Luisa Ferida: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Tristi amori

1943 | Romantiek, Drama

Italië 1943. Romantiek van Carmine Gallone. Met o.a. Gino Cervi, Luisa Ferida en Jules Berry.

Twee advocaten zijn niet alleen collega's, maar ook goede vrienden van elkaar. Totdat een van de twee de minnaar wordt van de vrouw van de ander. Een drama vol bedrog, schuldgevoel en verraad. Het uitstekende spel houdt de kijker op het puntje van zijn stoel.

La bella addormentata

1942 | Drama

Italië 1942. Drama van Luigi Chiarini. Met o.a. Amadeo Nazzari, Luisa Ferida, Osvaldo Valenti en Teresa Franchini.

Het tragische lot van een meisje dat wordt verleid en daarna in de steek gelaten door een jonge mijnwerker. Het tempo van deze liefdesgeschiedenis, met goede acteurs, ligt te laag. Het script werd geschreven door drie leden van de literaire intelligentsia en dat is te merken aan de beslist aanwezige diepzinnigheid, die echter te zwaar is voor film.

Gelosia

1942 | Romantiek, Drama

Italië 1942. Romantiek van Ferdinando M. Poggioli. Met o.a. Luisa Ferida, Roldano Ludpi en Elena Zareschi.

Een jaloerse Siciliaanse edelman doodt de man die trouwde met zijn maîtresse. Naar de roman De Markies van Roccaverdina van Luigi Capuana. Uitstekend gespeeld en heel redelijk geregisseerd.

Fedora

1942 | Drama

Italië 1942. Drama van Camillo Mastrocinque. Met o.a. Luisa Ferida, Amedeo Nazzari, Osvaldo alenti, Gina Lollobrigida en Carletto Sposito.

Goed gemaakte, aangrijpende tragedie over een Russische prinses die wraak wil nemen op de man die haar verloofde heeft gedood. Bezeten van haat en rancune trekt ze van het ene land naar het andere, op zoek naar de moordenaar.

Nozze di sangue

1941 | Drama

Italië 1941. Drama van Goffredo Alessandrini. Met o.a. Fosco Giachetti, Luisa Ferida en Nino Pavese.

De jonge Immacolata (Ferida) voegt zich per schip bij haar echtgenoot Gidda, die zij met de handschoen trouwde. Wanneer zij aankomt op de plaats van bestemming, wordt zij ontvangen door een man die doet alsof hij haar echtgenoot is, maar in werkelijkheid een gezworen vijand van Gidda is. Een tijd lang misbruikt hij haar, terwijl Gidda (Giachetti) niets wil weten van zijn vrouw. Tot zij zich opoffert om zijn leven te redden, in gevaar gebracht door de man die haar uit wraak had misbruikt. Uiteindelijk beseft Gidda hoe onredelijk hij tegen haar is geweest. De vertolking is goed maar de film is tamelijk melodramatisch en zwaar.

La corona di ferro

1941 | Historische film, Avonturenfilm, Fantasy, Drama, Oorlogsfilm

Italië 1941. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Massimo Girotti, Luisa Ferida, Gino Cervi, Elisa Cegani en Stelio Carnabucci.

Een wrede Romeinse koning heeft de ijzeren kroon van een vorst van Byzantium gekregen die gemaakt is van spijkers uit Christus` kruis. Zodra de kroon zich op het gebied bevindt waar onrecht heerst wordt hij z[KA1]o zwaar dat hij in de bodem wegzinkt. De koning doodt zijn broer die aanspraak maakt op de troon en laat diens zoon voor de leeuwen achter. Deze wordt door hen grootgebracht en zal zich als volwassene wreken, waarna de kroon weer uit de grond verrijst. Deze Latijnse legende kreeg een filmvorm in de stijl van het Duits expressionisme. De vormgeving en muzikale ondersteuning doen de gevechten op balletten lijken. De film die bioscoop-escapisme bood tijdens het fascisme grijpt terug op de zg. peplum-spektakels uit de zwijgende periode. Hoge produktiewaarden die 7000 paarden, een complete dierentuin etc. omvatte. Kreeg de Grand Prix (voor de Beste Italiaanse Film) in 1941 van de Biennale van Venetië; dat was toentertijd de twijfelachtige Mussolini Bokaal, genoemd naar de fascistische dictator die op de vlucht naar Zwitserland met zijn maîtresse in 1945 door partizanen ter vergelding voor zijn misdaden werd doodgeschoten en daarna aan zijn voeten een lantaarnpaal werd opgehangen. Het scenario is van C. Pavolini, G. Zorzi, G. Zucca, regisseur Blasetti, en R. Castellani naar het verhaal van de twee laatsten. Het camarewerk is van M. Craven en V. Vich. mono, RCA Photophone System.

Fari nella nebbia

1941 | Drama

Italië 1941. Drama van Gianni Franciolini. Met o.a. Fosco Giachetti, Luisa Ferida, Osvaldo Valenti en Antonio Centa.

Wellicht Franciolini's beste film, die gaat over mensen waarvan het beroep hun leven bepaalt. Een chauffeur van een tankwagen, Giachetti, vervoert benzine van Savona naar Genua. Hij moet in de nacht zijn uurtjes draaien, terwijl zijn vrouw alleen achterblijft in Aqui, een gehucht in de bergen tussen vertrek- en eindpunt. Hij is een jaloerse man en daardoor ontstaat er nodeloze spanning tussen hem en zijn vrouw, die na een ruzie wegloopt. Algauw troost hij zich door een minnares in Savona te nemen, maar ook die relatie loopt in het honderd door zijn ongebreidelde jaloezie. Geleidelijk aan leert hij zijn eigen fouten inzien en keert hij terug naar zijn eigen vrouw. Een film over angst, hoop en de zorg voor het dagelijkse bestaan. Mooi gespeeld.

Un'avventura di Salvator Rosa

1940 | Avonturenfilm

Italië 1940. Avonturenfilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Gino Cervi, Luisa Ferida, Osvaldo Valenti, Rina Morelli en Paolo Stoppa.

Salvator Rosa (Cervi) steelt de show als schilder die een dubbelrol speelt. Onder de naam Formica neemt hij het zwaard op tegen de onderkoning van Napels en de verdorven Graaf Lamberto (Valenti), die het volk onderdrukken. Regisseur Blasetti levert altijd zeer verzorgde films af en hij weet zijn acteurs te bezielen. Zo ook hier, al doet deze kruising tussen Zorro en Scaramouche concessies aan de smaak van het grote publiek. Maar een genot om naar te kijken.

Lo smemorato

1936 | Komedie

Italië 1936. Komedie van Gennaro Righelli. Met o.a. Paola Borboni, Angelo Musco, Luisa Ferida, Franco Coop en Checco Durante.

Het verhaal, gebaseerd op een stuk van de Siciliaanse blijspelschrijver Angelo Musco, gaat over een jongeman die verschrikkelijk getreiterd wordt door zijn vrouw, schoonmoeder en zwager. Op een dag leert hij een excentrieke, rijke vrouw kennen die hem per abuis aanziet voor haar sinds lange tijd vermiste echtgenoot. Hij speelt het spelletje gauw mee door geheugenverlies te veinzen en profiteert ten volle van de situatie. Een uitzonderlijke cast, waarin ook Musco zelf is opgenomen, en een hoogst vermakelijke film.

I due sergenti

1936 | Drama

Italië 1936. Drama van Enrico Guazzoni. Met o.a. Gino Cervi, Anonio Centa, Eva Maltagliati, Lamberto Picasso en Luisa Ferida.

De film is gebaseerd op een populair klassiek Frans literair werk en speelt zich af in het begin van de 18e eeuw. Twee sergeants uit het leger van Napoleon in Italië worden ter dood veroordeeld vanwege een barmhartige daad, die als ongepast gedrag beschouwd wordt. Maar slechts een van hen zal het vonnis ondergaan. Degene die gekozen wordt om te sterven is een ex- officier, uitgerangeerd wegens onterechte beschuldiging van spionage. Hij krijgt toestemming zijn familie voor de laatste keer te bezoeken, terwijl de andere sergeant zich gedurende diens afwezigheid als gijzelaar aanbiedt. Een goede produktie, geloofwaardige acteerprestaties, maar niet het epos dat in de bedoeling lag.

Amazzoni bianche

1936 | Komedie

Italië 1936. Komedie van Gennaro Righelli. Met o.a. Paola Barbara, Enrico Viarisio, Luisa Ferida, Doris Duranti en Sandro Ruffini.

Een jonge, getrouwde vrouw wil meedoen aan een skiwedstrijd voor ongehuwde dames. Ze gebruikt de papieren van haar (vrijgezelle) zuster om zich in te schrijven. Haar man vindt het maar zo-zo. Mopperend belooft hij haar naar de plaats van de wedstrijd te brengen, waar hij zal figureren als haar jaloerse minnaar. Maar als een bevallige deelneemster verliefd wordt op meneer, moet mevrouw kiezen tussen de prijs en haar huwelijk. Aardige, vlotte komedie.

Re burlone

1935 | Historische film, Drama

Italië 1935. Historische film van Enrico Guazzoni. Met o.a. Armando Falconi, Maria Denis en Luisa Ferida.

Eind achttiende, begin negentiende eeuw aan het Keizerlijk hof van Franz II van Oostenrijk-Hongarije. Politieke strubbelingen te over: Keizer Franz ziet de Franse revolutie totaal niet zitten, een Duitse prinses legt een claim op de Elzas en tenslotte staan de zegevierende legers van Napoleon aan de grenzen. In december 1805 tekent de Keizer de Vrede van Pressburg waarbij hij Venetië, Tirol en Vorarlberg verliest. Decors en kostuums zijn schitterend, historisch klopt het allemaal wel zo'n beetje, al huppelt de film vrolijk over allerlei détails heen. Zeer de moeite waard.