Jutta Pohlmann (1968): camera.
Er zijn 8 films gevonden.

Der letzte Angestellte

2010 | Horror

Duitsland 2010. Horror van Alexander Adolph. Met o.a. Christian Berkel, Bibiana Beglau, Leopold Conzen en Jule Ronstedt.

Beklemmende psychohorror met bijna obsessief spel van Berkel. Jurist David Böttcher, al jarenlang werkloos en psychisch gekreukt, krijgt een klus: een bedrijfsfaillissement afhandelen en het personeel ontslaan. Wanneer de laatste werkneemster, mevrouw Blochs, zijn empathie begint te misbruiken, kraken Böttchers geest en gevoel in hun voegen. Ja, in dat verlaten, klinisch grijswitte kantoor met knetterende neonbuizen zou menigeen de kriebels krijgen, en scenarist/regisseur Adolph buit de locatie volop uit. Vergeet de kleutervampiertjes en weekendzombies - dit is hedendaagse horror: dichtbij, vervreemdend en akelig.

So glücklich war ich noch nie

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Alexander Adolph. Met o.a. Devid Striesow, Nadja Uhl, Jörg Schüttauf en Elisabeth Trissenaar.

Misdaadkomedies over oplichters gaan gewoonlijk over de pret van de geslaagde poets. So glücklich slaat een onbetreden pad in door de zwendelaar (Striesow) te portretteren als iemand die alles riskeert voor autonoom geluk. Hier is de zwendelaar een dromer, met een gedroomde vrouw (Uhl) als muze en als sirene. Ooit ontmoette hij haar in het voorbijgaan en jaren later ziet hij haar weer, nu als prostituee. De truc is om zichzelf én om haar te bevrijden. Regisseur en scenarist Adolph (1965) debuteerde in 2006 met de documentaire Die Hochstapler (De oplichters), een film over vier beroepsoplichters en hun slachtoffers.

Die Anruferin

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Felix Randau. Met o.a. Valerie Koch, Esther Schweins, Franziska Ponitz en Ivan Shvedoff.

In 2002 maakte Duitse toneelschrijver Vera Kissel (1959) lokaal naam met Die Frau mit den vier Bürsten, later omgedoopt tot Die Anruferin. Het theaterstuk was een monoloog van een onopvallende, eenzame vrouw die 's avonds wildvreemde mensen opbelde en zich voordeed als een dodelijk ziek kind (en/of de rouwende moeder). In regisseur Randau's nauwgezette verfilming zit de camera effectief dicht op de huid van de labiele vrouw (Koch) die uiteindelijk de controle verliest omdat ze een vrouw treft die samen wil rouwen om een écht verlies. Intense psychologische thriller over eenzaamheid en overlevingsdrang. Internationaal te koop als The Calling Game.

Eden

2006 | Romantisch drama

Duitsland​/​​Zwitserland 2006. Romantisch drama van Michael Hofmann. Met o.a. Josef Ostendorf, Carla Juri, Devid Striesow en Max Rüdlinger.

Als de sikkeneurige serveerster Eden (Roche) een stukje proeft van de taart die de dikke, wereldvreemde kok en smulpaap Gregor (Ostendorf) voor de verjaardag van haar dochtertje met downsyndroom maakte, krijgt ze een welhaast orgastische ervaring. Ze zoekt Gregor op, die extreem lekker blijkt te kunnen koken. Edens man (Striesow) vindt haar belangstelling voor Gregor echter maar verdacht. De warme uitstraling van Roche en het mooi gespeelde, onhandige geschutter van Ostendorf doen de onwaarschijnlijkheden in dit culi-sprookje grotendeels vergeten. Publieksprijs in Rotterdam.

Liebe in Gedanken

2004 | Drama, Romantiek

Duitsland 2004. Drama van Achim von Borries. Met o.a. Daniel Brühl, August Diehl, Anna Maria Mühe, Jana Pallaske en Thure Lindhardt.

Verfilming van de 'Steglitzer Schülertragödie'. Op 28 juni 1927 schiet de gymnasiast Günther Schelling de minnaar van zijn zus Hilde dood, om vervolgens zichzelf van het leven te beroven. Von Borries' in romantiek zwelgende protagonisten mogen dan smachtend naar elkaar kijken, geloofwaardig (en interessant) worden hun relaties niet.

Die fremde Frau

2004 | Mysterie, Thriller

Duitsland 2004. Mysterie van Matthias Glasner. Met o.a. Corinna Harfouch, Ulrich Tukur, Judith Engel, Carola Regnier en Tatja Seibt.

Helen Berg (Harfouch) palmt met een uitgekiend plan de gelukkige getrouwde Alexander Brandenburg (Tukur) in, de regerende telg uit een steenrijke Hamburgse juweliersfamilie. De verliefde Alexander is reddeloos verloren en zijn vrouw Konstanze (Engel) en moeder Elisabeth (Regnier) staan machteloos. De gefascineerde kijker komt er stukjes en beetjes achter dat dit alles te maken moet hebben met de dood van een zekere Peter Dormin. Als je kennis gemaakt hebt met Herta (Siebt) en Walter Dormin (Regelien) weet je tot de finale nog niet precies hoe de vork in de steel zit. Strakke regie en uitstekend spel van de rolverdeling. Het scenario van Thomas Schwank zit goed in elkaar. Het camerawerk is van Jutta Pohlmann.

Baader

2002 | Drama, Biografie

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Drama van Christopher Roth. Met o.a. Vadim Glowna, Laura Tonke, Frank Giering, Can Taylanlar en Birge Schade.

Aangedikt portret van Andreas Baader, één van de leiders van de Baader-Meinhof-Gruppe, beter bekend als de Rote Armee Fraktion (RAF). Regisseur Roth deed naar eigen zeggen onderzoek naar de RAF en haar leden maar 'gooide op een gegeven moment alles overboord' ten faveure van zijn eigen interpretatie. Argumentatie: 'Ik vond de realiteit niet zo interessant.' Het resultaat is een boeiende film die is gedraaid volgens de opzet van Michael Manns Heat waarin crimineel Robert De Niro wordt opgejaagd door rechercheur Al Pacino. In Baader zijn het terrorist Baader (Frank Giering) en rechercheur Kurt Kroone (Vadim Glowna), compleet met gefingeerde ontmoeting langs de snelweg.

England!

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Achim von Borries. Met o.a. Ivan Shvedoff, Denis Burgazliev, Anna Geislerová, Merab Ninidze en Chulpan Khamatova.

De filmacademie-examenfilm van Von Borries vangt aan in 1986 vlak na het Tsjernobyl-incident. De van radioactiviteit doodzieke Valeri (Shvedoff) begeeft zich vanaf Kiev naar Berlijn, om vandaar uit met zijn vriend Victor (Burgazliev) hun droomreis naar Engeland te maken. Eenmaal in Berlijn blijkt Victor gestorven te zijn. Valeri gaat nog wel een liefdesaffaire aan met Maria (Geislerová), maar wordt steeds zieker en pessimistischer. De acteurs van England! ogen hopeloos Oostblok-grauw, de omgeving is triestig blauw, maar toch gaat het drama over kansen benutten. Von Borries is in zijn bedachtzaamheid en sociale filosofie wellicht wat overambitieus, maar tenminste niet te sentimenteel. Hij won verschillende festivalprijzen.