Leonid Desyatnikov: muziek.
Er zijn 4 films gevonden.

Kavkazskiy plennik

1996 | Oorlogsfilm

Rusland​/​​Frankrijk 1996. Oorlogsfilm van Sergey Bodrov. Met o.a. Oleg Menshikov, Djemal Sikharulidze, Susanna Mekhralieva, Sergey Bodrov Jr. en Alexander Burejev.

Tijdens de gewelddadige strijd tussen Rusland en Tsjetsjenië worden twee Russische soldaten gevangen genomen door Tsjetsjeense opstandelingen. De dorpsbewoners eisen de dood van de twee, maar het dorpshoofd wil hen als ruilmiddel gebruiken. De situatie wordt ingewikkelder wanneer de Russen eigenlijk best vriendelijk en toeschietelijk blijken. Regisseur Bodrov laat middels een simpel verhaal, geïnspireerd op een novelle van Tolstoi, zien dat oorlog niet alleen een politiek spel is maar vooral door individuele beslissingen van gewone mensen wordt gevoed. Tijdens de opnamen van dit drama, waarin zelfs de twee Russen (mooie rollen van Oleg Menshikov en Bodrov jr, zoon van de regisseur) aanvankelijk met elkaar kiften, werd de filmploeg tijdelijk gegijzeld door de guerillas die juist als beschermers van de set dienden op te treden. Toch is de film uiteindelijk voorzichtig hoopgevend. Kavkazskij plennik werd op diverse internationale filmfestivals onderscheiden en kreeg een Oscarnominatie voor beste niet-Engelstalige film. Bodrov maakte vervolgens zijn volgende film, Running free, in de VS. (RdL/VPRO Gids)

Lost in Siberia

1991 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​USSR 1991. Drama van Alexandre Mitta. Met o.a. Anthony Andrews, Yelena Mayorova, Vladimir Ilyin, Ira Mikhalyova en Yevgeni Mironov.

Politiek een belangrijke film, met Engels kapitaal gefinancierd en gedraaid in Rusland. Het gaat over leed in de strafkampen en in het bijzonder een goelag ten tijde van Stalin. Andrews is een onschuldige Engelse archeoloog die rond 1948 in Perzië werkt, en voor een Amerikaans spion wordt aangezien, en naar Moskou overgebracht. De KGB beseft de vergissing en stuurt hem naar een Siberische goelag, waar hij na een uitputtingsslag er opnieuw bovenop komt dankzij de kampverpleegster Mayorova. De film, gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van Valery Fried, is als een jong kalf dat leert stappen: houterig en naïef. De synchronisatie is bar slecht en de fotografie hopeloos. Het onderwerp en het eenvoudige, sterke verhaal gaat recht naar het hart. Zonder veel succes op de Quinzaines des réalisateurs in Cannes 1991 voorgesteld.

Zakat

1990 | Komedie

USSR 1990. Komedie van Alexandr Zel'dovich. Met o.a. Ramaz Chkhikvadze, Viktor Gvozditskiy, Zinoviy Korogodskiy, Marina Mayko en Ol'ga Volkova.

Opnieuw een verfilming van Babel's toneelstuk Zakat. De oude jood Chkhikvadze wil er vandoor met een jong meisje. Hij staat op het punt zijn zaak te verkopen en zijn gezin te verlaten, maar zijn zoon steekt daar een stokje voor. In tegenstelling tot het stuk gaat de actie hier door tot na de revolutie van 1917. De zoon wordt gedood door communisten. Deze film is het regiedebuut van Zel'dovich en ook Gvozditsky zien we voor het eerst op het witte doek. Ook Mayko, finaliste bij de Miss USSR verkiezingen in 1989, maakte haar debuut.

Sakat

1990 | Experimenteel

USSR 1990. Experimenteel van Alexander Seldovitsch. Met o.a. Ramaz Chkhikvadze, Viktor Gvozditsky, Zinovy Korogodsky, Marina Maiko en Olga Wolkova.

Seldovitsch heeft met de verfilming van Isaak Babel`s [KL]Geschiedenissen uit Odessa[KLE] een belangrijk taboe doorbroken: joodse onderwerpen waren voordien verboden. De grote Eisenstein die ooit de ambitie koesterde een film te maken over hetzelfde thema heeft het nooit gekund of gemogen. Centraal staat Mendel Kirk (Chkhikvadze), een transportondernemer. Hij is de vader van twee volwassen zoons en een dochter en wil met zijn jonge ma[KA4]itresse emigreren uit het land der progroms om op een eigen stuk land een nieuw bestaan te vinden. Hij wordt gedwarsboomd door zijn zoon Benja Kirk (Gvozditsky), een nietsnut die van de grote misdaad leeft. In de finale moet vader Kirk de begrafenis van zijn zoon meemaken. Deze film over een generatieconflict is niet voor het grote publiek van romantische films of snelle sexy actie-thrillers, maar hij is bewegelijk, wild, soms erotisch en bevat een bonte schakering van de meest uiteenlopende personages, sterke symboliek en verbluffend camerawerk van Alexander Knjashinski (die Tarkovsky's STALKER schoot), waardoor het méér dan een boeiend fresco is; een streling voor het oog van de ware filmhebber. De choreografie is van Marina Beltova. Scenario van Pavel Finn. Gesitueerd rond 1925.