Michel Constantin (1924-2003): cast.
Er zijn 60 films gevonden.

Paparoff et l'éléphant bleu

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Jean-Pierre Richard. Met o.a. Michel Constantin, André Pousse, Pascale Petit, Laurent Cheng en Marc Berman.

Op een goede dag klopt bij Paparoff (Constantin) een jonge Chinees aan, dat met het vliegtuig uit Hongkong is gekomen en een affiche met zijn naam erop bij zich heeft. Wanneer Paparoff van de schrik is bekomen, herinnert hij zich tien jaar geleden, tijdens een reis door Azi[KA3]e, verliefd te zijn geweest op een Chinese, maar bewijst dat iets? Hij valt van de ene verbazing in de andere. Een zowel redelijke als onpersoonlijke regie (en dat terwijl er in Frankrijk momenteel op z'n minst vier regisseurs zijn die Richard heten), en alleszins geloofwaardig spel. Pure ontspanning.

Paparoff se dédouble

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Michel Constantin, Michel Duchaussoy, Pascale Petit, André Pousse en Sonia Vollereaux.

Paparoff raakt in conflict met een meedogenloze, bloeddorstige en racistische ex-dictator uit Centraal Amerika in ballingschap, die bezig is zijn hoofdkwartier in Seine-et-Marne te vestigen. Kuifje in een jaren negentig jasje. Een knappe regie van een oude rot in het vak die eveneens scenario en dialogen verzorgde, hetgeen nu juist iets te veel van het goede is. Oudgedienden die hebben afgegaan op het witte doek trachten dit stripverhaal een schijn van geloofwaardigheid mee te geven.

Paparoff effeuille la marguerite

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Michel Constantin, Michel Duchaussoy, Michèle André, Pascale Petit en André Pousse.

Paparoff (Constantin) onderzoekt deze keer de moord op een vrouw die deel uitmaakte van het ministerie van binnenlandse zaken. Juist toen zij een restaurant verliet, dat in handen is van een bekeerde gangster, werd zij getroffen door twee kogels die vanuit een auto op haar werden afgevuurd. Geen erg originele produktie en een dito regie van deze oude rot in het vak, maar wel goed spel. Traag.

José la baleine

1990 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Michel Constantin, André Pousse, Pascale Petit, Philippe Vacher en Serge Beauvois.

De boosdoener uit de titel, die net uit de gevangenis komt, achtervolgt de dochter van een journalist, maar men vraagt zich af waarom. De journalist, die voor een reportage naar China moet, vertrouwt de zaak toe aan 'Papa', een rol van Constantin. Het scenario van Nathalie Reznikoff zit goed in elkaar en de regie was in handen van een oude rot in het vak die weet wat hij doet. De acteurs leveren goed werk.

Femme de voyou

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Georges Birtschnansky. Met o.a. Gabrielle Lazure, Pierre-Loup Rajot, Michel Constantin en Roland Blanche.

Laurence (Lazure) is journaliste en het is liefde op het eerste gezicht, wanneer zij Julien (Rajot) ontmoet, hoewel hij toegeeft een dief te zijn. Maar dat doet er niet toe. Uiteraard laat Julien zich uiteindelijk arresteren, maar verwacht geen tragedie of film noir. Dit is niet meer dan het 33.478e werk dat (op alledaagse wijze) het gezegde 'Liefde maakt blind' verbeeldt, en over dit onderwerp zijn betere films gemaakt. Een slap verhaaltje, onophoudelijk gekwebbel en een regie waarbij weinig creativiteit aan de dag wordt gelegd. Alleen de persoonlijkheid van Constantin steekt boven dit middelmatige gedoe uit.

Le fric des flics

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Michel Constantin, André Pousse, Pascale Petit, Philippe Vacher en Gérard Grobman.

Paparoff (Constantin) raakt verwikkeld in een reeks wervelende avonturen, waarbij drie inbrekers, een groene plant en een politiemarionet betrokken zijn. Kortom, een vernuftig scenario van de hand van Georges Moréas. Gemaakt met alle know-how waarover De la Patellière als oude rot uit het filmwereldje beschikt.

Tout l'or du Professeur

1988 | Misdaad, Avonturenfilm, Komedie, Mysterie

Frankrijk 1988. Misdaad van Steno. Met o.a. Michel Constantin, Bud Spencer, Mylène Demongeot, Denis Karvil en Pascale Roberts.

Constantin zit in de gevangenis voor een overval waarvan de buit nooit werd teruggevonden. De verzekeringsmaatschappij plaatst Spencer in dezelfde cel in de hoop uit te vinden waar het gestolen goud zich bevindt. Tijdens hun ontsnapping vermoordt Constantin hun medevluchters in koelen bloede. Degelijk in beeld gebracht door de Italiaan Steno, alias Stefano Vanzina.

La vitesse du vent

1988 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Patrick Jamain. Met o.a. Sylvain Joubert, Anne Deleuze, Michel Constantin, Philippe Pouchain en Georges Beller.

Het bekende verhaal over terroristen, gijzelaars en een omsingeling door de politie. Redelijk gemaakt, maar vol cliché's. De acteurs maken zich er makkelijk van af.

La Baston

1985 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1985. Thriller van Jean-Claude Missiaen. Met o.a. Robin Renucci, Véronique Genest, Gérard Desarthe, Michel Constantin en Patrick Depeyrat.

Deze film is het laatste deel van een thriller-achtige serie over de avonturen van sympathieke boeven met een melodramatisch tintje. Het scenario is lomp en de dialogen van Jacques Labib zijn onbegrijpelijk. Voor de rest is de film goed verpakt en draaglijk.

Les morfalous

1984 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk​/​​Tunesië 1984. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Jacques Villeret, Michel Constantin, Michel Creton en Marie Laforêt.

Vanaf het moment dat Belmondo al zijn ambities heeft laten varen, lijken al zijn films op elkaar, ongeacht de verschillende regisseurs. De maker van deze film heeft kennelijk veel moeite gedaan om het publiek de zware dialogen van Michel Audiard te laten slikken. Gelukkig is de regisseur van WEEKEND À ZUYDCOTE vakkundig genoeg om deze oorlogsfilm, die het midden houdt tussen gangsterfilm en thriller, met een weinig aanbevelenswaardige held er doorheen te slepen. Verder werkten mee aan het scenario de regisseur, Michel Audiard en Pierre Siniac naar de roman van Siniac. Camerawerk van Edmond Séchan. Speelt in Noord-Afrika tijdens WO II.

Le Téléphone sonne toujours deux fois

1984 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1984. Komedie van Jean-Pierre Vergne. Met o.a. Didier Bourdon, Seymour Brussel, Bernard Campan, Pascal Légitimus en Smaïm.

Een sadist doodt zijn (altijd vrouwelijke) slachtoffers door hen de telefoonschijf op het voorhoofd in te prenten. Van het [KA1]e[KA1]en komt het ander en uiteindelijk wordt de dader aangehouden: het is niemand minder dan de psychiater die tevens dierenschilder om de hoek is! Het heeft niets te maken met LE FACTEUR SONNE TOUJOURS DEUX FOIS (ook bekend als THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE!) waarvan de titel verdraaid gebruikt is, omdat het hier gaat om een parodie. Goed bedoeld, maar iedereen lijkt hier zijn eigen act te willen opvoeren, ondanks het scenario en de leiding van de regisseur. Waar blijft de producer?

Tir groupé

1982 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1982. Misdaad van Jean-Claude Missiaen. Met o.a. Gérard Lanvin, Véronique Jannot, Michel Constantin, Mario David en Roland Blanche.

Een meisje wordt in de trein geterroriseerd en vervolgens gedood door een psychopatisch trio, waarna haar vriend onafhankelijk van, maar tegelijk met de politie de daders gaat opsporen om haar te wreken. Deze merkwaardige variant op DEATH WISH zonder de kwalijke aspecten van die film - de wrekende held zit berustend zijn gevangenisstraf uit - boeit door de oorspronkelijke afwijkingen van cliché-personages en - situaties. Tevens is er sprake van goed spel, en effectief fotografisch gebruik van vooral het nachtelijke Parijs. De als regisseur debuterende filmpublicist is beslist geen vernieuwer, maar levert wel een onderhoudend en schijnbaar geroutineerd werk. Het scenario is van Claude Veillot, die samen de regisseur diens verhaal bewerkte. Achter de camera stond Pierre William Glenn.

Tir Groupe

1982 | Thriller

Frankrijk 1982. Thriller van Jean-Claude Missiaen.

Een meisje wordt in de trein geterroriseerd en vervolgens gedood door een psychopatisch trio, waarna haar vriend onafhankelijk van, maar tegelijk met de politie de daders gaat opsporen om haar te wreken. Deze merkwaardige variant op DEATH WISH zonder de kwalijke aspecten van die film - de wrekende held zit berustend zijn gevangenisstraf uit - boeit door de oorspronkelijke afwijkingen van cliché-personages en - situaties. Tevens is er sprake van goed spel, en effectief fotografisch gebruik van vooral het nachtelijke Parijs. De als regisseur debuterende filmpublicist is beslist geen vernieuwer, maar levert wel een onderhoudend en schijnbaar geroutineerd werk. Het scenario is van Claude Veillot, die samen de regisseur diens verhaal bewerkte. Achter de camera stond Pierre William Glenn.

Deux heures moins le quart avant Jesus Christ

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jean Yanne. Met o.a. Michel Serrault, Jean Yanne, Coluche, Mimi Coutelier en Françoise Fabian.

Julius Caesar heeft tijdens een vakantie in Noord-Afrika een geheim rendez-vous met Cleopatra, terwijl vakbondsleider Ben Hur een manifestatie leidt tegen de energiecrisis en de Purperen Brigades aanslagen organiseren. De zouteloze anarchistische humor werkt helemaal niet buiten Frankrijk, waar alle in de handeling opduikende tv-presentatoren onbekend zijn. Het spektakel is lamlendig, de aankleding foeilelijk en Serraults Caesar als relnicht is een aanfluiting voor zijn talent. Andere topacteurs weten evenmin wat ze met hun rol aanmoeten, zelfs (regisseur/schrijver/componist) Yanne niet.

Deux Heures Moins Le Quart Avant Je

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jean Yanne. Met o.a. Jean Yanne en Michel Constantin.

Julius Caesar heeft tijdens een vakantie in Noord-Afrika een geheim rendez-vous met Cleopatra, terwijl vakbondsleider Ben Hur een manifestatie leidt tegen de energiecrisis en de Purperen Brigades aanslagen organiseren. De zouteloze anarchistische humor werkt helemaal niet buiten Frankrijk, waar alle in de handeling opduikende tv-presentatoren onbekend zijn. Het spektakel is lamlendig, de aankleding foeilelijk en Serraults Caesar als relnicht is een aanfluiting voor zijn talent. Andere topacteurs weten evenmin wat ze met hun rol aanmoeten, zelfs (regisseur/schrijver/componist) Yanne niet.

Vincendon

1980 | Misdaad

Frankrijk 1980. Misdaad van Franck Apprédéris. Met o.a. Jacques Dufilho, Michel Constantin, Julien Green, Jacques Rispal en Jenny Clève.

Drie agenten volgen een Parijse misdadiger naar Zuid- Frankrijk. Volgens een tip van zijn minnares wil hij daar een bank beroven. De overval mislukt en de achtervolging wordt ingezet. Deze ongewone politiefilm heeft zelfs een open einde. Het scenario is van Bernard Clavel.

Signé Furax

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Marc Simenon. Met o.a. Bernard Haller, Jean-Pierre Darras, Dany Saval, Mylène Demongeot en Michel Galabru.

Satirische politiefilm gebaseerd op de in Frankrijk razend populaire boeken van het ondertussen overleden schrijversduo Pierre Dac en Francis Blanche. De maffe, vaak surrealistische humor verliest door de plompe regie van Simenon veel van zijn charme, maar het defil[KA1]e van bekende koppen, een aantal bijzonder geestige achtergrondgags (aankondigingen in stations bijv.) en minstens [KA1]e[KA1]en briljante sc[KA2]ene (een onweerstaanbare nieuwsuitzending voor doven en slechthorenden) maken veel goed.

Plein les poches pour pas un rond

1978 | Komedie, Drama

Frankrijk 1978. Komedie van Daniel Daert. Met o.a. Michel Constantin, Dany Saval, Nicole Norden en Jean Lefebvre.

De weinige opwindende en al evenmin komische avonturen van een stel antipathieke gauwdieven staan centraal in deze geestig bedoelde avonturenfilm die er, ondanks de bekkentrekkerij van de niet bepaald getalenteerde hoofdrolspelers, in slaagt niet één keer, maar dan echt geen enkele keer leuk of gewoon maar onderhoudend te zijn. Een ramp, kortom. Scenario van Jacques Vilfrid en Robert Berri.

Ça fait tilt

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van André Hunebelle en Jacques Garcia. Met o.a. Bernard Menez, Eleonora Giorgi, Jacques Morel, Claude Nicot en Michel Constantin.

Een auteur van succesrijke boulevardkluchten vindt geen slot voor zijn nieuw stuk, en wordt door zijn vertwijfelde producent naar een afgelegen hotelletje gestuurd om daar inspiratie op te doen. Deze film, vermoedelijk bedoeld als parodie op de flauwe boulevardkluchten waar het Parijse publiek maar niet genoeg van schijnt te krijgen, evolueert vrij snel zélf tot een platte boulevardklucht en wordt daardoor een mislukte, vervelende film. Veteraan Hunebelle werd, vanwege zijn uiterst zwakke gezondheidstoestand, tijdens de opnames bijgestaan door Jacques Garcia. Laatste film van de regisseur, die in 1985 overleed.

Sahara cross

1977 | Avonturenfilm

Italië 1977. Avonturenfilm van Tonino Valerii. Met o.a. Franco Nero, Michel Constantin, Michael Coby, Pamela Villoresi en Mahoro Barabani.

Ingenieurs bij een olieboring in de Sahara worden aangevallen door terroristen waarna ze zelf de achtervolging door de woestijn inzetten, een tweetal gevangenen maken en verdwalen. Deze middelmatige avonturenfilm is een kwalijk pleidooi voor het spelen van eigen rechter, extra bedenkelijk gemaakt door het feit dat de ingenieurs hun weg door de Sahara weten door hun kennis van de oorlogvoering van maarschalk Rommel.

Quel maledetto treno blindato

1977 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Italië 1977. Avonturenfilm van Enzo G. Castellari. Met o.a. Bo Svenson, Fred Williamson, Peter Hooten, Ian Bannen en Michel Constantin.

Vijf gedeserteerde Amerikaanse soldaten doden in Frankrijk 1944 per ongeluk een commando landgenoten vermond als Duitsers. Ze nemen hun plaats in en voeren onder leiding van een Britse kolonel een riskante opdracht uit. Dit standaard-oorlogsavontuur met stereotiepe personages heeft als strekking dat gangsters in het burgerleven, in oorlogstijd de bekwaamste soldaten maken.

La Traque

1975 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1975. Drama van Serge M. Leroy. Met o.a. Mimsy Farmer, Jean-Luc Bidault, Françoise Brion, Michel Constantin en Georges Géret.

Terwijl een groep vrienden zich voorbereidt op een jachtpartij, wordt een Britse studente door twee mannen aangerand. Ze doodt een van de belagers en maakt zich daarmee tot prooi voor de jagers. Een negatieve film - overigens goed gemaakt en uitstekend gespeeld - laat een kwalijke smaak na. Het scenario is van André G. Brunelin. Het camerawerk is van Claude Renoir.

Au-delà de la peur

1975 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1975. Thriller van Yannick Andrei. Met o.a. Michel Bouquet, Michel Constantin, Marilù Tolo, Jean-Pierre Darras en Paolo Bonacelli.

Brave burger hoort per ongeluk plannen van inbrekersbende. Om hem tot zwijgen te dwingen worden zijn vrouw en zoon gegijzeld. Gegeven stelt eerst rol van de politie aan de orde - wel of niet te vertrouwen door individu - maar laat dit vallen in ontknoping vol geforceerde toevalligheden. Niettemin efficiënt en spannend verteld, zonder huilerige sensatie.

Un Linceul n'a pas de pôches

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jean-Pierre Mocky, Francis Blanche, Jean Carmet, Michel Constantin en Michel Galabru.

Om aan de censuur van de hoofdredacteur te ontkomen, richt een journalist een onafhankelijk dagblad op, waarin corruptie en in de doofpot gestopte schandalen bij notabelen in een grote provincieplaats aan de kaak worden gesteld. Ondanks drastische tegenmaatregelen zet hij door, tot hij wordt vermoord. De verplaatsing naar het eigentijds Frankrijk maakt dit vooroorlogs Amerikaans romanverhaal van Horace McCoy no pockets in a shroud minder waarschijnlijk, ook omdat actuele toespelingen een strakke intrige onnodig verwarren en verzwaren. Mocky speelt zelf de hoofdrol al te ijdel en heeft daardoor weinig aandacht voor de regie. Een curieus gebruik van komische acteurs in schurkenrollen die door bewust onflatteus camerawerk tot een 'monstergalerij' worden gemaakt.

Il Bestione

1974 |

Italië 1974. Sergio Corbucci. Met o.a. Giancarlo Giannini, Michel Constantin, Giuliana Calandra, Enzo Fiermonte en Dalila di Lazzaro.

Twee vrachtwagenchauffeurs besluiten na aanvankelijke conflicten door verschil in ervaring en temperament met een eigen truck voor zichzelf te beginnen. Dan komen er problemen waar ze als werknemer geen weet van hadden. Episodische film die wisselt van drama tot klucht, is opmerkelijk gefotografeerd, maar Giannini overdrijft de uitbundigheid van zijn Siciliaanse rol.

Au-dela De La Peur

1974 | Thriller

Frankrijk 1974. Thriller van Yannick Andrei. Met o.a. Michel Bouquet, Michel Constantin en Marilù Tolo.

Twee vrachtwagenchauffeurs besluiten na aanvankelijke conflicten door verschil in ervaring en temperament met een eigen truck voor zichzelf te beginnen. Dan komen er problemen waar ze als werknemer geen weet van hadden. Episodische film die wisselt van drama tot klucht, is opmerkelijk gefotografeerd, maar Giannini overdrijft de uitbundigheid van zijn Siciliaanse rol.

O.K. patron

1973 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1973. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Jacques Dutronc, Mireille Darc, Axelle Abbadie, Michel Constantin en Francis Blanche.

De weduwe van een Franse mafioso zoekt een plaatsvervanger om een machtsovername door Amerikanen te voorkomen en strikt daartoe een jonge vertegenwoordiger in relikwie[KA3]en, die niet begrijpt wat hem overkomt. Dit vroege vehikel voor Dutronc als ster speculeert op diens nonchalante image als chansonnier. Hij brengt inderdaad een welkome lichtheid in deze logge en voorspelbare misdaadburleske. (Deze debuutfilm ontstond onder supervisie van George Lautner, met het merendeel van diens vaste acteurs, wat er alleen aan herinnert hoeveel vlotter hij zelf dit genre beheerst).

Le Mataf

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Michel Constantin, Georges Géret, Pierre Santini, Annie Cordy en Cathy Rosier.

Drie gangsters hebben een mislukte overval op het Gare du Nord gepleegd, waarmee ze gechanteerd worden. Nu moeten ze wetenschappelijke documenten stelen. Er vallen slachtoffers, de toegezegde beloning blijft uit, vrouwen worden gemarteld of ontvoerd. Talrijke ontwikkelingen in deze misdaadfilm houden de vaart erin zonder hem boven de middelmaat te tillen, maar maken het volgen van het verhaal ook zeer moeizaam. Dat de handeling zich bijna steeds in het duister of halfduister afspeelt is voor de zichtbaarheid op tv een extra-minpunt.

La valise

1973 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1973. Avonturenfilm van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Jean-Pierre Marielle, Michel Galabru en Amidou.

Frans geheim agent Augier (Constantin) ziet zich voor de idiote taak gesteld om Israëlische collega Bloch (Marielle) onbemerkt en heelhuids probleemland Libië uit te krijgen. Aldus begint een reis waarin het lijdend voorwerp in een ouderwetse hutkoffer langs de vele risicopunten wordt gesmokkeld. De eigenlijke spilrol in deze amusante avonturenkomedie is niettemin voor Darc, die als de libertijnse Françoise met haar charmes en kordaatheid het onfortuinlijke spionnentweetal uit de penarie helpt. Niet Lautners vlotste werk, maar sympathiek vanwege de cast en zeer luchthartig van toon.

La Ragazza di via Condotti

1973 | Misdaad

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van German Lorente. Met o.a. Frederick Stafford, Claude Jade, Michel Constantin, Femi Benussi en Alberto de Mendoza.

Privé-detective Stafford is heel druk met het opsporen van de moordenaar van zijn vrouw. Constantin, in de rol van politie-inspecteur, ziet het allemaal rustig aan. Bijna net zo rustig en futloos als de hele film.

La Chica de via Condotti

1973 | Misdaad

Italië 1973. Misdaad van German Lorente. Met o.a. Frederick Stafford, Michel Constantin, Femi Benussi en Alberto de Mendoza.

Doorsnee misdaadfilm met Stafford in de nadagen van zijn carri[KA2]ere (die almaar niet van de grond kwam). Video-titel: SPECIALE MOORDENAARS, een titel die meer belooft dan dat ze waar maakt.

Un homme est mort

1972 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1972. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Ann-Margret, Roy Scheider, Angie Dickinson en Umberto Orsini.

Een Franse gokker vlucht voor schuldeisers naar LA waar hij voor een onbekende opdrachtgever een oude gangster moet liquideren. De terugkeer naar Frankrijk wordt hem daarna onmogelijk gemaakt. Dit standaardmisdaadverhaal is een alibi voor een beeld van LA gezien door de ogen van een buitenstaander die vergeefs zijn weg probeert te vinden. Een goede rol van Trintignant met kleurrijk tegenspel.

Les Hommes

1972 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van Daniel Vigne. Met o.a. Henry Silva, Michel Constantin, Marcel Bozzuffi, Nicole Calfan en Angelo Infanti.

Een Corsicaanse gangster wordt door een Marseillaans syndicaat met een Amerikaan aan het hoofd, gebruikt zolang hij nuttig voor ze is, maar daarna weggewerkt door hem een moord in de schoenen te schuiven waarvoor hij de gevangenis in gaat. Zijn latere wraak zet de politie op het spoor waardoor het hele syndicaat in gevaar komt. Deze voorspelbare wraakfilm met de in dat genre gespecialiseerde acteurs kreeg van de debuterende regisseur noch naar inhoud noch naar vorm iets verrassends mee.

Les Caïds

1972 | Misdaad

Frankrijk 1972. Misdaad van Robert Enrico. Met o.a. Serge Reggiani, Michel Constantin, Juliet Berto, Patrick Bouchitey en Jean Bouise.

De pleegzoon van een inbreker is verloofd met de dochter van diens makker die gevangen zit voor de kraak waarbij de ander met de buit ontkomen is. De jongen belandt in de gevangenis en zijn aanstaande schoonvader helpt hem te ontsnappen. Deze bescheiden gangsterfilm met het accent op de speciale zeden en loyaliteit van het milieu, onderscheidt zich door goed spel, maar niets anders.

La scoumoune

1972 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Constantin, Claudia Cardinale, Enrique Lucero en Aldo Bufi Landi.

In 1961 was Jean Beckers regiedebuut Un nommé La Rocca gebaseerd op Giovanni's roman L'excommunié. Elf jaar later draaide de auteur zelf deze adaptatie en week nauwelijks van het filmorigineel af. Ex-bajesklant Giovanni (1923-2004) schetst trefzeker de grimmige vrijbuiterssfeer van het schurkenleven dat hoofdpersoon Roberto en z'n maat Xavier in de jaren 30 leiden. Gangsterkroniek volgt de kompanen tot na WO II, wanneer nor en ander ongeluk hun tol hebben geëist. Belmondo is zijn laconiek viriele zelf, onder de geweldige muziek staat de signatuur van Giovanni's drie jaar later bij een duikexpeditie verdronken kameraad François de Roubaix.

Les parts des lions

1971 |

Frankrijk 1971. Jean Larriaga. Met o.a. Michel Constantin, Robert Hossein en Charles Aznavour.

In 1961 was Jean Beckers regiedebuut Un nommé La Rocca gebaseerd op Giovanni's roman L'excommunié. Elf jaar later draaide de auteur zelf deze adaptatie en week nauwelijks van het filmorigineel af. Ex-bajesklant Giovanni (1923-2004) schetst trefzeker de grimmige vrijbuiterssfeer van het schurkenleven dat hoofdpersoon Roberto en z'n maat Xavier in de jaren 30 leiden. Gangsterkroniek volgt de kompanen tot na WO II, wanneer nor en ander ongeluk hun tol hebben geëist. Belmondo is zijn laconiek viriele zelf, onder de geweldige muziek staat de signatuur van Giovanni's drie jaar later bij een duikexpeditie verdronken kameraad François de Roubaix.

Laisse aller... c'est une valse

1971 | Komedie, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1971. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Jean Yanne, Mireille Darc, Bernard Blier, Michel Constantin en Nanni Loy.

Een uit de gevangenis ontslagen inbreker wordt zowel door gangsters als door een politiecommissaris opgejaagd, die willen weten waar hij de poet van zijn laatste kraak heeft gelaten. Het parodistische scenario van Bertrand Blier kreeg van de regie minder scherpte dan mogelijk was, maar wordt met vaart en verve gespeeld. Het scenario is van Joel Blasberg. Het camerawerk is van Maurice Fellous.

La part des lions

1971 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1971. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Robert Hossein, Charles Aznavour, Elsa Martinelli, Raymond Pellegrin en Michel Constantin.

Oude schoolvrienden zien elkaar terug als de een schrijver is geworden die uit de mode is en de andere brandkastenkraker. De tweede sleept zijn vriend mee in een overval, waarna een chanterende getuige uit de weg moet worden geruimd. Deze weinig oorspronkelijke en in uitwerking en regie allesbehalve overtuigende misdaadfilm weet enigszins te boeien door het duo Hossein-Aznavour en een effectieve rolomkering: de eerste speelt de schrijver, de tweede de geroutineerde gangster. Scenario van regisseur Larriaga, André Tabet en Georges Tabet. Camerawerk van Roland Cantigny.

Il était une fois un flic

1971 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1971. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Michael Lonsdale, Alain Delon en Daniel Ivernel.

Opgewekte misdaadkomedie waarin politiecommissaris tijdens onderzoek naar moord undercover gaat in gezinnetje. Binnen de kortste keren krijgt de barse vrijgezel allerlei huiselijke taken opgelegd, iets waar hij geen rekening mee had gehouden. Mireille Darc, een voormalig model, was vanaf begin jaren 60 een populair en drukbezet actrice, o.m. te zien in Jean-Luc Godards Le week-end. Regisseur Lautner, zoon van actrice Renée Saint-Cyr, is gespecialiseerd in luchtig amusement en vooral bekend om zijn parodieën op spionagefilms, zoals Les barbouzes ('74), waarin Darc ook optrad. Let op kort optreden van Alain Delon.

Città violenta

1971 | Misdaad, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1971. Misdaad van Sergio Sollima en Sergio Solimo. Met o.a. Charles Bronson, Telly Savalas, Jill Ireland, Umberto Orsini en Michel Constantin.

Beroepskiller is door zijn verliefdheid op een gangstervriendin in de val gelopen en gearresteerd. Na de gevangenis beraamt hij wraak, maar spaart de vrouw die hem opnieuw bijna noodlottig wordt. Als hij de manipulatie doorziet, schakelt hij de intriganten uit, voor hij zelf door de politie gedood wordt. Romantische geobsedeerdheid van Bronson is een welkom nieuw element aan zijn traditionele wrekersrol. Film waaraan werd meegeschreven door Lina Wertm[KA3]uller (en S. Sollima), slaagt er zelfs in, Ireland acceptabel te laten zijn als femme fatale.

Un condé

1970 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1970. Misdaad van Yves Boisset. Met o.a. Michel Bouquet, Michel Constantin, Anne Carrère en Jean-Claude Bercq.

Na de moord op een jonge collega wil de tot dan toe vreedzame politie-inspecteur Favenin (Bouquet) hem met alle middelen wreken. Hij gooit zijn principes overboord en omarmt het motto: 'een gezond lichaam produceert wel afval, maar ruimt dat op'. Dus rommelt hij met bewijsmateriaal en intimideert hij getuigen om achter de identiteit van de schuldige te komen. Harde en effectief gemaakte actiefilm kreeg in Frankrijk censuurproblemen, omdat het geschetste beeld van de politie veel te negatief werd geacht. Een indringende, zeker voor die tijd behoorlijk akelige film.

Que esperen los cuervos

1970 | Thriller

Frankrijk​/​​Spanje 1970. Thriller van Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. Michel Constantin, Julián Mateos, Senta Berger en Hans Meyer.

Een paar misdadigers overvallen een bank op het platteland en vermoorden alle getuigen. Een tamelijk acceptabele thriller, met een grote hoeveelheid geweld en bekwame vertolkingen van de acteurs, vooral die van de niet te evenaren Michel Constantin.

La Peau de torpédo

1970 | Thriller

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1970. Thriller van Jean Delannoy. Met o.a. Stéphane Audran, Lilli Palmer, Klaus Kinski, Frédéric de Pasquale en Michel Constantin.

De vrouw van een antiquair weet niet dat haar man in werkelijkheid een spion is en ziet daardoor zijn onderduiken met een vrouwelijke collega aan voor overspel. Ze doodt beiden, waardoor ze zowel de politie als de spionage-organisatie achter zich aankrijgt, maar uiteindelijk gaat ze toch vrijuit. De film is te spanningsloos en fragmentarisch voor een thriller en te oppervlakkig in het particuliere drama. Palmer als spionagehoofd en Kinski als killer geven sterke en verontrustende accenten in dit matig onderhoudend spionage-avontuur.

Il Etait Une Fois Un Flic

1970 | Thriller, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1970. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin en Daniel Ivernel.

De vrouw van een antiquair weet niet dat haar man in werkelijkheid een spion is en ziet daardoor zijn onderduiken met een vrouwelijke collega aan voor overspel. Ze doodt beiden, waardoor ze zowel de politie als de spionage-organisatie achter zich aankrijgt, maar uiteindelijk gaat ze toch vrijuit. De film is te spanningsloos en fragmentarisch voor een thriller en te oppervlakkig in het particuliere drama. Palmer als spionagehoofd en Kinski als killer geven sterke en verontrustende accenten in dit matig onderhoudend spionage-avontuur.

Dernier domicile connu

1970 | Thriller, Film noir, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1970. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Lino Ventura, Marlène Jobert, Michel Constantin, Paul Crauchet en Alain Mottet.

Het filmkunststuk van Corsicaanse ex-zware jongen José Giovanni (1923-2004). Marceau Léonetti, gelittekend man en gedeclasseerd rechercheur, moet met Proust-lezend sproetengroentje Jeanne Dumas binnen vier dagen de kroongetuige in een gangsterproces opsporen. In deze gelaagde noirballade, van gepeperde ouverture tot droevige finale genadeloos waarachtig, zijn loutering en liefde slechts fantomen dolend door een grauw Parijs in decenniumtransitie. Bij het weergaloze samenspel van Ventura en Jobert verklanken François de Roubaix' melancholieke melodieën dat wat onverwoord blijft. Naar The Last Known Address (1965) van Joseph Harrington.

Vertige pour un tueur

1969 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1969. Misdaad van Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. Marcel Bozzuffi, Sylva Koscina, Michel Constantin, Marc Cassot en Daniel Moosmann.

Een killer weigert de opdracht een vriend te liquideren en moet onderduiken. Daarbij komt hij in contact met een echtpaar dat de moord op een hinderlijke zakenrelatie op hem wil afschuiven, waarna hij van meerdere kanten wordt belaagd. Deze middelmatige misdaadfilm waarin de zogenaamd verrassende ontknopingen lang van tevoren voorspelbaar zijn, onderscheidt zich alleen door de zeldzame hoofdrol van Bozzuffi die beter had verdiend.

The Southern Star

1969 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1969. Komedie van Sidney Hayers. Met o.a. George Segal, Ursula Andress, Orson Welles, Ian Hendry en Harry Andrews.

Een onevenwichtig komedieavontuur over de jacht op een ongewoon grote diamant waarbij veel deelnemende partijen zijn betrokken met schitterende landschapsscènes in Senegal, maar dat is dan ook alles.

Les étrangers

1969 | Misdaad, Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Italië 1969. Misdaad van Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. Senta Berger, Michel Constantin, Hans Meyer, Julián Mateos en Alberto Fernandez.

Mijnbouwingenieur Chamoun (Constantin) is met zijn aantrekkelijke vrouw May (Berger) op de vlucht voor de maffia en verschuilt zich in New Mexico in een oude mijnschacht, die niet meer geëxploiteerd wordt. Tegelijkertijd heeft Kaine (Mateos) een overval gepleegd, waarbij doden zijn gevallen. Met de politie op de hielen verstopt hij zich in de gangen, waar Chamoun belooft hem te verbergen voor de helft van de buit, ruwe diamanten, waarmee Chamoun hoopt hem te kunnen smeren naar Europa. De uitgeputte Kaine gaat akkoord, maar wil hem smeren zodra hij weer op adem is zonder af te rekenen. Kaine heeft buiten de waard gerekend met sherif Blade (Meyer) die zijn kruit niet eerder verschiet dan wanneer hij de doelen in zijn vizier krijgt: dat zijn eerst de gangsters, die Chamoun gevonden hebben en later Kaine. Chamoun en May krijgen de beloning die de verzekering heeft uitgeloofd en kunnen daarmee naar de Oude Wereld. Regisseur Desagnat hield er lekker de vaart in en het resultaat is een ouderwetse, onderhoudende avonturenfilm, zo'n typische coproductie uit de jaren 1960, die in de Nieuwe Wereld speelt. De hoofdrollen zijn heel genietbaar, vooral Constantin en mooie Berger, die nog een hele lange carrière voor zich had en een soort tweede bloei beleefde op de tv tussen 1989 en 2002. Het scenario is van Pascal Jardin, Attilio Pandolfi en de regisseur naar de roman van André Lay L'Oraison du plus fort. Het camerawerk is van Marcel Grignon.

La fiancée du pirate

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Nelly Kaplan. Met o.a. Bernadette Lafont, Georges Géret, Michel Constantin, Julien Guiomar en Jean Parédès.

Voor de bewoners van het gehucht Tellier is Marie het slaafje voor smerig werk, en seksspeelgoed wanneer het zo uitkomt. Nadat haar moeder is doodgereden weet Marie: tijd om rekeningen te vereffenen. Lafont (1938-2013) is vuurwerk als engel der wrake in deze boosaardige schets van een naargeestige gemeenschap (de dorpsnaam verwijst naar het bordeel in De Maupassants vertelling La Maison Tellier). Marie's wrakkige boshut raakt gaande de film vol met curiosa (een gekruisigde vleermuis, spaarvarkentje, Jeroen Bosch-prent, de vestzakhorloges van haar klanten). Michel Constantin speelt een aimabele reizende filmoperateur.

L' Ardoise

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1969. Drama van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Salvatore Adamo, Michel Constantin, Elizabeth Wiener, Jess Hahn en Jean Desailly.

Een student komt in de gevangenis door zijn poging wraak te nemen op een chanteur die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader. Met bevriende celgenoten maakt hij een inbraakplan waarbij zijn vrienden geld en juwelen zullen stelen en hij een voor de vijand belastend document. De politie blijkt echter op de hoogte te zijn. De nobele gevoelens worden zó uitdrukkelijk geëtaleerd dat er meer sprake is van een smartlap dan van een misdaadintrige. De zanger Adamo is wel vriendelijk aanwezig, maar per se geen acteur.

Mise à sac

1967 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1967. Misdaad van Alain Cavalier. Met o.a. Michel Constantin, Franco Interlenghi, Daniel Ivernel, Irène Tunc en Paul Le Person.

Vier beroepsinbrekers laten zich door een amateur strikken die een ingenieus plan heeft voor een grootse kraak in Lyon waartoe eerst de elektriciteit moet worden uitgeschakeld. De ongebruikelijke misdaadplot - uit een roman van Richard Stark - heeft meer inhoud en karaktertekening dan gewoonlijk en is efficiënt gefilmd.

Dalle Ardenne all'inferno

1967 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1967. Oorlogsfilm van Alberto De Martino. Met o.a. Frederick Stafford, Daniela Bianchi, Curd Jürgens, John Ireland en Adolfo Celi.

Drie ontsnapte Amerikaanse krijgsgevangenen - gangsters uit Chicago - sluiten zich tegen het eind van WO II aan bij het Nederlandse verzet om door de Wehrmacht buitgemaakte diamanten terug te stelen en worden op grond van deze heldendaden na de bevrijding gratie verleend voor vroegere inbraken. Deze kleinschalige variant op THE DIRTY DOZEN is onwaarschijnlijk maar onderhoudend, al kan men beter aan de Nederlandse situering voorbij proberen te zien: vuurgevechten tussen molens! Jürgens heeft een sterke rol als Wehrmachtgeneraal. Gedraaid in Techniscope.

La loi du survivant

1966 | Drama, Thriller

Frankrijk 1966. Drama van José Giovanni. Met o.a. Michel Constantin, Alexandra Stewart, Roger Blin, Albert Dagnant en Edwine Moatti.

Een avonturier komt terug op Corsica om het graf van een vriend te bezoeken en leert een jonge vrouw kennen die tegen haar wil tot prostitutie wordt gedwongen. Hij wil met haar vluchten, maar kan de bloedwraak niet ontlopen. De debuutfilm van Giovanni heeft qua vorm en dramatisering onhandigheden, maar ook gevoelvolle overtuigingskracht in de schildering van Corsica, het milieu en de tradities. (Met toenemende routine zouden zijn latere films steeds gelikter en minder authentiek worden).

Ne nous fâchons pas

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1965. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Lino Ventura, Mireille Darc, Jean Lefebvre, Michel Constantin en André Pousse.

Een ex-gangster die winkelier in Zuid-Frankrijk is geworden laat zich door oude vrienden overhalen om een dief op te sporen die hen bedrogen heeft en ook wordt gezocht door een Britse bende. Deze misdaadkomedie verloopt volgens een overbekend stramien omdat Lautner te veel eerdere films met dezelfde acteurs in dezelfde soort rollen maakte. Ventura als driftkop die zijn leuze 'maak je niet kwaad' keer op keer vergeet blijft niettemin vermakelijk. Het scenario is van Michel Audiard. Het camerawerk is van Maurice Fellous.

Ne Nous Fachons Pas

1965 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1965. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Lino Ventura en Jean Lefebvre.

Een ex-gangster die winkelier in Zuid-Frankrijk is geworden laat zich door oude vrienden overhalen om een dief op te sporen die hen bedrogen heeft en ook wordt gezocht door een Britse bende. Deze misdaadkomedie verloopt volgens een overbekend stramien omdat Lautner te veel eerdere films met dezelfde acteurs in dezelfde soort rollen maakte. Ventura als driftkop die zijn leuze 'maak je niet kwaad' keer op keer vergeet blijft niettemin vermakelijk. Het scenario is van Michel Audiard. Het camerawerk is van Maurice Fellous.

Les Grandes gueules

1965 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Robert Enrico. Met o.a. Bourvil, Lino Ventura, Marie Dubois, Jean-Claude Rolland en Michel Constantin.

Een man heeft een houtzagerij in de Vogezen geërfd en laat zich aanpraten om als arbeiders voorwaardelijk vrijgelaten gevangenen uit de omgeving aan te nemen. Een van hen hoopt zo de rekening te kunnen vereffenen met een oude tegenstander. De natuur en het accent op vriendschap tillen de film boven het gemiddelde avonturenniveau uit. Scenario van José Giovanni naar zijn eigen roman, met een ongewone rol van Bourvil.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

La Loi des hommes

1962 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1962. Misdaad van Charles Gérard. Met o.a. Micheline Presle, Philippe Leroy, Arletty, Pierre Mondy en Marcel Dalio.

Een journaliste die zich door haar relaties in hoge kringen boven elke verdenking waant, heeft een overval georganiseerd. Een inspecteur is niettemin hardnekkig in zijn achtervolging en reist haar na naar Zwitserland, waar een ontmoeting met een jeugdvriend die priester geworden is haar slechte geweten aanwakkert. Deze fantasieloze misdaadfilm heeft fraaie locatie-opnamen en een reeks incidentele rollen voor de goede acteurs, die de verhaalsvoortgang alleen maar stagneren.

Un nommé la Rocca

1961 | Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1961. Misdaad van Jean Becker. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Christine Kauffmann, Pierre Vaneck, Béatrice Altariba en Michel Constantin.

Een Marseillaanse gangster probeert zijn makker steeds uit de nood te helpen met een gewoonlijk averechts tragisch resultaat, maar de vriendschap blijft intact tot bij een nieuwe coup de op de held verliefde zuster van de vriend om het leven komt. De zoon van de begaafde regisseur kon dankzij zijn voetbalvriendschap met Belmondo zijn filmdebuut maken, maar heeft weinig greep op de structuur en de individuele sc[KA2]enes, waardoor alleen de fotografie van Ghislain Cloquet een suggestieve werking geeft. De geromantiseerde onderwereldvriendschap kwam uit de roman van Jose Giovanni, die z[KA1]o ontevreden was met het resultaat dat hij het als regisseur z[KA2]elf elf jaar later overdeed in LA SCOUMOUNE (met Belmondo in dezelfde rol en Constantin in de plaats van Vaneck).

Le trou

1960 | Drama, Thriller, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Jacques Becker. Met o.a. André Bervil, Michel Constantin, Jean Keraudy, Philippe Leroy en Raymond Meunier.

Vijf gevangenen in de Parijse gevangenis La Santé bereiden een ontsnapping voor. Onverwacht krijgt een van hen te horen dat hij de dag voor de geplande uitbraak zal worden vrijgelaten. Sterke en spannende film van Becker, die vlak na de voltooiing van de opnamen overleed. Gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 1947. Becker vertelt het verhaal zonder noemenswaardige uitleg of franje, de kracht van de film zit in de kale registratie van de uitbraakpoging, de mooie sobere zwart-wit beelden, de fraaie locaties en het sterke acteerwerk van de niet-professionele acteurs.