Ben van Lieshout: regie, scenario, productie, camera, geluid, art direction en montage.
Er zijn 17 films gevonden.

Hoogtijdagen

2020 | Documentaire

Nederland 2020. Documentaire van Ben van Lieshout.

De intenties waarmee vanaf het begin van de Russische revolutie het Kola schiereiland is ontgonnen hebben diepe sporen nagelaten, in het landschap en in de geest van mensen. Deze docu vertelt over de hoogtijdagen van de oude, optimistische generaties en hun gefnuikte idealen, over een gebied dat zwaar te lijden heeft onder de mijnbouwindustrie en over een jonge generatie die vooral weg wil.

Snelweg NL

2019 | Documentaire

Nederland 2019. Documentaire van Ben van Lieshout.

Bijna nergens ter wereld vind je zoveel snelwegen zo dicht op elkaar als in Nederland. Regisseur Ben van Lieshout (De verstekeling, De muze) besloot met zijn camera eens een roadtrip over al dat asfalt te ondernemen. Dat heeft een docu vol verstilde observaties en wat korte interviews opgeleverd, waaruit liefde voor het landschap spreekt, maar ook bezorgdheid over de toenemende drukte. Van Lieshout zoekt de poëzie in het alledaagse en stuit vaak op fraaie taferelen, die hij al even fraai vastlegt, maar zijn werkwijze vraagt wel geduld van de kijker.

Sketches of Siberia

2015 | Documentaire

Nederland 2015. Documentaire van Ben van Lieshout.

Filmische, associatieve documentaire in de vorm van een road/boatmovie waarin elementen uit verleden en heden van Siberië worden gevisualiseerd, aan de hand van thema's als kolonialisme, bodemexploitatie en demografische ontwikkelingen.

Inventaris van het Moederland

2012 | Documentaire

Nederland 2012. Documentaire van Ben van Lieshout.

Documentaire over foto’s van Sergei Prokudin-Gorskii, die het Russische tsarenrijk van vlak voor de revolutie van 1917 vastlegde. Anno 2011 volgt de film in zijn voetsporen.

De Muze

2007 | Drama

Nederland 2007. Drama van Ben van Lieshout. Met o.a. Tara Elders, Sallie Harmsen, Bart Klever en Matthias Schoenaerts.

In De muze volgen we een dolende dichter met schrijfblokkade op zoek naar inspiratie. Tijdens een van zijn nachtelijke dwaaltochten ontmoet hij een vrouw (Tara Elders) die hem uit zijn impasse moet helpen

Locatie TusseNland

2006 | Korte film, Documentaire

Nederland 2006. Korte film van Ben van Lieshout.

Filmmaker Ben van Lieshout (De verstekeling,1998; Petersburg, Places and Paintings, 2004) maakte in opdracht van Museum-Kasteel Groeneveld Locatie tusseNLand, een ontroerende film over door planologen ogenschijnlijk vergeten gebieden. Van Lieshout filmde stadsrafelranden, o.a. in Ruigoord en in Amsterdam het stuk tussen het Amstelstation en de Bijlmerbajes. De gebieden zijn soms unheimisch en soms juist uitgesproken kneuterig, met autosloperijen, paardenweitjes, caravanstallingen, mobiele patatwagens en kleine groene gebieden. Meestal liggen deze stukjes Nederland ingeklemd tussen oprukkende infrastructuur, zoals spoorwegen, snelwegen of een landingsbaan van Schiphol.

Petersburg, Places and Paintings

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Ben van Lieshout.

Ben van Lieshout maakte een portret van de Russische schilderes Tatjana Jassievich. Peterburg, Places and Paintings bevat voldoende boeiend materiaal voor een kort portret. Jammer genoeg wilde Van Lieshout meer: zeventig minuten duurt zijn documentaire, en dat blijkt te veel eer.

De zone

1999 |

Nederland 1999. Ben van Lieshout. Met o.a. Moniek Buijzen, Cloë Collette, Nienke de Wit en Sanneke Brienne.

Ben van Lieshout maakte een portret van de Russische schilderes Tatjana Jassievich. Peterburg, Places and Paintings bevat voldoende boeiend materiaal voor een kort portret. Jammer genoeg wilde Van Lieshout meer: zeventig minuten duurt zijn documentaire, en dat blijkt te veel eer.

De verstekeling

1997 | Komedie, Drama

Rusland​/​​Nederland 1997. Komedie van Ben van Lieshout. Met o.a. Ariane Schluter, Bekzod Mukhamedkarimov, Dirk Roofthooft, Roel van Gastel en Sjamoerat Oetemratov.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

His Secret

1995 |

Nederland 1995. Frederieke Jochems. Met o.a. Erik de Vries, Mark van der Laan, Pierre van Berkel en Marnie Blok.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Butterfly

1994 |

Nederland 1994. Ben van Lieshout. Met o.a. Ids van der Krieke en Janica Draisma.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Passagiers

1991 | Drama

Nederland 1991. Drama van Ben van Lieshout. Met o.a. Hans Housdörfer, Manouk van der Meulen, Olga Zuiderhoek, Titus Muizelaar en Felix-Jan Kuypers.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Schutting

1989 |

Nederland 1989. Ben van Lieshout.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

De Wal

1987 |

Nederland 1987. Ben van Lieshout. Met o.a. Bert Bisperink, Josée Ruiter, Titus Muizelaar, Dokus Dagelet en Piet Kamerman.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Desiderata

1984 |

Nederland 1984. Ben van Lieshout. Met o.a. Kristel Nijssen en Lisa Fulda.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Het Licht van Cadiz

1983 |

Nederland 1983. Ben van Lieshout. Met o.a. Gert Veldkamp, Gerrit van der Linden, Henk van Loenen, Jozef Herriger en Lisa Fulda.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Framed

1981 |

Nederland 1981. Ben van Lieshout.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.