Marius Panduru (1975): camera.
Er zijn 12 films gevonden.

Nowhere Special

2020 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Roemenië 2020. Drama van Uberto Pasolini. Met o.a. James Norton, Daniel Lamont, Carol Moore, Valene Kane en Keith McErlean.

Dertiger John (Norton) is een zachtmoedige glazenwasser in Belfast die niet lang meer te leven heeft. Omdat de moeder van zijn vierjarige zoontje Michael (Lamont) met de noorderzon vertrokken is en hij geen familie heeft, gaat John wanhopig op zoek naar een stel dat de kleuter wil adopteren. Zakdoeken aanbevolen bij dit waargebeurde Britse drama (van een Italiaanse maker). Niet alleen vanwege het verhaal, dat subtiel maar ook wat voorspelbaar en sentimenteel wordt verteld, maar vooral vanwege de acteurs. Norton speelt prachtig ingetogen, de kleine Lamont zeer naturel. Winnaar van diverse publieksprijzen, waaronder die op Film by the Sea.

Bad Luck Banging or Loony Porn

2021 | Komedie, Drama

Roemenië 2021. Komedie van Radu Jude. Met o.a. Katia Pascariu, Cristian Ieremia, Olimpia Malai, Nicodim Ungureanu en Alexandru Potocean.

Stomend politiek pamflet in drie delen over Roemeense hypocrisie en misogynie rond een schooljuf die zich moet verantwoorden voor een homemade seksvideo die online is gezet. Deel één van deze absurde, burleske tragikomedie is het sterkst, met een eigenwijze camera die wijst op pretparkconsumentisme naast verval in de straten van Boekarest. Deel twee is een cynisch alternatief beeldwoordenboek en deel drie een nogal belerend ‘tribunaal van ideeën.’ Ook tragikomisch: deze film, waarin mondkapjes nadrukkelijk figureren als doldwaas symbool voor gezichtsverlies en sociale distantie, won de Gouden Beer op de virtuele Berlinale van 2021.

La Civil

2021 | Misdaad, Drama

Mexico​/​​België​/​​Roemenië 2021. Misdaad van Teodora Mihai. Met o.a. Arcelia Ramírez, Álvaro Guerrero en Jorge A. Jimenez.

Op een dag wordt de auto van de Mexicaanse Cielo (­Arcelia Ramírez) klemgezet door een grote pickup-truck. Er stappen twee ­opgeschoten jonge mannen uit, die haar nonchalant vertellen dat haar dochter is ontvoerd en dat ze flink moet betalen als ze haar ooit terug wil zien. Zo begint de nachtmerrie van een gewone moeder, in een film over een plek waar gewelddadige misdaadkartels heersen en waar politie en milities bijna even brute methodes gebruiken. La civil is beklemmend en soms gruwelijk, maar wel meeslepend: de camera zit de fantastische Ramírez dicht op de huid, waardoor het makkelijk is om met haar mee te leven. Festivalfavoriet.

'I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians'

2018 | Komedie, Drama

Roemenië​/​​Duitsland​/​​Bulgarije​/​​Frankrijk​/​​Tsjechië 2018. Komedie van Radu Jude. Met o.a. Ioana Iacob, Alex Bogdan, Alexandru Dabija, Ion Rizea en Cristian Ieremia.

"Het kan me niet schelen als we als barbaren de geschiedenis ingaan," zei Roemeense dictator Ion Antonescu naar verluidt, over de Holocaust in zijn land. In deze gelijknamige gitzwarte en vooral gewaagde komedie volgt de schoudercamera een theatermaker tijdens haar verwoede pogingen de Roemeense wandaden van toen te verbeelden. Maar "dat gedoe met de waarheid," vraagt een omstander, "wat is nou echt waar?" Filmfestivalgangers alom prezen de film voor de rake interpretatie van hoe het heden zo weinig verschilt van het verleden. Een knappe en afgrijselijke film, zonder twijfel.

Albüm

2016 | Komedie

Turkije​/​​Frankrijk​/​​Roemenië 2016. Komedie van Mehmet Can Mertoglu. Met o.a. Sebnem Bozoklu, Murat Kiliç en Müfit Kayacan.

Als je een baby adopteert dan kun je met een goed gevuld fotoalbum toch doen alsof het je biologische kind is. Belastingambtenaar Bahar laat zelfs nep zwangerschapsfoto’s maken door echtgenoot Cuneyt, geschiedenisdocent. Deze degelijke mensen met een groot schaamtegevoel vormen de spil in een drama waarmee regisseur Mertoglu in zijn eerste speelfilm meer lijkt te willen zeggen over de Turkse samenleving: ongeïnteresseerde werknemers en lamlendige autoriteiten zetten de toon. Waar hij met zijn satirische blik heen wil wordt niet helemaal duidelijk. Desalniettemin deed Albüm het goed in het internationale festivalcircuit

De ce eu?

2015 | Thriller, Drama

Roemenië​/​​Bulgarije​/​​Hongarije 2015. Thriller van Tudor Giurgiu. Met o.a. Emilian Oprea, Mihai Constantin en Andreea Vasile.

Politieke thriller over macht en corruptie in het postcommunistische Roemenië, gebaseerd op het leven van de negentwintigjarige Cristian Panait: een openbaar aanklager die in 2002 overleed onder verdachte omstandigheden. In De ce eu? heet hij Cristian Panduru en krijgt hij onverwachts een grote zaak toegewezen. Als de idealistische Panduru steeds meer twijfelt aan het gepresenteerde bewijs, wordt hij keihard geconfronteerd met de schimmige praktijken binnen het Roemeense rechtssysteem. Een intrigerend en tragisch verhaal over een maatschappij in transitie, met een nogal taaie eerste helft en een iets te hoog televisiefilm-gehalte.

Outbound

2010 | Drama

Roemenië 2010. Drama van Bogdan George Apetri. Met o.a. Ana Ularu, Mimi Branescu, Andi Vasluianu, Ioana Flora en Timotei Duma.

De nukkige Matilda mag één dag met verlof uit de gevangenis en peinst er niet over om terug te keren. Ze gaat meteen aan de slag om haar vlucht uit het land te regelen. Een keihard, nauwkeurig drama van alweer een nieuw talent uit Roemenië, met een indrukwekkende hoofdrol van Ana Ularu.

If I Want To Whistle, I Whistle

2010 | Drama

Roemenië​/​​Zweden 2010. Drama van Florin Serban. Met o.a. George Pistereanu, Ada Condeescu, Mihai Constantin en Clara Voda.

Drama van Florin Serban over jonge Roemeense delinquent die verliefd wordt op stagiaire in de jeugdinrichting.

The Happiest Girl in the World

2009 | Drama

Nederland​/​​Roemenië​/​​Frankrijk​/​​Japan 2009. Drama van Radu Jude. Met o.a. Andreea Bosneag, Doru Catanescu, Violeta Haret, Vasile Muraru en Diana Gheorghian.

De Roemeense Delia heeft een prijsvraag gewonnen. Ze krijgt een auto en mag in een reclamespotje voor een vruchtensapje spelen. De opnames zijn in Boekarest. Daar willen haar ouders de auto meteen verkopen om met het geld een bed & breakfast te beginnen. En de opnames van het spotje lopen ook niet bepaald op rolletjes. Regisseur Jude hanteert een nonchalante stijl, die het absurde van de situatie goed doet uitkomen, maar herhaalt zichzelf. Met wat minder variaties op dezelfde scènes was dit sterk geacteerde, soms erg grappige debuut een stuk scherper geweest.

Police, Adjective

2009 | Misdaad, Drama, Komedie

Roemenië 2009. Misdaad van Corneliu Porumboiu. Met o.a. Dragos Bucur, Vlad Ivanov, Ion Stoica en Irina Saulescu.

Net als zijn hilarische speelfilmdebuut 12:08 East of Bucharest is Porumboiu's Police, Adjective een droogkomische film over banale overanalysering. Ditmaal staat een politieagent centraal die met zijn geweten in de knoop zit als hij een scholier op heterdaad betrapt op het uitdelen van marihuana. Vat hij hem voor het kleine vergrijp in de kraag, wat de jongen voor zijn twintigste met een strafblad opscheept, of knijpt hij een oogje dicht? Als hij zijn meerdere om advies vraagt pakt die ter ondersteuning niet het wetboek, maar een woordenboek ter hand. Eén van de vele scherpe dialogen over taal en ethiek volgt.

The Way I Spent the End of the World

2006 | Drama

Roemenië​/​​Frankrijk 2006. Drama van Catalin Mitulescu. Met o.a. Doroteea Petre, Timotei Duma, Ionut Becheru en Cristian Vararu.

Roemenië, 1989, vlak voor de val van Ceaucescu. De zeventienjarige Eva (Petre) wordt naar een tuchtschool gestuurd nadat ze een buste van de dictator kapot heeft laten vallen. Daar ontmoet ze Andrei (Vararu), ook een rebel. Ze willen Roemenië ontvluchten en gaan in training om over de ijskoude Donau te kunnen zwemmen. Thuis bereidt Eva's zevenjarige broertje Lalalilu (Duma) een aanslag voor op Ceaucescu, want hij wil zijn zus niet kwijt. Mooie, warme, ingehouden film uit de Roemeense golf kwaliteitscinema van rond 2005. Petre kreeg in Cannes de Un Certain Regard-prijs voor de beste actrice.

12:08 East of Bucharest

2006 | Drama, Komedie

Roemenië 2006. Drama van Corneliu Porumboiu. Met o.a. Mircea Andreescu, Teodor Corban en Ion Sapdaru.

Ironische kijk op het revolutionaire karakter van de Roemenen aan de vooravond van de val van Ceausescu op 22 december 1989. De tijd uit de titel is essentieel, want dat is het moment dat iedereen in Roemenië dankzij tv-beelden doorkreeg dat het gedaan was met de macht van de communistische dictator. In een lokaal tv-programma in een stadje ten oosten van Boekarest twisten 16 jaar na dato een drietal Roemenen over wie er toen wel of niet voor twaalven in opstand kwam. Met Caméra d'Or onderscheiden debuutfilm laat overtuigend zien hoe wezels en nietsnutten na de oorlog in verzetshelden kunnen veranderen. Dat is onweerstaanbaar geestig en schrijnend tegelijk.