Aouni Kawas: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Le dernier homme

2006 | Drama

Libanon​/​​Frankrijk 2006. Drama van Ghassan Salhab. Met o.a. Carlos Chahine, Aouni Kawas, May Sahab en Fayeh Hmaissé.

Terwijl kosmopolitisch Beiroet eens te meer het lijdzame strijdtoneel vormt voor de erfvete tussen Hezbollah-terroristen en Israël, worden er lijken met vreemde symptomen gevonden. Arts-patholoog-anatoom en hobbyduiker Khalil Chams (Chahine) stelt steeds een beet in de slachtofferhals vast - en in de dode aderen zit geen druppel bloed meer. Maakt dit Le dernier homme tot een typische genrefilm uit een atypisch land? Allesbehalve. Wanneer Khalil zelf meer en meer aan fysiek ongemak ten prooi valt, verdiept het trage, duistere verhaal met arty independentsfeer zich tot psychoportret van zowel hoofdpersonage als geteisterde stad.

In the Battlefields

2004 | Drama, Biografie

Libanon​/​​Frankrijk​/​​België​/​​Duitsland 2004. Drama van Danielle Arbid. Met o.a. Marianne Feghali, Rawia Elchab, Laudi Arbid, Aouni Kawas en Danielle Arbid.

Danielle Arbid (Beiroet, 1970) keerde vanuit Frankrijk terug naar haar geboortestad om een semi-autobiografische debuutfilm over de besognes van een 12-jarig meisje te schieten. De wereld van alter ego Lina wordt gedomineerd door haar ruziënde ouders, omsingeld door de burgeroorlog buitenshuis. Dankzij haar vriendschap met de iets oudere Sihab (Elchab), de huishoudster van haar helse tante, ontdekt Lina de geneugten van vrijheid. Maar, de deceptie is groot als blijkt dat Sihab wil vluchten. Maarek hob is een meanderend egodocument dat op gekunstelde wijze klein en groot leed integreert. In Frankrijk uitgebracht als Dans les champs de bataille.

Beyrouth Fantôme

1998 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Libanon 1998. Oorlogsfilm van Ghassan Salhab. Met o.a. Darina Al Joundi, Rabih Mroué, Carol Abboud, Hassan Farhat en Younes Aoude.

Eind jaren '80. Tien jaar eerder ontvluchtte Khalil (Aouni Kawas) het oorlogstoneel van Beiroet. Zijn familie en vrienden gingen ervan uit dat hij was omgekomen tijdens de strijd en zijn stomverbaasd wanneer ze geruchten over de terugkeer van zijn 'geest' vernemen. De hereniging zorgt voor een wijd scala aan emoties. Men heeft om hem gerouwd als een dode en verder geleefd in een stad in oorlog. Op zoek naar de waarheid wisselen woede, onbegrip, twijfel en apathie elkaar af. Kort daarna is Khalil weer verdwenen. De analogie met de verloren identiteit van Beiroet en haar bewoners wordt voortreffelijk verbeeld in het speelfilmdebuut van Salhab. Zijn scenario schakelt soepel tussen feit en fictie met enerzijds de interviews met de acteurs die hun persoonlijke oorlogservaringen ventileren en anderzijds de terugkeer van Khalil. Met muziek van zangeres Asmahan en melancholische strijkcomposities van Gavin Bryars. In eigen land deed de film het niet best. 'Oorlogsmoeheid,' volgens de regisseur. In The Daily star voegde hij er nuchter aan toe: 'Er is geen markt in de [Arabische] regio.(è) Mensen circuleren niet. Ideeën circuleren niet. Waarom zouden films wel circuleren?' Originele versie met Duitse ondertiteling.