Pierre Larquey: cast.
Er zijn 57 films gevonden.

La Fille du torrent

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Hans Herwig. Met o.a. Alida Valli, Anita Höfer, Robert Etcheverry, Alain Quercey en Jean Tissier.

Een weduwe probeert haar volwassen zoons geheel aan zich te binden, maar slaagt er uiteindelijk niet in om het huwelijk van de jongste zoon met een aantrekkelijk weesmeisje te saboteren. Dit opgeklopte melodrama wordt ontoereikend geregisseerd en in de voornaamste rollen ook nog eens uiterst zwak gespeeld. Valli is een uitzondering als de bezitterige moeder.

Dossier 1413

1961 | Mysterie

Frankrijk 1961. Mysterie van Alfred Rode. Met o.a. Claudine Dupuis, Jean Danet, Dora Doll, Henri Vilbert en Jaques Dumesnil.

De moord op een jonge vrouw brengt een detective op het spoor van een chantagecomplot vanuit een privé-kliniek, met vertakkingen in het Parijse nachtclub-circuit. B-film met een verwarrend scenario dat door loze pretenties van de vormgeving er niet beter op wordt.

Monsieur Coccinelle

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Bertrand Deschamps. Met o.a. Pierre Larquey, Jane Lory, Jeanne Provost, René Bergeron en Marcel Perès.

Een naïeve burgerman heeft een inwonende excentrieke tante, wier leven wordt beheerst door herinneringen aan een ongelukkige jeugdliefde. Na een ziekteaanval wordt de oude dame ten onrechte dood gewaand, wat voor reeksen misverstanden zorgt, tot de vroegere vlam opduikt om voor een vertraagd happy end te zorgen. Deze vergeten B-film van een onbekende regisseur met niet-steracteurs blijkt een verfrissende charme en poëzie te hebben behouden, waarvan de milde satire doet denken aan de Tsjechische films uit de jaren zestig. De acteurs maken van de personages geen karikaturen en de tante van Provost is onvergetelijk.

Assassins et voleurs

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Sacha Guitry. Met o.a. Jean Poiret, Michel Serrault, Magali Noël, Darry Cowl en Clément Duhour.

Een man met zelfmoordneigingen vraagt een inbreker om hem te vermoorden en legt hem uit waarom: hij heeft ooit de echtgenoot van een minnares vermoord en daar een insluiper voor laten opdraaien, die inmiddels is vrijgekomen en wraak zal willen nemen. Hoewel de ontknoping zich laat voorspellen zijn er ondertussen genoeg verrassende verhaalswendingen en cynische dialogen om de aandacht geamuseerd vast te houden. De rolbezetting van cabaret- en theaterkomieken met (toen) te weinig filmervaring legt het er soms èrg dik op. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Paul Cotteret.

Les diaboliques

1955 | Thriller, Horror, Film noir

Frankrijk 1955. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse, Charles Vanel en Jean Brochard.

Het kan altijd zwartgalliger en gemener, dacht maître Clouzot en draaide met deze akelige Boileau/Narcejac-adaptatie de ultieme Franse noir-klassieker. Waarin de sadistische internaatdirecteur Delassalle (Meurisse) door zijn ziekige echtgenote (Clouzot) en koelbloedige maîtresse (Signoret) middels verdrinking uit het ondermaanse wordt verwijderd. Feilloze operatie, totdat het lijk, gedeponeerd op de bodem van het internaatszwembad, spoorloos blijkt. Het openingscitaat van decadentenauteur Jules Barbey d'Aurevilly, naar wiens standaardwerk de film werd vernoemd, spreekt boekdelen. Centraal in dit Zwitsers uurwerkje met horrorpieken staat de vraag wie hier nu het meest duivels is. Filmdebuut van Michel Serrault als hielenlikkende leraar. Prix Louis Delluc '54.

Trois jours de bringue à Paris

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Emile Couzinet. Met o.a. Lucien Baroux, Milly Mathis, Catherine Cheyney, Pierre Larquey en Félix Oudart.

Een provinciale vriendenclub heeft haar winst, behaald met het kaartspel, opgepot om een aantal dagen naar Parijs te gaan. Daar stapelt zich door hun onervarenheid het ene misverstand op het andere en ze belanden zelfs in de gevangenis. Zonder dat ze van het geld plezier hebben gehad eindigen ze totaal berooid. Deze fantasieloze verfilming van Eugène Labiche's klassieke klucht Het Spaarvarken doet het origineel geen enkel recht, ook omdat de acteurs spelen alsof ze het schellinkje moeten bereiken in plaats van de camera.

Maternité clandestine

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Jean Gourgnet. Met o.a. Dany Carrel, Michel Roux, Pierre Larquey, Jane Marken en Noël Roquevert.

Een jeugdbende die gemanipuleerd wordt door een gangster, redt bij toeval een ongehuwde moeder van zelfmoord en neemt haar en haar kind op. De leider ziet echter lucratieve mogelijkheden in haar ontvoering, maar de jongens keren zich tegen hem en redden het meisje opnieuw. De rechtlijnige B-film heeft sympathieke trekjes in het scenario, maar de vormgeving maakt zowel van de sensatie als van het sentiment evenzovele clichés.

Le trou Normand

1952 | Komedie, Drama

Frankrijk 1952. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Roger Pierre, Nadine Basile, Jane Marken, Brigitte Bardot en Jeanne Fusier-Gir.

Een simpele boer die als dorpsidioot wordt beschouwd erft een herberg, tot jaloezie van de verdere familie. Een clausule in het testament stelt als voorwaarde dat hij eerst zijn afgebroken schoolopleiding voltooit, zodat zijn rivalen een aantrekkelijk nichtje inschakelen om zijn aandacht van het examen af te leiden. Deze overbekende plattelandskomedie, zoals Bourvil er reeksen maakte, heeft enig historisch belang als het filmdebuut van B.B., dat overigens niet bepaald opmerkelijk is. Scenario van Arlette De Pitray en camerawerk avn Charles Suin.

Grand Gala

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van François Campaux. Met o.a. Yves Vincent, Ludmilla Tchérina, Odile Versois, Pierre Larquey en André Gabriello.

Een beroepsmilitair die van zijn ouders met zijn geliefde, een danseres, heeft moeten breken vindt haar terug in Marokko. Er lijken geen obstakels meer voor hun liefde, maar zij wil haar balletcarrière niet opgeven. Deze zoveelste en simplistische film over het dilemma tussen liefde en kunst blijft vlak en oninteressant, maar biedt gelegenheid om Tchérina o.a. 'De stervende zwaan' te zien dansen.

Topaze

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Jacqueline Pagnol, Hélène Perdrière, Jacques Morel en Pierre Larquey.

Een goedgelovige leraar laat op alle manieren misbruik van zich maken tot hij het door krijgt en dan iedereen in doortraptheid overtreft. De derde versie van het vaak verfilmde toneelstuk van Pagnol is van de schrijver zelf, die er een nogal lang uitgesponnen theatrale film van maakte, echter met een ideale hoofdrol van Fernandel.

Les Anciens de Saint-Loup

1950 | Misdaad

Frankrijk 1950. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Bernard Blier, François Périer, Serge Reggiani, Odile Versois en Monique Mélinand.

Drie vrienden zien elkaar na ruim tien jaar terug op schoolreünie, als jonge vrouw wordt vermoord die nicht van directeur is, jeugdliefde van een van de vrienden en de huidige minnares van een ander die met haar zijn schulden en echtgenote had willen ontvluchten ná reünie. Onderhoudende misdaadintrige in ongewone situering, met reeks bekende acteurs in jonger jaren.

Le mariage de mademoiselle Beulemans

1950 | Komedie

België​/​​Frankrijk 1950. Komedie van André Cerf. Met o.a. Saturnin Fabre, Pierre Larquey, Christian Alers, Francine Vendel en Elise Bernard.

Een eenvoudige en luchtige bewerking van het stuk van Franz Fonson en Fernand Wicheler, dat op zijn beurt gebaseerd was op een roman van L[KA1]eopold Courouble. Het is niet meer dan, weliswaar gewetensvol, verfilmd theater. Hoewel de acteurs hun best hebben gedaan, konden ze het belegen stuk (dat destijds veel succes had) niet opkrikken.

Ronde de nuit

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van François Campeaux. Met o.a. Julien Carette, Noël Roquevert, Tilda Thamar, Pierre Larquey en Marcelle Géniat.

Parijse politieagenten, die dienst hebben tijdens de Kerstnacht, hebben tijdens hun ronde per fiets een aantal uiteenlopende ontmoetingen, waarbij ze de zich voordoende problemen proberen op te lossen. In deze onderhoudende, maar nergens verrassende episodische komedie worden kluchtscènes afgewisseld met sentimentele momenten. Een hele reeks van volkse karakterspelers komt daarvoor opdraven.

Plus de vacances pour le Bon Dieu

1949 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1949. Familiefilm van Robert Vernay. Met o.a. Georges Gosset, Laurence Aubrey, Pierre Larquey, Antoine Balpêtré en Armontel.

Enkele Parijse jochies die niet met hun vriendjes mee kunnen naar een vakantiekolonie, stelen hondjes van rijke dames om vervolgens het vindersloon te incasseren. Met hun winst gaan ze allerlei mensen cadeautjes geven met 'de Lieve Heer' als afzender. Een door de spontane kinderen aanstekelijke jeugdkomedie, die wat al te snel zijn kruit verschiet en geleidelijk aan langdradig wordt en ten slotte ook nog vervelend- stichtelijk.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Le furet

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Raymond Leboursier. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Jourdan, Jacques Baumer, Michel Peres en Héléna Manson.

Een nauwkeurige bewerking van de roman [KL]Crimes [KA2]a vendre[KLE] van de vandaag de dag nog altijd veel gelezen Belg Stanislas-Andr[KA1]e Steeman. Zijn beroemde Monsieur Wens (Jourdan) ontdekt hoe `Le Furet` (Larquey) de dader van verscheidene misdaden is, wanneer hij ze thuis ten overstaan van getuigen voorspelt, en ook voor zijn kristallen bol in de hoedanigheid van helderziende. Vindingrijk (zelfs wat te veel), maar heel goed gespeeld en gefilmd door wat voor een behoorlijk ambachtsman kan doorgaan, hoewel hij vandaag de dag in het vergeetboek is beland. Een slimmerik, die kan bewijzen of het hier om een complete versie gaat.

La maternelle

1949 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Familiefilm van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Blanchette Brunoy, Marie Déa, Annette Poivre, Louise Fouquet en Denise Kerny.

Een plichtmatige en weinig persoonlijke verfilming van de roman, die Léon Frapier ervoor behoedde helemaal in de vergetelheid te raken. De film straalt iets verwelkts uit maar ook iets betoverends, te danken aan het spel van jonge en minder jonge acteurs. Kenmerkend voor de kwaliteitsfilm van die tijd.

La Bataille du feu

1949 | Drama, Documentaire, Oorlogsfilm

Frankrijk 1949. Drama van Maurice de Canonge. Met o.a. Nicole Maurey, Noëlle Norman, Gabrielle Fontan, Viviane Gosset en Marguerite Ducouret.

Deze film, half documentaire, half fictie, laat op levendige wijze het leven en de daden van brandweerlieden zien. Om en om in een dorp waar dat eerder grappig dan dramatisch is, in de Parijse kazernes waar meer het dramatische aspect telt en, ten slotte, gedurende de oorlog, waarbij we getuige zijn van ware heldendaden. Een fatsoenlijk geregisseerde situatieschets, waar geen talent bij kwam kijken, maar waarvan het documentaire aspect interessant blijft.

Nuit blanche

1948 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1948. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Claude Farrell, Arlette Merry, Jacqueline Duc, Pierre Brasseur en Jimmy Gaillard.

Een ongeloofwaardig samenraapsel waarin het volgende te zien is: een cabaret-ster stuurt vanwege haar zucht naar geld een testpiloot de dood in. Vervolgens achtervolgt een onbekende haar overal en vlucht zij naar een chalet in het departement Vienne. Als de onbekende haar meedeelt de vader van de piloot te zijn en vervolgens zelfmoord pleegt, wordt zij krankzinnig. Een beetje te veel van het goede dus. Wat rest zijn enkele goede acteurs, die in zo'n geschiedenis wat verdwaald rondlopen...en het knappe technische inzicht van de regisseur.

Le secret de Monte-Christo

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Marcelle Derrien, Madeleine Lebau, Jacqueline Marbeaux, Liliane Guyot en Pierre Brasseur.

Voorlaatste film van de van origine Belgische Valentin (1903- 1968), die al heel wat scenario's op zijn naam had staan voordat hij de kans kreeg een paar films te regisseren. Helaas moest hij zich daarna weer aan zijn oude vak van scenarioschrijver wijden, wat hij deed tot aan zijn dood. Deze film verwijst niet naar Alexandre Dumas, maar wel naar Mémoires tirées des archives de la police van Peuchet. François Picault gaat aan wraak ten onder. Het onderwerp wordt op een originele manier behandeld, met mooie beelden in de romantische stijl van Robert Batton, en het acteerwerk wordt gedomineerd door de opmerkelijke prestatie van Pierre Brasseur, die in goed gezelschap is. Een flamboyant melodrama. Helaas is de film geen succes geworden.

La femme que j'ai assassinée

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Micheline Francey, Jane Marken, Margo Lion, Palmyre Levasseur en Charles Vanel.

Na wat voor een vrijgezel een onbenullig pleziertje was, pleegt een vrouw zelfmoord. Daardoor verandert de man. Hij vangt het kind van de overledene op en trouwt later met haar, na met zijn oude, losbandige vrienden gebroken te hebben. Charles Exbrayat schreef het slaapverwekkende draaiboek; het schrijven van detectives bracht hem later meer succes. Dat deze film niet in de vergetelheid is geraakt komt vooral door de acteurs.

Fiacre 13

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Raoul André. Met o.a. Ginette Leclerc, Thérèse Dulac, Marcel Herrand, Pierre Larquey en Raymond Bussières.

Een bewerking van de roman van Xavier de Mont[KA1]epin. Dit melodrama koppelt een zwartwit-kijk en alle andere clich[KA1]e`s die deze volksliteratuur eigen zijn aan elkaar. Deze `kostuumfilm` is echter opgenomen met eerlijk vakmanschap. Deze film in twee delen (Le Crime en Le Châtiment) is nog steeds het aanzien waard, vanwege het acteerwerk, dat op overdreven wijze aan het thema werd aangepast maar toch tamelijk amusant is, alhoewel...drie uur achter elkaar?

La Colère des Dieux

1947 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Viviane Romance, Louis Salou, Clément Duhour, Pierre Larquey en Yves Deniaud.

Jacques Companeez is de bedenker van deze zeer originele film. Een ter dood veroordeelde denkt na over zijn leven en komt tot de conclusie: als mijn leven anders geweest was, dan zat ik nu niet hier. Hij borduurt verder op dit thema en bedenkt verscheidene levens: dezelfde mensen, maar andere omstandigheden. Maar wat hij ook bedenkt, hij vervalt toch elke keer weer tot dezelfde fout en pleegt zijn misdaad. De film lijkt qua opzet een beetje op THE TROUBLE WITH HARRY van Hitchcock, maar helaas niet wat regie betreft, want die is zeer fantasieloos. Maar het scenario is prima, en de acteurs ook.

Sérénade aux nuages

1946 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Tino Rossi, Pierre Larquey, Jacques Louvigny en Noël Roquevert.

Dit verhaal over een zanger die incognito in een kasteel komt van een geruïneerde eigenaar, een verborgen schat zoekt en uiteindelijk met de dochter van de kasteelheer trouwt is op maat gemaakt voor Rossi. Moeilijk om een vaker gebruikt scenario te vinden! Jacques Natanson en Georges Wakhéwitch, respectievelijk dialogenschrijver en decorbouwer proberen de brokstukken te redden met behulp van Larquey en Roquevert. Resultaat: de film is te verdragen zolang Rossi zijn mond niet opendoet. Maar helaas...

Six heures à perdre

1946 | Film noir

Frankrijk 1946. Film noir van Alex Joffé. Met o.a. Dany Robin, Denise Grey, Jacqueline Pierreux, Paulette Dubost en Luce Fabiole.

Omdat hij zes uur de tijd heeft, wachtend op de aansluiting tussen twee treinen, gaat een reiziger wandelen in een klein stadje. Hij wordt voor een 'Excellentie' gehouden die de rol van Kerstman speelt voordat hij bij vergissing wordt neergeschoten. Dit vreemde onderwerp komt van de scenarioschrijver Alex Joffé; dit was zijn, bizarre, eerste film, ongelijkmatig, met soms sombere zwarte humor en soms grof. Met een goede fotografie van Pierre Montazal met in kleine rolletjes twee debutanten die beroemd zouden worden: Richard en De Funès.

La Nuit de Sibylle

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Lucien Baroux, Pierre Larquey, Daniel Gélin, Paulette Elambert en Odette Barancey.

Sybille, een jong meisje dat is ontsnapt uit een opvoedingsgesticht, bevindt zich per toeval tijdens een stormnacht in een kasteel. Ook twee inbrekers, haar vriend (een jeugdige delinquent) en een politiecommissaris zijn daar. Paulin speelt alle troeven van deze vreemde combinatie uit, daarin bijgestaan door Marc-Gilbert Sauvajon voor het scenario en de dialogen. Vooruit dan maar! Paulin heeft alleen maar slechte soldatenfilms gemaakt!

La Femme en rouge

1946 | Drama, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Pierre Larquey, Jean Debucourt, Andrex, Yves Furet en Raymond Pellegrin.

De vrouw in het rood, dat is Irm[KA2]ene (Sylvestre) die wordt omgebracht door een geducht bendeleider. Heeft te maken met de diefstal van een schilderij van grote waarde. Maar detective Roland Gauthier (Furet) zal zijn onderzoek tot een goed einde brengen. Banale regie maar overtuigende vertolking.

La Cabane aux souvenirs

1946 | Drama, Film noir

Frankrijk 1946. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Ariane Borg, Arlette Merry, Charles Vanel, Pierre Larquey en Jean Nossereau.

Torriau, geadopteerde zoon van Lauragais, doodt per ongeluk de vrouw van de laatste. Lauragais sluit de verloofde van zijn zoon op en pleegt uiteindelijk zelfmoord. Dit lugubere drama kan afglijden naar het belachelijke maar als eerlijk artiest behandelt Stelli het met ingetogenheid. Een goede weergave van het dagelijks leven. Ook heeft de film veel te danken aan Vanel. Hij is opmerkelijk eerlijk en overtuigend in de zeer moeilijke rol van Lauragais.

Sylvie et le fantôme

1945 | Romantiek, Fantasy

Frankrijk 1945. Romantiek van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Jean Desailly, Louis Salou en Julien Carette.

Een romantisch meisje is verliefd op het schilderij van een overleden aristocraat, dat door haar vader uit geldnood wordt verkocht. Vader neemt een acteur in dienst om voor de geest van de geportretteerde te spelen die zich om middernacht in het gezelschap blijkt te bevinden van een inbreker en van een aanbidder van het meisje dat haar realiteitsbesef hervindt. De film is eerder melancholiek-poëtisch uitgevallen dan dat dolkomische effecten worden uitgebouwd. De charme van de spelers accentueert de gevoeligheid.

Adieu chérie

1945 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Gabrielle Dorziat, Alice Tissot, Germaine Stainval en Rolande Forest.

Een jonge heer van gegoede afkomst doet een leuke jonge dame het voorstel tot zijn hoogstaande, deftige familie toe te treden. Zij moet zich eerst gewaardeerd zien te maken met het doel hem te trouwen. De truc slaagt perfect maar het jonge meisje zal in een onbewaakt ogenblik (of uit wroeging) de waarheid zeggen. Het huwelijk vindt echter toch plaats maar 'lieveling', de jonge vrouw, verlaat definitief deze omgeving. Het is onterecht dat Raymond Bernard in de vergetelheid is geraakt. Zijn films, zoals deze aardige, bitterzoete komedie, geheel in zijn stijl, zijn opnieuw een ontdekking, ondanks langdradige stukken.

Le Père Goriot

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Renoir, Pierre Larquey, Georges Rollin, Jean Desailly en Maurice Escande.

De zoveelste bewerking van de roman van Honoré de Balzac. Vernay verliet zijn vertrouwde terrein, dat van de publieksfilm, en maakte een nauwkeurige en toegewijde maar saaie bewerking. Veel is te danken aan Larquey in de hoofdrol en aan Renoir als Vautrin. Bewerking en dialogen zijn van Charles Spaak en Bernard Zimmer.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

Jeunes filles dans la nuit, Des

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Renée Faure, Marguerite Pierry en Fernand Ledoux.

Zes jonge Parijse meisjes van goede afkomst zitten op een kostschool in de provincie. Nadat er brand is geweest, gaat de strenge directrice ze naar hun ouders brengen. De film moet het hebben van de weergave van zes verschillende milieus. De regie is niet opmerkelijk. De montage, gedaan door de regisseur, is uitstekend.

Le voile bleu

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Elvire Popesco, Fernand Charpin, Pierre Larquey en André Alerme.

Een oorlogsweduwe krijgt een doodgeboren kind. Ze besluit nu haar verdere leven te wijden aan de kinderen van anderen en wordt verzorgster in verschillende gezinnen. Door tijd of omstandigheden moet ze steeds weer afstand doen van de haar toevertrouwde kinderen. Toch beseft ze op haar oude dag een zinvol leven te hebben gehad. In deze beroemde smartlap een gevoelige hoofdrol van Morlay, die de film over vals sentiment heen helpt. Tien jaar later opnieuw gefilmd als THE BLUE VEIL.

Le Lit á colonnes

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Roland Tual. Met o.a. Fernand Ledoux, Valentine Tessier, Jean Marais, Odette Joyeux en Mila Parély.

Een gewetenloze gevangenisdirecteur eigent zich een partituur van de hand van een onschuldig veroordeelde, jonge musicus toe en geeft zichzelf uit voor de componist. Deze melodramatisch aangezette verfilming van een roman van Louise de Vilmorin levert pathetisch museumtoneel op, dat zich ook door de ster-bezetting met geamuseerde verbazing laat aanzien.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

L'assassin habite au 21

1942 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Suzy Delair, Huguette Vivier, Jean Tissier en Pierre Larquey.

Rechercheur Wenceslas (Fresnay) ontdekt het adres van een seriemoordenaar, maar de moeilijkheid is dat het huis in kwestie een pension is met veel gasten. Wenceslas besluit te infiltreren, vermomd als priester. Zijn vriendin Mila Malou (Delair), een zangeres op zoek naar publiciteit, komt hem helpen. Dit debuut van auteur-cineast Clouzot bevat allerlei elementen die volgende films als Le corbeau en Les diaboliques vermaard zouden maken: een ingewikkelde moordzaak, seksuele spanning en wantrouwen jegens autoriteiten. L'assassin habite au 21 werd gedraaid tijdens de Duitse bezetting wat vooral voelbaar is in de ontknoping.

Nous les gosses

1941 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1941. Familiefilm van Louis Daquin. Met o.a. Louise Carletti, Gilbert Gil, Pierre Larquey, André Brunot en Raymond Bussières.

De baldadigheid van een scholier heeft vernielingen tot gevolg die hij moet betalen, maar hij durft dat niet aan zijn weinig bemiddelde ouders te vertellen. Samen met zijn vriendjes probeert hij het geld bijeen te krijgen met allerhande vakantiewerk, maar een van hen gaat er met de opbrengst vandoor. Een onderhoudende en spontane jeugdfilm zonder opgelegde pedagogiek, die ondanks de veranderde omstandigheden weinig aan frisheid heeft verloren.

Le Mariage de Chiffon

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, André Luguet, Jacques Dumesnil, Suzanne Dantès en Louis Seigner.

Een jonge adellijke vrouw in de provincie van 1900 verzet zich tegen haar familie door een aanzoek van een hertog af te slaan en een huwelijk met een aangetrouwde oom door te zetten. Deze romantische komedie maakt sentimentaliteit niet belachelijk, maar wisselt haar relativerend af met luchtiger scènes. Joyeux is ideaal als naïeve vrouw.

Trois artilleurs en vadrouille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van René Pujol. Met o.a. Pierre Larquey, Paul Azaïs, Roland Toutain, Marguerite Pierry en Marcel Simon.

De komische, typisch Franse, serie TROIS ARTILLEURS (twee jaar later zouden de drie artillerie-soldaten andere 'geneugten' leren kennen) was een aanzienlijk succes. Hier moet één van de drie een fortuin vergaren alvorens te mogen trouwen en de anderen helpen hem daarbij. Niet al te geraffineerde humor.

Les Otages

1938 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1938. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Saturnin Fabre, Dorville, Fernand Charpin, Pierre Larquey en Noël Roquevert.

1914: gevechten, verwoesting, bezetting, doden. Moord op een Duitse officier en aanwijzing van gijzelaars in een Noordfrans dorp. Best aardig maar met een beetje te veel wrange humor, wat tot gevolg heeft dat het met de werkelijkheid niet zo nauw genomen wordt.

Le Mariage de Véréna

1938 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1938. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Jeanne Boitel, Pierre Larquey, Gina Manès, France Ellys en Lucien Gonnot.

Een bewerking van de sentimentele streekroman van de uit Bern afkomstige Wenger: Verenas Hochzeit. Eine Erzählung. Een moederskindje overlijdt op dezelfde avond dat haar late huwelijk plaatsvindt; voor ons van geen enkel belang meer. De Franse filmer Daroy weet wel een sfeer te scheppen en buitenopnamen te benutten. De film heeft ook veel te danken aan het spel van Larquey in de rol van norse maar menselijke hereboer. Ook bekend als LA BATARDE en VERENA LA BATARDE.

Mademoiselle ma mère

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Christiane Isola, Gilberte Géniat, Andrée Poldy en Simone Martell.

Jacqueline (Darrieux) heeft voor de zoveelste maal haar verloving verbroken. De veertiende keer al! Haar ouders krijgen een punthoofd van hun dochter, waarop de impulsieve Jacqueline besluit de eerste de beste man die ze tegenkomt te trouwen. Albert Letournel (Alerme) is de gelukkige; hij is weliswaar achterin de vijftig, maar Jacqueline wil in het wit trouwen. Een complicatie bij deze maagdelijke traditie: Albert heeft een zoon! Het is Georges (Brasseur) en hij is 25 jaar en net even iets ouder dan zijn a.s. stiefmoeder... De afloop is voorspelbaar en Georges trouwt Jacqueline met de zegen van zijn vader. Het scenario van Jean Boyer is gebaseerd op de boulevardklucht van Louis Verneuil. Een onbenullige, maar vrolijke film, waarvoor je de mensen niet meer over straat krijgt om naar de bioscoop te gaan. Het camerawerk is van Léonce-Henri Burel.

Le Club des aristocrates

1937 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. André Lefaur, Jules Berry, Elvire Popesco, Viciane Romance en Michel Simon.

Een berooide aristocraat gaat zich op advies van zijn butler die zich als inbreker ontpopt toeleggen op juwelendiefstallen in zijn milieu. Hij wordt verliefd op een gravin die hem weer op het rechte pad wil helpen en daartoe zijn gestolen diamant zal retourneren. Ze blijkt echter zelf aan het hoofd van een mondaine dievenbende te staan. De vooroorlogse ster-bezetting is de voornaamste bezienswaardigheid in deze zonder fantasie geregisseerde, maar goed geoliede oplichterskomedie die overigens met een botte bijl gemonteerd lijkt te zijn.

L' Habit vert

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Elvire Popesco, André Lefaur, Victor Boucher, Jules Berry en Meg Lemonnier.

De Roemeense echtgenote van een lid van de Académie Française bedriegt haar man met een graaf uit diens kennissenkring. Als ze worden betrapt, wordt als smoes gehanteerd dat hij om voorspraak voor zijn kandidatuur voor de Académie kwam vragen. Pas als hij inderdaad lid geworden is, komt de echtgenoot achter de waarheid. Deze Franse boulevardklucht is slaafs verfilmd, met overwegend dezelfde acteurs als in het theater. Met name Popesco zet haar rol erg dik aan, maar de film krijgt met de jaren extra waarde als tijdsbeeld rond het nauwelijks verminderde snobisme van de leden van de Académie.

Ces dames aux chapeaux verts

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Micheline Cheirel, Marguerite Moreno, Pierre Larquey en Alice Tissot.

Enkele details daargelaten is de roman van Germaine Acremant, een provinciale zedenschets, nog best leuk om te lezen. Het succes van het boek was de aanleiding tot deze bewerking voor film, die het louter van de acteerprestaties moet hebben. Cloche was namelijk niet meer dan een weliswaar produktieve maar matige regisseur.

Tarass-Boulba

1936 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Alexis Granovsky. Met o.a. Harry Baur, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Pierre Larquey en Roger Duchesne.

De zoon van een kozakkenhoofdman wordt tijdens zijn studie in Kiev verliefd op een Poolse. Als zijn vader de oorlog verklaart aan Polen, loopt hij over naar de vijand om zijn geliefde terug te zien. In een treffen met zijn vader wordt hij gedood, waarna die vervolgens zijn eigen leven offert voor zijn tweede zoon die hem als stamhoofd zal opvolgen. Ondanks de grootse actiescènes-te-paard legt de verfilming van de beroemde roman van Gogol meer accent op het romantisch drama dan op het spektakel. De acteurs voelen zich in hun rollen en kostuums zichtbaar niet erg thuis, waardoor met name Baur overmatig schmiert. Opnieuw gefilmd in 1963. Het scenario is van Pierre Benoit. Het camerawerk is van Franz Planer.

Prête-moi ta femme

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Maurice Cammage. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Brasseur, Monique Rolland, Suzanne Dehelly en Colette Darfeuil.

Bewerking van een luchtig blijspel van Maurice Desvallières. Klassieke misverstanden en wendingen rond een dubbel huwelijk. De bruid treedt op dezelfde dag met twee mannen in het huwelijk en strijkt daarmee een aardig bedrag op; met alle consequenties van dien.

Ménilmontant

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van René Guissart. Met o.a. Gabriel Signoret, Pierre Larquey, Valentine Tessier, Thérèse Dorny en Georges Bever.

Drie voormalige speelgoedhandelaren adopteren een kind, dat zij heel goed leren tekenen. Ook zorgen zij ervoor dat er een tuin voor de buurtkinderen wordt aangelegd. Oneerlijke politici gaan echter met de eer strijken. Aardig maar fantasieloos; niettemin een klassieke volksfilm, en het is jammer dat hij nooit meer te zien is. Een scenario van Yves Mirande naar de gelijknamige roman van Roger Devigne.

La Terre qui meurt

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Vallée. Met o.a. Pierre Larquey, Alexandre Rignault, Simone Bourday, Germaine Sablon en Lucien Galas.

Een bewerking van een roman van René Bazin die alvorens in de vergetelheid te raken zeer beroemd was. Hoewel de ethiek van het verhaal uit de tijd is, nog steeds een bezienswaardigheid, want hij toont ontroerend mooie beelden, vervaardigd volgens een voor die tijd geheel nieuw kleurprocédé.

Justin de Marseille

1935 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1935. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Antonin Berval, Alexandre Rignault, Gislaine Bru, Pierre Larquey en Line Noro.

De leider van een gangsterbende in Marseille komt op voor misdeelden en verdrukten en geniet daardoor aanzien, dat nog versterkt wordt als hij een corrupte rivaal heeft gedood. De schildering van het 'milieu' is vooral interessant omdat de film in de periode zelf is gemaakt en zich daardoor onderscheidt van latere, terugblikkende misdaadfilms. Sfeervolle regie en warmhartig sentiment. Gastrol van het (toen nog zeer jeugdig) zangidool Tino Rossi.

Zouzou

1934 | Drama, Musical

Frankrijk 1934. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Josephine Baker, Jean Gabin, Pierre Larquey, Yvette Lebon en Illa Meery.

Zouzou is een mulatto die in hetzelfde pleeggezin is opgegroeid als een weesjongen op wie ze, eenmaal volwassen, verliefd wordt. Hij wordt ten onrechte van moord beschuldigd, maar Zouzou slaagt erin zijn onschuld te bewijzen. Om een advocaat te kunnen betalen, gaat ze in een revue optreden. Ze wordt een ster, maar de pleegbroer kiest een blanke vrouw boven haar. Deze smartlap staat een gekleurde vrouw geen liefde van een blanke man toe, maar draait wel steeds om dat hete hangijzer heen. De revuescènes met Baker zijn een curieus document, maar ze blijkt niet te kunnen acteren. Ook Gabin barst af en toe in gezang uit.

Zou Zou

1934 |

1934. Marc Allégret. Met o.a. Illa Meery, Yvette Leblon, Pierre Larquey, Josephine Baker en Jean Gabin.

Zouzou is een mulatto die in hetzelfde pleeggezin is opgegroeid als een weesjongen op wie ze, eenmaal volwassen, verliefd wordt. Hij wordt ten onrechte van moord beschuldigd, maar Zouzou slaagt erin zijn onschuld te bewijzen. Om een advocaat te kunnen betalen, gaat ze in een revue optreden. Ze wordt een ster, maar de pleegbroer kiest een blanke vrouw boven haar. Deze smartlap staat een gekleurde vrouw geen liefde van een blanke man toe, maar draait wel steeds om dat hete hangijzer heen. De revuescènes met Baker zijn een curieus document, maar ze blijkt niet te kunnen acteren. Ook Gabin barst af en toe in gezang uit.

Un fil à la patte

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Karel Anton. Met o.a. Spinelly, Robert Burnier en Pierre Larquey.

Derde Franse bewerking van de klucht van Georges Feydeau (1862-1921). De titel is een Franse idiomatische uitdrukking die wil zeggen dat iemand niet vrij is in zijn bewegingen, in zijn gedrag door iemand anders en, kortom, gekluisterd wordt. Deze film is beter bewaard gebleven dan de voorafgaande film van Robert Saidreau, maar is gefilmd zonder vindingrijkheid door een uit Tsjechoslovakije afkomstige cineast (geboren in 1898) die na een eerste carri[KA2]ere in zijn eigen land, een tweede carri[KA2]ere in Frankrijk opbouwde en een derde in het Nazi- Duitsland (het is dankzij deze laatste carrière dat hij niet helemaal vergeten is!) waar hij na de oorlog toch door kon gaan met filmen alvorens in 1960 van het scherm te verdwijnen. Datum van overlijden: onbekend. Deze stoffige relikwie kan nog bekeken worden: het was namelijk het debuut van Larquey in de bioscoop.

L' Or dans la rue

1934 | Komedie, Musical

Frankrijk 1934. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Raymond Cordy, Wanda Gréville en Alice Tissot.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

Madame Bovary

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Alice Tissot, Valentine Tessier, Héléna Manson en Max Dearly.

Verfilming van het meesterwerk van Gustave Flaubert uit 1857 over de oogverblindende mevrouw, die zich in haar huwelijk verveelt en allerlei vormen van overspel bedrijft totdat het haar ru[KA3]ineert en tragisch met haar afloopt. Op basis van een van de weinige romans die de fatsoenlijke bewerking van Renoir het hoofd weten te bieden. Hij is daarbij zeer trouw gebleven aan de tekst wat dialogen en beelden betreft (de hier aangegeven lengte is die van de originele versie waarvan onbekend is wat er van over is, want er zijn een paar uiteenlopende kopie[KA3]en in omloop), en maakt veelvuldig gebruik van afstand en vervreemding. Alle personages spelen en nemen zichzelf in de maling alsof het om een komedie over hun eigen leven gaat. Zo is Madame Bovary (een bewonderenswaardige Tissot) tot aan haar eigen dood toe, tegelijk geloofwaardig en ongeloofwaardig. Door er van zo dichtbij naar te kijken, blijkt deze film uiteindelijk veel griezeliger dan de nieuwste horrorfilms. De film werd destijds dan ook niet begrepen en was een commerciële flop. De recente bewerking van Claude Chabrol mag dan nog zo goed zijn, dit werk, waarin het gezichtspunt totaal anders is, mag niet worden vergeten. Kort nadat de film in roulatie gebracht werd heeft Renoir de film enigszins bekort. Jean Bachelet deed het camerawerk.

Topaze

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Louis Gasnier. Met o.a. Louis Jouvet, Marcel Vallée, Simone Héliard, Pierre Larquey en Edwige Feuillère.

Het laatste grote succes van de regisseur Gasnier (1882-1963) wiens carri[KA2]ere zich voornamelijk in de Verenigde Staten voltrok. De eerste verfilming van het stuk van Marcel Pagnol. (Tweede versie in 1936 en, derde versie, de meest bekende met Fernandel in 1950). Zijn vriend Léopold Marchand heeft het scenario en de dialogen geschreven. Verfilmd theater, maar met een uitzonderlijke rolverdeling.