Leo Cattozzo: montage.
Er zijn 9 films gevonden.

Otto e mezzo

1963 | Drama, Komedie, Experimenteel

Italië 1963. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anouk Aimée, Claudia Cardinale, Sandra Milo en Barbara Steele.

Mastroianni is filmregisseur Guido, die net een grote hit achter de rug heeft. Hij trekt zich terug in een rustoord om bij te komen, maar daar komt niets van terecht: niet alleen doet zijn producent alweer een beroep op hem, ook zijn vrouw en minnares eisen zijn aandacht. Terwijl Guido worstelt met zijn 'regisseursblok' verliest hij zich in herinneringen en fantasieën. Zeer persoonlijk werk van grootmeester Fellini die - na zijn eigen internationale succes La dolce vita - de balans van zijn carrière en persoonlijke leven opmaakt en het creatieve proces van het menselijk brein bestudeert. Zo worden beelden van een dansende prostituée op het strand, de overleden ouders van de regisseur, jeugdherinneringen aan een circus en een groep vrouwen die de regisseur met een zweep denkt te temmen, even logisch als onlogisch met elkaar verbonden. Bizar, sensueel vormgegeven drama werd onderscheiden met twee Oscars: voor beste niet-Engelstalige film en voor de kostuums van Piero Gherardi.

Boccaccio '70

1962 | Komedie, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli en Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Anita Ekberg, Romy Schneider, Peppino De Filippo en Silvio Bagolini.

Film met drie episoden.1. LE TENTAZIONI DEL DOTTOR ANTONIO. Een moraalprediker wordt verontwaardigd over een pikant reclamebord met de tien keer levensgrote Ekberg die in zijn overspannen dromen tot leven komt. Deze eerste film in kleur voor Fellini kondigt in klein bestek de gestileerde fantasie en verbeeldingen van later werk aan. Deze episode duurt 53m. 2. IL LAVORO. De echtgenote van een Romeinse aristocraat die door een callgirl-schandaal in opspraak komt, geeft een impuls aan het huwelijk door zich voortaan ook voor gunsten te laten betalen. De Visconti-sketch is een bitter meesterwerkje en de openbaring van Schneider als volwassen actrice. 3. LA RIFFA. De eigenares van een kermisschiettent wordt door haar broer hoofdprijs van een competitie gemaakt, maar de winnaar is niet degene op wie ze een oogje heeft. Rumoerige volksklucht met temperamentvolle Loren was destijds verrassend, maar werd door haar en De Sica sindsdien te vaak herhaald. De film was oorspronkelijk een vierluik, maar de niet onaardige sketch RENZO E LUCIA van Mario Monicelli over een pasgetrouwde arbeider in Turijn - zonder beroemde ster - werd geknipt. Die wordt soms meevertoond op tv. De oorspronkelijke versie was 190m; de in ons land uitgebrachte film: 165m (de drieluik!), maar de censuur in Duitsland bijvoorbeeld sneed daar nog eens 9m af, zodat de Duitse drieluik slechts 156m is. De producenten voegden het getal 70 aan de titel toe, omdat ze dachten dat de film niet vóór 1970 door de Italiaanse censuur zou komen. Scenario's van Giovanni Arpino, Italo Calvino, Tullio Pinelli, Enzo Flaiano, Suso Cecchi d'Amico en Cesare Zavattini. Camerawerk van Giuseppe Rotunno, Otello Martinelli en A. Nannuzzi.

La dolce vita

1960 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée, Lex Barker en Yvonne Furneaux.

Journalist Marcello Rubini (Mastroianni) holt van de ene primeur naar het volgende schandaal, slaapt in een bordeel, bezoekt een intellectueel, alles te midden van de jetset van Rome. Hij weet zijn cynische afstandelijkheid te bewaren, maar hij ontdekt te laat dat hij van zichzelf en van het 'echte leven' is vervreemd. Een van de beste en in elk geval meest toegankelijke films uit Fellini's oeuvre, met spectaculaire, aangrijpende en vermakelijke episodes, waaronder de beroemde scène van Mastroianni en Ekberg in de Trevifontein. Gouden Palm in Cannes.

Le notti di Cabiria

1957 | Komedie, Romantiek, Misdaad, Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1957. Komedie van Federico Fellini. Met o.a. Giulietta Masina, Amedeo Nazzari, Franca Marzi, Dorian Gray en Aldo Silvani.

Ondanks teleurstellingen en vernederingen weet simpele Romeinse prostitu[KA1]ee Cabria (Masina) haar bravoure en goedgelovig optimisme te bewaren. Een ontmoeting met de verlegen boekhouder Oscar D`Onofrio (P[KA1]erier) leidt tot trouwplannen, maar als ze uit het `leven` is gestapt, blijkt hij het alleen op haar geld te hebben gemunt en haar daarvoor te willen ombrengen. Ook deze ontgoocheling wordt levensblij overwonnen. Deze succesvolle Fellini-film heeft minder dan andere uit de jaren 1950 de tijd doorstaan en overtuigt nu noch in zijn optimisme noch in de pittoreske milieutekening. Enkele treffende momenten en een sublieme rol van P[KA1]erier wegen niet op tegen de doorzichtige en irritante maniertjes van Masina die van haar echtgenoot een weinig kritische regie kreeg. Werd later bewerkt tot de musical SWEET CHARITY (1969) van Bob Fosse met Shirley Maclaine. Fellini`s versie doet soms ook naar zang en dans snakken om de langdradigheid te verluchten. Won (niettemin) de Oscar als Beste Buitenlandse Film en Beste Actrice voor Masima in Cannes. Het scenario is van Ennio Flaiano, Tullio Pinelli en Pier Paolo Pasolini. Het camerawerk is van Aldo Tonti en Otello Martelli, die niet op de aftiteling staat vermeld. Western Electric Sound System.

War and Peace

1956 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Italië 1956. Drama van King Vidor. Met o.a. Audrey Hepburn, Henry Fonda, Mel Ferrer, Vittorio Gassman en John Mills.

Niet op alle fronten even geslaagde verfilming van Leo Tolstoi's wijdlopige roman, waarin een jonge vrouw ervaart hoe oorlog haar leven radicaal verandert. Ondanks de leemtes in het scenario maken de sterrencast en de spectaculaire oorlogsscènes rond de opmars van Napoleon de film tot een boeiend kijkspel. Vidors director’s cut werd door de producenten grondig ingekort: van zijn vier uur bleven er een kleine drie over. Het fameuze duel tussen Bezukhov (Fonda) en Kuragin (Gassman) passeerde de censuur maar net. Hepburn excelleert als Natasja Rostov.

Ulisse

1954 | Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1954. Avonturenfilm van Mario Camerini en Mario Bava. Met o.a. Kirk Douglas, Silvana Mangano, Anthony Quinn, Rossana Podestà en Jacques Dumesnil.

Oorspronkelijk in 3D gedraaide Homerus-adaptatie in Technicolor is een van de eerste fors gebudgetteerde Italiaanse peplums (zwaard-en-sandalenfilms) in de jaren vijftig. Ulisse vertelt, grotendeels in flashback en met panache, over de wederwaardigheden van Ithaka's koning Odysseus, nadat hij met een list de stad Troje heeft ingenomen. Fantastische creaturen (zoals de Cycloop) en spektakel op het niveau van de kleurrijke Vittorio Cottafavi-peplums. Niet op de titelrol vermeld staat co-regisseur Mario Bava (1914-1980), zelf meester-cameraman, speciale-effectentovenaar en maker van barokke horrorfilms. Mangano speelt zowel Odysseus' echtgenote Penelope als zijn verleidster Circe.

La strada

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Anthony Quinn, Giulietta Masina, Richard Basehart, Aldo Silvani en Marcella Rovere.

Wellicht Fellini's ontroerendste film, over de jonge Gelsomina (Masina, de echtgenote van de regisseur) die door de knorrige boeienkoning Zampano (Quinn) van haar familie wordt gekocht om hem te assisteren bij zijn act. Haar opgeruimde gemoed maakt het zware zwervende bestaan nog enigszins draaglijk. En dan valt haar oog op een leuke acrobaat. Masina draagt de film met haar meisjesachtige onschuld, maar Quinn imponeert zeker ook als gevoelige bruut. Overgangsfilm tussen Fellini's eerdere neorealistische en zijn latere surreële werk. Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

La donna del fiume

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Sophia Loren, Gérard Oury, Rik Battaglia, Lise Bourdin en Enrico Olivieri.

Een meisje wordt verleid door een smokkelaar en geeft hem aan bij de politie, ondanks het feit dat ze een kind van hem verwacht. Als hij later uit de gevangenis wordt ontslagen, is het zoontje plotseling verdwenen. Lorens eerste grote sterrol kreeg achter de camera`s medewerking van velen die later een eigen reputatie zouden verwerven (Pasolini schreef de dialoog). Een aanvankelijk sfeervol, broeierig melodrama ontspoort tegen het einde met veel louterende droefenis die de ster nog niet overtuigend weet te acteren.

Attila

1954 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Pietro Francisci. Met o.a. Anthony Quinn, Henri Vidal, Sophia Loren, Ettore Manni en Claude Laydu.

Rond 400 na Chr., tijdens de ondergang van het Romeinse Rijk, worden de buitengewesten vanuit Centraal Azië geterroriseerd en geplunderd door Attila (Quinn) en zijn broer, koning der Hunnen. De wanhopige Romeinen onder keizer Valentino willen vrede sluiten met de koning der Hunnen, die daarop wil ingaan. Maar Attila staat op tegen zijn broer en doodt hem. Onoria (Loren), de zuster van de Romeinse keizer, verleidt Attila en stelt hem voor de macht met haar te delen als hij Rome eenmaal zal hebben veroverd. Hij gaat niet in op haar verraderlijke voorstel en trekt ten strijde. Quinn is zeer geloofwaardig als Attila. Deze spektakelfilm over de barbaarse Hunnenkoning trok een paar jaar na de première opeens hernieuwde aandacht, omdat de rolbezetting inmiddels beroemd was geworden. Hun optreden in deze film kan met de grootste welwillendheid niet veelbelovend worden genoemd.