Krijn ter Braak (1941): cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Buddenbrooks

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Jessica Schwarz, August Diehl, Iris Berben, Mark Waschke en Léa Bosco.

In het midden van de negentiende eeuw gaat het goed met de koopmansfamilie Buddenbrook uit Lübeck. Maar als stamvader Jean (Mueller-Stahl) sterft moeten zijn nakomelingen kiezen tussen hart en verstand en gaat het langzaam bergafwaarts met de machtige familie. Breloer maakte een peperduur kostuumdrama van Thomas Manns roman, met prachtig production design, maar ook met veel clichés: als iemand sterft, stormt het; tijdens ander noodweer wordt er stiekem gekust in een oud wrak op een verlaten strand. Gelukkig blijven de acteurs boeien.

De uitverkorene

2006 | Drama, Thriller

Nederland 2006. Drama van Theu Boermans. Met o.a. Kees Prins, Pierre Bokma, Tijn Docter, Katja Herbers en Monic Hendrickx.

Met de hulp van de drie G's - geestdrift, geloof en het gezin - is de firma Van der Laan uitgegroeid tot de een na grootste softwarebouwer van Europa. Maar de ambities van de visionaire, diepgelovige directeur Johan van der Laan (Prins) reiken verder. Hij wil een notering aan de Amerikaanse beurs. De telefilm, gebaseerd op het ware verhaal van diepgelovige softwaremakers Baan, is een fraaie parabel over de frictie tussen het rotsvaste geloof in God en het vertrouwen in de AEX-index. Pierre Bokma kreeg, bijzonder eervol, een Emmy voor zijn rol als een van de broers.

Noordeloos

2001 | Drama

Nederland 2001. Drama van Kees Vlaanderen. Met o.a. Aat Ceelen, Joke Tjalsma, Juul Vrijdag, Han Römer en Krijn ter Braak.

Met de hulp van de drie G's - geestdrift, geloof en het gezin - is de firma Van der Laan uitgegroeid tot de een na grootste softwarebouwer van Europa. Maar de ambities van de visionaire, diepgelovige directeur Johan van der Laan (Prins) reiken verder. Hij wil een notering aan de Amerikaanse beurs. De telefilm, gebaseerd op het ware verhaal van diepgelovige softwaremakers Baan, is een fraaie parabel over de frictie tussen het rotsvaste geloof in God en het vertrouwen in de AEX-index. Pierre Bokma kreeg, bijzonder eervol, een Emmy voor zijn rol als een van de broers.

De nacht van Aalbers

2001 | Thriller

Nederland 2001. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Najib Amhali, Krijn ter Braak, Marlies Heuer, Huub Stapel en Kim van Kooten.

Film over toppoliticus Frits Aalbers die betrokken raakt bij een mysterieus sterfgeval in een hotel. Om zijn carrière niet te schaden probeert hij ten koste van alles de waarheid te verbergen. De ambitieuze jonge journaliste Barbara van Dalen wordt echter op het spoor van het sterfgeval gezet. Haar vriend, tevens de hoofdredacteur van het programma, lijkt haar daarbij te steunen. Als de waarheid door Barbara langzaam aan het licht wordt gebracht, komt Aalbers in een zelf gecreëerde val van bedrog en intriges terecht en blijkt ook hoe smoezelig en onzuiver de grote verwevenheid tussen politiek en journalistiek is

Mariken

2000 | Avonturenfilm, Jeugdfilm, Fantasy, Historische film, Familiefilm, Drama

Nederland​/​​België 2000. Avonturenfilm van André van Duren. Met o.a. Laurien Van den Broeck, Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Kim van Kooten en Johanna ter Steege.

Het weesmeisje Mariken (Van den Broeck) groeit, afgezonderd van de bewoonde wereld, op bij de oude zonderling Archibald (Decleir). Als op een dag hun geit sterft, besluit Mariken naar de jaarmarkt te reizen om een nieuwe te kopen. Het wordt een avontuurlijke tocht. Zelf vond schrijver Peter van Gestel zijn kinderboek Mariken 'eigenlijk onverfilmbaar', omdat het meeste zich afspeelt in de hoofden van de personages. Toch werd Mariken een uitstekende jeugdfilm, mede dankzij sterke bijrollen van onder andere Willeke van Ammelrooy, Kim van Kooten, Johanna ter Steege en Ramsey Nasr.

Somberman's aktie

1999 | Drama

Nederland 1999. Drama van Casper Verbrugge. Met o.a. Dirk Roofthooft, Oda Spelbos, Wolter Muller, Sieto Hoving en Hein van der Heijden.

Ooit was de 35-jarige Herman (Roothooft) kraker en anarchistisch dichter, onder de nom de plume Somberman, maar inmiddels leidt hij een treurig bestaan, hij had een treurig baantje in een warenhuis, is ontslagen en heeft ook nog een weinig spetterende relatie. Toch vlamt in hem nog steeds het revolutionaire vuur, hoopt hij. Gebaseerd op de gelijknamige novelle van Remco Campert - het boekenweekgeschenk van 1985 - waarin een beeld wordt geschetst van de donkergrijze jaren tachtig in de hoofdstad. De film valt een tikje tegen, vooral omdat de humor niet erg uit de verf komt. Een krappe voldoende.

Left Luggage

1998 | Drama

België​/​​Verenigde Staten​/​​Nederland 1998. Drama van Jeroen Krabbé. Met o.a. Isabella Rossellini, Laura Fraser, Maximilian Schell, Marianne Sägebrecht en Adam Monty.

Na het lezen van een boek van Carl Friedman over het na-oorlogse leven van twee joodse families, kon Jeroen Krabbé - zelf van joodse afkomst - het niet laten om zijn debuut als regisseur te maken. Glunderend presenteerde hij zijn project met ster Isabella Rossellini aan de binnen- en buitenlandse pers. Die zag Laura Fraser in een oprecht maar weinig subtiel drama als moderne studente Chaja pendelen tussen haar trauma's-ontkennende ouders en de orthodoxe familie Kalman bij wie ze een bijbaantje heeft als oppas. Dubbel bekroond op het festival van Berlijn, waaronder een eervolle vermelding van de jury voor Rossellini's vertolking.

Gaston's War

1997 | Oorlogsfilm

Nederland​/​​Duitsland​/​​Denemarken​/​​België​/​​Spanje 1997. Oorlogsfilm van Robbe De Hert. Met o.a. Werner De Smedt, Mapi Galan, Stuart Laing, Olivia Williams en René van Asten.

The Allied Special Operations Executive heeft mooie plannen met Gaston Vandermeerssche. Hij mag de nazi's doen geloven dat de geallieerden een landing aan het voorbereiden zijn in de Lage Landen. Door het hoge 'Allo 'Allo-gehalte (mede door de rolletjes van Gert-Jan Dröge en Sylvia Kristel als Neerlands enige overgebleven verzetsstrijders) mag je ervan uitgaan dat De Hert z'n provocerende kijk op het nationale oorlogsverleden niet al te serieus neemt. De echte Gaston Vandermeerssche, erkend Belgisch verzetsheld, nam in ieder geval afstand van de film.

Het is de schraapzucht, gentlemen

1996 |

Nederland 1996. Anette Apon. Met o.a. Lucie de Lange, Anke Jansen, Krijn ter Braak, Ton Lensink en Truus te Selle.

Drieluik naar de beroemde dierenverhalen van P.C. Hooftprijswinnaar Anton Koolhaas. In Het is de schraapzucht, gentlemen blijkt dat ook dieren nadenken over de zin van het leven. Het drieluik belicht op bijzondere wijze de op het eerste gezicht zo alledaagse wereld van het dier. Zo vraagt het schaap Ursula zich af of het weiland ook bij haar afwezigheid existeert, hoopt de oude meeuw Tractaal op een massale meeuwenbijeenkomst en begrijpt mijnheer Tip maar niet waarom steeds de dikste van de varkens wordt weggehaald.

Wie aus weiter Ferne

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Willem Nijholt, Joop Admiraal, Loes Luca, Jacques Commandeur en Krijn ter Braak.

Op uitnodiging van het Concertgebouw, komt de Nederlandse dirigent en Mahler-specialist Nijholt terug naar Nederland om een eenmalige uitvoering van Mahlers Derde Symfonie te leiden. Zijn verrassing is groot als blijkt dat het Concertgebouw in de steigers staat en dat de werkzaamheden tijdens de repetities gewoon doorgaan. Bovendien is de akoestiek van de zaal verschrikkelijk slecht en is het balkon te dichtbij, zodat de posthoornsolo in het derde deel onmogelijk 'wie aus weiter Ferne' kan komen, zoals de partituur voorschrijft. Met dit detail staat of valt voor hem de hele uitvoering. Meesterlijk portret van wat een dirigent beweegt in de uitvoering van een compositie. Nijholt geeft schitterend gestalte aan deze gekwelde man, die af en toe toch ook menselijke trekjes toont, hoewel dit voor hem van ondergeschikt belang is. Zijn oplossing voor de posthoornsolo is een megalomaan juweeltje. Met medewerking van het Simfonieorkest Con Brio en posthoornsolist Jos Verspagen. Scenario van Nirav Christophe en Jacques Peeters. Aan de camera stond Tom Erisman.

Omgaan met geweld - Moordenaarskop

1994 |

1994. Floor Maas. Met o.a. Krijn ter Braak en Stefan de Walle.

Op uitnodiging van het Concertgebouw, komt de Nederlandse dirigent en Mahler-specialist Nijholt terug naar Nederland om een eenmalige uitvoering van Mahlers Derde Symfonie te leiden. Zijn verrassing is groot als blijkt dat het Concertgebouw in de steigers staat en dat de werkzaamheden tijdens de repetities gewoon doorgaan. Bovendien is de akoestiek van de zaal verschrikkelijk slecht en is het balkon te dichtbij, zodat de posthoornsolo in het derde deel onmogelijk 'wie aus weiter Ferne' kan komen, zoals de partituur voorschrijft. Met dit detail staat of valt voor hem de hele uitvoering. Meesterlijk portret van wat een dirigent beweegt in de uitvoering van een compositie. Nijholt geeft schitterend gestalte aan deze gekwelde man, die af en toe toch ook menselijke trekjes toont, hoewel dit voor hem van ondergeschikt belang is. Zijn oplossing voor de posthoornsolo is een megalomaan juweeltje. Met medewerking van het Simfonieorkest Con Brio en posthoornsolist Jos Verspagen. Scenario van Nirav Christophe en Jacques Peeters. Aan de camera stond Tom Erisman.

De tussentijd

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Marianna Dikker en Marianne Dikker. Met o.a. Amanda Ooms, Jules Hamel, Pleuni Touw, Coen Flink en Eric Corton.

Flink, vader van de jonge vrouw Ooms, krijgt een hartaanval en sterft. De dierbare overledene neemt vervolgens telefonisch contact op met Ooms. Dat zorgt uiteraard voor enige verwarring: beschikt de jonge vrouw wel over al haar verstandelijke vermogens? De titel verwijst, volgens scenarioschrijfster/regisseur Dikker, naar een moment tijdens het sterfproces: als men als nabestaande de kans krijgt de stervende diep in de ogen te kijken, kan de dode, in de tijd die hij nog zou hebben gehad als hij was blijven leven, contact opnemen met een levende vertrouweling. Euthanasieproblematiek? Spookverhaal? Psychologische hoogstandjes? Zwarte humor? Hoe dan ook, het leven van de nabestaanden wordt flink door elkaar geschud: relaties komen in het gedrang, emoties leiden tot wanhoopsdaden en de geheimzinnige contacten van Ooms roepen antipathie[KA3]en op. Ingewikkeld, af en toe boeiend. Ooms is nagesynchroniseerd (door Gwen Eckhaus), Hamel is een kleurloze bedrieglijke arts, Corton het nuchtere vriendje van Ooms, maar de show wordt gestolen door een schitterende Touw als de aan de sherry verslaafde moeder van Ooms. Achter de camera stond Wouter Suyderhoud.

Belle van Zuylen - Madame de Charrière

1993 | Documentaire, Historische film, Romantiek

Nederland 1993. Documentaire van Digna Sinke. Met o.a. Will van Kralingen, Laus Steenbeeke, Kees Hulst, Carla Hardy en Patty Pontier.

Belle van Zuylen (Van Kralingen) werd in 1740 geboren op slot Zuylen - vandaar de naam - nabij Utrecht als Isabella Agneta van Tuyll van Serooskerken. Ze trouwde in 1771 met Charles-Emmanuel de Charri[KA2]ere (Hulst) - vandaar Madame de Charri[KA2]ere; het paar vestigde zich in Zwitserland, in Colombier in de buurt van Neuch[KA4]atel. Ze kregen nooit kinderen. Belle werd 65 jaar oud. Het huwelijk was niet bepaald gelukkig. Op 48-jarige leeftijd ontmoet Belle in Paris als ze haar echtgenoot is ontvlucht, de 21-jarige Benjamin D`Hermenches (Steenbeeke) door wie ze zich zeer gecharmeerd voelt. Benjamin is constant op de vlucht voor schuldeisers en zijn vader. Hij smeert hem naar Engeland. Hij staat naderhand uitgeput bij Belle voor de deur. Ze verleent hem onderdak, maar zijn vader weet er een eind aan te maken. Hun relatie zetten ze dan grotendeels per brief voort. Dat zal bijna zeven jaar duren tot hij er met Madame Germaine de Stael (Hardy) vandoor gaat (naar Parijs). De film gaat over voernoemde periode, en valt gemakkelijk in drie periodes in te delen. Belle van Zuylen wordt geportretteerd als een hunkerende en tekort komende vrouw, maar ze was tegelijkertijd een gepubliceerd, verlicht schrijfster van romans en toneelstukken die ook componeerde. De film bevat muziekstukken van haar hand. Ze nam ten opzichte van haar eigen stand best een kritisch standpunt in en zette zich ook in voor vrouwen, wat in de film mooi wordt gesymboliseerd door haar hulp aan haar dienstmaagd (Pontier) als die in verwachting raakt van een onbekende vader. Het scenario van regisseuse Sinke was wat aan de lange kant en bij de montage door Menno Boerema sneuvelden er ruim 40m die naderhand voor een drie-delige mini- serie van ieder ca 52m weer gebruikt werden. De fotografie was in handen van Goert Giltaij.

Van de koele meren des doods

1982 | Drama, Romantiek

Nederland 1982. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Derek de Lint, Erik van 't Wout, Peter Faber en Adriaan Olree.

Hedwig de Fontayne komt uit een gefortuneerde familie, maar haar leven neemt veel dramatische wendingen. Ze trouwt, heeft minnaars, komt in de prostitutie en een inrichting terecht, en vindt via een ruime bocht uiteindelijk enige rust. Bewerking van het in 1900 verschenen boek van Frederik van Eeden dat tot het literaire naturalisme wordt gerekend, is sfeervol bewerkt door Van Brakel. De regisseuse van Het debuut en Een vrouw als Eva laat zien hoe moeilijk een patriarchale samenleving het een levenslustige vrouw kan maken. Mooie, intense hoofdrol van Renée Soutendijk.

Doctor Faustus

1982 | Documentaire, Drama

Nederland​/​​Duitsland 1982. Documentaire van Franz Seitz en René Seegers. Met o.a. Krijn ter Braak, Jara Lucieer, Bruce Gray, Peter de Baan en Anita Menist.

Een uitgeslapen combinatie van speelfilm en documentaire. Krijn ter Braak speelt een filmer die beschouwd kan worden als `de mens van de jaren tachtig`: een soort Faust-figuur, die van Mephisto (de wetenschap) alles heeft gekregen wat hij maar kon wensen. Gelukkiger is hij er echter niet van geworden, wel banger. Geen gemakkelijk aansprekende film, maar wel scherp doordacht.

Max Havelaar of de koffieveilingen der Nederlandse Handelsmaatschappij

1976 | Drama, Historische film

Nederland​/​​Indonesië 1976. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Peter Faber, Sacha Bulthuis, Krijn ter Braak, Adendu Soesilaningrat en Rutger Hauer.

Klokkenluider Max Havelaar werkte in de negentiende eeuw als ambtenaar in wingewest Nederlands-Indië. Hij kon het niet verkroppen hoe de Nederlandse koffiehandelaren de lokale bevolking behandelden en tekende protest aan, wat hem niet in dank afgenomen werd. Gerard Soeteman verwerkte Multatuli's beroemde aanklacht tot een helder, spannend scenario. Krachtige, relevante, behoorlijk lange film, met sterk spel van Faber als titelheld. Jan de Bont schoot de fraaie beelden van Indonesië. Tien jaar later werkten Soeteman en Rademakers ook samen aan Oscarwinnaar De aanslag.