Françoise Brion (1933): cast.
Er zijn 48 films gevonden.

Travaux, on sait quand ça commence...

2005 | Komedie

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 2005. Komedie van Brigitte Roüan. Met o.a. Carole Bouquet, Jean-Pierre Castaldi, Didier Flamand, Hugh Grant en Françoise Brion.

De Franse komedie Verbouwen, je weet wanneer het begint... (maar niet wanneer het eindigt) is een uitbundige, maatschappijkritische ensemblefilm over de bevlogen en alom geliefde Chantal (Bouquet), een advocate die opkomt voor immigranten. De ongedwongen jolijt begint als Chantal een groep illegalen inhuurt om haar appartement te verbouwen, zonder dat zij en haar twee tienerkinderen vertrekken. De verbouwing verloopt desastreus, mede omdat Chantal niet durft op te treden tegen haar protégés. Travaux is innemend en indrukwekkend omdat de makers kozen voor sentiment en humor in plaats van emotie en ernst. Met gastoptreden van Hugh Grant.

Les liaisons dangereuses

2003 | Drama, Romantiek

Canada​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 2003. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Catherine Deneuve, Rupert Everett, Leelee Sobieski, Nastassja Kinski en Danielle Darrieux.

Oude wijn in nieuwe zakken. Literator Eric-Emmanuel Schmitt en tv-routinier Dayan verplaatsten hun bewerking van Choderlos de Laclos' bijtende morality play over verleiding en manipulatie naar de sixties. Waarin een geperverteerd en vereenzaamd duo op jaren - de fijntjes gecaste Deneuve en Everett - nog eenmaal hun spelletje met argeloze mensen spelen. Ze richten er onherstelbare ravage mee aan. Het slechts van buiten glamoureuze bobo-milieu dat pendelt tussen Parijs en de Côte d'Azur leent zich uitstekend voor deze achttiende-eeuwse klassieker. Helaas haalt deze 2-delige miniserie het niet bij Stephen Frears' meedogenloze adaptatie Dangerous Liaisons. Muziek van Angelo Badalamenti.

Nelly & Monsieur Arnaud

1995 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1995. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Emmanuelle Béart, Michel Serrault, Jean-Hugues Anglade, Françoise Brion en Michèle Laroque.

Sautet, die vooral bekendheid verwierf met zijn verhalen over de middenklasse in midlife crisis in films als Vincent, François, Paul... et les autres en Une histoire simple, richt zich hier op de relatie tussen een jonge typiste en een gepensioneerde rechter. Voor de een moet het leven nog beginnen, de ander heeft het er zo'n beetje opzitten. Zoals gebruikelijk bij Sautet wordt het subtiele en gelaagde verhaal mooi traag verteld. Maar de film, die prachtig gefotografeerd is door Jean-François Robin, moet het vooral hebben van het spel en de dialoog. Césars voor Sautet en Serrault.

Farce noire

1995 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1995. Misdaad van Olivier Panchot. Met o.a. Jean-Louis Richard, Françoise Brion, Luc Gentil, Antoine Carillon en Mireille Herbstmeyer.

Herv[KA1]e (Richard) leeft alleen, afgezonderd, zonder zich met iemand te bemoeien. Ooit was hij gelukkig getrouwd en had hij een mooie baan. Maar dan is hij die job eensklaps kwijt en vanaf dat ogenblik voelt hij hoe de relatie met zijn vrouw (Brion) verkoelt. Ze lijkt hem te minachten en laat geen gelegenheid voorbij gaan om hem te vernederen. Hij kan dit niet langer verdragen en denkt aan zelfmoord. Op het laatste moment bedenkt hij zich echter. Het is toch beter haar te laten verdwijnen! Vraag is enkel: hoe? Gruwelijk satirische fabel over een man die alles in het leven kwijt is. Het verhaal wordt in flash-back verteld zodat het geheel voorzien kon worden van huiveringwekkende koele commentaar van die man die moord doet voorkomen alsof het de meest normale gang van zaken is. Knap scenario geschreven door Panchot zelf samen met zijn broer Cyrille. De afstandelijkheid van het vertellen zal zeker niet in ieders smaak vallen. Achter de camera nam Jérôme Israël plaats. Meermaals bekroond op festivals van korte films.

Gabriel

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Mounir Dridi. Met o.a. Adama Niane, Julie-Anne Rauth, Françoise Brion, Christophe Bernard en Malek Kateb.

Niane, een zwarte jongeman, arriveert per bus in een Frans stadje aan de Atlantische kust. De jongen is tegelijkertijd geheimzinnig, ondoorgrondelijk, onschuldig en engelachtig, en hij brengt al vlug de tongen van de inwoners in beweging. Hij komt Brion opzoeken, de vrouw die hem heeft geadopteerd. Het weerzien is niet bepaald een succes. Een ogenschijnlijk zeer eenvoudige film, die bij ontleding echter bijzonder complex in elkaar blijkt te steken. Dridi's scenario is een schilderachtig palet van typisch Franse personages, gekruid met een vleugje racisme, afstandelijkheid of onverschilligheid, getekend met een aangrijpende poëzie. Zijn acteurs leveren prima werk. Achter de camera stond Pierre Boffety.

Ferbac et le carnaval des ténèbres

1993 | Misdaad

Frankrijk​/​​Luxemburg 1993. Misdaad van Sylvain Madigan. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Brigitte Bemol, Hubert Deschamps, Patricia Malvoisin en Bernard Alane.

Brialy als Eric Ferbac wordt uitgenodigd op het jaarlijks gecostumeerd bal op het kasteel van een aanzienlijke familie als begeleider van de mooie dochter Bemol. De patriarch van het gezin, Deschamps, lijkt bijzonder opgetogen met zijn aanwezigheid. Terwijl de detective zijn balkleding uitzoekt is hij getuige van een vreemde gebeurtenis: recht tegenover zijn venster leveren twee mensen een gevecht op leven en dood. Typische policier, met enkele lugubere momenten, naar een scenario van Alain Demouzon en Michel Friedman. Goede ontspanning zonder verdere pretenties, charmant gespeeld door Brialy en met een knap gastoptreden van Brion. Camerawerk van Jean-Bernard Aurouet.

Vincennes - Neuilly

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Pierre Dupouey. Met o.a. Philippe Étesse, Anne Kessler, Françoise Brion, Henri Garcin en Annick Blancheteau.

Het wat vreemde stel J[KA1]er[KA4]ome ([KA1]Etesse) en Sophie (Kessler) leven van oplichterijtjes, kleine diefstallen en indien nodig prostitutie. Voor de buitenwereld geven zij zich uit als broer en zus, maar in werkelijkheid zijn ze elkaars minnaars. De film is een soort tocht zonder een echt doel van de hoofdrollen tussen de twee voorsteden van de Lichtstad (uit de titel); de prent is vol dialoog en de hoofdrollen houden er een wisselend rollenpatroon op na: J[KA1]er[KA4]ome is zowel de liefhebber van directeur Jacques (Garcin) als van zijn dochter. Vervolgens laten zij zich in met een zekere Philippe en Olivia (Brion) met een steenrijke moeder. Zij beroven Olivia van haar juwelen. Z.g. literaire film, die uitsluitend voor een Gallisch publiek interessant is, naar de roman van Patrick Besson met een scenario van van regisseur Dupouey en hoofdrol Étesse. Camerawerk van Bernard Tiphine.

Les héritiers: Les brus

1990 | Thriller

Frankrijk 1990. Thriller van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Françoise Brion, Michel Auclair en Aïna Walle.

Geveld door een hartaanval sterft de bijzonder rijke oprichter van de warenhuisketen `Aux dames du Roy` op een leeftijd van vijfenzeventig jaar te midden van de zijnen op zijn verjaardagsfeestje. Zijn vier zonen en zijn vier schoondochters moeten zijn enorme erfenis delen en dus is de film niets dan een opeenvolging van intriges en stoten onder de gordel waarbij het woord `scrupules` alleen al belachelijk klinkt. Juan Bu[KA6]nuel, een zoon van Luis Bu[KA6]nuel zet zijn personages bijzonder handig en prachtig somber neer (je zou denken dat je naar Fran[KA10]cois Mauriac zat te kijken!). De titel ('brus' betekent schoondochters) past prima bij de film, want de mannen zitten bij hun vrouwen onder de plak. Een duidelijke portie vrouwenhaat van de regisseur en van scenario/dialoogschrijver Jacques Robert. De beschrijving van deze nieuwe adderkluwen heeft geleid tot één van de beste tvfilms van de serie Les héritiers.

Julien Fontanes, magistrat: La dixième plaie d'Egypte

1990 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Jacques Morel, Françoise Brion, André Falcon, Babriel Cattand en Ludwig Abrahmi.

Waarom heeft een groepje jongeren het gemunt op een boekhandelaar uit Saint-Germain-des-Prés? Dat is het raadsel dat de eeuwige Julien Fontanes, magistrat, gespeeld door Morel, zich voorneemt op te lossen. De eerlijke vertolking komt niet tot zijn recht door het onbeduidende scenario van Jean Cosmos en de al even onbeduidende regie.

Esprit de suite

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Jean Hennin. Met o.a. Françoise Brion, Jacques François en Denise Grey.

Een scenario gebaseerd op het zeer afgezaagde thema van de echtgenoot die niet meer van zijn tirannieke vrouw houdt, en de voorkeur geeft aan de jonge stagiaire op het advokatenkantoor, waar hij werkt. Een heel mager thema, veel clichématig gekwebbel en geen enkele regievondst. De kijker waant zich in het theater. En dat sleept zich gedurende bijna twee uur voort!

Mort mystérieuse de Nina Chéreau

1988 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1988. Mysterie van Denis Berry. Met o.a. Maud Adams, Scott Renderer, Alexandra Stewart, László Szabó en Charles Millot.

Suspense over de dokter die bewijzen wil dat een jonge en krankzinnig verklaarde patiënte geen moordenaarster is. Een geheimzinnige sfeer rondom een vrouw die vier honderd jaar geleden meende de eeuwige jeugd te hebben gevonden door te baden in maagdenbloed.

La Tentation d'Isabelle

1985 | Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland 1985. Drama van Jacques Doillon. Met o.a. Fanny Bastien, Ann-Gisel Glass, Jacques Bonnaffé, Xavier Deluc en Françoise Brion.

Alain schenkt de mooie Lio aan Isabelle, wier man Bruno daardoor jaloers wordt. Hij realiseert zich dat Isabelle nog van Alain (haar ex-man of ex-minnaar?) houdt en Lio realiseert zich dat ook. Bruno doet een poging tot zelfmoord om Isabelle te heroveren. Het verhaal heeft iets van een drama van Bernstein of Henri Bataille. 'Uit realistisch oogppunt' zijn de dialogen niet verstaanbaar. Merkwaardige vertolking, mooi camerawerk van William Lubtchansky en discrete muziek van Philippe Sarde. Geen film die hemelhoog geprezen moet worden, maar één die in het kader van zijn beperkingen gezien moet worden.

Attention, les enfants regardent

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Alain Delon, Richard Constantini, Sophie Renoir, Thierry Turchet en Tiphaine Leroux.

Vier kinderen uit een rijke familie worden toevertrouwd aan de zorg van een dienstbode die zij - per ongeluk of uit wraak - verdrinken in de Middellandse Zee. Een toevallige getuige dringt hun villa binnen en denkt door intimidatie een grote roof te kunnen plegen. De kinderen zijn hem echter te slim af. Raffinement en ondoordachte wreedheid achter de onschuldige kindergezichten leveren boeiende filmstof op, al zijn OUR MOTHER'S HOUSE en THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE suggestiever. Delon - die de film produceerde - dacht zichzelf een ondergeschikte rol toe als de indringer en maakte daar een ironische parodie op zichzelf van. Christopher Frank en Serge Leroy bewerkten een roman van Laird Koenig en Peter Dixon tot scenario. Camerawerk van Claude Renoir.

Le Point de mire

1977 | Thriller

Frankrijk 1977. Thriller van Jean-Claude Tramont. Met o.a. Annie Girardot, Jacques Dutronc, Matthias Habich, Jean-Claude Brialy en Françoise Brion.

Weduwe van een ex-oorlogsverslaggever wordt op hetspoor gezet van een geheim in het verleden van haar man en krijgt ongevraagd steun van kanten die ze niet geheel vertrouwt, maar ze komt niettemin achter een politiek complot. Regiedebuut van de in Hollywood geschoolde Belg blijft de aandacht prikkelen, tot de weinig bevredigende fatale afloop die veel vragen onbeantwoord laat. Zijn voornaamste prestatie is de grote soberheid die hij in het spel van de acteurs brengt, zoals Girardot en Brialy, die men te vaak anders heeft gezien.

Néa

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1976. Drama van Nelly Kaplan. Met o.a. Sami Frey, Ann Zaccharias, Micheline Presle, Françoise Brion en Ingrid Caven.

Een zestienjarige wil uit rebellie tegen haar bourgeois milieu, onder een pseudoniem een erotische roman schrijven, en vraagt de uitgever haar te ontmaagden, zodat ze weet, waarover ze schrijft. Ondanks het succes van het boek wil hij daarna de relatie weer zakelijk maken, maar zij klaagt hem aan wegens aanranding, en zij verstoort de gezinsverhoudingen thuis door een lesbische relatie van haar moeder met haar tante aan te moedigen. Het verhaal van de EMMANUELLE-schrijfster werd verfilmd door Kaplan die het zelf óók als auteur beter kan. Ondanks de bekwame vormgeving, goed spel en een vage feministische invalshoek, blijft het effect van de film beneden zijn eigen niveau en intelligentie.

Vanda Teres

1975 | Drama, Historische film

Frankrijk 1975. Drama van Jean-Marie Vincent. Met o.a. Françoise Brion, Vania Vilers, Anne Lander, Banjamin Vincent en Saint-Sinchai.

Benjamin wordt tijdens de televisie-uitzending Rencontres impossibles geconfronteerd met een Japanse soldaat, die al jaren in de Siamese jungle een verborgen leven leidt, niet wetende dat de oorlog is afgelopen. Deze soldaat maakte deel uit van een groepje dat zich in het Siam van 1946 weigerde over te geven. Het doodde de familie van Benjamin, toen nog een kind, die zijn redding aan niemand anders dan de soldaat in kwestie dankt, nu blind en ondermijnd door tropische ziektes. Is deze soldaat een oorlogsmisdadiger? Dat is de vraag die deze merkwaardige, maar op ware gebeurtenissen gebaseerde film, zo eerlijk mogelijk probeert te beantwoorden.

Le Miroir obscène

1975 | Drama, Horror, Mysterie

Spanje​/​​Frankrijk 1975. Drama van Jesús Franco. Met o.a. Emma Cohen, Alice Arno, Howard Vernon, Philippe Lemaire en Françoise Brion.

Een griezelig verhaal over een jonge vrouw die zonder het te beseffen verschillende personen afmaakt in opdracht van haar overleden zuster. Deze is jaloers op haar verhoudingen (de twee zusters hadden een liefdesrelatie). Een spiegel fungeert als bemiddelaar. Zij sterft precies op het moment dat haar tante de spiegel breekt. Dit alles is zowel geschikt om door te gaan voor de ergste pornografie als voor een goede bewerking van DRACULA. De Spaanse regisseur Jesus Franco is een produktief man met een oeuvre van wisselende kwaliteit. Deze film vol verschrikkingen, waaraan een sadistisch tintje niet ontbreekt, heeft hij ingenieus in elkaar gezet. Ook bekend als OUTRE-TOMBE.

La Traque

1975 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1975. Drama van Serge M. Leroy. Met o.a. Mimsy Farmer, Jean-Luc Bidault, Françoise Brion, Michel Constantin en Georges Géret.

Terwijl een groep vrienden zich voorbereidt op een jachtpartij, wordt een Britse studente door twee mannen aangerand. Ze doodt een van de belagers en maakt zich daarmee tot prooi voor de jagers. Een negatieve film - overigens goed gemaakt en uitstekend gespeeld - laat een kwalijke smaak na. Het scenario is van André G. Brunelin. Het camerawerk is van Claude Renoir.

Adieu poulet

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1975. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Lino Ventura, Patrick Dewaere, Victor Lanoux, Françoise Brion en Claude Rich.

In Rouen trachten veteraan-commissaris Verjeat en jonge collega Lefèvre te bewijzen dat havenondernemer annex politicus Lardatte iets te maken heeft met de moord op een afficheplakker van de oppositie. Onkarakteristiek bouwvallig Francis Veber-scenario breekt deze oudeschoolpolicier nogal op, maar Ventura als koppige oude rot en Dewaere als onberekenbare mafkees vormen een topteam. In een slapstickachtige scène gooit Lino een stel zitprotesterende Hare Krisjna-jurken één voor één van de politiebureautrap. Prachtig: het Rouen van 1975 in zijn palet van blauwen en grijzen. Geweldige slotscène. Naar de noirroman van Raf Vallet.

Les Bijoux de la famille

1974 | Erotiek

Frankrijk 1974. Erotiek van Jean-Claude Laureux. Met o.a. Françoise Brion, Corinne O'Brian, Michel Fortin, Jean-Gabriel Nordman en Alexandre Rignault.

Na de dood van provinciale bourgeois blijven een nog aantrekkelijke weduwe, een debiele zoon, een dochter op religieus internaat en een reactionaire grootvader achter. Opeens bevrijd van vaderlijk toezicht, storten de gezinsleden zich in ongeremde seksualiteit met een bronstige chauffeur en een al even willig dienstmeisje, waardoor alle standsverschil wegvalt. Film valt steunpilaren van de maatschappij aan - Gezin, Kerk en Vaderland - met middelen van pornofilm die ook weer geparodieerd wordt. Regisseur kan echter geen maat houden en met name de geluidsband met veel hitsig geschreeuw en gesteun, maakt reeks copulaties uitermate eentonig. Ongeremde inzet van kwaliteitsacteurs hierbij is eerder verwonderens- dan bewonderenswaardig.

Les Soleils de l'Ile de Pâques

1973 | Sciencefiction, Komedie

Brazilië​/​​Frankrijk 1973. Sciencefiction van Pierre Kast. Met o.a. Norma Bengell, Françoise Brion, Jacques Charrier, Maurice Garrel en Marcello Romo.

Drie mannen en drie vrouwen krijgen onafhankelijk van elkaar hallucinaties over Paaseiland en willen daarheen. Ze herkennen woordeloos in elkaar verwante zielen en ondernemen samen met een sceptische psychiater de reis en worden op het eiland opgewacht door wezens van een andere planeet. Alleen de psychiater durft de confrontatie aan. Deze merkwaardige science-fictionfilm werkt bijna uitsluitend met suggestie en niet met ingewikkelde trucage en legt vooral het accent op het innerlijk groeiproces van het zestal. Ongewoon fraaie locaties.

Le sourire vertical

1973 | Experimenteel

Frankrijk 1973. Experimenteel van Robert Lapoujade. Met o.a. Françoise Brion, François Perrot en Henri Serre.

De bekende schilder Lapoujade is ook de maker van enkele bijzondere films, waaronder twee speelfilms, waarin het zuivere experiment centraal staat. Hij bewerkt deze keer zijn roman L'inadmissible, waarin een geschiedenisleraar geheel wordt opgeslokt door zijn huwelijksproblemen. Fantasieën, verrassende en verwarrrende beelden, wat onduidelijke ondersteuning van trucs en enige gezochtheid op het vlak van de vorm, ook al pakt deze merkwaardige film uit als een esthetische beschouwing over filmkunst.

Le passager

1973 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1973. Avonturenfilm van Geoffrey Reeve. Met o.a. Charlotte Rampling, David Birney, Marcel Bozzuffi, Françoise Brion en Michael Bryant.

Een jonge Amerikaan moet een Hongaarse geleerde, op wiens uitvinding verschillende naties het gemunt hebben, veilig van Frankrijk naar de V.S. brengen. De huisvriend van de gastheer van de geleerde blijkt degene die dat in opdracht van de vijand moet zien te voorkomen. Het simpele verhaal van Alistair Maclean verloopt zonder spanning of verrassing en wordt op lengte gebracht met overbodige personages (de nominale hoofdrol van Rampling heeft geen enkele functie), ansichtkaarten van de Camargue en slecht nagespeelde zigeunerfolklore. Er zou toch nog iets aan te beleven zijn geweest als óók de fotografie niet beneden alle peil was. Scenario van Paul Wheeler.

Al otro lado des espejo

1973 | Horror, Mysterie, Erotiek

Frankrijk​/​​Spanje 1973. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Emma Cohen, Alice Arno, Robert Woods, Françoise Brion en Philippe Lemaire.

Zusters hebben een incestueuze lesbische verhouding tot één van hen zich verlooft en de ander zelfmoord pleegt. Het meisje verbreekt de verloving en gaat in een nachtclub werken, maar zodra ze zich tot een man aangetrokken voelt, krijgt ze geheimzinnige voorspellende beelden via een spiegel door, terwijl de stem van haar zuster zich ook laat horen. Nadat de dood van diverse mannen eerst door de spiegel is voorspeld, worden ze later door de heldin echt vermoord. Begonnen als een horrorthriller werd de film halverwege voorzien van porno- inlassingen en was kennelijk nòg te kort, zodat eindeloze en middelmatige muzikale nummers werden toegevoegd. Een ratjetoe zonder samenhang, dat alleen verbazing wekt door de medewerking van enige kwaliteitsacteurs, die voor een ander soort film waren gecontracteerd, hoewel de daarvan resterende scènes alsnog beneden alle peil zijn.

La Chambre rouge

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​België 1972. Drama van Jean-Pierre Berckmans. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Brion, Sharon Gurney, Christian Barbier en Amédée.

Notabele wil cultureel leven in een Belgische gemeente een nieuwe impuls geven en inviteert een Parijse toneelregisseur. Deze komt onder de charme van de tweede vrouw van zijn gastheer, maar de jonge stiefdochter verleidt hem uit jaloezie (ze heeft met haar stiefmoeder v[KA1]o[KA1]or het huwelijk met haar vader een lesbische relatie gehad), maar wordt uiteindelijk door hem op haar nummer gezet. Minus psychologische verdieping is roman-intrige van Fran[KA10]coise Mallet-Joris (vervolg op ook verfilmde RENPART DES BEGUINES) potsierlijk melodrama waar regisseur alleen quasi-esthetiek aan geeft. Anders bekwame acteurs lijken radeloos, Gurney als de jeugdige intrigantie heeft zichtbaar helemaal geen notie.

Un Beau monstre

1970 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1970. Drama van Sergio Gobbi. Met o.a. Virna Lisi, Helmut Berger, Charles Aznavour, Françoise Brion en Alain Noury.

Jonge vrouw ziet buurvrouw zelfmoord plegen en pleit echtgenoot vrij van verdenking van moord. Ze trouwt zelf met de weduwnaar en ervaart dan diens zakelijke vernietigingsdrang die ook haar steeds dichter tot zelfmoord brengt, zonder dat politie kan ingrijpen omdat er geen strafbare feiten of concrete bewijzen zijn. Psychologische thriller mist overtuigingskracht op scenario-niveau, maar heeft onmiskenbare werking door erotische en troebele uitstraling van de acteurs.

To Grab the Ring

1968 | Thriller, Drama

Nederland 1968. Thriller van Nikolai van der Heyde. Met o.a. Ben Carruthers, Françoise Brion, Al Mancini, Vladek Sheybal en Liesbeth List.

Deze combinatie van drama en thriller in een verhaal over een inspecteur die een oude vriend moet opsporen, werd een hopeloze warboel. Deze wordt veroorzaakt door een warrig scenario (van Van der Heyde en George Moorse) en door commerciële concessies. Een teleurstelling na EEN OCHTEND VAN ZES WEKEN. De film kreeg als Nederlandse subtitel ENKELE REIS VOOR ALFRED mee.

Les Gommes

1968 | Drama, Experimenteel

België​/​​Frankrijk 1968. Drama van Lucien Deroisy. Met o.a. Françoise Brion, Claude Titre, André Gevrey, Jacques Lippe en Senne Rouffaer.

Hoofdfilmdebuut van de toen zesenvijftigjarige Deroisy die tevoren tientallen korte films maakte en die vier jaar later stierf. Een getrouwe filmbewerking van Alain Robbe-Grillets roman: een moderne, uiterst gestileerde opvoering van het Oedipusverhaal met de straten van Luik als intrigerend decor.

Alexandre le bienheureux

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Philippe Noiret, Françoise Brion, Marlène Jobert, Paul Le Person en Jean Carmet.

Tien jaar heeft hij hard gewerkt op de boerderij, gekoeioneerd door zijn ijzige echtgenote. Na haar dood doet Alexandre het radicaal anders: hij stapt in bed en komt er niet meer uit. En is ingelukkig. Zijn veelzijdige hondje zorgt voor de rest. Philippe Noiret heeft in deze luchtige komedie van scenarist-regisseur Robert een hartveroverende rol als de goedmoedige luiaard die zijn dorpsgenoten met jaloersmakend nietsdoen de gordijnen in jaagt. Robert wisselt slimme dialogen en lichte satire af met romantische beelden van het Franse platteland.

Las Cartas boca arriba

1966 | Thriller

Spanje​/​​Frankrijk 1966. Thriller van Jesús Franco. Met o.a. Eddie Constantine, Françoise Brion, Fernando Rey, Sophie Hardy en Alfredo Mayo.

Geheim agent Pereira (Constantine) infiltreert in een internationale organisatie, die zich bedient van humanoïde robots om hoge regeringsfunctionarissen uit de weg te ruimen. Deze dwaze nonsens probeert een persiflage te leveren op SF-films en geheimagenten-thrillers, maar komt op de keper beschouwd niet verder dan overdrijving. Weer zo'n mislukt Constantine-avontuur. Franse titel: LES CARTES SUR TABLE.

La Blonde de Pékin

1966 | Komedie

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1966. Komedie van Nicolas Gessner. Met o.a. Mireille Darc, Claudio Brook, Edward G. Robinson, Françoise Brion en Giorgia Moll.

Jonge vrouw met geheugenverlies wordt geïdentificeerd als geliefde van Chinese geleerde. Russische en Amerikaanse geheim-agenten willen haar aan het praten krijgen, Chinezen willen haar laten zwijgen. Spionage-komedie heeft de nodige actie maar concentreert zich vooral op de billen van Darc - met geheimzinnige tatoeering - die hoe fraai ook weinig expressief zijn. Aandeel van veteraan Robinson is gereduceerd tot edelfiguratie.

Un Mondo nuovo

1965 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1965. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Nino Castelnuovo, Christine Delaroche, Pierre Brasseur, Françoise Brion en Isa Miranda.

Een Italiaanse fotograaf, die voor zijn inkomen afhankelijk is van zijn succes bij welgestelde oudere vrouwen, maakt een Parijse kunststudente zwanger. Hij haalt haar over tot abortus, maar ze bedenkt zich, terwijl hij intussen ook last van zijn geweten heeft gekregen. Een moralistische visie van een oudere generatie op een immorele jeugd. De Sica heft geen hoge toon van verontwaardiging aan, maar etaleert een wat trieste verwondering, die deze zedenschets niet authentieker maakt. De film is wel sympathiek, inclusief het geforceerde happy-end.

El Salario del crimen

1964 | Thriller

Spanje 1964. Thriller van Juan Bochs. Met o.a. Arturo Fernández, Françoise Brion, José Bódalo en Manuel Alexandre.

Een jonge politie-agent,die een misdadigersbende vervolgt, leert een geheimzinnige vrouw uit de onderwereld kennen. Een nogal conventionele thriller, die zich alleen onderscheidt door de vertolking van de charmante Françoise Brion.

Vacances portugaises

1963 | Drama, Komedie

Frankrijk 1963. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Françoise Arnoul, Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Marc Bory en Françoise Brion.

Een Frans echtpaar nodigt kennissen uit voor een weekend in hun villa bij Lissabon om de huwelijksverveling te doorbreken. De logeerpartij heeft een beslissende invloed op de amoureuze relaties van de gasten en na hun vertrek zijn gastvrouw en gastheer ook weer wat meer tevreden met de eigen situatie. Dit elegante en intelligente stratego van de liefde wordt afstandelijk geobserveerd, waarbij de architectuur van de woning een beslissende rol speelt bij het ontwijken en ontmoeten van de verschillende partners. Het spel wordt voornamelijk op dialoogniveau gespeeld, maar de uitgelezen rolbezetting en de contrasten in toonaard zorgen ervoor dat de film geen moment dor is.

Dragées au poivre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Codine

1963 | Drama, Misdaad, Historische film

Frankrijk​/​​Roemenië 1963. Drama van Henri Colpi. Met o.a. Alexandre Virgil Platon, Rasvan Petresco, Françoise Brion, Nelly Borgeaud en Maurice Sarfati.

In een arm dorpje in Roemeni[KA3]e anno 1900 sluit een halfwees vriendschap met goedmoedige krachtpatser Codine (Platon), die hem en zijn moeder weet te redden van een choleraepidemie. Een woedeaanval wegens bedrog van zijn geliefde met zijn beste vriend maakt de reus tot moordenaar maar hij komt toch weer uit zijn schuiladres om de verantwoordelijkheid voor zijn kleine makker op zich te nemen. Dit primitieve volksdrama kreeg een overtuigende vertolking en een zorgvuldige filmvorm, die vals sentiment en onnodig pittoresk spectakel vermijdt en humor en drama vanzelfsprekend afwisselt en in elkaar laat overgaan. Het op het filmfestival van Cannes bekroonde scenario is van Dumitru Carabat, Yves Jamiaque en regisseur Colpi naar de roman van Panait Istrati. Het camerawerk is van Stefan Horvath en Marcel Weiss. Eastmancolor.

Le coeur battant

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk 1962. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Françoise Brion, Jean-Louis Trintignant, Raymond Gérôme, Marc Eyraud en Pénélope Portrait.

Een jonge schilder laat zich door zijn vriendin als alibi gebruiken om haar verhouding met een diplomaat geheim te houden. Doordat de minnaar enkele dagen later op de vakantie-afspraak komt, krijgt hij de kans om met haar alleen te zijn. Flinterdun gegeven is aanleiding voor subtiel geobserveerde toenaderingsstrategie, gevoelig en met humor gespeeld door de acteurs met de hoofdrollen. Scenario is van de regisseur, door de lens keek Christian Matras.

La dénonciation

1962 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1962. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Brion, Sacha Pitöeff, Nicole Berger en Michèle Grellier.

Cornell Woolrich-achtige melange van film noir, psychodrama en politieke thriller met de complexiteit van een grand cru-wijn. Wanneer filmproducent Michel Jussieu 's ochtends in nachtclub Le Play-Boy zijn vergeten trui wil ophalen, ontwaart hij in het duister een lijk en hoort twee stemmen. Daarop wordt hij bewusteloos geslagen. Weer thuis, ontvangt Michel een dreigbrief én belt er een politiecommissaris. Ronet, omringd door louter eersteklas acteurs, schittert als gelittekende ex-verzetsman. Superbe zwart-witfotografie van Henri Raichi, sfeerverdiepende muziek van Georges Delerue. Pitoëff is de stoïcijns hoffelijke wetsdienaar.

Et Satan conduit le bal

1962 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1962. Drama van Grisha Dabat. Met o.a. Françoise Brion, Catherine Deneuve, Bernadette Lafont, Jacques Perrin en Henri-Jacques Huet.

De prille liefde van een jong stel dreigt verziekt te worden door het cynisme en de partnerwisseling van libertijnse, andere paren in de filmwereld. Door Roger Vadim geschreven en geproduceerde film moest Deneuve lanceren als 'nieuwe Bardot', maar ondanks de aan ET DIEU CREA LA FEMME ontleende identieke ontkledingsscènes en situaties blijft Deneuve nergens tegenover het raffinement van Brion en de spontaniteit van Lafont in overigens net zo wezenloze rollen. De debutant Dabat kon met het holle scenario geen kant meer op en heeft nooit meer een film gemaakt.

Les Parisiennes

1961 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1961. Komedie van Jacques Poitrenaud, Michel Boisrond, Claude Barma en Marc Allégret. Met o.a. Dany Saval, Darry Cowl, Henri Tisot, Dany Robin en Christian Marquand.

Een episode-film. Een nachtclubdanseres ziet een filmproducent aan voor een toerist uit de provincie. Een sjieke dame probeert de weinig enthousiaste verhalen van haar ex-minnaar te logenstraffen. Een modeontwerpster heeft een te groot vertrouwen in de loyaliteit van haar vriendin en haar verloofde. Een jong meisje stelt tegenover haar opschepperige vriendin een minnaar van haar moeder als haar eigen aanbidder voor, maar verzwijgt de nachtelijke bezoeker als ze alleen thuis is. Het vierluik varieert van flauw tot wel aardig, maar de charme en het esprit van Robin, Arnoul en Brion redden deel 2 en 3. De vierde sketch is een bijna historisch document door de piepjonge Deneuve en Halliday.

Lemmy pour les dames

1961 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Frankrijk 1961. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Françoise Brion, Yvonne Monlaur, Claudine Coster en Guy Delorme.

Lemmy Caution ontmoet tijdens zijn vakantie vier aantrekkelijke dames, van wie er één vermoord wordt in een spionagekomplot. De gebruikelijke Lemmy-toestand, met een minder vette knipoog en meer echte ironie dan gewoonlijk. Videotitel: LEMMY WAAGT HET EROP.

L'eau à la bouche

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Bernadette Lafont, Françoise Brion, Alexandra Stewart, Michel Galabru en Jacques Riberolles.

In het barokke kasteel van hun onlangs overleden grootmoeder ontmoeten nichtjes Milena en Fifine elkaar voor het openen van het testament. Fifine heeft haar geliefde Robert meegenomen, maar hij doet zich voor als haar broer Jean-Paul en papt al snel aan met Milena. Fifine zal het een zorg zijn: zij heeft haar oog laten vallen op advocaat Miguel, wat dan weer de ex van Milena is. Klinkt als een ouderwetse klucht, maar nouvelle vague-regisseur Doniol-Valcroze maakt er een (voor 1960) zeer verfrissende zedenkomedie van.

Comment qu'elle est

1960 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1960. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Françoise Brion, Françoise Prévost, André Luguet en Alfred Ad.

Lemmy Caution moet de Franse geheime dienst bijstaan in een smokkelzaak, maar komt door zijn eigenzinnige aanpak steeds in conflict met zijn superieuren. Niettemin weet hij met vrouwelijke assistentie een spionage complot te ontmaskeren. De terugkeer van Eddie als de held van Peter Cheney betekent een vooruitgang op de reeks eerdere knokfilms, ook dankzij de ironische dialoog en goede rolbezetting. Videotitel: MOORD AAN DE LOPENDE BAND.

Un témoin dans la ville

1959 | Misdaad, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1959. Misdaad van Edouard Molinaro. Met o.a. Sandra Milo, Lino Ventura, Françoise Brion, Jacques Berthier en Franco Fabrizi.

Een rijke industrieel (Berthier) heeft ruzie met zijn maitresse en duwt haar voor een rijdende trein. Hij wordt niet gepakt: er is onvoldoende bewijs tegen hem. Maar dan besluit de echtgenoot van de vrouw (Ventura) het recht in eigen hand te nemen, en hij bedenkt een duivels plan. Dat loopt nét niet helemaal perfect. Stevige thriller met fraaie zwart-witfotografie van Henri Decaë (Les quatre cents coups) en een fijne jazzsoundtrack van Barney Wilen (Ascenseur pour l'échafaud), en Ventura op z’n film noirst.

Le bel âge

1959 | Experimenteel

Frankrijk 1959. Experimenteel van Pierre Kast. Met o.a. Loleh Bellon, Jean-Claude Brialy, Françoise Brion, Jacques Doniol-Valcroze en Boris Vian.

Tweede lange speelfilm van deze cineast (1920-1984), en de karakteristiekste van al zijn lange films. Een intrige ontbreekt. Sociaal en intellectueel bevoorrechte personages weiden flink uit over vaak erotische gevoelens maar zijn toch voor alles onderworpen aan 'de koele passie van de ware libertijn'. De gedachte dat hier een nazaat van de Choderlos de Laclos van Les liaisons dangereuses aan het werk is, is moeilijk te onderdukken. Een even briljante als ijzige film, met overeenkomstig camerawerk van Ghislain Cloquet en Sacha Vierney. Eerder een experiment of een schets dan iets anders. Ook een moralistische film, hoewel de woordenstroom en de filmische creatie niet overal gelijk opgaan. De een vindt het originele oeuvre van Kast razend interessant, maar de ander verveelt zich er dood bij.

Le Saint mène la danse

1959 | Actiefilm

Frankrijk 1959. Actiefilm van Jacques Nahum. Met o.a. Félix Marten, Jean Desailly, Françoise Brion, Nicole Mirel en Michèle Mercier.

Een man die een Amerikaanse gangster heeft laten arresteren roept de hulp van Simon Templar (The Saint) in, omdat hij zich bedreigd voelt door handlangers van de gangster. In zijn omgeving heeft zich inderdaad een onbekende killer binnengedrongen. De film mist de juiste toon en heeft verkeerde en weinig geslaagde horror-effecten. Bij Marten ontbreekt in de titelrol de ironische onverstoorbaarheid, die hier nodig is, maar de film blijft onderhoudend en heeft de middelmaat van een tv-feuilleton.

L' Eau à la bouche

1959 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1959. Komedie van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Françoise Brion, Alexandra Stewart, Paul Guers, Bernadette Lafont en Jacques Riberolles.

Een erfeniskwestie brengt achterneven en nichten die elkaar door een vete van de ouders niet kennen op een familiekasteel bijeen. De verloofde van een van de vrouwen geeft zich uit voor een neef die pas later zal komen. Ondanks de persoonsverwisselingen ontstaan tijdens een onweersnacht liefdesparen, waarna 's ochtends de ware identiteiten aan het licht komen. Deze liefdeskomedie inspireerde zich op DE GLIMLACH VAN EEN ZOMERNACHT, LA REGLE DU JEU en de Franse theatertraditie en combineert hun elegantie met eigentijds cynisme die de film bij de première hoogst gewaagd deed lijken. Nu is het een intelligente marivaudage die acteurs en actrices aan het begin van hun carrière dankbare kansen bood.

Katia

1959 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1959. Historische film van Robert Siodmak. Met o.a. Curd Jürgens, Monique Mélinand, Pierre Blanchar, Michel Bouquet en Françoise Brion.

Tsaar Alexander wordt verliefd op een jonge studente die hij eerst naar Parijs stuurt, weg uit zijn omgeving, maar na de dood van de tsarina naar Sint-Petersburg laat komen. Haar morele steun bij de door hem gewilde sociale hervormingen is niet opgewassen tegen het verzet dat hij daarmee oproept. De weinig ideale combinatie Schneider-Jürgens ondermijnt de romantische aanpak, zodat voornamelijk prachtvolle decors de aandacht vragen.