Bernard Lajarrige: cast.
Er zijn 27 films gevonden.

Le Roi de Paris

1995 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1995. Drama van Dominique Maillet. Met o.a. Philippe Noiret, Jacques Roman, Manuel Blanc, Michel Aumont en Paulette Dubost.

Deze film is zoiets als turkish-delight voor toneelliefhebbers en hoofdrol Noiret krijgt de kans te laten zien dat hij voordat hij bij de film terecht kwam, een uitstekend toneelspeler was. Victor Derval (Noiret) is de hoofdrol in het theaterstuk uit de titel dat rond 1930 een hit in Parijs is. Hij is een onmogelijke vent, die lak heeft aan de teksten van zijn auteur Romain Coste (Roman) en constant het dialoog aanpast op zijn stemmingen. Op de laatste avond nadat het stuk voor de laatste keer heeft gedraaid, ontmoet hij na de voorstelling in de mist een jonge Hongaarse, Lisa Lanska, die hij een rolletje bezorgt bij een (vroege) geluidsfilm, waarin hij zelf zit. Kort daarop vraagt hij Lisa zijn priv[KA1]esecretaresse te worden en bij hem in te trekken. Zijn opstandige zoon en would-be schrijver Paul (Blanc) is gelijk weg van haar en zo vergaat het iedereen behalve de verbitterde Coste. Lisa keert ook echter het tij, terwijl Paul verscheurd wordt door een tweestrijd of hij zijn vader zal vermoorden of hem zal toejuichen, en zijn liefde voor de literatuur. Het scenario is van Jacques Fieschi, Jerôme Tonnerre, Bernard Minoret en regisseur Maillet. Het camerawerk is van Bernard Lutic. Voor voornoemde liefhebbers, een heerlijke film.

Le Miroir aux alouettes

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Guy Jorré. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud, Roger Souza, Marion Bierry en Renée Faure.

In de wijk ten westen van Montparnasse waar gerenoveerd wordt, wordt een man vermoord. Tijdens het onderzoek ontdekt commissaris Cabrol (Debary) dat iedereen hem kende, maar werkelijk niemand schijnt zijn dood te betreuren: noch de schoenmaker, noch de boekverkoopster, noch de bloemiste, noch zijn ex-maîtresse, noch zijn oude baas, een aannemer die onder andere eigenaar is van een cabaret waar chansons ten gehoor worden gebracht 'Le Miroir aux alouettes'. De zaak begint zich geleidelijk aan rondom dit cabaret af te spelen. Routineuse uitvoering. Het scenario is gelukkig solide en rijk aan verwikkelingen die zich in een nogal verontrustende sfeer van collectieve leugens afspelen.

La pipe de Maigret

1989 | Misdaad, Avonturenfilm, Komedie, Thriller

Frankrijk 1989. Misdaad van Jean-Marie Coldefy en Jean-Marie Codelfy. Met o.a. Jean Richard, Nelly Borgeaud, Philippe Demarle, Gérard Jourde en André Penvern.

Maigret kan er niet van slapen. Iemand heeft zijn lievelingspijp gestolen uit zijn eigen kantoor op de Quai des Orfèvres. Onvergeeflijke heiligschennis!! Een onderzoek volgt en verrassingen blijven niet uit maar de pijp komt weer terecht. Een bewerking van Simenon die soms tegen het komische aanligt. Ontspannend en aardig om te volgen, mede dank zij een vrij levendige regie en overtuigend spel.

Maigret et le voleur paresseux

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van Jean-Marie Coldefy. Met o.a. Jean Richard, Madeleine Barbulée, Rufus, Pascale Barqui en Anne Bertin.

Een zaak van inspecteur Maigret, naar het boek van Georges Simenon. Goede acteerprestaties, met name van Richard in de rol van Maigret en Rufus als inspecteur Fumel. Dankzij de verzorgde decors en een goede sfeertekening vermaak van redelijk niveau.

Eh bien, chantez maintenent!

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van Alain Franck. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud, Frédérique Tirmont, Geneviève Omini en Martine Chauvin.

In een Frans stadje in Thiérache, vlakbij de Belgische grens, leidt men een rustig leven. Dan wordt de rust wreed verstoord door beledigende anonieme brieven en telefoontjes. De slachtoffers delen een geheim. Niet zo goed als LE CORBEAU van Clouzot, maar de plot zit goed in elkaar.

Le Cow-boy

1984 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1984. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Aldo Maccione, Renée Saint-Cyr, Michel Beaune, Michel Peyrelon en Corinne Lorrain.

César Cappucino, een politie-inspecteur uit Nice die zowel onhandig als incompetent blijkt te zijn, krijgt te maken met drugshandelaren in de Chinese wijk van Parijs. Na diverse zotte verwikkelingen zet hij de bende buitenspel. Het onderwerp is aardig, maar het scenario en de dialogen van Georges Wolinski zijn zwak, de personages zijn stereotypen, Maccione maakt zichzelf keer op keer bespottelijk, en bovendien is het komische element nogal lomp.

Angélique marquise des Anges

1977 | Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1977. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Hermontage van de films ANG[KA1]ELIQUE MARQUISE DES ANGES (1964) en MERVEILLEUSE ANG[KA1]ELIQUE (1964) naar de populaire romans van Anne en Serge Golon. Consumptieliteratuur levert een consumptiefilm op en Borderie - die niet veel later is overleden - had geen enkele pretentie maar hij was een goed technicus en een goede regisseur. Bovendien wordt de dialoog van Daniel Boulanger vlot gespeeld.

Le Droit d'aimer

1972 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Eric le Hung. Met o.a. Omar Sharif, Florinda Bolkan, Pierre Michael, Gilles Ségal en Didier Haudepin.

Een vrouw van een naar een eiland gedeporteerde politieke gevangene bedelt twee jaar lang dagelijks op het ministerie om permissie tot bezoek en geeft ieder ander politiek activisme op. Tenslotte krijgt ze toestemming tot bezoek van [KA1]e[KA1]en uur, wat het verzet bij de man aanwakkert. Hij wordt door cipiers gedood. De opmerkelijke roman van de gevluchte Griekse Francoise Xenakis [KL](Elle lui disait dans l'île) kreeg een gezichtsloze verfilming - in Bulgarije met internationale en vlak acterende sterren - waarbij de concrete politieke referenties angstvallig zijn weggemoffeld. De symbolische sprei die de heldin weeft van stukken eigen kleding blijft een papieren idee dat het tijdsverloop even fantasieloos aangeeft als vroeger de vallende kalenderblaadjes.

Les créatures

1966 | Drama, Experimenteel

Zweden​/​​Frankrijk 1966. Drama van Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Catherine Deneuve, Eva Dahlbeck, Jacques Charrier en Nino Castelnuovo.

Een schrijver wiens vrouw, die niet kan spreken, zwanger is, probeert mensen uit zijn omgeving tot personages van een nieuwe roman te maken, maar hun leven onttrekt zich telkens aan het door zijn fantasie uitgestippelde traject. De vrouw krijgt tijdens de bevalling haar spraak terug. Deze zowel pretentieuze als onnozele meditatie over zwangerschap blijft ondanks de fraaie beelden een wezenloos pionnenspel. Aardig om te zien is hoe anders de Zweedse Dahlbeck acteert in Franse regie. Scenario van Varda, montage van Jeanine Verneau en camerawerk van Willy Kurant.

Coplan FX 18 casse tout

1965 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1965. Actiefilm van Riccardo Freda. Met o.a. Richard Wyler, Jany Clair, Valeria Ciangottini, Jacques Dacqmine en Gil Dekamare.

Geheim agent Coplan verslaat een Egyptische krankzinnige geleerde die vanaf een geheime raketbasis de wereldheerschappij wil overnemen. Het scenario doet denken aan een Het Beste van alle succesvolle spionage-avonturen van dat moment. Freda's desinteresse voor verhaal en personages maakt het de toeschouwer onmogelijk sympathie of antipathie te investeren in wie of wat ook. Tegelijk weet hij door fotografie en enscenering verrassende accenten te leggen en redelijk stuntwerk spectaculairder te doen lijken. Zo raakt men geboeid door een aantal scènes in een geheel dat als zodanig geen interesse wekt.

Sherlock Holmes und das Halsband des Todes

1962 | Mysterie, Avonturenfilm, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1962. Mysterie van Terence Fisher en Frank Winterstein. Met o.a. Thorley Walters, Hans Söhnker, Senta Berger, Ivan Desny en Hans Nielsen.

Sherlock Holmes (Lee) en Dr. Watson (Walters) onderzoeken een moord, die duidelijk het stempel draagt van professor Moriarty. En inderdaad, Moriarty is weer in Londen en hij geeft zich uit voor archeoloog. Verschillende leden van een Egyptische expeditie, die de mummie en een kostbare halsband van Cleopatra hebben gevonden, vinden de dood, totdat Moriarty uiteindelijk in het bezit is van de schat. Niet bepaald origineel, wel boeiend en plezierig uitgewerkt Sherlock Holmes-verhaal, met een schitterende Lee. Geschreven door Curt Siodmak (zonder dat een verhaal van Conan Doyle model stond). Het typische Duitse studio-Londen is niet erg realistisch en dat geldt ook voor de personages. Fisher draaide de film in Duitsland (met een dialoogregie van Winterstein) op het moment dat hij in de clinch lag met de Hammer-bazen. Richard Angst fungeerde als cameraman.

Il suffit d'aimer

1960 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1960. Biografie van Robert Darène. Met o.a. Daniéle Ajoret, Madeleine Sologne, Robert Arnoux, Grégoire Aslain en Blanchette Brunoy.

De film is een biografie van het boerenmeisje Bernadette Soubirous aan wie in 1858 in Lourdes de Heilige Maagd verscheen en die, ondanks de weerstand bij de dorpelingen en kerkautoriteiten, in het klooster trad. De religieuze biografie ontspoort niet in traktaten of kitsch, maar is met verdienstelijke soberheid en realistische aandacht zowel qua vorm als qua acteren nogal toneelmatig gebleven. Niettemin te verkiezen boven THE SONG OF BERNADETTE.

Une Fille pour l'été

1959 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pascale Petit, Michel Auclair, Micheline Presle, Georges Poujouly en Claire Maurier.

Een meisje maakt in een bar aan de Côte d'Azur kennis met een man die in haar een ideaal vakantievriendinnetje ziet. Als ze onverwachts verdwijnt, beseft hij echt van haar te houden. Hij kan haar echter niet meer terugvinden. Simpele tragikomedie kreeg door de regie en rolbezetting een ongewone en vanzelfsprekende charme, die blijft hangen, ook als het verhaaltje al volledig vergeten is. Auclair speelt de voor Gérard Philipe bestemde rol die vlak voor de opnamen stierf.

Quai du Pont du Jour

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Raymond Bussières, Dany Carrel, Philippe Lemaire, Paul Frankeur en Yves Massard.

Een simpele, oude vrijgezel ontfermt zich over een jonge prostituée en haar kind, dat ontvoerd wordt door de bende van haar vroegere souteneur. Samen met zijn vrienden weet de man de onverlaten af te straffen, waarna hij met zijn beschermelinge kan trouwen. Deze populistische tragikomedie heeft een ontwapenende naïviteit - in een door Bussières geschreven scenario. Er wordt op de juiste toon geacteerd, maar de filmvorm is uitermate vlak en sloom.

Meurtre en 45 tours

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Danielle Darrieux, Michel Auclair, Jean Servais, Henri Guisol en Raymond Gérôme.

Een zangeres is getrouwd met een ziekelijk jaloerse componist en heeft een verhouding met haar pianist. De dood van de componist zaait tweespalt en verdenking tussen de geliefden. Dit ingenieuze verhaal (naar een roman van Boileau en Narcejac) kreeg een sterke vertolking, maar de regie is nogal traag en nadrukkelijk.

La Chatte sort ses griffes

1959 | Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Thriller van Henri Decoin. Met o.a. Françoise Arnoul, Horst Frank, Harold Kay, François Guérin en Jacques Fabbri.

Franse verzetsstrijdster ondergaat hersenspoeling bij de Duitse contraspionage en wordt terug naar Parijs gestuurd om haar medestanders aan Gestapo te verraden. Ze hervindt tijdig eigen persoonlijkheid, maar blijft kwetsbaar doelwit voor de Duitsers, terwijl medestanders haar niet meer durven te vertrouwen. Succes van LA CHATTE naar ware gebeurtenissen leidde tot fictieve vervolgfilm die niet meer biedt dan varianten op situaties uit deel I die ondanks inzet van acteurs, weinig overtuigend worden.

Echec au porteur

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Paul Meurisse, Jeanne Moreau, Serge Reggiani, Simone Renant en Gert Fröbe.

Voor zijn huwelijk wil een jonge gangster een laatste slag slaan met het verhandelen van in een voetbal verstopte drugs, maar hij heeft gerekend buiten de onscrupuleuze methoden van een rivaliserende bende en de slimheid van een politieman die daar tactisch op inspeelt. De geroutineerde regie en een sterke rolbezetting tillen dit doorsnee gangsterdrama boven de middelmaat uit.

Une Nuit aux Baléares

1956 | Komedie, Musical

Frankrijk 1956. Komedie van Paul Mesnier. Met o.a. Georges Guétary, Claude Bessy, Jean-Marc Thibault, Denise Grey en Bernard Lajarrige.

Een meisje vlucht voor uithuwelijking aan een oliemagnaat en sluit zich aan bij twee zwervers met wie ze naar de Balearen vertrekt. De zingende zwerver op wie ze verliefd wordt blijkt een rijke erfgenaam, zodat ook haar hebzuchtige ouders tevreden zijn. De magere toneeloperette die door zanger Guétary voor de camera's wordt overgedaan, moet het in deze verfilming hebben van de toeristische landschapsfotografie die door een slecht kleurprocédé ook niet al te aantrekkelijk wordt.

Treize à table

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Micheline Presle, Fernand Gravey, Germaine Montero, Misha Auer en Annie Girardot.

De onverwachte gaste op een kerstdiner brengt het aantal aanwezigen op dertien, zodat de bijgelovige gastvrouw ijlings nog iemand probeert te inviteren om het aantal even te maken. Ze vindt die in een vroegere Zuidamerikaanse minnares van haar man die echter moordplannen blijkt te koesteren. Deze geoliede klucht is met vaart (maar zonder fantasie) gemaakt en werkt aanstekelijk door de sterke rolbezetting. Het filmdebuut van Girardot.

La Fille Elisa

1956 | Drama, Historische film, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Dany Carrel, Serge Reggiani, Valentine Tessier, Marche Mercadier en Georges Chamarat.

De dochter van een veroordeelde aborteuse wordt via een opvoedingsgesticht de ster-attractie in een bordeel. Dan wordt ze verliefd op een blinde organist voor wie ze haar beroep geheim houdt, tot hij achter de waarheid komt en ze hem in het gevecht dat daardoor ontstaat per ongeluk doodt. Dit bar en boos zelfkantdrama krijgt enige pittoreske waarde door de situering in het verleden (het einde van de vorige eeuw) en door de rolbezetting vol bekende gezichten (waarvan sommigen aan het begin van hun filmcarrière)

Les Nuits de Montmartre

1955 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1955. Misdaad van Pierre Franchi. Met o.a. Jean-Marc Thibault, Geneviève Kervine, Louis Seigner, Bernard Lajarrige en Jacqueline Porel.

De wens om 'gevaarlijk te leven' doet een jongeman balanceren op de rand van de misdaad tot hij van moord wordt verdacht. Als zijn onschuld bewezen is begint hij met een nachtclubdanseres een deugdelijker leven. Een vlot, maar niet erg orgineel misdaadverhaal, dat vooral het accent legt op de voorspelbare nachtclubfolklore.

Le fils de Caroline Chérie

1954 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Jean Devaivre. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Sophie Desmarets, Jacques Dacqmine, Georges Descrières en Brigitte Bardot.

De in Spanje opgegroeide zoon van Caroline Chérie verzet zich tegen de Spaanse de bezetting door Napoleon. Na ettelijke reeksen van avonturen waarbij verliefde vrouwen hem uit de nood helpen, hervindt hij zijn identiteit en zijn vader. Pascal was naar de normen van jaren 1950-60 een mooie man, maar als acteur zo'n houten klaas dat de van zijn pikante moeder geërfde amoureuze aanleg potsierlijk overkomt. Camerawerk van Maurice Barry. Het scenario is van de regisseur die de roman van Cécil Saint Laurent bewerkte.

Massacre en dentelles

1951 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1951. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Anne Vernon, Thilda Thamar, Maurice Teynac en John Kitzmiller.

Een Franse journalist in Venetië heeft meer aandacht voor de toeristische genoegens dan voor zijn reportagewerk en krijgt door de hoofdredacteur een fotograaf toegewezen die hem tot de orde moet roepen. Daardoor belandt hij in een verwarrende moordaffaire waarin hijzelf maar net het vege lijf redt. Deze persiflerende gangsterfilm steunt vooral op de spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - waarbij de vormgeving fantasieloos achterblijft. Venetië en de actrices zijn fotogeniek in deze ondanks de vele moorden weinig pittige film.

Méfiez-vous des blondes

1950 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1950. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Martine Carol, Claude Farrell, Yves Vincent en Bernard Lajarrige.

Een luchthartige journalist moet de diefstal van geheime dossiers en een moord verslaan en ontplooit detective-kwaliteiten waarmee hij de politie te snel af blijkt. Deze parodi[KA3]erende spionage-thriller heeft met de jaren en na veel andere (en betere) films in het genre nogal wat aan effect verloren, maar blijft redelijk onderhoudend. Carol is als het spreekwoordelijke domme blondje beter op dreef dan in haar latere romantische en dramatische succesrollen. Vervolgfilm: MASSACRE EN DENTELLES.

Casimir

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Richard Pottier. Met o.a. Fernandel, Germaine Montéro, Bernard Lajarrige, René Génin en Jacqueline Duc.

Een man die niet genoeg verdient om te kunnen trouwen, probeert het als handelsreiziger in stofzuigers en belandt daarbij in bizarre situaties, vooral als een hoteleigenares hem verwart met een Picasso-achtige schilder. Deze burleske klucht vol excentrieke types - en nogal wat flauwiteiten - is mat geregisseerd, zodat alle accenten op de spelprestaties vallen, van wie vooral Montéro als de temperamentvolle hotelhoudster uitblinkt.

Rendez-vous de juillet

1949 | Drama, Komedie

Frankrijk 1949. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Daniel Gélin, Nicole Courcel, Brigitte Auber, Pierre Trabaud en Maurice Ronet.

Jonge Parijzenaars uit diverse milieus sluiten vriendschap omdat ze in hun eigen omgeving weinig begrip vinden voor hun aspiraties die in de praktijk moeilijk realiseerbaar blijken. Dit historisch geworden document van zgn. 'Saint-Germain-des- Près-jeugd' is met ironische objectiviteit in beeld gebracht. De spontane regie van de jonge acteurs aan het begin van hun carrière heeft alle frisheid behouden.

Mission à Tanger

1949 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, Mila Parély, Piere Destailles en Bernard Lajarrige.

Een vlotte verslaggever verzaakt zijn journalistieke opdracht om een misdaad te verslaan door zelf op onderzoek te gaan. Ondanks zijn zwak voor de drank, een mooie vrouw en de averechtse hulp van zijn onhandige fotograaf, weet hij de zaak op te lossen. Deze ironische misdaadkomedie met spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - had destijds een verrassend nieuwe toon, die nu weinig opmerkelijk zal overkomen door veelvuldige en betere navolging. Het succes leidde tot de vervolgen MÉFIEZ-VOUS DES BLONDES en MASSACRE EN DENTELLES. Ook bekend als JE TIRE MA RÉVÉRENCE.