Max Dalban

Acteur

Max Dalban is acteur.
Er zijn 13 films gevonden.

On demande un assassin

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Ernest Neubach. Met o.a. Noëlle Norman, Claude Chenard, Zenie Aubier, Denise Roux en Evelyne Salmon.

Een pure en eenvoudige bewerking van het stuk van Ernest Neubach. Andr é Tabet schreef de dialogen. Bob huurt een moordenaar in voor 'zijn zelfmoord' want hij kotst van het leven. Plotseling krijgt hij echter weer hoop en wil niet meer gedood worden, terwijl de moordenaar om hem heen sluipt. Typisch een thema voor een klucht met een Fernandel in dit geval als zichzelf maar wel leuk. De film is overigens alleen de moeite waard vanwege de acteurs want het is theater, dat zich af en toe in de buitenlucht afspeelt en er wordt de draak mee gestoken. De internationale producent en scenarist van Oostenrijkse nationaliteit Neubach maakte slechts vier films.

Maya

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Viviane Romance, Françoise Hornez, Fréhel, Jane Morlet en Marthe Sarbel.

Een knappe bewerking van het allang in de vergetelheid geraakte stuk van de niet minder vergeten Simon Gentillon. De zoon van Tristan Bernard heeft zeker talent en maakt van een op zich ouderwets werk op vernuftige wijze iets luchtigs. Ook het spel is indrukwekkend. Een zoetzuur verhaal over een prostituee die aan haar vak, haar huis en haar straat is gehecht en bijna al haar klanten weet op te beuren. Voortreffelijke decors van Léon Barsacq terwijl de muziek van George Auric weer onder de aandacht van het publiek gebracht zou moeten worden.

Si jeunesse savait

1947 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1947. Fantasy van André Cerf. Met o.a. Jules Berry, Suzet Maïs, Saturnin Fabre, Jean Tissier en Paul Azaïs.

Een dramatische komedie met een afgezaagde fantasie als thema. De genius zit gevangen in een fles, komt vrij en verleent zijn weldoener de mogelijkheid zijn leven opnieuw te beginnen. Uiteenlopende maar weinig originele en weinig interessante verwikkelingen. In de filmische aanpak is dan ook alleen aandacht aan de acteurs besteed. Zij zijn het die in werkelijkheid de film maken en zeker geldt dat ook voor de bijzonder goede bijrollen, kenmerkend voor de Franse film van destijds.

Les gosses mènent l'enquête

1947 | Misdaad

Frankrijk 1947. Misdaad van Maurice Labro. Met o.a. Lise Topart, Claire Gérard, Luce Fabiole, Constant Rémy en René Génin.

Het hoofd en een leerling van het college Fran[KA10]cois I worden dood aangetroffen. Opgehangen. Ten gevolge daarvan stelt een oudere leerling parallel aan dat van de politie een onderzoek in. Hij heeft succes. Een film in de stijl van LES DISPARUS DE SAINT-AGIL van Christian-Jaque (1938) maar dan minder goed. Labro, niet te verwarren met Philippe Labro was van 1934 tot 1966 actief. Niettemin getuigt deze eerste lange speelfilm van hem van een prima acteursregie met inbegrip van de jongeren die dit internaat bevolken. Naar de roman van Francis Didelot.

Leçon de conduite

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Odette Joyeux, André Alerme, Gilbert Gil, Maurice Baquet en Yves Deniaud.

Een jong, rijk krengetje wordt ontvoerd door een jongen en gevangen gehouden aan de bosrand. Echter in alle eer en deugd: hij wil haar talrijke huishoudelijke karweitjes bijbrengen. Totdat er echte amateur-gangsters opduiken...het loopt echter allemaal af met een huwelijk. Deze door Gaston Modot en Georges Lacombe uitgebroede komedie mag bekeken worden aangezien de Grangier uit die jaren meer waard was dan de 'hofleverancier' van onder meer Jean Gabin en Fernandel die hij naderhand is geworden. Camerawerk van Philippe Agostini.

Impasse

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Pierre Dard. Met o.a. Marie Déa, Odette Talazac, Georges Rollin, Julien Carette en Jean d' Yd.

Een titel die een (droevige) voorspelling doet, want het is de enige film van deze regisseur. Een curiositeit omdat Dard in feite de broer is van Jean Delannoy. Voor de rest een politiefilm die het aanzien waard is, want er wordt fatsoenlijk in geacteerd. De film profiteert bovendien van een goed scenario, ondertekend door Jacques Companeez en André Tabet.

Pour le maillot jaune

1939 | Romantiek, Sportfilm

Frankrijk 1939. Romantiek van Jean Stelli. Met o.a. Meg Lemonnier, Gilberte Joney, Albert Préjean, René Génin en Robert Arnoux.

Het verhaal is gauw verteld: een wielrenner, een voormalig kampioen die favoriet is voor de Ronde van Frankrijk, verspeelt door een verkeerde tactiek tijdens een etappe van de tour kostbare minuten en raakt achterop. Hij raakt ontmoedigd door de aangedikte verhalen in de krant van een jonge verslaggeefster, die nog een groentje is en de 'tour' voor het eerst doet. Hij wil opgeven, maar vermant zich en loopt tijdens de loodzware bergetappes minuut na minuut zijn achterstand in en wint de gele trui. Hoewel hij geen touroverwinnaar wordt, verovert hij wel het hart van de jonge journaliste. Voor ware liefhebbers van de Tour de France een tractatie en een unieke film, waarin de echte coureurs van 1939 te zien zijn: Pierre Ferval, Brutus, Braval, Clémenceau, Costia, Max Dalban, Davys, Geo Leroy, Jules Rossi, Robert Brunet, Zanus, Wyard, Fernandez Dhuez, Maffret en Deros. Het scenario is van Jean Leuillot die schreef voor het blad L'Auto, Maurice Goddet en Jean Antoine. De dialogen zijn van Michel Duran en de fotografie is van Léonce-Henri Burel, Henri Tiquet, Henri Janvier, Pierre Montazel en Roger Dormoy.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

Les Mutinés de l'Elseneur

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Jean Murat, André Berley, Winna Winfried, Robert Le Vigan en René Bergeron.

Naar de roman van Jack London. Had de pech bijna tegelijkertijd met de Amerikaanse film MUTINY ON THE BOUNTY uit te komen, die stukken beter is. Blijft over een aanvaardbare produktie binnen het genre films dat in havens en op zee speelt.

Toni

1935 | Drama, Thriller

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Charles Blavette, Édouard Delmont, Max Dalban, André Kovatchevitch en Paul Bozzi.

Een dramatisch verhaal over een Italiaanse gastarbeider, ingeklemd tussen twee vrouwen, die zichzelf de schuld geeft van de dood van de eerste. Hij delft het onderspit. Het gegeven telt minder dan de beschrijving van het milieu van de bewoners van de landen rond de Middellandse Zee en de observaties van het alledaags bestaan (het uitzichtsloze werk, de ontworteling, de eenzaamheid en de communicatiebarrière). Behalve dat kondigde deze weinig bekende film van Renoir ook nog eens het Italiaanse neo-realisme aan. Scenario van Renoir en Carl Einstein. Camerawerk van Claude Renoir.

La nuit du carrefour

1932 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1932. Misdaad van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Georges Terof, Winna Winfried, Georges Koudria en Jean Gehret.

Een onvolledige film, omdat Jean Mitry na afloop drie filmspoelen meenam, die niet in de montage konden worden opgenomen. Desondanks geeft deze bewerking tot nu toe misschien het best de sfeer weer die Simenon voor ogen stond: een 'huis clos'-situatie in de open lucht tijdens een nacht waarin het pijpestelen regent op een verlaten plek waar welgeteld drie woningen staan met nogal bizarre bewoners. Het obsederende geluid van de regen, die als muziek gaat klinken, de ondergeschiktheid van de dialogen aan de blikken en de gebaren, en het camerawerk van Marcel Lucien et Asselin, dat niet zozeer omhullend, maar werkelijk kleverig aandoet, leveren een film op die toch niet beangstigend is. De nadruk ligt namelijk op de panische of juist vage angst waardoor de personages geobsedeerd worden.

Boudu sauvé des eaux

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Marcelle Hainia, Severina Lerczinska, Jacques Becker en Max Dalban.

Boudu, die een zelfmoordpoging ondernam, wordt gered en opgenomen in het huis van zijn redder. Deze wil hem koppelen aan de dienstbode, maar al gauw wordt hij de minnaar van de vrouw des huizes. Tijdens de huwelijksplechtigheid trekt hij ertussenuit en kiest voor het clochard-leven. Uitstekende film met een knap acterende Simon. Scenario van Renoir en Albert Valentin naar een toneelstuk van René Fauchois. Camerawerk van Marcel Lucien.

Tire-au-flanc

1928 | Komedie, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Georges Pomiès, Michel Simon, Fridette Fatton, Félix Oudart en Jeanne Helbling.

Eerste filmbewerking van een toneelstuk van Mou[KA1]ezy- [KA1]Eon en Sylvane, dat toentertijd en nog lang daarna enorm populair was. De film is een kluchtige schets van het kazerneleven en beschikt over alle traditionele elementen: de tirannieke kolonel, die niet van `slappelingen` houdt, de pesterijen, de talloze incidenten die het bestaan van een dienstplichtige kleur geven, enz. Aan het einde van het verhaal voeren de soldaten een (niet minder rommelige) show op om het einde van hun rekrutentijd te vieren. Het toneelstuk en de film zijn al wat ouder, maar de film blijft het bekijken waard, want hoewel Renoir naar zichzelf op zoek is, blijkt de montage dankzij haar vloeiende verloop heel modern te zijn en komen de acteurs heel natuurlijk over. Marc Perrone verzorgde in 1996 een versie met muziek. Regie-assistenten waren Lola Markovitch, André Cerf en Alberto Calvacanti. Het scenario is van Renoir, André Cerf en Claude Heymann. Het camerawerk is van Jean Bachelet.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Max Dalban op televisie komt.

Reageer