Marco Guglielmi (1926-2005): cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Perché si uccide un magistrato

1975 | Drama, Thriller

Italië 1975. Drama van Damiano Damiani. Met o.a. Franco Nero, Françoise Fabian, Eva Czemerys, Marco Guglielmi en Gianni Zavota.

Een Siciliaanse rechter die een film om politieke redenen in beslag heeft laten nemen wordt vermoord. De producent gaat op onderzoek uit en ontdekt een warnet van maffia-corruptie, hoewel de moord een crime-passionel blijkt. Italiaanse sociothrillers zijn net zo'n standaardgenre als bijvoorbeeld de spaghetti- western en hebben bar weinig te maken met echt engagement. Binnen deze beperkingen een tamelijk onderhoudende film met steekspel- dialogen en weinig actie.

Perché si uccide un magistrato?

1974 | Thriller

Italië 1974. Thriller van Damiano Damiani. Met o.a. Françoise Fabian, Marco Guglielmi en Franco Nero.

Regisseur Giacomo Solaris maakt op Sicilië een speelfilm, waarin een officier van justitie vermoord wordt die met de maffia samengewerkt heeft. Een medewerker van de echte officier van justitie ziet overeenkomsten met zijn chef Traini en wil dat de film in beslag genomen wordt. Solaris is er in werkelijkheid ook van overtuigd dat Traini bij criminele praktijken betrokken is, maar als hij de stad verlaten wil, hoort hij dat Traini doodgeschoten is. (JvB/VPRO Gids)

Guernica

1972 | Thriller

Italië 1972. Thriller van Franco Bottari. Met o.a. Riccardo Cucciola, Marco Guglielmi, Franz von Treuberg, Gabriele Tinti en Carlo Gaddi.

Een Duitse ambassadeur van een Latijnsamerikaans land wordt gegijzeld om de vrijlating van gearresteerde guerilla's te eisen. Terwijl er geleidelijk aan een nieuwsgierige verstandhouding groeit tussen de Duitser en zijn bewakers, gebruikt de minister van Binnenlandse Zaken de situatie om zijn eigen status te consolideren en zich internationaal in te dekken. Deze bekwaam gemaakte, lowbudget-debuutfilm werkt goed door de actuele, geloofwaardig gemaakte kracht van het verhaal en de sobere spelprestaties.

La Tecnica e il rito

1971 | Drama, Historische film

Italië 1971. Drama van Miklos Jancsó. Met o.a. Joszéf Madaras, Adalberto Maria Merli, Marco Guglielmi, Piero Faggioni en Luigi Montini.

Een geabstraheerde biografie van Attila de Hun, die wordt gepresenteerd als symbool van de macht in alle tijden in wie volgelingen en slachtoffers zowel een magische wonderdoener als een onverslaanbare demon hebben gezien. De voor deze televisie-opdracht noodzakelijke aanpassingen voor het kleine scherm maken Jancs[KA1]o`s virtuose camerabewegingen vleugellam, waardoor de aandacht veel meer komt te liggen op de spelprestaties en op zijn ontoereikende regie. De rituele aanpak maakt de objecten (de verschillende wapens) belangrijker dan degenen die deze hanteren, zodat de film een nauwelijks oorspronkelijke of diepzinnige filosofische verhandeling wordt zonder enige vitaliteit.

Probabilità zero

1969 | Oorlogsfilm

Italië 1969. Oorlogsfilm van Maurizio Lucidi. Met o.a. Henry Silva, Luigi Casellato, Riccardo Salvino, Franco Giornelli en Maria Christina Farnese.

Een soort Mission Impossible: tijdens WOII is een Engelse vliegtuigradar in handen van de Duitsers gevallen. Hoe krijg je het apparaat weer uit handen, voordat ze de kans krijgen het te bestuderen...Geen slechte oorlogsfilm en best spannend. USA/GB-titel: PROBABILITY ZERO.

The Stranger Returns

1968 | Western

1968. Western van Vance Lewis (Luigi Vanza). Met o.a. Marco Guglielmi, Dan Vadis, Daniele Vargas en Tony Anthony.

Een soort Mission Impossible: tijdens WOII is een Engelse vliegtuigradar in handen van de Duitsers gevallen. Hoe krijg je het apparaat weer uit handen, voordat ze de kans krijgen het te bestuderen...Geen slechte oorlogsfilm en best spannend. USA/GB-titel: PROBABILITY ZERO.

La Battaglia di El Alamein

1968 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1968. Oorlogsfilm van Giorgio Ferroni. Met o.a. Robert Hossein, Michael Rennie, Ettore Manni, Marco Guglielmi en George Hilton.

Een poging tot de reconstructie van de slag bij El Alamein in 1942, waarbij de Duitsers en de Italianen strijden tegen het Britse Achtste Leger aangevoerd door de legendarische vechtjas veldmaarschalk Montgomery. Nogal spectaculaire actie in een oorlogsfilm die een beetje aan geschiedvervalsing doet door middel van een merkwaardige sympathieverdeling: de schurken zitten in het Britse leger, terwijl de Italianen de slachtoffers zijn van de minachting van hun Duitse bevelhebbers. De aandacht aan het Italiaanse front concentreert zich op de antifascist die zijn heetgebakerde jongere broer geleidelijk van zijn gelijk weet te overtuigen. Scenario van Ernesto Gastaldi en Remigo de Grosso. Ook bekend als THE BATTLE OF EL ALAMEIN.

Un Uomo, un cavallo, una pistola

1967 | Western

Italië 1967. Western van Luigi Vanzi. Met o.a. Tony Anthony, Dan Vadis, Daniele Vargas, Marco Guglielmi en Jill Banner.

Bandieten willen een postkoets stampvol goud overvallen. Dat lukt ze, maar dan krijgen ze te maken met een geheimzinnige tegenstander, Anthony, die hen het leven zuur maakt. Voor deze routineuze spaghetti-western schreef de hoofdrolspeler zélf het verhaal, dat daarna door Giuseppe Mangione werd bewerkt.

Bandidos

1967 | Western

Italië​/​​Spanje 1967. Western van Massimo Dallmano. Met o.a. Enrico Maria Salerno, Terry Jenkins, Venantino Venantini, Maria Martin en Marco Guglielmi.

Een revolverheld doorkruist het Wilde Westen op zoek naar zijn vroegere compagnon, die hem ooit bedrogen en ook nog smadelijk vernederd heeft. Alle bekende ontwikkelingen in deze spaghetti-western op een klassiek wraakschema, maar vakkundig gemaakt met hard actiewerk en uitstekende muziek (van Ennio Morricone). Dallamano regisseerde als Max Dillman. In 1968 werd film hertiteld als CREPA TU...CHE VIVO IO. Ook bekend als GUNS OF DEATH.

Cronaca familiare

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jacques Perrin, Valeria Ciangottini, Sylvie en Salvo Randone.

Twee broers zijn na de dood van hun ouders gescheiden van elkaar en in verschillende sociale omstandigheden opgevoed, maar vinden de genegenheid voor elkaar terug bij de gezamenlijke bezoeken aan hun grootmoeder. De maatschappelijk meest geslaagde wordt ongeneeslijk ziek en inspanningen van zijn oudere broer om medische zorg kunnen hem niet redden. Ingetogen psychologische film laat ontwikkelingen zien tegen de achtergrond van het Italië voor, tijdens en vlak na WO II en laat met name de stad Florence een wezenlijke rol meespelen. Treffend spel over de hele linie, al is het engelachtig voorkomen van Perrin wat te opgelegd pandoer voor de rol van slachtoffer. De film werd bekroond met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Mario Missiroli en regisseur Zurlini, die de roman van Vasco Pratolini bewerkten. Camerawerk van Giuseppe Rotunno. Technicolor, Mono.

Planets Against Us

1961 |

1961. Romano Ferara. Met o.a. Marco Guglielmi, Maria Pia Luzi, Michel Lemoine en Jany Clair.

Twee broers zijn na de dood van hun ouders gescheiden van elkaar en in verschillende sociale omstandigheden opgevoed, maar vinden de genegenheid voor elkaar terug bij de gezamenlijke bezoeken aan hun grootmoeder. De maatschappelijk meest geslaagde wordt ongeneeslijk ziek en inspanningen van zijn oudere broer om medische zorg kunnen hem niet redden. Ingetogen psychologische film laat ontwikkelingen zien tegen de achtergrond van het Italië voor, tijdens en vlak na WO II en laat met name de stad Florence een wezenlijke rol meespelen. Treffend spel over de hele linie, al is het engelachtig voorkomen van Perrin wat te opgelegd pandoer voor de rol van slachtoffer. De film werd bekroond met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Mario Missiroli en regisseur Zurlini, die de roman van Vasco Pratolini bewerkten. Camerawerk van Giuseppe Rotunno. Technicolor, Mono.

Il mulino delle donne di pietra

1960 | Horror

Frankrijk​/​​Italië 1960. Horror van Giorgio Ferroni. Met o.a. Pierre Brice, Dany Carrell, Scilla Gabel, Wolfgang Preiss en Liana Orfel.

Een arts probeert zijn ten dode opgeschreven geliefde te redden met het bloed van jonge vrouwen, die na hun verdwijning door haar vader worden ge[KA3]exposeerd in een stenen beelden- galerij. Een man, wiens bruid ook een slachtoffer dreigt te worden, lost het raadsel op. Voor wie heen weet te stappen over de ongerijmdheid van de situering in Nederland - met alle clich[KA1]es en fouten vandien - is deze horrorfilm onderhoudend en bij vlagen suggestief. Een fraaie rol van Preiss (Dr. Mabuse bij Fritz Lang) als de geobsedeerde geleerde.

Il Terrore della maschera rossa

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië 1959. Avonturenfilm van Luigi Capuano. Met o.a. Lex Barker, Chelo Alonzo, Liana Orfei, Livio Lorenzon en Riccardo Billi.

In het 16de-eeuwse Italië neemt een als ridder vermomde man de verdediging van de bevolking tegen een wrede tiran op zich. Hij krijgt steun van een soldaat, die de vermomde dochter van de gedode vorst blijkt te zijn. Een simpele, maar onderhoudende avonturenfilm, met wat meer pikanterieën gekruid dan gebruikelijk.

La canzone del destine

1957 | Romantiek

Italië 1957. Romantiek van Marino Girolami. Met o.a. Claudio Villa, Milly Vitale en Marco Guglielmi.

Een ontroerend romantisch drama, dat niettemin heel voorspelbaar is. Twee broers zijn verliefd op dezelfde vrouw, maar terwijl zij strijden om haar hand en hart wordt het oorlog. Ze moeten beiden naar het front, maar de vrouw beantwoordt slechts de liefde van één van de broers.

Probite

1955 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Mel Ferrer, Amedeo Nazzari, Lea Massari, Henri Vilbert en Eduardo Ciannelli.

Een jonge geestelijke keert na zijn opleiding als pastoor terug in zijn geboortedorp waar hij zijn invloed doet gelden om een jarenlange vete tussen twee families te beëindigen. De verliefdheid van één van de dochters op hem doet hem partijdig lijken, maar uiteindelijk weet hij een verzoening tot stand te brengen. De sobere aanpak van hoog oplopende emoties redt de film van drakerigheid, al komt acteur Ferrer dicht in de buurt van een houten Klaas. Temperamentvol debuut van Massari als het verliefde meisje.

Gli Sbandati

1955 | Oorlogsfilm

Italië 1955. Oorlogsfilm van Francesco Maselli. Met o.a. Lucia Bosé, Jean-Pierre Mocky, Giuliano Montaldo, Antonio de Teffé en Isa Miranda.

Bewoners van een Italiaans landgoed zijn in 1943 nog voor de oorlog gespaard gebleven als ze een gebombardeerde arbeidersfamilie opnemen en uit Duitse gevangenschap gevluchte soldaten. Twee zoons gaan in het verzet, de derde hangt het fascisme aan. Amoureuze rivaliteit rond een ondergedoken meisje doet de andere jongen het verzet [KA1]o[KA1]ok verzaken, wat hij betreurt als het te laat is. Dit interessante beeld van jongeren tijdens de oorlog boet aan overtuigingskracht in door de multinationale (en curieuze) rolbezetting, van wie Mocky en Montaldi spoedig zelf zouden gaan regisseren.

Andrea Chenier

1955 | Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Historische film van Clemente Fracassi. Met o.a. Michel Auclair, Antonella Lualdi, Raf Vallone, Rina Morelli en Catherine Valnay.

Een vreedzame revolutionair wordt in het Parijs van 1789 verliefd op de dochter van een aristocraat en haalt zich de jaloezie van de ook op haar verliefde bediende op de hals. De laatste slaagt erin de rivaal bij de revolutie verdacht te maken en te laten arresteren. Het smeken van het meisje brengt hem te laat tot inkeer, maar hij weet haar in de Bastille te brengen waar ze samen met haar minnaar op het schavot eindigt. De in opera-verfilmingen gespecialiseerde regisseur Fracassi inspireert zich opnieuw op libretto, maar laat de zang vervallen. De inzet van de acteurs behoedt de voortdurende pathos van belachelijkheid.

L'arti di arrangiarsi

1954 |

Italië 1954. Luigi Zampa. Met o.a. Franco Coop, Marco Guglielmi en Alberto Sordi.

Een vreedzame revolutionair wordt in het Parijs van 1789 verliefd op de dochter van een aristocraat en haalt zich de jaloezie van de ook op haar verliefde bediende op de hals. De laatste slaagt erin de rivaal bij de revolutie verdacht te maken en te laten arresteren. Het smeken van het meisje brengt hem te laat tot inkeer, maar hij weet haar in de Bastille te brengen waar ze samen met haar minnaar op het schavot eindigt. De in opera-verfilmingen gespecialiseerde regisseur Fracassi inspireert zich opnieuw op libretto, maar laat de zang vervallen. De inzet van de acteurs behoedt de voortdurende pathos van belachelijkheid.