Margit Carlqvist (1932): cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Mackan

1977 | Familiefilm, Drama

Zweden 1977. Familiefilm van Birgitta Svensson. Met o.a. Maria Andersson, Kȧre Mölder, Francisca von Koch, Hans Jonsson en Thomas Norström.

De veertien-jarige dochter van een spoorwegbeambte wordt regelmatig wordt overgeplaatst, waardoor haar vriendschappen, schoolervaringen en eerste sekservaring met een oudere maar onbedreven arbeidersjongen slechts van kortstondige aard zijn. Dit autobiografisch filmdebuut heeft een onverminderd zelfmedelijden van de regisseuse over haar jeugd in de jaren 1960-1970, zodat alle personages behalve de hoofdpersoon kortzichtig, stom of liefdeloos zijn. Svensson stelde dat de film alleen bedoeld is voor leeftijdgenoten van haar heldin. Misschien dat zij haar niet ongenietbaar vervelend vinden, maar u bent in elk geval gewaarschuwd.

Kyrkoherden

1970 | Komedie, Erotiek

Zweden 1970. Komedie van Torgny Wickman. Met o.a. Jarl Borrsén, Diana Kjaer, Magali Noël, Anna Grete Nissen en Solveig Andersson.

Een jonge dorpspastoor merkt dat hij - vanwege WO I - de enige man in de streek is, zodat jonge en ook minder jonge vrouwen uit alle rangen en standen een aanslag op zijn celibaatsgelofte doen. Deze fleurige komedie naar een verhaal van Bengt Anderberg houdt de voor de hand liggende pikanterie binnen redelijke grenzen en doet door de verschuiving van normen nu zelfs tamelijk voorzichtig aan. Vreeswijk zingt verschillende scènes aan elkaar met ironische balladen.

Grisjakten

1970 | Drama

Zweden 1970. Drama van Jonas Cornell. Met o.a. Hans Alfredson, Keve Hjelm, Ingvar Kjellson, Tord Peterson en Ann-Marie Gyllenspetz.

Een bureaucraat voert een opdracht uit om honderdduizenden wilde zwijnen op Zwedens grootste eiland systematisch te verdelgen met rijdende abattoirs. Hij doet dit zonder de noodzaak van zijn opdracht kritisch te beschouwen hoewel hij privé een vriendelijk en gevoelig mens is en de slachtpartijen zelf niet kan aanzien. De film stelt de tot excessieve wreedheid leidende bureaucratie aan de kaak, waarbinnen niemand zich verantwoordelijk hoeft te voelen, omdat de democratie verantwoordelijk is. Het werd een indringende harde allegorie, waarbij de zwijnejacht al even onthullende nevenscènes kreeg in Buñuel-achtige episodes. Alfredson is beklemmend als de goedmoedige dienstklopper en kreeg sterk tegenspel van Hjelm als de staatssecretaris die zich de schizofrenie van zijn bestaan bewust wordt en zich met de zwijnen gaat vereenzelvigen.

Änglar, finss dom?

1960 | Komedie, Erotiek

Zweden 1960. Komedie van Lars Magnus Lindgren. Met o.a. Christina Schollin, Jarl Kulle, Isa Quensel, Edvin Adolphson en Margit Carlqvist.

Een rijke erfgenaam wil zijn maatschappelijk nut bewijzen en wordt bankemployé. Zo leert hij een admiraalsdochter kennen en slaagt, ondanks vele weerstanden, zowel in de liefde als in een zelfstandige carrière. Deze ongewoon lichtvoetige Zweedse film heeft verder weinig oorspronkelijkheid, behalve een ietwat verdergaande pikanterie. De succescombinatie van het sterduo en de regisseur leverde later KÄRE JOHN op.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.

Möte med livet

1952 | Documentaire

Zweden 1952. Documentaire van Gösta Werner. Met o.a. Doris Svendlund, Per Oscarsson, Arnold Sjöstrand, Brits Billsten en Margit Carlqvist.

Geliefden raken door de dienstplicht van de jongen gescheiden. Door vrije seks met andere partners loopt hij een geslachtsziekte op en moet zij zich laten aborteren. Ze trouwen later met het voornemen kinderloos te blijven, maar komen door medische begeleiding op andere gedachten. Deze vroege voorlichtingsfilm deed er tien jaar over om Nederland te bereiken en neemt een simpel verhaal als aanleiding voor diverse instructieve documentaires. Alleen voor wie close-ups van geslachtsziekten een onderhoudend schouwspel vindt.

Till glädje

1949 | Drama, Experimenteel

Zweden 1949. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Stig Olin, Maj-Britt Nilsson, Victor Sjöström, Birger Malmsten en Margit Carlqvist.

Een violist hoort dat zijn vrouw bij een ongeluk in het huishouden om het leven is gekomen en herinnert zich hun kennismaking, pril huwelijksgeluk, conflicten, ontrouw en verzoening. Hij put zijn overlevingskracht uit de muziek. Na een reeks vroegere, nihilistische films is dit de eerste meer positieve Bergman-film met een pleidooi voor leven voor de kunst, soms wat erg symbolisch aangezet. Een opmerkelijke rol van regisseur Sjöstrom als dirigent. Camerawerk van Gunnar Fischer.