Anthony Asquith: regie en scenario.
Er zijn 30 films gevonden.

The Yellow Rolls-Royce

1964 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1964. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Rex Harrison, Jeanne Moreau, Shirley MacLaine, Alain Delon en Ingrid Bergman.

Een vooroorlogse Rolls Royce is het 'leitmotiv' in deze episodenfilm van Anthony Asquith. De bolide wordt aangekocht door een oer-Britse diplomaat (Harrison) en raakt tenslotte via allerlei omwegen als tweedehandsje op de Balkan verzeild. De aardigste episode speelt zich af in Italië waar de Rolls in handen valt van een gangster. Diens lief (MacLaine) vindt het een pracht karrretje, maar meer nog dan in auto's is ze geïnteresseerd in een piepjonge gigolo (Delon). Sommige recensenten vonden Delon in deze film gemaniëreerd en verwijfd, en inderdaad, de ster lonkt uitbundiger dan we later van hem gewend zijn.

The V.I.P.'s

1963 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1963. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Elizabeth Taylor, Orson Welles, Margaret Rutherford, Richard Burton en Maggie Smith.

Op de Londense luchthaven Croyden hangt een dikke mist. Er zitten grote vertragingen in de lucht, en dat stuurt de plannen van heel wat mensen in de war. De wachtenden krijgen te maken met Taylor, echtgenote van industrieel Burton. Een buitengewoon voorspelbaar scenario van Terence Rattigan, dat echter door de complexe opbouw en door het schitterende spel van een hele reeks prominenten best leuk blijft. De show wordt gestolen door Rutherford, die terecht een Oscar kreeg. Een multi-verhalenplot, handelend over menselijke spanningen en persoonlijke drama's van uitsluitend rijke mensen. Een luxe-voorloper van tv-series als LOVE BOAT. Camerawerk van Jack Hildyard. Gedraaid in Panavision. Ook bekend als HOTEL INTERNATIONAL.

Guns of Darkness

1962 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk 1962. Avonturenfilm van Anthony Asquith. Met o.a. David Niven, Leslie Caron, David Opatoshu, James Robertson Justice en Eleanor Summerfield.

Beschaafd drama over Nivens speurtocht naar de zin van het leven, zich afspelend in Zuid-Amerika.

The Millionairess

1960 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1960. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Sophia Loren, Peter Sellers, Alastair Sim, Dennis Price en Vittorio De Sica.

Loren is een erfgename met de opvatting dat voor geld alles te koop is, tot zij de Indiase arts Sellers ontmoet wiens principes en genegenheid niet in de markt zijn. Sophia was nimmer adembenemender, maar deze bewerking van George Bernard Shaws toneelstuk heeft loden voeten.

Libel

1959 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1959. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Dirk Bogarde, Olivia de Havilland, Robert Morley, Paul Massie en Wilfrid Hyde-White.

De goede acteurs raken op een zijspoor in dit onduidelijk scenario over een man uit de betere kringen, die vervolgd wordt omdat hij een bedrieger zou zijn. Ook zijn vrouw is er niet zeker meer van of hij nu wel of niet haar man is. Scenario van Anatole de Grunwald en Karl Tunberg naar een toneelstuk van Edward Wooll. Camerawerk van Robert Krasker.

The Doctor's Dilemma

1958 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1958. Drama van Anthony Asquith en Antohny Asquith. Met o.a. Robert Morley, Alastair Sim, Leslie Caron en Dirk Bogarde.

Mrs. Dubedat houdt ontzettend veel van haar artistieke man Louis, maar hij lijdt aan tuberculose. Zij gaat naar een arts en vraagt hem alles te doen om haar man te redden. Het probleem echter is dat de arts niet genoeg tijd heeft om alle patiënten aan te nemen en dus een keuze moet maken. Hij vindt dat Louis wel een goede kans maakt aangezien het zonde zou zijn als zijn artistieke talenten verloren zouden gaan. Echter, wanneer hij Louis ontmoet, blijkt het een vreselijke gladjanus te zijn die zijn vrouw bedriegt. De arts staat nu voor de keuze om Louis te laten overlijden en zijn vrouw niets te vertellen. Of Louis te helpen en zijn vrouw in te lichten over zijn ware karakter.

Orders to Kill

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1958. Oorlogsfilm van Anthony Asquith. Met o.a. Eddie Albert, Paul Massie, Lillian Gish en James Robertson Justice.

Een stemmig verslag over een Amerikaans agent die naar Frankrijk wordt gestuurd om een verrader te liquideren.

Doctor's Dilemma

1958 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1958. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Leslie Caron, Dirk Bogarde, Alastair Sim en Robert Morley.

Kostuumfilm met haken en ogen over een jonge vrouw, Caron, die de medische specialisten zo half om half ervan probeert te overtuigen dat haar bedrieglijke echtgenoot de moeite waard is om gered te worden.

V.C. Carrington

1955 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1955. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. David Niven, Margaret Leighton, Victor Maddern en Maurice Denham.

Beklemmend rechtbankverhaal over een majoor uit het leger, Niven, die beschuldigd wordt van het stelen van geld, dat voor het leger bestemd was. Uit het proces blijkt dat zijn hebberige vrouw hem ertoe dreef. Solide drama. USA-titel: COURT MARTIAL.

Carrington V.c.

1955 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1955. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Victor Maddern, Maurice Denham, Margaret Leighton en David Niven.

Beklemmend rechtbankverhaal over een majoor uit het leger, Niven, die beschuldigd wordt van het stelen van geld, dat voor het leger bestemd was. Uit het proces blijkt dat zijn hebberige vrouw hem ertoe dreef. Solide drama. USA-titel: COURT MARTIAL.

The Young Lovers

1954 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1954. Romantiek van Anthony Asquith. Met o.a. Odile Versois, David Knight, David Kossoff, Joseph Tomelty en Paul Carpenter.

Versois, zus van Marina Vlady, als dochter van een minister van achter het IJzeren Gordijn, wordt de geliefde van Knight als Amerikaanse ambassadebediende en dat leidt tot aardig wat spanningen. Een koude oorlogachtige Romeo en Julia, netjes verpakt met een spannende climax. Debuutfilm van David Knight, een gewezen leraar, die sindsdien een aantal hoofdrollen speelde in voornamelijk Britse films. Onderscheiden met de prijs van het Beste Filmscenario (van Robin Estridge) op de British Film Awards. Ook bekend als CHANCE MEETING.

The Net

1953 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1953. Thriller van Anthony Asquith. Met o.a. Phyllis Calvert, James Donald en Herbert Lom.

Op een geheim onderzoekslaboratorium ontwikkelt een geleerde een vliegtuig dat zich met een ongelooflijke grote snelheid kan voortbewegen. Een van zijn collega's is een spion. Een interessant drama met goede vliegscènes. Ook bekend als PROJECT M7.

The Final Test

1953 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1953. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Jack Warner, Robert Morley, George Relph en Adrianne Allen.

Grappige, kleine komedie over de rivaliteit tussen vader en zoon vanwege de charmante Allen.

The Importance of Being Earnest

1952 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1952. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Michael Redgrave, Michael Denison, Joan Greenwood, Margaret Rutherford en Edith Evans.

In het Victoriaanse Engeland is Jack Worthing (Redgrave) tot over zijn oren verliefd op de aantrekkelijke Gwendolen Fairfax, maar hij probeert haar te bekoren terwijl hij zich voordoet als zijn niet-bestaande broer Ernest. De flamboyante dandy Algernon Moncrieff (Denison) gebruikt dezelfde schuilnaam terwijl hij achter Jacks beschermelinge Cecily aanzit. Dan volgt een meesterlijk spel van misverstanden, uitgewerkt in subliem geschreven dialogen. Naar het zeer amusante toneelstuk van Oscar Wilde, een tikje toneelmatig en gedateerd, maar dat draagt juist bij aan de charme.

The Browning Version

1951 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1951. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Michael Redgrave, Jean Kent, Nigel Patrick, Wilfrid Hyde-White en Ronald Howard.

Redgrave is magistraal als leraar van middelbare leeftijd op een kostschool, die zich realiseert dat hij een mislukkeling is, met een vrouw die hem ontrouw is en hij zelf in een nieuwe baan die hem niet bevalt. De acteurs zijn volledig in overeenstemming met Terence Rattigans toneelstuk. Voor tv opnieuw verfilmd, met Ian Holm in de hoofdrol. Het camerawerk is van Desmond Dickinson.

The Woman in Question

1949 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1949. Mysterie van Anthony Asquith. Met o.a. Dirk Bogarde, Jean Kent, Susan Shaw, Hermione Baddeley en John McCallum.

Als een waarzegster is vermoord, wordt rechercheur van politie Bob Baker (Bogarde) belast met het onderzoek. Vijf mensen die hij aan de tand voelt, schilderen een totaal verschillend portret van het mysterieuze slachtoffer. Hierdoor zit de speurder met vijf verschillende moordmotieven. Bogarde (in een goede hoofdrol) combineert en deduceert de feiten op een logische manier en ontmaskert de dader. Een onderhoudende film met een verrassende ontknoping. Het scenario is van John Cresswell. Het camerawerk is van Desmond Dickinson. Ook bekend als FIVE ANGLES ON MURDER.

The Winslow Boy

1948 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1948. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Robert Donat, Margaret Leighton, Cedric Hardwicke, Francis L. Sullivan en Marie Lohr.

Een uitnemend rechtbankdrama naar het toneelstuk van Terence Rattigan, met Donat in de hoofdrol als advocaat die een onschuldige jongen (Neil North) verdedigt die van diefstal wordt beschuldigd op school.

The Way to the Stars

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1945. Oorlogsfilm van Anthony Asquith. Met o.a. John Mills, Michael Redgrave, Douglas Montgomery, Rosamund John en Stanley Holloway.

In 1940 wordt Mills overgeplaatst naar een luchtmachtbasis. Hij sluit er vriendschap met Redgrave, een ervaren vlieger die getrouwd is met John. Kort na de geboorte van hun kind komt Redgrave tijdens een missie om het leven. Intussen zijn de Amerikanen aangekomen op de basis, en Montgomery, een van de piloten, begint een relatie met John. Indringend drama over de onzekerheid van het leven tijdens de oorlog. Toch blijft in de reacties van de mensen steeds een optimistische noot de boventoon spelen, anders zou het leven ondraaglijk worden. Schitterend spel van vrijwel alle acteurs en een matige maar efficiënte regie brengen de sfeer van deze levensomstandigheden realistisch over. Boeiend scenario van Terence Rattigan en Anatole de Grunwald, naar het gedicht van John Pudney. Magistrale fotografie van Derrick Williams. Jean Simmons is even te zien als zangeres. Na WO II werd er een proloog aan vastgeplakt. Ook bekend als JOHNNY IN THE CLOUDS.

Fanny by Gaslight

1944 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1944. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Phyllis Calvert, James Mason, Stewart Granger, Wilfrid Lawson en Jean Kent.

Londen aan het einde van het Victoriaanse tijdperk. Fanny (Calvert) is de onwettige dochter van een eerbiedwaardige minister van Koningin Victoria. Ze wordt opgevoed door haar moeder. Kort voor haar dood bekent deze de waarheid over Fanny's oorsprong. Het berooid achterblijvende meisje vraagt haar natuurlijke vader om hulp. Hij ontvangt haar met open armen, maar zijn echtgenote, die een relatie heeft met Mason, die op zijn beurt schuldig is aan de dood van Fanny's stiefvader, bedenkt een knap chantage-plannetje om haar man uit de weg te ruimen. Huilerig sentimenteel melodrama, dat echter dankzij de schitterende sfeertekening en de knappe vertolking nog altijd goed overkomt. Wie van Boeketreeksverhalen houdt, kan zijn hart naar hartelust ophalen aan dit script van Doreen Montgomery en Aimée Stewart, naar de roman van Michael Sadleir. Arthur Crabtree was verantwoordelijk voor de fotografie. Ook bekend als MAN OF EVIL.

We Dive at Dawn

1943 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1943. Oorlogsfilm van Anthony Asquith. Met o.a. John Mills, Eric Portman, Niall MacGinnis, Reginald Purdell en Louis Bradfield.

Dit onderkoelde project van Asquith (The Winslow Boy) gaat over de Britse duikboot Sea Tiger waarvan de bemanning na een veel te kort verlof opdracht krijgt het enorme nazi-oorlogsschip Brandenburg te torpederen. In de Oostzee volgt de ene levensbedreigende situatie na de andere. En dan raakt de brandstof ook nog eens op. Een stuk minder gladjes dan de meeste Hollywood-duikbootfilms. John Mills (Great Expectations) oefende voor zijn puike rol van marineluitenant Taylor in een echte onderzeeër en werd naar verluidt 'a pale shade of pea-green' bij een snelle duikmanoeuvre.

The Demi-Paradise

1943 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1943. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Laurence Olivier, Penelope Dudley-Ward, Leslie Henson, Marjorie Fielding en Margaret Rutherford.

Charmante en romantische satire met Olivier als een Russissche ingenieur die vol skepsis naar Engeland komt en prompt een verhouding krijgt met Ward. Het scherpzinnige en in zekere zin nog steeds actuele script van Anatole de Grunwald steekt de draak met vooroordelen tegen 'buitenlanders'. Jammer van het voorspelbare slot. Amerikaanse titel: ADVENTURE FOR TWO.

Uncensored

1942 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1942. Oorlogsfilm van Anthony Asquith. Met o.a. Eric Portman, Phyllis Calvert, Griffith Jones, Raymond Lovell en Peter Glenville.

Tijdens de Duitse bezetting van Brussel voert de baas van een krantje een groep patriotten aan. Een verzetsdrama, hoogdravend en niet overtuigend in beeld gebracht en vertolkt. Naar de roman van Oscar Millard.

Quiet Wedding

1941 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1941. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Margaret Lockwood en Derek Farr.

Gekke komedie over een huwelijksplechtigheid die in een ruzie eindigt. Veel gepraat, maar toch wel leuke scènes.

Freedom Radio

1941 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1941. Oorlogsfilm van Anthony Asquith. Met o.a. Diana Wynyard, Clive Brook, Raymond Huntley, Joyce Howard en Derek Farr.

De echtgenoot van een nazi-actrice verzorgt in Wenen tijdens WO II geheime radio-uitzendingen met propaganda voor de geallieerden. Bescheiden produktie, ook bekend onder de titel A VOICE IN THE NIGHT.

Cottage to Let

1941 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1941. Oorlogsfilm van Anthony Asquith. Met o.a. Alastair Sim, John Mills, Leslie Banks, Michael Wilding en Carla Lehmann.

De goede spelers zijn verspild aan deze teleurstellende thriller over Nazi-spionnen, die proberen de plannen van uitvinder Banks te jatten voor een geheime bommendetector.

French without Tears

1939 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1939. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Ray Milland, Ellen Drew, Guy Middleton, Ronald Culver en David Tree.

Slecht gelukte komedie over een Franse school voor Britse heren, met Milland als een van de sceptische, maar humorvolle exemplaren. Naar een toneelstuk van Terence Rattigan.

Pygmalion

1938 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1938. Drama van Anthony Asquith en Leslie Howard. Met o.a. Leslie Howard, Wendy Hiller, Wilfrid Lawson, Marie Lohr en David Tree.

Buitengewoon goede verfilming van G.B. Shaws toneelstuk dat later als MY FAIR LADY zeer bekend werd. Howard munt uit als de professor met Hiller als zijn platsprekende (cockney) leerlinge.

Moscow Nights

1935 | Misdaad, Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1935. Misdaad van Anthony Asquith. Met o.a. Harry Baur, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward, Robert Cochran en Morton Selten.

Een inconsequent verhaal over een jaloerse Rus die een jonge officier als spion 'ontmaskert' om hem uit te schakelen als rivaal bij een affaire met een vrouw. De moeite waard om de jonge, zwierige Olivier te zien. USA-titel: I STAND CONDEMNED.

The Lucky Number

1933 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1933. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Clifford Mollison, Gordon Harker, Joan Wyndham, Joe Hayman en Frank Pettingell.

Een voetballer probeert een lot te achterhalen waarmee hij een schuld heeft betaald als hij ontdekt dat er een prijs op gevallen is. Doet denken aan LE MILLION van Clair. Harker is in topvorm en Mollison doet een uitstekend dansnummer.

A Cottage on Dartmoor

1929 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Zweden 1929. Misdaad van Anthony Asquith. Met o.a. Uno Henning, Norah Baring, Hans Adalbert Schlettow en Judd Green.

Kapper Joe is verkikkerd op manicure Sally, die hem echter niet ziet staan, maar zich gewillig door boerenbullebakklant Harry laat besmoezen. Ogenschijnlijk Bouquetreeksje wordt dankzij de verfijnde regie van premierszoon Asquith (1902-1968) naar het serieus hogere plan van onheilszwangere liefdestragedie getild. Deze vangt aan met Joe's ontsnapping, jaren later, uit een gevangenis op de woeste heidevelden van Dartmoor. Geweldige belichting, kadrering en fotografie van Stanley Rodwell. Briljant: de psychothrillerscène in de kapsalon. Gerestaureerde versie met muziek van Peter Reiter-Schaub.