Albert Lieven: cast.
Er zijn 47 films gevonden.

Der Gorilla von Soho

1968 | Misdaad

Duitsland 1968. Misdaad van Alfred Vohrer. Met o.a. Horst Tappert, Uschi Glas, Uwe Friedrichsen en Albert Lieven.

Zie: Edgar Wallace-serie.

City of Fear

1966 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk 1966. Avonturenfilm van Peter Bezencenet. Met o.a. Paul Maxwell, Terry Moore, Marisa Mell, Albert Lieven en Pinkas Braun.

Lauwhartig gedoe rond een verslaggever en een vluchteling, die naar Hongarije gaan om mensen die pro-westers zijn dat land uit te helpen.

Traitor's Gate

1965 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1965. Misdaad van Freddie Francis. Met o.a. Gary Raymond, Albert Lieven, Margot Trooger en Catherina von Schell.

Twee broers raken betrokken in een complot om de kroonjuwelen te roven. Naar Edgar Wallace's boek. Redelijk spel, goede regie.

Ride the High Wind

1965 | Avonturenfilm

Zuid-Afrika 1965. Avonturenfilm van David Millin. Met o.a. Maria Perschey, Albert Lieven, Darren McGavin, Alison Seebohm en M. McGovern.

Een junglepiloot zoekt naar verdwenen goud. Ongewone locaties, bekend gegeven.

Das Verratertor

1964 | Thriller

Duitsland 1964. Thriller van Freddie Francis. Met o.a. Gary Raymond, Albert Lieven en Klaus Kinski.

Een junglepiloot zoekt naar verdwenen goud. Ongewone locaties, bekend gegeven.

Coast of Skeletons

1964 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk 1964. Avonturenfilm van Robert Lynn. Met o.a. Richard Todd, Marianne Koch, Vivi Bach, Albert Lieven en George Leech.

Eerste van twee speelfilms rond speurneus Harry Sanders speelt aan de kust van Zuid-West Afrika, het huidige Namibië. In WO II is daar een schip vergaan met naar verluidt niet alleen munitie maar ook goudstaven aan boord. Sanders en zijn mensen zijn ambtshalve in de buurt, maar als het tegenzit, gaat een oplichter er met de buit vandoor. Naast Todd, in de rol van Harry Sanders, spelen er ook enkele Duitse filmsterren mee, onder wie Heinz Dracher, Marianne Koch en Dietmar Schönherr.

Mystery Submarine

1963 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1963. Oorlogsfilm van C. M. Pennington-Richards. Met o.a. Edward Judd, James Robertson Justice, Laurence Payne, Arthur O'Sullivan en Albert Lieven.

Een tam WO II-spionageverhaal over een Duitse onderzeeër met een Britse bemanning die door de Engelse vloot ontdekt en opgebracht wordt. Ook bekend als DECOY.

Death Drums Along the River

1963 | Avonturenfilm

Portugal​/​​Verenigd Koninkrijk 1963. Avonturenfilm van Lawrence Huntington. Met o.a. Richard Todd, Marianne Koch, Albert Lieven, Vivi Bach en Jermey Lloyd.

Vage bewerking van de roman van Edgar Wallace 'Sanders of the River' die het onderzoek van een politie-inspecteur volgt naar een moord in een Afrikaans hospitaal en de ontdekking van een zilvermijn. Todd herhaalde de rol van Harry Sanders in 1964 in: COAST OF SKELETONS. USA-titel: SANDERS.

Freddy und das Lied der Südsee

1962 | Muziek, Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1962. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Freddy Quinn, Jacqueline Sassard, Elma Karlowa, Gunnar Möller en Ralf Wolter.

Gebruinde Freddy met zijn priemende oogjes is een eenvoudige zeeman, die een miljoenen erfenis van een overleden oom krijgt. Een mager scenario gefilmd tegen het fraaie decorum van Tahiti. Gelukkig zingt Freddy voor z'n fans met diepe bas galmende songs en kunnen zij zich vergapen aan zijn toen nog jonge beeltenis. Het scenario is van Gustav Kampendonck. Het camerawerk is van Gerhard Krüger. Zie ook: Schlagerfilms.

Death Trap

1962 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1962. Thriller van John Moxey. Met o.a. Albert Lieven, Barbara Shelley, John Meillon, Mercy Haystead en Kenneth Cope.

Een mannequin vertrouwt de zogenaamde zelfmoord van haar zuster niet. Een goed Edgar Wallace-mysterie, met Barbara Shelley als de secretaresse van een financier die de activiteiten van haar baas al evenmin vertrouwt. Simpele maar energieke aflevering uit de reeks verfilmde Wallace-verhalen.

Frau Irene Besser

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van John Olden. Met o.a. Luise Ullrich, Rudolf Prack, Ellen Schwiers, Albert Lieven en Peer Schmidt.

Na dertien jaar Russische krijgsgevangenschap (als gevolg van WO II) keert Martin Besser (Prack) terug naar huis. Het is dan 1958. Duitsland aan het begin van het Wirtschaftswunder. Irene (Ullrich) verrast haar man Martin niet alleen met een blakende welstand - ze bezit een groot warenhuis, een villa, er zijn hun twee schitterende kinderen (Lotte, zeventien, die zich haar vader niet herinneren kan; Peter, dertien die zijn vader voor het eerst ziet) en... er is een huisvriend, Martins rivaal van vroeger, jurist Dr. Heinz Werther (Lieven). Er staat teveel in de weg om beide echtlieden weer te herenigen en Martin ontmoet de charmante Franziska von Stein (Schwiers), die het opkomende, modieuze beroep van stewardess uitoefent. Een scheiding lijkt de enige uitweg, maar er is toch nog iets wat die twee verbindt: Petertje... Oubolligheid troef en sentimenten die bij het uitkomen van de films al zo vals waren als de zee diep is. Verder is het luid en lawaaierig gespeeld. Het klungelige scenario van Jochen Huth werd geschreven naar het gelijknamige boek van Hans Habe. Het camerawerk van deze film is van Erich Claunigk.

Das Geheimnis der gelben Narzissen

1961 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1961. Misdaad van Akos von Rathony. Met o.a. Christopher Lee, Joachim Fuchsberger, Klaus Kinski, Sabine Sesselmann en Albert Lieven.

Zie: Edgar Wallace-serie.

Schachnovelle

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1960. Drama van Gerd Oswald. Met o.a. Curd Jürgens, Claire Bloom, Mario Adorf, Hansjörg Felmy en Dietmar Schönherr.

Een fijne rol van Bloom in Jürgens' lievelingsfilm naar Stefan Zweig's beroemde novelle; Gerd, zoon van de naar Hollywood geëmigreerde Richard, liet alle troeven liggen en maakte er een oppervlakkig werkje van. Scenario van regisseur en Herbert Reinecker.

Conspiracy of Hearts

1960 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1960. Oorlogsfilm van Ralph Thomas. Met o.a. Lilli Palmer, Sylvia Syms, Yvonne Mitchell, Ronald Lewis en Peter Arne.

In weerwil van de overbekende situaties waarin nonnen gevluchte joodse kinderen in Noord-Italië verbergen, is de film toch spannend en ontroerend.

Subway in the Sky

1958 | Misdaad, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1958. Misdaad van Muriel Box. Met o.a. Hildegard Knef, Van Johnson, Katherine Kath, Cec Linder en Albert Lieven.

Mooie Knef met de zwoele stembanden is cabaretster in Berlijn, die Johnson als legerdeserteur helpt nadat hij beschuldigd wordt van moord op zijn vrouw en drugsmokkel. Johnson was toen al op de terugweg en de dwaze, vaak ongerijmde regie van Box hielp dit langdradig gefotografeerd toneelstuk van Ian Main niet van de grond komen.

El Batallón de las sombras

1957 | Drama

Spanje 1957. Drama van Manuel Mur Oti. Met o.a. Rolf Wanka, Tony Soler, Antonio Vico, Alicia Palacios en Albert Lieven.

De film verbeeldt de dromen, verwachtingen en hartstochten van de bewoners van een flatgebouw. Een pretentieuze maar zeker geen slechte film, met een zeer goede rolbezetting zeker voor de Spaanse film uit die tijd.

Loser Takes All

1956 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1956. Komedie van Ken Annakin. Met o.a. Rossano Brazzi, Glynis Johns, Robert Morley, Tony Britton en Geoffrey Keen.

Brazzi en Johns vieren hun wittebroodsdagen in Monte Carlo; ze proberen hun 'perfecte systeem' aan de roulettetafel uit en dat heeft consequenties voor hun huwelijk. Het helpt dat er op locatie werd gefilmd. Scenario van Graham Greene. Camerawerk van Georges Perinal. Opnieuw gefilmd in 1990 als STRIKE IT RICH.

Londra chiama Polo Nord

1956 | Oorlogsfilm

Italië 1956. Oorlogsfilm van Duilio Coletti. Met o.a. Curd Jürgens, Dawn Addams, Folco Lulli, Albert Lieven en René Deltgen.

Het hoofd van de Duitse Abwehr in Nederland tijdens WO II is achter de Britse militaire code gekomen en weet door die kennis diverse vijandige spionnen in de val te lokken. De op feiten gebaseerde oorlogsfilm is onderhoudend gemaakt, al kost het, zoals in zoveel andere films van Coletti, moeite om positieve belangstelling op te brengen voor het vernuft van de 'foute partij'. De situering in Amsterdam met alle clichés en vergissingen van dien maakt de film voor ons tot een curiositeit.

Des Teufels General

1955 | Oorlogsfilm

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Curd Jürgens, Viktor de Kowa, Karl John, Eva-Ingeborg Scholz en Marianne Koch.

Curd Jürgens excelleert als de Duitse Luftwaffe-generaal Harras, die weinig met de nazi's op heeft en al vroeg tijdens Hitlers campagnes openlijk verkondigt dat de strijd is verloren. Raadselachtige sabotage van Stuka's brengt de ogenschijnlijk onaantastbare bon vivant nog dieper in conflict met de SS. Regisseur Käutner betreurde het dat zijn bewerking van het Carl Zuckmayer-theaterstuk negen jaar te laat kwam: het had z'n eerste film na de capitulatie moeten zijn. De figuur Harras is gebaseerd op Ernst Udet, de vermaarde WO I-piloot en latere Luftwaffe-Generaloberst die in '41 zelfmoord pleegde.

Der Fischer vom Heiligensee

1955 | Drama, Thriller

Duitsland 1955. Drama van Hans H. König. Met o.a. Lil Dagover, Albert Lieven, Siegfried Lowitz, Edith Mill en Helmuth Schneider.

Een barones wordt door haar neef bestolen, terwijl hij voorbestemd is met haar aantrekkelijke dochter te trouwen. Ze is echter verliefd op de jonge rentmeester, maar die wordt door de intriges van de schandelijke neef ontslagen. Door de tussenkomst van de trotse vader van de rentmeester, een stoere visser van het meer, komt het uiteindelijk weer goed. En het kwaad wordt gestraft. Een typische Heimatfilm met alle obligate kenmerken: fraaie kleurige landschapsbeelden, en zwart-wit verbeelding van goed en kwaad, mededogen, naijver, haat, oprechtheid en arglist. Dat alles uiterst voorspelbaar en wat traag; bovendien is het toch wel aangetast door de tand des tijds. Van de hand van een genre-specialist.

Heimweh nach Deutschland

1954 | Avonturenfilm

Duitsland 1954. Avonturenfilm van Bernhard Redetzki. Met o.a. Albert Lieven, Ingrid Lutz, Petra Peters, Arno Aßmann en Jan Hendriks.

Een onderofficier van het Afrika-Korps ontsnapt uit Britse krijgsgevangenschap naar Libanon. Daar raakt hij tegen wil en dank verwikkeld in een smokkelorganisatie van drugs, die door politie en leger op het spoor gezeten worden. Hij heeft maar een wens: terug naar huis. Een onderhoudende avonturenfilm, die echter wel wat onwaarschijnlijk is, maar dat hoeft de pret niet te drukken.

Frühlingslied

1954 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1954. Familiefilm van Hans Albin. Met o.a. Oliver Grimm, Elsbeth Sigmund, Anne-Marie Blanc, René Deltgen en Martin Andreas.

Een aandoenlijke smartelap over een jonge wees, een muzikaal wonderkindje, die door zijn oom (een voormalige concertmeester) zo wordt overwerkt dat hij tijdens een tournee in Zwitserland uitgeput raakt, in elkaar stort en zijn been breekt. De dokter raadt zijn oom aan vakantie te gaan houden in het Berner Oberland, waar de jongen een gewoon kind wordt en vriendschap sluit met een meisje en een andere jongen. Zijn oom begrijpt dan dat hij te ver gegaan is. Redelijk gespeeld, maar niet al te geloofwaardig. De Beierse Alpen stonden model voor Helvetia. Scenario van Peter Francke. Camerawerk van Klaus von Rautenfeld.

Das Bekenntnis der Ina Kahr

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Elisabeth Müller, Curd Jürgens, Albert Lieven, Hanna Rucker en Margot Trooger.

Ina Kahr (M[KA3]uller) heeft zichzelf aangebracht wegens moord op haar man en wordt ter dood veroordeeld. Aan haar vader en advocaat vertelt zij haar kant van de zaak. Haar man (Jürgens) was een nietsnut. De advocaat vindt dat zij daarom maar een lichte straf verdient. Wat een walgelijk melodrama. En dit soort hypocriete gedoe komt dan van een groot regisseur als Pabst.

Die Rose von Stambul

1953 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1953. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Inge Egger, Albert Lieven, Grethe Weiser, Paul Hörbiger en Paul Sima.

De brave en vaardige verfilming van de gelijknamige operette van Leo Fall over een exotisch negentienjarig meisje (Egger) dat een fortuin zal erven van haar oom - een rijke pasja - mits ze trouwt met een Turkse diplomaat; ze is echter verliefd op een componist, die ze weliswaar niet persoonlijk kent, omdat ze uitsluitend met hem correspondeert. De musicus en diplomaat zijn (gelukkig) [KA1]e[KA1]en en dezelfde persoon! Deze romantische komedie van verwisselde identiteiten laat zich (toch) nog aanzien.

Klettermaxe

1952 | Misdaad

Duitsland 1952. Misdaad van Kurt Hoffmann. Met o.a. Albert Lieven, Liselotte Pulver, Paul Henckels, Charlotte Bufford en Charlotte Daudert.

Corry vindt haar neef, detectiveschrijver Max, maar een saaie vent. Nee, dan de gevaarlijke inbreker Klettermaxe die zich op een nacht bij haar komt verschuilen.

Fritz und Friederike

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Liselotte Pulver, Margaretha Haagen, Erika von Thelmann, Loni Heuser en Albert Lieven.

Een oud gegeven weer eens afgestoft: een als jongen opgevoed meisje loopt weg uit een jonge-damespensionaat en gaat als soldaat het leger in, maar als ze een kapitein tegenkomt op wie ze verliefd wordt, komt haar ware vrouwenaard toch naar boven. Het had een leuke satire op het soldatendom kunnen zijn, maar het bleef een kleinburgerlijke farce.

The Dark Light

1951 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1951. Misdaad van Vernon Sewell. Met o.a. Albert Lieven, David Greene, Norman MacOwan, Martin Benson en Jack Stewart.

Na een bankoverval strandt het illustere trio Lieven, Blake en Benson bij een vuurtoren, die op een rots staat, een flink eind van de kust. Nadat vuurtorenwachter MacOwan geweigerd had zijn boot aan hen af te staan, doden ze hem uit angst voor ontdekking. Tijdens een vlucht met de boot slaat door onderling geruzie Lieven overboord, terwijl schurk Benson bewusteloos op de bodem ligt. Assistent-vuurtorenwachter Greene roeit ze naar de wal en een jammerende Blake meldt zich bij de politie. Standaard B- film, die verbleekt bij moderne equivalenten.

Hotel Sahara

1951 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1951. Oorlogsfilm van Ken Annakin. Met o.a. Yvonne DeCarlo, Peter Ustinov, David Tomlinson, Roland Culver en Albert Lieven.

Aardig niemendalletje over een Noordafrikaanse hoteleigenaar en zijn mooie verloofde die tijdens WO II elke keer dat een nieuw leger de stad binnenmarcheert, van loyaliteit moeten veranderen. Scenario van Patrick Kirwan en George H. Brown.

Die Dubarry

1951 | Muziek

Duitsland 1951. Muziek van Georg Wildhagen. Met o.a. Willy Fritsch, Sari Barabas, Albert Lieven, Hans Heinz Bollmann en Ernst Waldow.

Twee rijke beschermers van een jonge zangeres krijgen ruzie. Een van hen raakt zijn geld kwijt maar verovert wel het hart van het meisje. Een niet onaardig verhaaltje rond een opvoering van Karl Millöckers operette Gräfin Dubarry, waaruit men het één en ander, goed gezongen, te horen krijgt.

Sleeping Car to Triëste

1948 |

Verenigd Koninkrijk 1948. John Paddy Carstairs. Met o.a. Jean Kent, Albert Lieven, Derrick De Marney, Paul Dupuis en Rona Anderson.

Spionagevehikel over diverse individuen, die allen voor eigen rekening op zoek zijn naar een gevaarlijk geheim boekje. Wanneer de eigenaar dood wordt gevonden, gaat de jacht nog intenser verder. Plezierige thriller, die inmiddels wat verouderd aandoet maar toch voldoende fijne dialogen en humoristische situaties bevat om de aandacht vast te houden. Scenarioschrijver Allan Mackinnon bewerkte het verhaal van Clifford Grey, dat ook al als basis diende voor ROME EXPRESS (1932). Camera werd gehanteerd door Jack Hildyard, en de beroemde Benjamin Frankel componeerde een score met knipoogjes.

Sleeping Car To Trieste

1948 |

1948. John Paddy Carstairs. Met o.a. Derrick De Marney, Rona Anderson, Jean Kent, Albert Lieven en Paul Dupuis.

Spionagevehikel over diverse individuen, die allen voor eigen rekening op zoek zijn naar een gevaarlijk geheim boekje. Wanneer de eigenaar dood wordt gevonden, gaat de jacht nog intenser verder. Plezierige thriller, die inmiddels wat verouderd aandoet maar toch voldoende fijne dialogen en humoristische situaties bevat om de aandacht vast te houden. Scenarioschrijver Allan Mackinnon bewerkte het verhaal van Clifford Grey, dat ook al als basis diende voor ROME EXPRESS (1932). Camera werd gehanteerd door Jack Hildyard, en de beroemde Benjamin Frankel componeerde een score met knipoogjes.

Her Man Gilbey

1948 |

1948. Harold French. Met o.a. Albert Lieven, Peggy Cummins en Margaret Rutherford.

Spionagevehikel over diverse individuen, die allen voor eigen rekening op zoek zijn naar een gevaarlijk geheim boekje. Wanneer de eigenaar dood wordt gevonden, gaat de jacht nog intenser verder. Plezierige thriller, die inmiddels wat verouderd aandoet maar toch voldoende fijne dialogen en humoristische situaties bevat om de aandacht vast te houden. Scenarioschrijver Allan Mackinnon bewerkte het verhaal van Clifford Grey, dat ook al als basis diende voor ROME EXPRESS (1932). Camera werd gehanteerd door Jack Hildyard, en de beroemde Benjamin Frankel componeerde een score met knipoogjes.

Frieda

1947 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1947. Drama van Basil Dearden. Met o.a. David Farrar, Glynis Johns, Mai Zetterling, Flora Robson en Albert Lieven.

Interessante studie van Farrar die zijn Duitse vrouw Zetterling naar Engeland brengt en de kleinzieligheid waar ze mee te maken krijgen.

Beware of Pity

1946 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1946. Drama van Maurice Elvey. Met o.a. Lilli Palmer, Albert Lieven, Gladys Cooper, Linden Travers en Ernest Thesiger.

Sentimenteel maar treffend verhaal over een invalide jonge vrouw die de liefde vindt, en daarmee de zin van het leven. Scenario van W.P. Lipscomb naar de gelijknamige roman van Stefan Zweig. Camerawerk van Derick Williams.

The Seventh Veil

1945 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1945. Drama van Compton Bennett. Met o.a. James Mason, Ann Todd, Herbert Lom, Hugh McDermott en Albert Lieven.

Wanneer concert pianiste Todd de handen verbrandt, verliest ze alle levenslust. Dankzij de hulp van psychiater Lom en de liefde van Mason zal ze haar zelfvertrouwen terugwinnen. Sterk melodrama, uitmuntend vertolkt door de hoofdrollen. Film groeide uit tot een van de populairste Britse prenten van de jaren 1940- 50. Al komt hij meermaals gevaarlijk dicht bij de rand van het kitscherige, toch gaat hij nergens te ver. Het scenario van Muriel en Sydney Box werd terecht bekroond met een Oscar.

English Without Tears

1944 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1944. Drama van Harold French. Met o.a. Albert Lieven, Margaret Rutherford, Peggy Cummins en Martin Miller.

Capabele acteurs gaan netjes om met alledaags verhaal over een viertal mensen wier levens met elkaar verweven zijn in Genève.

Yellow Canary

1943 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Herbert Wilcox. Met o.a. Anna Neagle, Richard Greene, Nova Pilbeam, Albert Lieven en Margaret Rutherford.

Een meer dan middelmatig spionageavontuur uit WO II waarin Neagle voorgeeft nazi-sympathisante te zijn om ten behoeve van de geallieerden geheimen te weten te komen.

Jeannie

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1941. Komedie van Harold French. Met o.a. Michael Redgrave, Barbara Mullen, Wilfrid Lawson, Kay Hammond en Albert Lieven.

Een Schots meisje krijgt wat geld en gaat op vakantie naar het vasteland van Europa. In Wenen komt ze in aanraking met een wasmachine verkoper, Redgrave, en gigolo Lieven. Sobere, af en toe vermakelijke romantische komedie die de zwakke produktie en de oorlogsomstandigheden van destijds toch te boven komt. Naar het toneelstuk van Aimée Stuart dewerkt o.a. Anatole Grunwald. In 1952 opnieuw verfilmd onder de titel LET'S BE HAPPY. Ook bekend als GIRL IN DISTRESS.

Convoy

1941 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1941. Oorlogsfilm van Pen Tennyson. Met o.a. Clive Brook, John Clements, Edward Chapman, Judy Campbell en Penelope Dudley Ward.

Een klein Duits slagschip bedreigt tijdens WO II een Brits konvooi. Een koopvaardijschip offert zich op om een ramp te voorkomen. Een vlotte Britse oorlogsfilm, de enige grote film van de getalenteerde Tennyson, die kort daarop gedood werd.

Kater Lampe

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Suse Graf, Albert Lieven, Alfred Abel en Ida Wüst.

De kater Lampe, voor wie niets veilig is, moet worden afgemaakt. Veit Harlan bewees in 1936 dat hij snel en goedkoop kon werken: KATER LAMPE was een van de vier films die hij in dat jaar maakte! Goedkoop is hij beslist.

Mach' mich glücklich

1935 | Musical

Duitsland 1935. Musical van Artur Robison. Met o.a. Albert Lieven, Else Elster, Harald Paulsen, Ursula Grabley en Julia Serda.

Aan boord van een schip wordt een ontdekkingsreiziger per ongeluk met het verkeerde meisje in de echt verbonden. Een duidelijk op Amerikaanse leest geschoeide revuefilm.

Hermine und die 7 Aufrechten

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Frank Wisbar. Met o.a. Heinrich George, Karin Hardt, Albert Lieven en Paul Henckels.

Hoewel de timmerman Frymann zijn dochter Hermine met de rijke Ruckstuhl getrouwd wil zien, mag tenslotte Karl, de zoon van de kleermaker Hediger, haar de zijne noemen. Een goede verfilming van de novelle van Gottfried Keller, met perfecte rollen van Heinrich George, Paul Henckels en Albert Lieven.

Krach um Jolanthe

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Marianne Hoppe, Olaf Bach, Marieluise Claudius, Albert Lieven en Wilhelm Krüger.

Een jaar nadat het gelijknamige toneelstuk uit het volkstheater in 1933 zijn zegetocht door de Duitse schouwburgen begon, werd er een film van gemaakt. Het verhaal gaat over het bekroonde varken Jolanthe van boer Lampken (Krüger) dat verpand moet worden. Deze film was zo'n groot succes, dat het volksstuk tien jaar later in Denemarken nogmaals verfilmd werd. Geweldige acteurs en de deskundige regisseur Froelich maakten van de Duitse versie een goede film. Het grootste lachsucces waren echter het buffo-duo: Löck als de meid Stine en Hoopts als knecht. Een boerenkomedie, die vandaag nog amusant is.

Glückspilze

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Albert Lieven, Clemens Hasse, Clara Savio, Ernst Stahl-Nachbaur en Ilse Fürstenberg.

Zeven gymnasiasten mogen gezamenlijk 20.000 Mark besteden. Wanneer een van hen er plotseling op staat zijn aandeel uitbetaald te krijgen, laten de anderen hem links liggen omdat ze niet weten dat hij met dat geld z'n stiefvader uit de problemen wil helpen. Niet opvallend geregisseerd, maar wel een aantal goede typeringen.

Charleys Tante

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Paul Kemp, Jessie Vihrog, Carola Höhn, Fritz Rasp en Albert Lieven.

Een vroege verfilming van de bekende klucht van Brandon Thomas. Paul Kemp in de titelrol is zeker zo goed als Rühmann 22 jaar later, zo niet beter. Scenarioschrijver- regisseur Stemmle heeft er een snelle, levendige film van gemaakt. Alle Duitse filmkomieken uit die tijd doen mee. Dat was lachen rond 1935!

Reifende Jugend

1933 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1933. Drama van Carl Froelich. Met o.a. Heinrich George, Hertha Thiele, Albert Lieven, Peter Voß en Marieluise Claudius.

Op een jongensschool in Noord-Duitsland zitten voor het eerst drie meisjes voor hun eindexamen. Knut (Lieven) is verliefd op Elfriede (Thiele), die meer ziet in haar leraar, Dr. Kerner (Vo[KL29]), die ingaat op haar avances. Als Knut dat merkt probeert hij Dr. Kerner te chanteren, om zo zijn examen te halen. De directeur van de school (George), vol begrip, weet Knut weer in het gareel te krijgen. De oude meester Carl Froelich heeft zich bijzonder goed ingeleefd en brengt ons begrip bij voor de problemen van de opgroeiende jeugd. Een succesvolle film die zelfs vandaag-de-dag nog kan boeien. Veel jong talent, met name Thiele en Lieven.

Die vom Niederrhein

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Max Obal. Met o.a. Lien Deyers, Albert Lieven, Fritz Kampers, Helene Fehdmer en Elisabeth Wendt.

Verfilming van een boek van de populaire schrijver Rudolf Herzog die vlak voor 1900 heel populiar was. De zoon van een industrieel (Lieven) wordt verliefd op de dochter van een wasvrouw (Fehdmer). Maar als de jongeman uit Düsseldorf in Heidelberg gaat studeren, is hij zijn liefje gauw vergeten. Toch is zij het die hem redt als hij later zelfmoord wil plegen, en de gelieven krijgen elkaar alsnog. Middelmatige verfilming van een middelmatige roman. Een stoffige film die in 1933 al uit de tijd was. Jammer van de goede acteurs.