We kunnen wel een programma maken óver de jaren negentig, maar wat voor programma's maakten wij eigenlijk ín dat decennium?

Purno de Purno

Sapperedosio!

In de jaren negentig stond de bescherming van tere kinderzieltjes nog niet op de agenda, als je het gemiddelde tv-aanbod voor de jeugd bekeek. De VPRO deed daar net zo hard aan mee (of waren we de oorzaak?) met het iconische mannetje in een paars schaatspak: Purno de Purno. De serie was een van de eerste computeranimaties op televisie en bracht nogal wat teweeg vanwege de dubbelzinnigheden en seksgerelateerde grappen. Menig jaren negentig kind heeft verwarde herinneringen overgehouden aan Kietelaar, borstvormige springkussens en pixelige piemels. Purno de Purno leefde ook voort op de achterkant van het jongerenblad Hello You!

Rembo & Rembo

Tjongejongejongejongejonge

Nog zo'n voorbeeld van de absurde humor waarmee jaren negentig kinderen werden opgevoed: Rembo & Rembo. Deze twee heren met dezelfde naam praatten allerlei sketches aan elkaar. Een greep uit terugkerende sketches die Theo Wesselo en Maxim Hartman tot leven brachten: de familie Magdat, de Gluurbuur, Prof. Paardekuth, de Timmerman en hele grote drollen. Bovenmaatse humor van de 1 na bovenste plank.

Villa Achterwerk

Hasta la pasta, dit is de Villa!

In de jaren tachtig werd een blok met kinderprogramma's op de zondagmorgen langzaamaan een groot succes: Villa Achterwerk. In het decennium erna heeft het blok door de jaren heen verschillende vormen gehad, maar een aantal programma's zijn nog altijd kenmerkend voor die tijd. Denk aan Roos en haar mannen met hun hyperactieve montage, De drie dikke dames en hun liedjes, Achterwerk in de kast waarin kinderen een verhaaltje mochten vertellen en nog tientallen programma's meer.

TV-Nomaden en Waskracht!

Werd je iets te oud voor kindertelevisie, dan kon je begin jaren negentig terecht bij TV-Nomaden. Een wekelijks jongerenprogramma waarin presentator Jeroen Bishoff en zijn ploeg TV-nomaden op zoek ging naar interessante gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Het was een experimentele vorm van televisiemaken waarbij jonge tv-makers de kans kregen om hun eigen ding te doen. Dat levert een culturele, grappige en bevreemdende reeks afleveringen op. 

In de tweede helft van de jaren negentig kregen jongeren ruimte om te experimenteren in Waskracht! Dat leverde soms controversiële televisie op en BN'ers als Sanne Wallis de Vries en Thomas van Luyn zijn er bekend mee geworden. Leuk weetje: een van de vergaderruimtes bij de VPRO is nog altijd vernoemd naar Waskracht.

Van Kooten en De Bie

Van die dingen ja

Deze koningen van de typetjes kent iedereen wel. Het duo Kees van Kooten en Wim de Bie was al vanaf de jaren zeventig actief op televisie en radio, maar ook in de jaren negentig waren ze wekelijks te zien in Keek op de week, Krasse Knarren, In Bed Met en Deksel van de Desk. Ze staan erom bekend veel nieuwe woorden en termen aan het Nederlandse vocabulaire te hebben toegevoegd zoals 'geilneef', 'stoned als een garnaal' en 'mozes kriebel'.

Al jaren duiken Van Kooten en De Bie elke boekenweek hun archieven in voor de leukste sketches die bij het thema van dat jaar passen. Dit jaar: 'rebellen en dwarsdenkers', waarbij ze geheel in de geest van het thema artistieke carte blanche eisten.

Jiskefet

goedemorgen deze morgen

Michiel Romeyn, Herman Koch en Kees Prins bedachten satirische sketches waarin bepaalde bevolkingsgroepen belachelijk werden gemaakt, en de groep zelf moest er vaak het hardst om lachen. De bekendste sketches zijn 'Debiteuren Crediteuren' over flauwe kantoorhumor en 'De Lullo's' over corpsballen. Veel uitspraken zijn jaren later nog blijven hangen, zoals 'Goedemorgen deze morgen' en 'Hé lullo, heb je nog geneukt?'.

Hieronder zie je een bekende, controversiële sketch van Jiskefet waarin kantoormedewerker Edgar Sinterklaas (gespeeld door Hans Teeuwen) moet troosten, 'en dat kan op verschillende manieren'.

Kreatief met Kurk

Oenos paperos

Als je het hebt over typetjes in de jaren negentig, dan kan je niet aan Arjan Ederveen en Tosca Niterink voorbij gaan. In de jaren tachtig werd het duo bekend als Theo en Thea en dat succes zetten ze door met de mockumentary Kreatief met Kurk. Het programma was een parodie op Teleac-cursussen waarin de eindeloze knutselmogelijkheden van kurk uit de doeken worden gedaan. Iedere aflevering stond in het teken van een thema, zoals eenzaamheid, dood of passie. Tussendoor werden allerlei sketches vertoond, zoals de Spaanse les waarin José en de presentatorstem tegen een kleine taalbarrière aanlopen.

WEB

De oertijd van het Internet

We zonden meer uit dan alleen maar humor. In WEB neemt Bob Fosko je halverwege de jaren negentig mee naar de allernieuwste ontwikkelingen op gebied van het Internet, toen je dat nog met een hoofdletter schreef. Muziek maken in cyberspace, digitale boeken lezen in een bibliotheek aan de andere kant van de wereld, de impact op het bedrijfsleven en de toekomst van televisie - de wereld lag aan onze voeten.