Ine Schenkkan: regie, cast, scenario en montage.
Er zijn 10 films gevonden.

Jan Rap en z'n maat

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Ine Schenkkan. Met o.a. Jasperine de Jong, Heidi Arts, Paul de Leeuw, John Leddy en Dora van der Groen.

Lang verwachte maar lang niet altijd even geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Yvonne Keuls over een opvanghuis voor adolescenten waar de hulpverleners geconfronteerd worden met gevallen van verkrachting, incest, diefstal, verslaving en ongewenste zwangerschap. Ondanks ruzies en uit de hand lopende situaties ontstaat onder de bewoners een vorm van solidariteit en lotsverbondenheid. Schenkkan faalt in haar pogingen luim en ernst met elkaar te verzoenen. Positief zijn het hoge tempo, de overtuigende vertolkingen en de geestdrift van de jonge cast: Arens steelt de show als introvert punkertje dat lief en leed deelt met een konijn.

Vroeger is dood

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Ine Schenkkan. Met o.a. Jasperina de Jong, Elisabeth Hooymans, Max Croiset, Huib Rooymans en Dolf de Vries.

Een schrijfster probeert het verlies van haar ouders te verwerken door de meest emotionele gebeurtenissen te ordenen en in boekvorm te gieten. Hierdoor ontstaat een constructie met monologues int[KA1]erieurs, die de snelheid uit de film halen. Niettemin een geslaagd debuut van zowel Schenkkan als De Jong (een Gouden Kalf op de Nederlandse Filmdagen).

Flesh+Blood

1985 | Avonturenfilm, Fantasy, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Spanje​/​​Nederland 1985. Avonturenfilm van Paul Verhoeven. Met o.a. Rutger Hauer, Jennifer Jason Leigh, Tom Burlinson, Kitty Courbois en Ronald Lacey.

Om wraak te nemen op de edelman die na gedane arbeid weigert te betalen kidnappen huurlingen onder leiding van de charismatische en flamboyante Martin (Hauer) de maagdelijke verloofde (Leigh) van zijn goedzakkerige zoon (Burlinson). Agnes wordt verkracht maar sluit zich niettemin aan bij de huurlingen terwijl de zoon naar haar op zoek gaat. In zijn eerste film buiten Nederland schroomt regisseur Verhoeven niet om seks en geweld uitgebreid in beeld te brengen. In Nederland kreeg de film Gouden Kalveren voor beste film en regie, maar het publiek in de VS moest nog wennen aan Verhoevens ruwe stijl.

De vierde man

1983 | Thriller, Mysterie, Drama

Nederland 1983. Thriller van Paul Verhoeven. Met o.a. Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk, Thom Hoffman, Dolf de Vries en Geert de Jong.

Een afgesneden pik, bloeddruppende kadavers, een spin in een web: in visioenen krijgt het hoofdpersonage Gerard (Krabbé) voldoende lugubere aanwijzingen dat zijn nieuwe vriendin Christine (Soutendijk) niet te vertrouwen is. Nog een subtiele hint: Christine's drie vorige mannen stierven onder geheimzinnige omstandigheden. De vierde man, naar de roman van Gerard Reve, was een filmhuishit en Verhoevens ticket naar Hollywood, waar hij veel elementen uit deze occulte thriller gebruikte voor Basic instinct. De hoofdpersoon van De vierde man is een rotzak, maar Jeroen Krabbé's krachtige acteerwerk doet ons vaak denken aan Gerard Reve zelf en dat brengt enige (zeer noodzakelijke) vertedering.

Spetters

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Hans van Tongeren, Rutger Hauer, Maarten Spanjer, Renée Soutendijk en Toon Agterberg.

'Wie de grootste heeft krijgt die meid. Lijkt me een eerlijke zaak! Ook voor die meid.' In 2002 kreeg Verhoeven tijdens het Festival van de Fantastische Film de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Die is bedoeld voor zijn fantasy-werk (RoboCop e.d.), maar als je fantasy als puber-fantasie uit zou leggen, verdient Verhoeven nog een prijs. Spetters bijvoorbeeld is doorvlochten met seks en gaat over de egocentrische behoeftes van drie amateur-motorcrossers en een geile snackverkoopster (Soutendijk). Steven Spielberg liep vanwege de seks-scènes halverwege Spetters de zaal uit, de film kreeg verwoestende kritieken, maar werd zeer populair en bleek achteraf wel wat te zeggen over de maatschappij in de jaren tachtig.

De Taal is gansch het volk

1979 |

1979. Erik van Zuylen.

'Wie de grootste heeft krijgt die meid. Lijkt me een eerlijke zaak! Ook voor die meid.' In 2002 kreeg Verhoeven tijdens het Festival van de Fantastische Film de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Die is bedoeld voor zijn fantasy-werk (RoboCop e.d.), maar als je fantasy als puber-fantasie uit zou leggen, verdient Verhoeven nog een prijs. Spetters bijvoorbeeld is doorvlochten met seks en gaat over de egocentrische behoeftes van drie amateur-motorcrossers en een geile snackverkoopster (Soutendijk). Steven Spielberg liep vanwege de seks-scènes halverwege Spetters de zaal uit, de film kreeg verwoestende kritieken, maar werd zeer populair en bleek achteraf wel wat te zeggen over de maatschappij in de jaren tachtig.

De krans

1978 |

Nederland 1978. Jan Koelinga. Met o.a. Frits Lambrechts, Manfred de Graaf en Jan Retèl.

'Wie de grootste heeft krijgt die meid. Lijkt me een eerlijke zaak! Ook voor die meid.' In 2002 kreeg Verhoeven tijdens het Festival van de Fantastische Film de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Die is bedoeld voor zijn fantasy-werk (RoboCop e.d.), maar als je fantasy als puber-fantasie uit zou leggen, verdient Verhoeven nog een prijs. Spetters bijvoorbeeld is doorvlochten met seks en gaat over de egocentrische behoeftes van drie amateur-motorcrossers en een geile snackverkoopster (Soutendijk). Steven Spielberg liep vanwege de seks-scènes halverwege Spetters de zaal uit, de film kreeg verwoestende kritieken, maar werd zeer populair en bleek achteraf wel wat te zeggen over de maatschappij in de jaren tachtig.

Maarten 't Hart en de ingesleten gewoonte

1977 |

Nederland 1977. Erik van Zuylen.

'Wie de grootste heeft krijgt die meid. Lijkt me een eerlijke zaak! Ook voor die meid.' In 2002 kreeg Verhoeven tijdens het Festival van de Fantastische Film de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Die is bedoeld voor zijn fantasy-werk (RoboCop e.d.), maar als je fantasy als puber-fantasie uit zou leggen, verdient Verhoeven nog een prijs. Spetters bijvoorbeeld is doorvlochten met seks en gaat over de egocentrische behoeftes van drie amateur-motorcrossers en een geile snackverkoopster (Soutendijk). Steven Spielberg liep vanwege de seks-scènes halverwege Spetters de zaal uit, de film kreeg verwoestende kritieken, maar werd zeer populair en bleek achteraf wel wat te zeggen over de maatschappij in de jaren tachtig.

Rufus

1975 | Misdaad, Drama, Thriller

Nederland 1975. Misdaad van Samuel Meyering. Met o.a. Rijk de Gooyer, Cox Habbema, Pleuni Touw, John van Dreelen en Yoka Berretty.

Vermakelijke bewerking van Het kille ontwaken, het eerste boek van Anton Quintana (1937-2017), die vier thrillers schreef over een ex-gangster, Rufus genaamd. Rijk de Gooyer in de titelrol werkt als croupier en probeert met zijn geliefde (Habbema) corruptie van het casinomanagement tegen te gaan. Filmmaker tevens uitvinder Meyering maakte met andere Filmacademiestudenten van het eerste uur, zoals Frans Bromet en Jan de Bont, deel uit van de zogeheten 1, 2, 3-groep, jonge honden die zich afzetten tegen het Franse idee van de regisseur als filmauteur.

Thijs valt

1966 | Drama

Nederland 1966. Drama van Anton Haakman. Met o.a. Pieter Verhoeff, Marline Bregstein, Els Joling, Piet Holstein en Emile Molhuysen.

Thijs (Verhoeff) maakt een moeilijke periode door in het leven. Eens was hij een bekend sportman, maar nu lijkt de hele wereld tegen hem te zijn. Met zelfmoordgedachten trekt hij per trein van Amsterdam naar zijn zus in Amersfoort. Amateuristisch gemaakt psychologisch drama met als enig belangenpunt de rol van de jonge Verhoeff als de complexe Thijs. De uitwerking van de film leunt sterk aan bij de minimalistische stijl van de school van Wim Verstappen. Regisseur/scenarist Haakman heeft nadien nog voor tv gewerkt en is daarna schrijver geworden. Deze film is zijn eindexamenwerk voor de Nederlandse Film Academie. Fotografie is van Fred Hilberdink.