Dit jaar mochten de deelnemers aan de slag met het thema ‘warming-up’. Het winnende ontwerp siert deze week de cover van de VPRO Gids.

Het winnende ontwerp, door Tharim Cornelisse

Het juryrapport

Waaraan denkt men bij het thema ‘warming-up’? Aan gebakken eieren, ventilatoren, pinguïns, gaspitjes en vooral aan de opwarming van onze arme aarde. De wereld(bol) kwam in allerlei vormen voorbij in de 200 inzendingen van de Cover 1-wedstrijd van dit jaar. We maken ons zorgen om de hete tijden die in het verschiet liggen, dat is duidelijk.

Maar op moralisme en prekerigheid zit de jury, bestaande uit artdirector Beate Wegloop, redacteur Elja Looijestijn en illustrator Olivier Heiligers, niet te wachten. Een boodschap is belangrijk, maar die moet wel met een beetje humor overgebracht worden. Originaliteit wordt op prijs gesteld, maar het belangrijkst is uiteindelijk een goed idee, dat helder gecommuniceerd en sterk uitgevoerd is. Aan de hand van die criteria is een eerste selectie al snel gemaakt, maar dan begint het grote wikken en wegen.

Humor, gelaagdheid en een mooi beeld zag de jury in de ventilatorenwindmolens van Marleen Dekker. Bovendien vond Heiligers de cover een ‘echt VPRO-sfeertje’ hebben. Ook Bram Fritz zond een ventilator in, maar dan verlept of gesmolten, omlaag hangend. Een grappige cover met diepte, die ook nog eens associaties oproept met zowel een gebakken ei als een zielig konijntje.

Lang en uitgebreid overleg vond plaats over het gesmolten pakje boter van Jan Daanen. Zijn concept is mooi uitgevoerd en zou een chique cover opleveren. Maar wat wordt exact bedoeld met ‘Costa Holanda’ en de huidskleur van het Zeeuwse meisje op de half verzonken verpakking? Echt blij werd de jury van de foto van Nathan Mandjes. ‘Het leuke aan dit beeld is, dat het niet afgelopen is,’ legt Heiligers uit. ‘Je kunt als kijker zelf bepalen hoe het verhaal verder gaat en het geeft een gevoel van found footage.’ Helaas bleek het beeld voor een echte VPRO Gids-cover toch iets te ‘soepig’.

Na twee uur verhitte discussie komt de jury uiteindelijk tot overeenstemming. De verwarmingsknop die doordraait van 2018 naar 2019 springt er onmiddellijk uit als de jury de beste inzendingen naast elkaar op tafel legt. Tharim Cornelisse ontwierp op de computer een sterk en goed doordacht beeld dat meteen raak is.
Bovendien is de overgang naar een nieuw jaar er mooi in verwerkt. Wanneer de art­director het VPRO Gids-logo toevoegt, valt alles op zijn plek. ‘Toch is het een cover die we zelf nooit zouden ontwerpen,’ zegt Wegloop, en daarmee een ideale winnaar.

Jan Daanen

Bram Fritz

Nathan Mandjes

Joep Gerrits