Ewald Daub: camera.
Er zijn 6 films gevonden.

Die Feuerzangenbowle

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Helmut Weiss. Met o.a. Heinz Rühmann, Erich Ponto, Paul Henckels, Karin Himboldt en Hilde Sessak.

Vier heren op leeftijd halen 's avonds in een 'Stube' gezellig herinneringen op aan hun schooltijd. Alleen dr Pfeiffer (Rühmann), een jonge en succesvolle schrijver, lacht niet mee. Hij kreeg als jongen privéonderwijs. Dan besluit hij zijn schade als 'Neuer' op een kleinsteeds gymnasium in te halen. Tien jaar eerder speelde Heinz Rühmann dezelfde (dubbel)rol in So ein Flegel van Robert Adolf Stemmle, overigens net als Weiss' film een bewerking van de in Duitsland populaire roman Die Feuerzangenbowle van Heinrich Spoerl. In 1970 draaide Helmut Käutner een weinig geslaagde remake; het was zijn laatste bioscoopfilm.

Der Engel mit dem Saitenspiel

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Hans Söhnker, Hans Nielsen, Susanne von Almassy en Otto Graf.

Dankzij een houten 'engel met harp' vinden gelieven elkaar na twee jaar terug. De vierde door Heinz Rühmann geregisseerde film; vol sfeer en met uitstekende dialogen. Curt J. Braun en Helmut Weiss schreven het scenario naar een toneelstuk van Alois J. Lippl. Camerawerk van Ewald Daub.

Fünf Millionen suchen einen Erben

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Oskar Sima, Albert Florath, Vera von Langen en Heinz Salfner.

E[KA1]en van de aardigste R[KA3]uhmann-producties, typisch amusement uit de jaren dertig. Als stofzuigerverkoper Peter Patt kan hij 5 miljoen erven als hij gelukkig getrouwd is. Een bende oplichters wil hem daarbij helpen, vooral met het incasseren van het geld. Echter, een vervelende neef Patrick (fraaie dubbelrol van Rühmann) loopt hem telkens voor de voeten. Het scenario is van Georg Hurdalek en Jacob Geis. Het camerawerk is van Ewald Daub.

De Witte

1934 | Komedie

België 1934. Komedie van Jan Vanderheyden. Met o.a. Jef Bruyninckx, Magda Janssens, Jef Van Leemput Sr, Gaston Smet en Nora Oosterwijck.

Een verfilming van Ernest Claes` volkse roman, waarvan de buitenopnamen te Zichem werden gemaakt en de binnenopnamen te Berlijn. Vanderheyden kreeg assistentie van de gerenommeerde theaterkomiek Willem Benoy. Het succes van deze film stelde Vanderheyden in staat een hele reeks Vlaams-volkse films te maken, tot in 1943 toe, soms ook geregisseerd door Edith Kiel, de scenario-schrijfster van deze film. De op de tv vertoonde versie is gedeeltelijk opnieuw gemonteerd tot 103m. Het verhaal vertelt vooral de fratsen die de twaalf-jarige knaap uithaalt op school, thuis met zijn ouders en broers, op het veld waar hij moet werken, op de kermis. De film verwaarloost het weergeven van de armoede in een landelijk dorp, waar het harde werk en de ontbering de mensen ongevoelig en liefdeloos maakte. De dualiteit in de psyche van de vlaskop in het boek (een wrokkende, bittere Witte) vindt men niet terug in de film, die in 1994, naar aanleiding van zijn zestig-jarig bestaan, op nieuwe kopieën en met een nieuwe geluidsband, opnieuw in de bioscopen werd uitgebracht.

Der Hauptmann von Köpenick

1931 | Komedie, Drama

Duitsland 1931. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Max Adalbert, Käthe Haack, Paul Wagner, Max Gülstorff en Friedrich Kayssler.

Max Adalbert zet de schoenmaker-kapitein fors aan in deze bewerking van Carl Zuckmayers populaire toneelstuk; film en stuk beleefden in hetzelfde jaar hun première. De film is in het begin nogal toneelmatig, maar de satirische grondtoon wordt steeds sterker en overtuigender. Een van Richard Oswalds beste films die, echter nogal wat problemen kreeg met de Duitse censuur.

Helena

1924 | Avonturenfilm

Duitsland 1924. Avonturenfilm van Manfred Noa. Met o.a. Edy Darclea, Hanna Ralph, Adele Sandrock, Albert Steinrück en Vladimir Gajdarov.

Het scenario van Hans Kyser is een zeer vrije bewerking van de [KL]Ilias[KLE], het gedicht van de blinde Griekse dichter Homerus uit de oudheid over Helena (Darclea), de stralende dochter van Zeus en Leda. Ze was de gemalin van Menela[KA3]us (Ulmer), de koning van Sparta. Ze werd geschaakt door Paris (Gajdarov), die haar meenam naar Troje. Dit leidde tot een oorlog tussen de twee steden. Deze vroege spektakelfilm met een ongebruikelijk lange speelduur nam een fors loopje met de offici[KA3]ele klassieke literatuur om zoveel mogelijk figuren uit de mythologie op het witte doek te laten verschijnen. De revue passeren o.a. Hector (De Vogt), Achilles (Aldini), Patrocles (Lamac), Odysseus (Kronburger), Priamus (Steinr[KA3]uck), enz. Kenmerkend zijn de massasc[KA2]ene`s, die de aandacht van de kijker opeisen en het oordeel van Paris wordt verbeeld door middel van een droom. Opwindender is eigenlijk de geschiedenis van deze gerestaureerde versie. De originele kopie was verdwenen, maar in diverse landen buiten Duitsland waren nog onvolledige versies te vinden. Indertijd monteerde iedere filmdistributeur zijn eigen lengte en praktisch zijn eigen verhaal dat hij vertonen wilde. In het filmmuseum van Lausanne was de oorspronkelijk nitraatversie van de toenmalige Zwitserse distributeur voorhanden, die aangevuld werd met stukken montage uit Spanje, Itali[KA3]e en Zwitserland zelf. Zo ontstond de volledige film. De muziekpartituur die indertijd de zwijgende film begeleidde is verdwenen, maar toen het filmmuseum in M[KA3]unchen de rolprent liet restaureren vond men Joachim B[KA3]arenz (piano), G[KA3]unter Buchwald (viool), Friedemann Graef (saxofoon) en Christian Roderburg (percussie) bereid nieuwe muziek te schrijven. Men mocht zich gelukkig prijzen, want dit kwartet heeft al heel wat oude films voorzien van begeleidende muziek en geldt als meesters in hun vak. Voor liefhebbers van de historische film een niet te versmaden spektakel, maar spectaculair is anders. Het camerawerk is van Ewald Daub en Gustave Preiss.