Günther Rittau (1893-1971): regie en camera.
Er zijn 17 films gevonden.

Wenn wir alle Engel wären

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Günther Lüders. Met o.a. Dieter Borsche, Marianne Koch, Hans Söhnker, Carla Hagen en Fita Benkhoff.

Na een wilde nacht in het Düsseldorfse nachtleven wordt bibliothecaris Christian Kempenich wakker naast een vreemde vrouw. Met een kater gaat hij ervandoor. De pijnlijke situatie komt echter aan het licht en zijn vrouw Elisabeth maakt hem bittere verwijten. Zij blijkt echter zelf ook niet zo zuiver op de graat te zijn.

Die fröhliche Wallfahrt

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Ferdinand Dörfler. Met o.a. Hanna Hutten, Bert Fortell, Beppo Brem, Joe Stöckl en Richard Romanowsky.

Maria (Hutten), een mooie boerenmeid van een Beierse alpenhof, gaat drie dagen op verlof om een bedevaart te maken. Onderweg vraagt zij op een pastorie of zij in het hooi mag slapen; dat blijkt echter ook het heiligdom te zijn van knecht Fortell. Een platte klucht naar het korte verhaal Die Fahnenträgerin van Peter Rosegger, door regisseur Dörfler tot scenario bewerkt. Vóór de film was het een succesvol toneelstuk in een bewerking van Anton Hamik, dat in de schouwburgen liep onder de titel Die lustige Wallfahrt. Het camerawerk is van Günther Rittau.

Vor uns liegt das Leben

1948 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1948. Drama van Günther Rittau. Met o.a. Hermann Speelmanns, Helga Zülch, Michael Günther en Carl Kuhlmann.

Naoorlogs melodrama dat zich afspeelt in een havenplaats. Men heeft honger en het ontbreekt aan alles. Een ex-kapitein kan het niet verkroppen dat hij niet meer vaart. Zijn vrouw geeft hem nieuwe levensmoed, door zijn oude schuit vlot te maken. Typerend voor de films uit de tijd na de oorlog: hoop en opbouw aan het eind. Ook bekend als DIE FŸNF VOM TITAN.

Der Strom

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Günther Rittau. Met o.a. Hans Söhnker, Friedrich Kayssler, Lotte Koch, Charlotte Daudert en Paul Henckels.

Wanneer de dijken het begeven vormt de rivier een levensgevaarlijke bedreiging. Pas na jaren wordt het gevaar voorgoed afgewend dank zij een ingenieur, die naar zijn geboortestreek is teruggekeerd. Na een schitterend gefilmd begin krijgt de melodramatiek te veel de overhand. Desalniettemin is Rittau`s derde film (hij was voordien een kleine twintig jaar cameraman o.a. bij Fritz Lang), naar het gelijknamige drama van Max Halbe, volop de aandacht waard.

U-Boote westwärts!

1941 | Oorlogsfilm

Duitsland 1941. Oorlogsfilm van Günther Rittau. Met o.a. Ilse Werner, Herbert Wilk, Joachim Brennecke, Heinz Engelmann en Josef Sieber.

Voor de zoveelste keer de stof van het onderzeebotendrama, ditmaal vakkundiger geënsceneerd dan in MORGENROT, maar met uiterst kwalijke propagandistische ondertonen. Regisseur Rittau was cameraman bij Langs NIBELUNGEN en METROPOLIS.

Brand im Ozean

1939 | Avonturenfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Günther Rittau. Met o.a. Hans Söhnker, René Deltgen, Winnie Markus en Michael Bohnen.

De vriendschap tussen twee mannen die naar olie boren, komt in gevaar door de invloed van de dochter van hun baas. Aardige avonturenfilm met spectaculaire scènes.

L' Entraîneuse

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Michèle Morgan, Gilbert Gil, Félicien Tramel, Giselle Préville en Georges Lannes.

Een animeermeisje heeft ondanks haar werk haar illusies intact gehouden, maar de intriges van haar begerige werkgever doen haar liefde voor zijn neef stuklopen. Uit trots gaat ze niet voor hem overstag, maar voor een rijke bezoeker uit de nachtclub. De film werd jaren na de premi[KA2]ere herontdekt en geprezen door de opmerkelijk losse stijl van de regie die de film boven de scenarioconstructie en het melodrama uittilt. (De jong gestorven Valentin had een korte filmcarrière en werd daardoor weinig bekend). De jeugdige Morgan heeft meer vitaliteit en ironie dan gewoonlijk. Het scenario is van Charles Spaak. Het camerawerk is van Günther Rittau.

Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, René Lefèvre, Marguerite Deval en Pierre Etchepare.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Le domino vert

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Herbert Selpin en Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jany Holt, Marcelle Géniat, Jeanne Pérez en Maurice Escande.

Darrieux in een dubbelrol als de overspelige vrouw die tussen de lakens glijdt met kunstcriticus Henri Bruquier (Escande), en als de dochter uit die relatie, die twintig jaar later ontdekt dat haar vader onschuldig in de gevangenis zit wegens de moord op zijn vrouw. Henri had de schuld op zich genomen omdat hij dacht dat zijn minnares de daad begaan had. Zijn volwassen dochter, die zonder ouders is opgegroeid, zorgt ervoor dat het proces wordt herzien. De film heeft niet veel om het lijf en is tegenwoordig niet meer dan een grote draak met een pover geluidsspoor. Het scenario is van Harald Bratt en Emil Burri naar het toneelstuk Der Fall Claasen van Erich Ebermayer. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker. Deze film werd tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER GRŸNE DOMINO tegen dezelfde decors, maar uiteraard met andere hoofdrollen. Het resultaat is even 'melodramatisch'.

Der Grüne Domino

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Herbert Selpin. Met o.a. Brigitte Horney, Karl Ludwig Diehl, Alice Treff, Margarete Schön en Theodor Loos.

Pas als zij van plan is het huwelijksbootje in te stappen ontdekt Brigitte Horney dat zij geen wees is, maar nog een vader heeft die echter twintig jaar moet uitzitten wegens moord. Een lief melodramaatje waar het patina van de verjaring overheen ligt. Het scenario is van Harald Bratt en Emil Burri naar ideeën uit het toneelstuk Der Fall Claasen van Erich Ebermayer. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker. Er werd tegelijkertijd een franse versie gedraaid LE DOMINO VERT van regisseur Henri Decoin, met een andere rolverdeling.

Ein Blonder Traum

1932 | Musical

Duitsland 1932. Musical van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Willi Forst, Trude Hersterberg en Paul Hörbiger.

Willi Forst en Willy Fritsch dingen als glazenwassers beiden naar Lilian's hand in een luchtig, vluchtig, allercharmantst filmverhaal van Billy Wilder en Walter Reisch met aanstekelijke muziek en liedjes als 'Irgendwo auf der Welt' en 'Wir zahlen keine Miete mehr'. Natuurlijk draaide UFA tegelijk een Engelse en Franse versie waarin Lilian tegenover Jack Hulbert en Sonnie Hale respectievelijk Pierre Brasseur en Henri Garat speelde. Het scenario is van Walter Reisch en Wilder. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker.

Der Blaue Engel

1930 | Drama, Romantiek

Duitsland 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron, Rosa Valetti en Hans Albers.

Oscarwinnaar Emil Jannings moest de grote publiekstrekker worden van Der Blaue Engel, maar een onbeduidend actricetje genaamd Marlene Dietrich stal de show en werd 'overnight' een wereldberoemde, gewilde, rijke pin-up. De film werd in latere versies zelfs zo versneden dat Dietrich de laatste scène kreeg. Ze speelt Lola Frohlich, entertainer in de nachtclub Der Blaue Engel. Jannings als respectabele professor valt voor Lola en trouwt met haar, maar Lola is eigenlijk onverschillig en vernedert haar man met graagte. Regisseur Von Sternberg, zelf doorgewinterd cameraman, laat zijn cinematograaf Günther Rittau (Metropolis) lustig de groezelige interbellum-sfeer van Duitsland filmen.

Asphalt

1929 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1929. Drama van Joe May. Met o.a. Gustav Fröhlich, Betty Amann, Albert Steinrück, Else Heller en Hans Adalbert Schlettow.

De jonge agent Holk (Fr[KA3]ohlich) wordt verliefd op een dievegge (Amann). In een gevecht wordt hij gedwongen haar minnaar te doden. Zijn veilige, burgerlijke bestaan lijkt in te storten, maar hun liefde redt echter alles. Melodrama dat vooral boeiend is door zijn dynamische uitbeelding van Berlijn in het begin van de film. Scenario van regisseur May, Hans Szekely en Rolf E. Vanloo. Camerawerk van Günther Rittau. De decors zijn van Erich Kettelhut.

Metropolis

1927 | Sciencefiction, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1927. Sciencefiction van Fritz Lang. Met o.a. Gustav Fröhlich, Brigitte Helm, Rudolf Klein-Rogge, Alfred Abel en Fritz Rasp.

In een gigantische ondergrondse fabrieksstad rond het jaar 2000 komen arbeiders in opstand tegen de heersende intellectuele klasse en dreigt de schitterende bovenstad vernietigd te worden. Freder (Fröhlich), de zoon van de grote heerser van Metropolis, weet echter met behulp van de profetes Maria (Helm, in haar eerste rol) een catastrofe te voorkomen. Monumentaal meesterwerk, vol expressionistische, religieuze en sociaal-utopistische ideeën, fraai gestileerd geschoten tegen een achtergrond van buitensporig grote decors. In de jaren tachtig ingekort, ingekleurd en van disco-muziek voorzien, maar vanaf 2010 weer te zien in (bijna) volledig originele staat.

Der Turm des Schweigens

1925 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1925. Zwijgende film van Johannes Guter. Met o.a. Nigel Barrie, Fritz Delius en Hanna Ralph.

Lang verloren gewaande stomme film, maar in 2006 vrijwel volledig gerestaureerd door de Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung. De plot is een vrije bewerking van Shakespeare's De Storm: de dochter van een excentrieke wetenschapper zit al jaren opgesloten in een toren wanneer wereldreiziger-avonturier Arved na een vliegtuigcrash op haar stoep belandt. Hij neemt haar mee naar Duitsland en introduceert haar in de high society, waar een schokkend geheim op haar wacht. Vooral interessant voor kunsthistorici, vanwege Guters tot voor kort onderbelichte rol als pionier van het Duitse expressionisme.

Die Nibelungen: Siegfried

1924 | Zwijgende film, Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1924. Zwijgende film van Fritz Lang. Met o.a. Paul Richter, Margarete Schön, Theodor Loos en Hanna Ralph.

Nadat hij onkwetsbaar is geworden door een bad te nemen in drakenbloed gaat de Germaanse held Siegfried (Richter) naar het hof van koning Günther om te dingen naar de hand van diens zuster Kriemhild (Schön). Günther stemt toe als Siegfried, vermomd als Günther, het opneemt tegen Brünhilde, een prinses die alleen wil trouwen met een man die haar kan verslaan. Dan wordt een tragedie onafwendbaar. Regisseur Lang maakte een prachtig vormgegeven spektakel van het eeuwenoude verhaal. Werd gevolgd door een tweede Nibelungen-film: Kriemhilds Rache.

Die Nibelungen: Kriemhilds Rache

1924 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1924. Zwijgende film van Fritz Lang. Met o.a. Margarete Schön, Rudolf Klein-Rogge, Hans Adalbert Schlettow, Rudolf Rittner en Theodor Loos.

In deze tweede Nibelungen-film van Fritz Lang wordt het verhaal verteld van het huwelijk van Kriemhild met Atilla, de koning van de Hunnen, die voor haar vooral een instrument is om gruwelijk wraak te nemen tegen aangedaan onrecht. Net als de voorganger ziet deze film er weer prachtig uit, en er wordt bovendien een mooie, intense rol neergezet door Schön als Kriemhild. In Die Nibelungen: Kriemhilds Rache is alvast de hand van de meesterlijke regisseur te herkennen, die in de jaren daarna Metropolis en M zou scheppen.