Anne Brochet (1966): regie en cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Arrête ou je continue

2014 | Komedie, Drama

Frankrijk 2014. Komedie van Sophie Fillières. Met o.a. Emmanuelle Devos, Mathieu Amalric, Anne Brochet en Joséphine de La Baume.

Na vijftien jaar huwelijk zit de klad erin tussen Pomme (Devos) en Pierre (Amalric). Hun gesprekken bestaan steeds meer uit snibbigheden. Tijdens een wandeling door het bos komt het tot een kookpunt en Pomme besluit achter te blijven tussen het groen. Met haar prima acteurs schetst regisseuse Fillières de onaangename emotionele paniek die het tweetal ervaart tussen landschappelijk schoon in zuidelijk Frankrijk (waar ze geen oog voor hebben). Tegelijkertijd voel je je als kijker weinig uitgenodigd de teloorgang van de relatie te betreuren.

Le hérisson

2009 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 2009. Komedie van Mona Achache. Met o.a. Garance Le Guillermic, Josiane Balasko, Togo Igawa, Anne Brochet en Ariane Ascaride.

Wat weet een elfjarig meisje van het leven? Paloma denkt dat ze genoeg heeft gezien. Het hoogbegaafde meisje, kind van rijke, Parijse ouders, heeft besloten zelfmoord te plegen, op haar twaalfde verjaardag. Tenzij ze in de tussentijd ontdekt dat het leven toch zin heeft. Ze heeft geen hoge pet op van volwassenen, maar dat verandert wanneer ze het vertrouwen wint van Renée, de conciërge die al 27 jaar het luxe appartementencomplex bestiert. Geen van de bewoners nam eerder moeite haar te leren kennen. Niemand weet dat ze in haar vrije tijd Russische romans verslindt. Le hérisson, gebaseerd op de bestseller Elegant als een egel van Muriel Barbery, gaat over klassenverschillen, vooroordelen en de hypocrisie van de elite, toegespitst op de Franse situatie. De film slaagt er goed in sympathie op te roepen voor de vroegwijze Paloma, maar ontkomt niet aan een betweterige toon, die wordt gevoed door de vele verwijzingen naar kunst, film en literatuur. De boodschap lijkt nogal simplistisch: wie Tolstoj leest en naar Mozart luistert, is een goed mens.

Poison d'Avril

2006 |

Frankrijk 2006. William Karel. Met o.a. Bruno Todeschini, Anne Brochet en Olivier Gourmet.

Wat weet een elfjarig meisje van het leven? Paloma denkt dat ze genoeg heeft gezien. Het hoogbegaafde meisje, kind van rijke, Parijse ouders, heeft besloten zelfmoord te plegen, op haar twaalfde verjaardag. Tenzij ze in de tussentijd ontdekt dat het leven toch zin heeft. Ze heeft geen hoge pet op van volwassenen, maar dat verandert wanneer ze het vertrouwen wint van Renée, de conciërge die al 27 jaar het luxe appartementencomplex bestiert. Geen van de bewoners nam eerder moeite haar te leren kennen. Niemand weet dat ze in haar vrije tijd Russische romans verslindt. Le hérisson, gebaseerd op de bestseller Elegant als een egel van Muriel Barbery, gaat over klassenverschillen, vooroordelen en de hypocrisie van de elite, toegespitst op de Franse situatie. De film slaagt er goed in sympathie op te roepen voor de vroegwijze Paloma, maar ontkomt niet aan een betweterige toon, die wordt gevoed door de vele verwijzingen naar kunst, film en literatuur. De boodschap lijkt nogal simplistisch: wie Tolstoj leest en naar Mozart luistert, is een goed mens.

Les irréductibles

2006 | Drama, Komedie

Frankrijk 2006. Drama van Renaud Bertrand. Met o.a. Jacques Gamblin, Kad Merad, Anne Brochet, Rufus en Valérie Kaprisky.

Sympathiek filmregiedebuut van de maker van de dramareeks Clara Sheller ontpopt zich als Franse variant op Brits sociaal realisme. Wanneer veertigers Michel (Gamblin) en Gérard (Merad) werkloos worden, besluit het fabrieksarbeidersduo alsnog hun middelbareschooldiploma te halen. Onder de vaak grappige scènes ligt bitterheid. De fabriekssluiting symboliseert de globalisering van het gewetenloze neoliberalisme. En in een competitieve wereld die alleen oog heeft voor jong en dynamisch wordt de oudere arbeider het eerst afgedankt. Gamblin en Merad, goed harmoniërend, doorvoelen hun rollen.

Les Bottes

2004 |

Frankrijk 2004. Renaud Betrand en Renaud Bertrand. Met o.a. Constance Dollé, Anne Brochet en Pascal Greggory.

Sympathiek filmregiedebuut van de maker van de dramareeks Clara Sheller ontpopt zich als Franse variant op Brits sociaal realisme. Wanneer veertigers Michel (Gamblin) en Gérard (Merad) werkloos worden, besluit het fabrieksarbeidersduo alsnog hun middelbareschooldiploma te halen. Onder de vaak grappige scènes ligt bitterheid. De fabriekssluiting symboliseert de globalisering van het gewetenloze neoliberalisme. En in een competitieve wereld die alleen oog heeft voor jong en dynamisch wordt de oudere arbeider het eerst afgedankt. Gamblin en Merad, goed harmoniërend, doorvoelen hun rollen.

La dérive des continents

2004 |

Frankrijk 2004. Vincent Martorana. Met o.a. Thomas Jouannet, Johan Leysen, Anne Brochet en Alice de Lencquesaing.

De 38-jarige Claire (Brochet) werkt op de juridische afdeling van een bank. Bij toeval krijgt ze het dossier in handen van de nagenoeg failliete vijftiger Jacques (Leysen), de persoon op wie ze stapelverliefd was als 12-jarig meisje. Ze besluit hem te helpen door zijn 24-jarige zoon gratis in huis te nemen. Lola, de 13-jarige dochter van Claire, is erg blij met haar nieuwe huisgenoot. De appel valt niet ver van de boom en na enkele omzwervingen treft het viertal elkaar in het zonnige zuiden. Fijngevoelige televisiefilm over de bruuske opleving van een verloren gewaande aanleg voor liefde.

Coup de vache

2004 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 2004. Komedie van Lou Jeunet. Met o.a. Catherine Mouchet, Anne Brochet, Gilbert Melki en Cathérine Mouchet.

De 38-jarige Claire (Brochet) werkt op de juridische afdeling van een bank. Bij toeval krijgt ze het dossier in handen van de nagenoeg failliete vijftiger Jacques (Leysen), de persoon op wie ze stapelverliefd was als 12-jarig meisje. Ze besluit hem te helpen door zijn 24-jarige zoon gratis in huis te nemen. Lola, de 13-jarige dochter van Claire, is erg blij met haar nieuwe huisgenoot. De appel valt niet ver van de boom en na enkele omzwervingen treft het viertal elkaar in het zonnige zuiden. Fijngevoelige televisiefilm over de bruuske opleving van een verloren gewaande aanleg voor liefde.

Confidences trop intimes

2004 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2004. Drama van Patrice Leconte. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Fabrice Luchini, Michel Duchaussoy, Anne Brochet en Gilbert Melki.

In de openingsscène van de film gaat Anne, gespeeld door Sandrine Bonnaire, een kantoor binnen, en begint te vertellen over haar leven en haar seksuele verlangens. Minutenlang praat ze zonder onderbreking door, terwijl William, de man tegenover haar, met steeds grotere verbazing toeluistert. Hij is accountant. De psychiater zit aan de andere kant van de gang. Leconte is de maker van films als Monsieur Hire en de karakterstudie L'homme du train. Het niveau van deze films weet hij met dit drama niet te halen, maar hij laat opnieuw zien een fijn gevoel voor acteursregie te hebben.

Histoire de Marie et Julien

2003 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 2003. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Anne Brochet, Jerzy Radziwilowicz en Emmanuelle Béart.

In de openingsscène van de film gaat Anne, gespeeld door Sandrine Bonnaire, een kantoor binnen, en begint te vertellen over haar leven en haar seksuele verlangens. Minutenlang praat ze zonder onderbreking door, terwijl William, de man tegenover haar, met steeds grotere verbazing toeluistert. Hij is accountant. De psychiater zit aan de andere kant van de gang. Leconte is de maker van films als Monsieur Hire en de karakterstudie L'homme du train. Het niveau van deze films weet hij met dit drama niet te halen, maar hij laat opnieuw zien een fijn gevoel voor acteursregie te hebben.

Dust

2001 |

Verenigd Koninkrijk 2001. Milcho Manchevski. Met o.a. Nikolina Kujaça, Adrian Lester, Anne Brochet, David Wenham en Joseph Fiennes.

In de openingsscène van de film gaat Anne, gespeeld door Sandrine Bonnaire, een kantoor binnen, en begint te vertellen over haar leven en haar seksuele verlangens. Minutenlang praat ze zonder onderbreking door, terwijl William, de man tegenover haar, met steeds grotere verbazing toeluistert. Hij is accountant. De psychiater zit aan de andere kant van de gang. Leconte is de maker van films als Monsieur Hire en de karakterstudie L'homme du train. Het niveau van deze films weet hij met dit drama niet te halen, maar hij laat opnieuw zien een fijn gevoel voor acteursregie te hebben.

La chambre des magiciennes

2000 | Komedie, Drama

Frankrijk 2000. Komedie van Claude Miller. Met o.a. Anne Brochet, Mathilde Seigner, Annie Noël, Yves Jacques en Edouard Baer.

Een studente, geplaagd door migraine, laat zich opnemen in een neurologische kliniek, waar ze een kamer deelt met twee medepatiënten. Regisseur Miller, wiens La classe de neige een week geleden werd uitgezonden, maakte dit televisiedrama met behulp van twee digitale camera's, die het geheel een documentaire indruk geven. Naar een hoofdstuk uit het boek 'Les yeux bandés' van Siri Hustvedt, die met echtgenoot Paul Auster het verhaal schreef voor het recente The center of the world. (RdL/VPRO Gids)

30 ans

2000 |

Frankrijk 2000. Laurent Perrin. Met o.a. Grégori Derangère, Laurent Lucas en Anne Brochet.

Een studente, geplaagd door migraine, laat zich opnemen in een neurologische kliniek, waar ze een kamer deelt met twee medepatiënten. Regisseur Miller, wiens La classe de neige een week geleden werd uitgezonden, maakte dit televisiedrama met behulp van twee digitale camera's, die het geheel een documentaire indruk geven. Naar een hoofdstuk uit het boek 'Les yeux bandés' van Siri Hustvedt, die met echtgenoot Paul Auster het verhaal schreef voor het recente The center of the world. (RdL/VPRO Gids)

Une journée de merde

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Miguel Courtois. Met o.a. Richard Berry, Anne Brochet, Christian Charmetant, Gilbert Melki en François Perrot.

Een studente, geplaagd door migraine, laat zich opnemen in een neurologische kliniek, waar ze een kamer deelt met twee medepatiënten. Regisseur Miller, wiens La classe de neige een week geleden werd uitgezonden, maakte dit televisiedrama met behulp van twee digitale camera's, die het geheel een documentaire indruk geven. Naar een hoofdstuk uit het boek 'Les yeux bandés' van Siri Hustvedt, die met echtgenoot Paul Auster het verhaal schreef voor het recente The center of the world. (RdL/VPRO Gids)

Jacques Doillon, les mots, l'émotion

1998 | Documentaire

Frankrijk 1998. Documentaire van Anne Brochet en Françoise Dumas. Met o.a. Jacques Doillon en Anne Brochet.

Een studente, geplaagd door migraine, laat zich opnemen in een neurologische kliniek, waar ze een kamer deelt met twee medepatiënten. Regisseur Miller, wiens La classe de neige een week geleden werd uitgezonden, maakte dit televisiedrama met behulp van twee digitale camera's, die het geheel een documentaire indruk geven. Naar een hoofdstuk uit het boek 'Les yeux bandés' van Siri Hustvedt, die met echtgenoot Paul Auster het verhaal schreef voor het recente The center of the world. (RdL/VPRO Gids)

Driftwood

1996 | Drama, Thriller

Ierland​/​​Verenigd Koninkrijk 1996. Drama van Ronan O'Leary. Met o.a. James Spader, Anne Brochet, Anna Massey, Barry McGovern en Aiden Grenell.

Een studente, geplaagd door migraine, laat zich opnemen in een neurologische kliniek, waar ze een kamer deelt met twee medepatiënten. Regisseur Miller, wiens La classe de neige een week geleden werd uitgezonden, maakte dit televisiedrama met behulp van twee digitale camera's, die het geheel een documentaire indruk geven. Naar een hoofdstuk uit het boek 'Les yeux bandés' van Siri Hustvedt, die met echtgenoot Paul Auster het verhaal schreef voor het recente The center of the world. (RdL/VPRO Gids)

Germaine et Benjamin

1994 | Biografie

Frankrijk 1994. Biografie van Jacques Doillon. Met o.a. Anne Brochet, Benoît Régent, Francine Bergé, François-Régis Marchasson en Gérard Sergue.

Twaalfdelige Franse serie (met afleveringen van 26m) over de gepassioneerde liefde tussen de libertijnse schrijfster Germaine (Madame) de Sta[KA3]el en de politicus-schrijver Benjamin Constant, gestalte gegeven door resp. Brochet en de in 1994 gestorven R[KA1]egent. In september 1794 vergezelt de schrijfster Belle de Charri[KA2]ere (zie ook de Nederlandse film BELLE), gespeeld door Berg[KA1]e, Benjamin Constant naar Madame de Sta[KA3]el, die een grote aantrekkingskracht op hem uitoefent. Madame de Sta[KA3]el treurt om een van haar geliefden, die zijn bezoek heeft uitgesteld, en zij verwijt Constant dat hij haar aanbidders afschrikt. Voor Constant is dit een teken dat zij om hem geeft... Een jaar later is Germaine teruggekeerd bij haar echtgenoot (Zischler), maar die is daar allerminst blij mee. Zijn secretaris (gespeeld door de Vlaamse acteur Leysen) onderhandelt met haar om haar tot vertrekken te bewegen. Zij geeft toe maar vraagt Benjamin een oogje in het zeil te houden. Hij is vereerd, maar ook wat weemoedig door het naderende afscheid. De winter van 1796 kondigt zich beroerd aan voor Germaine. Zij hoort niets meer van haar vrienden, ze heeft geen nieuws van Benjamin, en het politieke klimaat is niet al te gunstig. Gelukkig duikt Benjamin onaangekondigd op en... negen maanden later bevalt zij van een dochter, Albertine. Voor de buitenwereld wil zij verborgen houden dat niet haar man maar Benjamin de vader is, en Benjamin houdt zich gedeisd. In 1798 heeft Germaine zich aan het schrijven gezet van een lijvig boek over de revolutie en de republiek. Ze hoopt het boek spoedig te kunnen uitgeven. Benjamin probeert haar te af te remmen, want hij vreest een furieuze reactie van Bonaparte. Een jaar later gaat het dan weer uitstekend met de `carri[KA2]eres` van Germaine en Benjamin. Benjamin, verscheurd tussen drie vrouwen, kiest uiteindelijk voor de Britse Anna Lindsay (gespeeld door Barber). Wanneer Germaine hem daarover aan de tand voelt, voelt Benjamin zich betrapt en in een hoek gedreven. Enkele jaren later, aan het begin van de 19e eeuw, brokkelt de sociale status van Germaine en Benjamin af. Wanneer Madame de Naussau (gespeeld door Silver), een tante van Benjamin, hem naar zijn mening over het jonge meisje Fabri vraagt, is dat een verkapt voorstel tot een huwelijk. Ondertussen sterft de vader van Germaine, en zij reist naar Itali[KA3]e om van de emoties te bekomen. Terug uit Itali[KA3]e zet Germaine in 1805 met vrienden gespreksavonden op. Over uiteenlopende zaken wordt van gedachten gewisseld. Een discussie over echtscheiding leidt tot een hooglopende ruzie tussen haar en Benjamin. Het wordt echter bijgelegd, en Germaine leest Benjamin voor uit [KL]Corinne[KLE], het boek waaraan zij op dat moment werkt. Een jaar later heeft Germaine, inmiddels persona non grata in Parijs, zich teruggetrokken op een kasteel in Rouen. Benjamin moet haar in het geheim naar Parijs vergezellen. Zij komt erachter dat Benjamin stiekem getrouwd is met Charlotte van Hardenberg (gespeeld door Bidaut). Ten slotte, het is intussen 1811, maakt Benjamin zich op voor een duel met Rocca (gespeeld door Beigel), de recentste minnaar van Charlotte. Germaine slaagt erin de heren van hun plan af te brengen. Het wordt nu erg duidelijk dat Germaine en Benjamin niet zonder elkaar kunnen leven. Het scenario van Jean-Francois Goyet legt de nadruk op de moderne politieke, sociale en amoureuze opvattingen van de twee protagonisten. De tijdgeest is knap weergegeven, dankzij regisseur Doillon en het camerawerk van William Lubtchansky. Uit deze tv-serie is een bioscoopfilm gedistilleerd: DU FOND DU COEUR: GERMAINE ET BENJAMIN.

Du Fond du Coeur: Germaine et Benjamin

1994 | Biografie

Frankrijk 1994. Biografie van Jacques Doillon. Met o.a. Anne Brochet, Benoît Régent, Frances Barber, Sophie Broustal en Thibault de Montalembert.

Doillon monteerde uit de miniserie GERMAINE ET BENJAMIN, die 312m duurt (verdeeld over twaalf korte afleveringen van telkens 26m), een bioscoopfilm van twee uur en een kleine 20m. Volgens sommigen is dit te veel, te lang, maar de fans van de cerebrale Doillon kunnen er niet genoeg van krijgen. Centraal staat, zonder bedsc[KA2]enes, de gepassioneerde haat-liefde-verhouding die de Franse schrijfster van Zwitserse afkomst Germaine (Madame) de Staël en de Franse schrijver en politicus Benjamin Constant van 1794 tot 1811 hadden. Tegen de achtergrond van Empire- interieurs is Brochet een lust voor oog en oor als Germaine de Staël. Régant als Benjamin Constant is sympathiek en zelfs beminnelijk. De acteur stierf op 41-jarige leeftijd, kort na de opnamen voor deze film/tv-serie. De Fransen beweren dat dit de eerste bioscoopfilm is die integraal in high-definition digitale video is opgenomen, waarna hij op 35mm werd overgebracht.

Consentement mutuel

1994 | Komedie, Drama

Frankrijk 1994. Komedie van Bernard Stora. Met o.a. Richard Berry, Anne Brochet, Adrienne Winling, Christiane Cohendy en Marine Delterme.

Jeanne (Brochet) en Romain (Berry) besluiten na tien jaar huwelijk uit elkaar te gaan. Ze hebben een dochter, Mado (Winling). Na hun geslaagde huwelijk, de perfecte scheiding, althans zo lijkt het, krijgt Jeanne Mado toegewezen. Heel normaal. Romain krijgt het recht om Mado tijdens het weekend en soms ook midden in de week bij hem te laten komen. Toch lijkt Jeanne na de scheiding veel evenwichtiger te zijn dan Romain, die eigenlijk niet zonder Jeanne kan. Romain is een beetje een freak voor wie alles tot in de kleinste details in orde moet zijn. Afgunstig op Jeanne, begint Romain langzaam maar zeker de situatie te manipuleren en Jeanne te isoleren. Om zich te wreken op een toestand die hij niet aankan. Ten koste van Mado. Als Jeanne het door heeft, is het te laat. Kostelijke bitterzoete, eigentijdse film met uitstekend spel van de hoofdrollen. Het scenario is van regisseur Stora en Philippe Delannoy naar een idee van Marie Dedale. Het camerawerk is van Romain Windig. Stora leerde het vak bij o.a. Melville en Rappeneau en bekwaamde zich in het scenarioschrijven, voordat hij ging regisseren.

Confessions d'un Barjo

1992 | Komedie

Frankrijk 1992. Komedie van Jérôme Boivin. Met o.a. Richard Bohringer, Anne Brochet, Hippolyte Girardot, Consuelo De Haviland en Renaud Danner.

Boivin is er dol op zijn tijdgenoten te observeren, hun vreemde trekjes en andere grillen te bestuderen en ons op ironische toon op onze kleine en grote zwakke plekken te wijzen. In deze film heet zijn waarnemer Barjo. Hij is verliefd op Fanfan, zijn tweelingzus, die getrouwd is met Charles, ziet zichzelf als een geniaal uitvinder, giet zich vol met bekertjes yoghurt, wacht het einde van de wereld af en houdt alles wat hij leert op kaartjes bij. De kijker lacht, raakt ontroerd en begint zich het een en ander af te vragen. Het spel van Girardot, verrassend als Barjo, blijft bij. In deze grappige, tedere en overtuigende film bezwijkt men eveneens voor Bohringer en ontdekt een harde en uitgelaten Brochet.

Tous les matins du monde

1991 | Biografie, Drama, Romantiek

Frankrijk 1991. Biografie van Alain Corneau. Met o.a. Gérard Depardieu, Jean-Pierre Marielle, Anne Brochet, Guillaume Depardieu en Caroline Silhol.

Drama naar de gelijknamige roman van Pascal Quignard, met in de hoofdrol Gérard Depardieu als basse de viole Marin Marais, die aan het hof van Lodewijk XIV als hofmuzikant op Versailles werkt. In flashbacks vertelt een vergrijsde Depardieu over zijn jeugdjaren en zijn rivaliteiten. De jonge Marais wordt gespeeld door Depardieu's zoon Guillaume. Dit juweeltje over barokke muziek is indrukwekkend in beeld gebracht met een spel van licht en schaduw in de stijl van de toenmalige schilder Georges de la Tour. De beeldvoering, de taal en de muziek zorgen voor een meeslepend melancholische sfeer. Genomineerd voor maar liefst elf Césars, waarvan er drie werden verzilverd (Beste Film, Beste Regisseur en Beste Acteur). 

Cyrano de Bergerac

1990 | Romantisch drama, Historische film, Komedie

Frankrijk 1990. Romantisch drama van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Gérard Depardieu, Anne Brochet, Vincent Perez, Jacques Weber en Roland Bertin.

Nooit verouderende romantiek over hoe de buitenkant vaak het zicht belemmert op innerlijke schoonheid. Mooie jongeling Christian wil de schone Roxane het hof maken, maar is verbaal ietwat zwakbegaafd. Vervolgens fungeert de met een immense neus uitgeruste poëet Cyrano - overigens een historisch figuur die leefde van 1619-1655 - als souffleur d’amour. Depardieu op z’n uitbundigst, Rappeneau op z’n zwierigst, componist Jean-Claude Petit op z’n kamerbreedst: deze Cyrano is zonder twijfel de heerlijkste filmadaptatie ooit van Edmond Rostands theaterstuk. Terecht met prijzen overladen.

Tolérance

1989 | Komedie, Historische film

Frankrijk 1989. Komedie van Pierre-Henry Salfati. Met o.a. Ugo Tognazzi, Rupert Everett, Anne Brochet, Marc De Jonge en Catherine Samie.

1795: een deel van de Franse adel heeft zich na de vernietigende Revolutie van 1789 weten te handhaven, en gaat door met nietsnutten en lanterfanten. Edelman Tognazzi, een soort Italiaanse Bocuse, trakteert zijn schoonfamilie op exotische spijzen en richt feestmalen aan met heerlijkheden die de decadente adel aan hun chique rashonden voert. Zijn schone en veel jongere vrouw Brochet - de laatste modegril volgend - houdt er een kluizenaar (Everett) op na, bij wijze van goede huisgeest, die zich ontpopt als een nichterige moordenaar en gifmenger. Tognazzi is zijn eerste slachtoffer en wordt ten onrechte beschuldigd van de moord op zijn schoonmoeder, een geile, gluurderige oude tang; hij wordt derhalve onthoofd, maar de enge Engelsman Everett ontloopt zijn gerechte straf niet. Een film met een nauwelijks boeiend verhaal, waarin weinig gebeurt. Tognazzi's spel is uitstekend, maar hij verdwijnt vroegtijdig en Brochet, die beter Innocence had kunnen heten, is eigenlijk alleen maar een lust voor het oog. De werkelijke hoofdrol in deze vreemde film wordt gespeeld door de fotografie van Michel Abramowicz. Scenario en dialoog van de regisseur zelve.

La maison assassinée

1988 | Mysterie, Thriller, Drama

Frankrijk 1988. Mysterie van Georges Lautner. Met o.a. Patrick Bruel, Anne Brochet, Ingrid Held, Agnès Blanchot en Sophie Brochet.

Deze duistere en intrigerende verfilming van het gelijknamige boek van Pierre Magnan verhaalt van een jongeman (gespeeld door de populaire zanger-acteur Patrick Bruel) die na WO I terugkeert naar zijn geboorteplaats. Daar komt deze wees erachter dat zijn hele familie is vermoord toen hij nog maar een baby was. Vastbesloten de daders te vinden gaat hij op onderzoek uit. Al doende leert hij een paar charmante jonge vrouwen kennen die hem zijn zoekwerk bemoeilijken. Ingrid Held speelt een van de jonge vrouwen en werd als 'veelbelovende jonge actrice' genomineerd voor een César.

Masques

1987 | Misdaad

Frankrijk 1987. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Philippe Noiret, Robin Renucci, Bernadette Lafont, Monique Chaumette en Anne Brochet.

Auteur van policiers Roland Wolf (Renucci) gaat in retraite op het landgoed van populaire tv-presentator Christian Legagneur (Noiret) teneinde zich op het schrijven van diens biografie te concentreren. Aldaar maakt hij kennis met de zonderlinge entourage van de charmeur. Hoewel niet zo geraffineerd als andere Chabrols, bezuinigt deze mediasatire annex misdaadfilm weer niet op hatelijkheden. Niemand is, conform de titel, dat wat hij voorgeeft te zijn. Monique Chaumette, Noirets echtgenote, speelt een ijzige secretaresse.

Buisson ardent

1987 | Familiefilm

Frankrijk 1987. Familiefilm van Laurent Perrin. Met o.a. Jessica Forde, Jean-Claude Adelin, Alice De Poncheville, Simon de La Brosse en Anne Brochet.

Voor zijn tweede film heeft Perrin een symbolische titel gekozen, waarin hij het einde van de adolescentie en de pijn die met het volwassen worden gepaard gaat, wil verbeelden. Een moeilijk thema en hoewel de film minder geslaagd lijkt dan RENDEZ-VOUS DE JUILLET van Jacques Becker of LES DERNIERES VACANCES van Roger Leenhardt, is hij beter dan LES TRICHEURS van Marcel Carné. Nadat het grootste deel van de film op heldere wijze en tot in de details het gedrag schetst, eindigt hij helaas in de stijl van een tragedie, hetgeen niet bij de rest past: er had een open einde moeten zijn. Let ook op het satirische aspect van deze schets van de jeugd van tegenwoordig.

Le bal d'Irène

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Anne Brochet, Francine Bergé en Bernard Freyd.

De familie De Sarcey bezit niet meer dan een schaduw van haar vroegere weelde: een somber, massief, niet erg uitnodigend kasteel en inkomsten uit de bosbouw, waar maar net van kan worden rondgekomen. De kinderen, en vooral de achttien-jarige Irene, willen weg uit het sinistere ouderlijk huis. Vertrekken ze uiteindelijk ook? Ongetwijfeld een psychologische thriller, maar ook een familiekroniek, waarin levenloze voorwerpen een even grote rol spelen als de personages. De kroniek is een gevaarlijk genre, dat vol valkuilen zit. Deze regisseur, eens criticus van de strenge Cahiers du cinéma, omzeilt ze allemaal, door zijn acteurs stevig in hun geboortegrond en in de historische en sociale context van het verhaal te poten. Zoals altijd worden de personages hoe langer hoe boeiender, want ze zitten allemaal op de een of andere manier met een probleem. Prima acteerwerk en zeer fraaie binnen- en buitenopnamen.