Suzy Prim: cast.
Er zijn 30 films gevonden.

Le corps de mon ennemi

1976 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1976. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Marie-France Pisier, Bernard Blier, Charles Gérard en Daniel Ivernel.

Na zeven jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten, komt een man weer in zijn woonplaats terug om wraak te nemen op zijn omgeving. Hij weet hij als nachtclubeigenaar carrière te maken, waardoor men hem wel als gelijke moet accepteren als een drugssmokkel aan het daglicht komt. Hierdoor krijgt hij de kans de oude rekening te vereffenen. A priori een welkome afwisseling van Verneuil op het gebruikelijke avontuurlijke stuntwerk van Belmondo. De film krijgt bar weinig overtuigingskracht door de onbestemdheid van de misdaadintrige en de ongerichte sociale kritiek, waardoor de held geen spat beter lijkt dan zijn opponenten. Scenario van de regisseur, Michel Audiard en Felicien Marceau naar een roman van Marceau. Camerawerk van Jean Penzer.

Profession: avonturiers

1972 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1972. Avonturenfilm van Claude Mulot. Met o.a. Nathalie Delon, Charles Southwood, Curd Jürgens, Gabriele Tinti en Alain Noury.

Avontuurlijke jongeman wil met een boot naar een Polynesisch eiland, beleeft onderweg van alles met een mooie journaliste en hoopt voldoende geld te bemachtigen om zijn reisdoel te bereiken. De achtervolgingsavonturen zijn vooral aanleiding om een reeks fraaie locaties te laten zien, zoals ook de acteurs gekozen lijken op fysieke aantrekkelijkheid en niet op acteertalenten. Nathalie Delon heeft mogelijkheden als dynamische comedienne, maar krijgt te weinig kansen.

Douze heures d'horloge

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland 1959. Misdaad van Géza von Radványi. Met o.a. Lino Ventura, Eva Bartok, Laurent Terzieff, Hannes Messemer en Gert Fröbe.

Drie misdadigers maken gebruik van de Quatorze Juillet- feestelijkheden om te ontsnappen en hebben dan twaalf uur om hun verborgen buit op te halen en valse papieren te bemachtigen voor hun vlucht naar het buitenland. Diverse tegenslagen en rivaliteiten worden elk van hen fataal, zodat alleen de maîtresse van de jongste met het geld overblijft. De thriller heeft een sterke rolbezetting, maar de verwikkelingen van het scenario om de spanning gaande te houden zijn erg geforceerd. Scenario van Geza von Radvanyi, René Lefevre en Claus Hardt, die een idee van het bekende schrijversduo Boileau en Narcejac uitwerkten. Camerawerk Henri Alekan.

Le Feu dans la peau

1954 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1954. Drama van Marcel Blistène. Met o.a. Giselle Pascal, Raymond Pellégrin, Philippe Lemaire, Nadine Basille en Suzy Prim.

De weduwe van een alcoholistische boer weerstaat de avances van haar zwager en vertrekt met een vriend van haar man die echter gearresteerd wordt. Noodgedwongen keert ze terug naar de boerderij, waar de zwager en zijn geliefde haar zo terroriseren dat ze zelfmoord pleegt. Sfeervol canerawerk in een broeierig melodrama, dat in de overdaad van ellende nergens aannemelijk wordt en tegen het einde nogal ontspoort.

Les Compagnes de la nuit

1953 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Nicole Maurey, Pierre Cressoy en Marthe Mercadier.

Zogenaamde autohandelaar weet naïeve meisjes tot prostitutie te brengen. Hij rost onwillige nieuwelinge zo af dat ze het niet overleeft, wat door twee andere prostituées is gezien. Een wordt ook tot zwijgen gebracht, van de tweede wordt de vriend het slachtoffer. Beroemdste van alle natte-asfaltfilms uit de jaren vijftig die een plaats in het jeugdsentiment behoudt, niet door opmerkelijke kwaliteiten, maar door verzameling van bijna alle clichés en gekozen acteurs van het genre, Arnoul in de eerste plaats.

Suivez cet homme

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Bernard Blier, Andrée Clément, Suzy Prim, France Roche en Paul Frankeur.

Een politiecommissaris vertelt op zijn verjaardag de twee affaires waarmee hij promotie heeft gemaakt: de gifmoord op een woekeraarster en de oplichting van een verzekeringsfirma door een diefstal van imitatie-juwelen. Deze twee waargebeurde misdaden in een fictieve randvertelling werd verzorgd maar weinig dynamisch vorm gegeven. Er wordt vooral goed gespeeld.

Les Deux gamines

1950 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1950. Familiefilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Josette Arno, Marie France, Léo Marjane, Suzy Prim en Jean-Jacques Delbo.

De dochtertjes van een zangeres en een gangster worden eerst op een internaat en vervolgens bij hun grootvader ondergebracht, maar lopen steeds weg. De drama's die zich bij de ouders afspelen en een ernstige ziekte bij een van de kinderen lijken hopeloos, maar er komt toch een happy-end. De kinderen acteren spontaan en met een laconieke voortvarendheid, zodat alle sentimentele wendingen in het verhaal toch nog amusant werken. Verder een middelmatige film in elk opzicht.

Au royaume des cieux

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Suzanne Cloutier, Serge Reggiani, Monique Mélinand, Suzy Prim en Jean Davy.

Deze ooit opzienbarende en zelfs baanbrekende film over een tehuis voor moeilijk opvoedbare meisjes en de averechts werkende strenge discipline aldaar is nu achterhaald en cliché geworden. Nog wel interessant om de vele jonge actrices die hier debuteerden.

Au revoir, Monsieur Grock

1949 | Biografie, Drama

Frankrijk 1949. Biografie van Pierre Billon. Met o.a. Grock, Suzy Prim, Henri Cassidy, Héléna Manson en Alfonso Bovino.

De wereldberoemde clown Grock memoreert na zijn afscheidsgala hoe hij als de jonge Adrien Wettach van huis wegliep om zich bij het circus aan te sluiten en carrière maakte. In deze film-biografie wordt geprobeerd de vreedzaamheid van de hoofdpersoon tegenover de verdeeldheid en de oorlogen in het tijdperk waarin hij leefde en werkte te plaatsen. Het onhandige scenario laat echter de opzet verzanden in kinderachtige clichés. De registratie van de clownsnummers geeft deze film zijn enige, documentaire waarde.

Triple enquête

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Claude Orval. Met o.a. Suzy Prim, Junie Astor, Simone Cerdan, Madeleine Suffel en Dorette Ardenne.

Commissaris Thomas (Berval) pakt maar liefst drie onderzoeken tegelijk aan. De ontvoering van een kind, een moord in een kliniek en de duistere manipulaties van een aardoliemaatschappij. Uiteraard lost hij ze alledrie op. De wijze waarop deze warrige filmer deze drie zaken aan elkaar heeft gekoppeld is zeer onder de maat. Daarnaast wordt er ontzettend veel gepraat bij een spaarzame regie. Kortom, saaiheid troef.

Le Cabaret du grand large

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van René Jayet. Met o.a. Suzy Prim, Simone Cerdan, Martine Lancel, Reine Thomas en Sessue Hayakawa.

Verhaal over louche zaakjes in een ordinair havencafé gerund door een Aziaat die uiteindelijk neergeschoten wordt terwijl de politie de buurt schoonveegt. De film is niet erg geloofwaardig en komt niet boven het niveau van strips uit die tijd uit. Groots uitgebracht maar toch even onbekend gebleven als de naam van de regisseur.

Les Caves du Majestic

1944 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1944. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Albert Préjean, Suzy Prim, Jacques Baumer, Jean Marchat en Gina Manès.

Een rijke vrouwelijke gast in een luxe-hotel wordt vermoord en blijkt nog banden te hebben met een twijfelachtig verleden. Zowel de mensen uit haar omgeving als de leden van het hotelpersoneel staan onder verdenking. Het beeld van de bedrijvigheid in een hotel dat deze Simenon-verfilming schetst is boeiend, maar de verschillende draden die door het verhaal lopen en de afwisseling tussen komische en somber suggestieve scènes leiden tot verbrokkeling. Goed samenspel.

L'homme de Londres

1943 | Misdaad

Frankrijk 1943. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Suzy Prim, Héléna Manson, Blanche Montel en Made Siame.

Henri Decoin (1896-1969) is nooit ergens zo op zijn plaats geweest als in het detectivegenre en dat geldt vooral voor een drietal bewerkingen van romans van Georges Simenon. Deze film is één van zijn bekendste en gaat over een onderzoek dat uitgevoerd wordt naar aanleiding van een afrekening in een mistige havenstad aan het Kanaal. Het is echter toch wel vreemd dat hij de dialogen toevertrouwd heeft aan Exbrayat, van wie de detectiveverhalen zich aan de andere kant van de wereld afspelen! Niettemin wordt Simenon geen geweld aangedaan en we vinden in de film zelfs zijn unieke sfeer en zijn bedrieglijke personnages terug. Meer vakmanschap dan talent, maar toch een film van een opmerkelijke specialist.

Au bonheur des dames

1943 | Drama, Historische film

Frankrijk 1943. Drama van André Cayatte. Met o.a. Albert Préjean, Michel Simon, Blanchette Brunoy, Juliette Faber en Suzy Prim.

Oprichting van warenhuis voor damesconfectie in midden vorige eeuw leidt tot ondergang van kleine modewinkels. Nichtje van geruïneerde winkelier gaat als verkoopster in warenhuis werken en wordt verliefd op directeur, wat jaloezie van diens geldschietster tot gevolg heeft. Aan roman van Zola ontleend verhaal en acteursprestaties blijven boeiend, al heeft regisseur Cayatte in vroege film nog veel te leren.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Untel père et fils

1940 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1940. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Louis Jouvet, Suzy Prim en Lucien Nat.

Een familiekroniek tussen 1871 - als na de dood van de vader de zuster de zorg voor haar jongere broers op zich neemt - en 1939, als de kleinzoon van de idealist afgestudeerd arts is en voor het front wordt opgeroepen. De film gaat te vluchtig over de historie en de familie-ontwikkelingen heen om echt boeiend te kunnen worden en was bedoeld om patriottisme aan te wakkeren tegenover de oorlogsdreiging. (De opnamen waren net voltooid bij de Duitse invasie, Duvivier vluchtte naar Hollywood en de film kon pas in 1945 in première gaan.) Een opmerkelijke rolbezetting met Jourdan in zijn eerste rol.

L'or dans la montagne

1939 | Drama

Zwitserland 1939. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alerme, Janine Crispin en Alexandre Rignault.

De vrijbuiter Farinet spot met de regering en de politie, maar de bergen zijn z'n vrienden. De roman van Charles Ferdinand Ramuz, Farinet ou la fausse monnaie, biedt vele mogelijkheden voor een boeiende film, die hier niet zijn benut. De regie heeft te veel vertrouwd op het, overigens briljante, spel van Barrault en zich praktisch alleen daarop geconcentreerd. Duitse titel: FARINET ODER DAS FALSCHE GELD.

Le Patriote

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Pierre Renoir, Josette Day, Suzy Prim en Colette Darfeuil.

De afgetakelde tsaar Paul I heeft als enige vertrouweling de kanselier, terwijl de rest van het hof met de tsarevitsj komplotteert om hem tot aftreden te dwingen. De tsaar hervindt zijn waardigheid en staat pal, maar de kanselier wordt gedood door de troonopvolger. Dit historisch drama naar een roman van Alfred Neumann werd tien jaar eerder door Ernst Lubitsch verfilmd (THE PATRIOT). De geluidsversie wordt beheerst door het spel van Baur als de tsaar. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Farinet

1938 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alexandre Rignault, André Gérald en Janine Crispin.

Hedendaagse bewerking van het leven van de smokkelaar Farinet, een populaire valsemunter in de Val d'Aoste. We volgen zijn avonturen en zijn liefdes tot aan het tragische slot. Het gaat om een provocerende film die een enorm schandaal teweegbracht, want het is een verfilming van de roman Farinet ou la fausse monnaie van Ramuz. Hij was het zwarte schaap van Zwitserland omdat hij had verklaard: 'Hoe kan ik spreken over een land dat niet bestaat?' Innemende, gevoelige en opmerkelijke regie van Haufler, verwant aan het Franse poëtisch realisme. Deze film onthutste, stoorde en shockeerde het publiek en dat betekende een fiasco die de carrière van Haufler veel schade berokkende. Het scenario is van Louis Robert, Charles-Ferdinand Vaucher en regisseur Haufler naar het boek van C.F. Ramuz. Achter de camera stonden Georges Million en Maurice Barry. Ook bekend als L'OR DANS LA MONTAGNE en L'HORS-LA-LOI.

Carrefour

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Curtis Bernhardt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, Suzy Prim, Tania Fédor en Jean Claudio.

Een rijke industrieel wordt aangeklaagd omdat hij een bedrieger zou zijn. Eigenlijk is hij namelijk een sloeber, die twintig jaar eerder op het slagveld van WO I zijn geheugen kwijt is geraakt en daarna de plaats heeft ingenomen van de topman, denkt de aanklager. Maar hij wordt vrijgepleit door een geheimzinnige getuige, die echter wel wat terug wil voor zijn verklaring. Sterke film noir, dankzij het goede spel van Vanel en Berry en het mooie camerawerk van Léonce-Henri Burel (Napoléon, 1927). Later opnieuw verfilmd als Crossroads (1942) en Dead Man's Shoes (1938).

Tarakanova

1937 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1937. Drama van Fedor Ozep en Mario Soldati. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Annie Vernay, Suzy Prim, Roger Karl en Abel Jacquin.

De favoriet van Katharina de Grote moet een jonge gravin verleiden die aanspraak op de Russische troon maakt met de bedoeling haar uit te schakelen. De opdracht groeit uit tot een echte liefde en de gekrenkte tsarina laat het paar ombrengen. Ondanks historische personages is de film een romantische fictie die stijl- en sfeervol in beeld werd gebracht. Richard-Willm en Vernay waren een succesvol liefdespaar in de vooroorlogse film. De jeugd van Vernay (die op haar twintigste stierf) maakt de titelrol aandoenlijk.

Les Pirates du rail

1937 | Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Charles Vanel, Erich von Stroheim, Suzy Prim, Simone Renant en Valéry Inkijinoff.

Een Franse spoorlijn door China wordt vaak aangevallen door piraten. Een ingenieur gaat naar Zuidelijke piraten voor een niet-aanvalspact en ondertussen wordt zijn vrouw gegijzeld door de piraten van het Noorden. De exotische avonturen zijn vlot gefilmd, maar vooral curieus om het onderwerp en de rolbezetting.

Le Chemin de Rio

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Käthe von Nagy, Jules Berry, Jean-Pierre Aumont, Suzy Prim en Charles Granval.

Journalisten stellen een onderzoek in naar de handel in blanke slavinnen. De tweespalt tussen de baas van de organisatie en zijn rechterhand - wiens geliefde zelfmoord heeft gepleegd - leidt tot wraakoefeningen over en weer. Deze film op basis van authentieke gegevens kreeg een melodramatische scenarioverpakking in film-noir traditie en picturaal sfeervolle regie. Henri Jeanson, Herbert Juttke en G. Murray bewerkten het het geschrift van Jean Masson Cargaison Clandestine tot scenario. Camerawerk van René Gaveau.

Arsène Lupin détective

1937 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1937. Mysterie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Gabriel Signoret, Jules Berry, Suzy Prim en Mady Berry.

Een trouwe bewerking van de roman L'agence Barnett van Maurice Leblanc. Een avontuur van de befaamde gentleman- oplichter, vlot verfilmd door deze vakbekwame en produktieve regisseur en producent. Een van zijn beste films, vooral dankzij het spel in het algemeen en in het bijzonder dat van ene Berry, in een onvergetelijke hoofdrol.

Un de la légion

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Thérèse Dorny, Suzy Prim, Paul Azaïs en Robert Le Vigan.

Bij aankomst in Marseille wordt een getrouwde burgerman beroofd van zijn identiteitspapieren en gevonden met een contract voor het Vreemdelingenlegioen op zak. Tegen zijn zin wordt hij naar Algerije gestuurd waar hij zich in het leger zo onderscheidt dat hij het Légion d'Honneur krijgt voordat zijn ware identiteit eindelijk ontdekt wordt. Deze kluchtige parodie op legioenfilms wordt gedragen door Fernandel die er zelfs in slaagt momenten van vertwijfeling aandoenlijk te maken. Scenario van de regisseur.

Samson

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Harry Baur, André Luguet, Gabrielle Dorziat en André Lefaur.

Om haar familie voor armoe te behoeden trouwt een jonge vrouw met een rijke bankier, maar ze kan geen enkele genegenheid voor haar echtgenoot opbrengen tot hij geruïneerd wordt en ze eensgezind de tegenslagen het hoofd bieden. Dit moraliserende melodrama was op toneel al een glansrol van Morlay. Tourneur plaatst het sfeervol in een bredere sociale context die de film interessanter maakt dan het origineel.

Moutonnet

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van René Stil. Met o.a. Noël-Noël, Michel Simon, Janine Crispin, Lucien Rozemberg en Suzy Prim.

Een eenvoudige boer begeeft zich in de jungle van de Parijse studio's, waar zijn dubbelganger op het witte doek triomfen viert met het belachelijk maken van... boeren! Onze naïeve vriend vergeeft hem en keert opgelucht terug naar zijn dorp. Een ontroerend blijspel dankzij het veelzijdige talent van Noël- Noël en Simon; Jacques Prévert tekende voor de dialogen. Over het geheel genomen een van de beste films van 1936; helaas niet erg bekend.

Mayerling

1936 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Historische film van Anatole Litvak. Met o.a. Charles Boyer, Danielle Darrieux, Suzy Prim, Gabrielle Dorziat en Jean Dax.

De kroonprins van Oostenrijk heeft vele politieke vijanden en wordt - hoewel getrouwd - verliefd op de jonge Maria Vetsera. De keizer gelast een einde aan de verhouding en de gelieven vluchten samen weg. De historische liefdestragedie kreeg een hoogst romantische benadering die de film tot een groot internationaal succes maakte. De jonge Darrieux is nog steeds aandoenlijk. Het scenario is van Irma von Cube en Joseph Kessel naar de roman La fin d'un idylle van Claude Anet.

Les bas-fonds

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Louis Jouvet, Suzy Prim, Junie Astor en Vladimir Sokoloff.

Portret van een groep verworpenen der aarde, gehuisvest in een rommelig pension. Onder hen de inbreker Pépel (Gabin), die een verhouding heeft met de vrouw van de huisbaas, maar verliefd is op haar zuster, en Jouvet als geruïneerde aristocraat. Gebaseerd op een van de bekendste stukken van Maxim Gorki (Nederlandse titel: Nachtasiel). Renoir maakte Les bas-fonds vlak voor zijn meesterwerken La grande illusion en La règle du jeu, de film haalt dat niveau niet. Niettemin een mooie, geëngageerde film van een van de zeer groten van de Franse cinema.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.