Raymond Borderie (1897-1982): productie.
Er zijn 10 films gevonden.

Le samourai

1967 | Thriller, Film noir, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1967. Thriller van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, François Périer, Nathalie Delon, Michel Boisrond en Cathy Rosier.

Een huurmoordenaar legt een nachtclubeigenaar om, wordt verraden door zijn opdrachtgevers, en is vervolgens een tijdlang in de weer om zich een alibi te verschaffen. Onvergetelijk blijft Alain Delon als zwijgende killer Jeff Costello die verstrikt raakt tussen politie en opdrachtgevers. Melville (1917-1973) schreef zelf het scenario en voorzag de film van het motto: 'Er is geen grotere eenzaamheid dan die van de samoerai, behalve die van de tijger in de jungle.' Waarmee hij zich wilde distantiëren van pogingen om in Costello een reële figuur te zien. Costello is een kunstmatige persoon: samoerai en tijger tegelijk, onvermijdelijk op weg naar de dood.

La fièvre monte à El Pao

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Mexico 1959. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Gérard Philipe, María Félix, Jean Servais, Domingo Soler en Raúl Dantés.

In het fictieve Midden-Amerikaanse El Pao - symboolmodel voor bestaande dictaturen - zuchten op een eiland politieke gevangenen onder dwangarbeid. Dan wordt de gouverneur van het regime vermoord. Wanneer zijn humanistische secretaris Vázquez (nobele vent Philipe) de pre-revolutionaire boel waarneemt, komt zijn maîtresse Inès (de warmbloedige Félix) tussen hem en de van hogerhand gezonden ordehandhaver Gual (Servais) te staan. Expliciet linkse, politieke film van Buñuel, naar roman van Henry Castillou, heeft ondanks de formulevorm zijn momenten en vooral: sfeer.

Les Sorcières de Salem

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland 1957. Drama van Raymond Rouleau. Met o.a. Simone Signoret, Yves Montand, Raymond Rouleau, Jean Debucourt en Alfred Adam.

'Ze heeft een geel vogeltje op haar schouder, ze houdt me uit m’n slaap, en dankzij haar heb ik al een week brandend maagzuur! Heks!' Zo ging dat in 1692 in Salem, het streng protestantse gehucht in Massachusetts. Arthur Miller maakte in 1953 een toneelstuk van de historische heksenjacht, en het was Frans orakel en marxist Jean-Paul Sartre die Millers stuk vier jaar later versneed tot dit knappe staaltje cinematografische volksverheffing. Oftewel, hoe een heksenjacht de arbeidersklasse kan verenigen tegen het kapitaal en de kerk. Geschoten in goedkoop Oost-Duitsland.

Les orgueilleux

1953 | Drama

Frankrijk​/​​Mexico 1953. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Michèle Morgan, Gérard Philipe, Carlos López Moctezuma, Victor Manuel Mendoza en Michèle Cordoue.

In een Mexicaans dorpje breekt een tyfus-epidemie uit, waarvan een Fransman op doorreis het eerste slachtoffer is. Zijn weduwe kan zonder geld niet verder reizen en zoekt steun bij een landgenoot, een gedesillusioneerde drankzuchtige arts. De man voelt zich door de epidemie genoodzaakt om zijn medische praktijk weer op te starten waardoor hij zijn zelfvertrouwen terugvindt. De film naar een verhaal van Sartre weet heel knap de afmattende hitte en het isolement te suggereren, waarbij de damesachtige Morgan steeds meer uit de plooi raakt.

Le salaire de la peur

1953 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1953. Actiefilm van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Yves Montand, Charles Vanel, Peter van Eyck, William Tubbs en Véra Clouzot.

Vier in Zuid-Amerika aan lager wal geraakte mannen accepteren de opdracht om voor tweeduizend dollar de man (toen een leuke som) twee vrachtwagens met nitroglycerine over vijfhonderd kilometer onbegaanbare wegen te vervoeren om een brand in een olieput van de Southern Oil Company te blussen. Onderweg kan ieder kuiltje in de junglewegen al fataal zijn. Zinderende spanning, sterk acteerwerk. Europa was eensgezind enthousiast: de film won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm. Later maakte William Friedkin een veel minder sterke remake.

Debureau

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir, Yvonne Hébert, Luce Fabiole en Andrée Guize.

Een verblekende ster van het theater legt aan zijn zoon de kneepjes van het vak uit en schikt zich zo in zijn lot terwijl hij het beste ervan hoopt. Daartussen amoureuze perikelen met een wispelturige dame. Voor pure liefhebbers van het toneel, die lange, maar mooie dialogen niet schuwen. Speelt in 1839 in Parijs. Het scenario is van regisseur Guitry naar zijn eigen toneelstuk. Het camerawerk is van Noël Ramettre.

Miquette et sa mère

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Danièle Delorme, Bourvil, Saturnin Fabre, Louis Jouvet en Mireille Perrey.

Voor Clouzot (Les diaboliques, Le corbeau) ongewoon lichte kost, deze bewerking van het boulevardstuk uit 1906 door Robert de Flers en Gaston Arman de Cavaillet. Het frisse provinciemeiske Miquette (Delorme) helpt in de tabakszaak van haar moeder, Madame Grandier, maar droomt ervan om op de theaterbühne te schitteren. Gechaperonneerd door markies De La Tour Mirande (Fabre) vertrekt ze naar Parijs. Amoureuze verwikkelingen en verwisselingen alom in deze nogal vooroorlogs aandoende komedie. Louis Jouvet vertolkt de ouder wordende acteur Monchablon. In 1934 al verfilmd door Henri Diamant-Berger.

Les Amoureux sont seuls au monde

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Renée Devillers, Fernand René, Philippe Nicaud en Brigitte Auber.

Ach, het lot van de beperkt zelfbewuste naïeveling. De man die meent dat je onbekommerd kunt leven met meerdere aanbidders. Zelfs in Frankrijk – het land dat de wereld het woord maîtresse schonk – is dat een luchtspiegeling. Acteur Louis Jouvet beeldt het uit als een beroemd componist, geflankeerd door een liefhebbende vrouw en een dito leerlinge. Les amoureux sont seuls au monde is een meesterstuk van tedere dialogen met Jouvet op de top van zijn kunnen als het fijnbesnaarde middelpunt van belangstelling. Oorspronkelijk uitgebracht zonder blij einde.

Copie conforme

1947 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1947. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Annette Poivre, Jean-Jacques Delbo en Jane Marken.

Multitalent Louis Jouvet (1887-1951) speelt beide hoofdpersonen: gewiekste inbreker Manuel Ismora en timide knopenverkoper Gabriel Dupon. De politie houdt de twee niet uit elkaar en daarvan maakt de inbreker gretig gebruik. Ondertussen valt de brave knopenman op de geliefde van zijn dubbelganger. Jouvet is ook te zien in de marge van deze genoeglijke misdaadkomedie, als de Duc de Niolles, als verhuizer en als een Noor. Cineast Jean Dréville keek vooral toe vanaf de regisseursstoel, en liet goddank de aanstekelijk genietende acteur de vrije hand.

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.