bolchevikov

1924 | Komedie

USSR 1924. Komedie van Lev Koelesjov. Met o.a. P. Pobobed, Boris Barnet, Alexandra Khokhlova, Vsevolod Pudovkin en Sergei Komarov.

Een klucht over de westerse misvattingen over de nieuwe Sovjet-staat. Senator West bezoekt de Sovjet-Unie in de veronderstelling er slechts wilde, bommenwerpende revolutionairen aan te treffen. Hij wordt het slachtoffer van een groep vandalen, maar de Rode Militia komt hem te hulp. Deze low budget- film is onder moeilijke omstandigheden tot stand gekomen, zoals veel van Koelesjovs films. De latere regisseur Barnet maakt zijn debuut als acteur.