Van meten tot weten tot eten

Ruben Sibon ,

Vanuit zijn keuken en moestuin vertelt kwantitatief zelver Peter Joosten hoe we met harde data bewuster met ons lichaam en eten om kunnen gaan.

Peter Joosten is een zogenaamde 'kwantitatief zelver' en 'biohacker'. Hij krijgt er een kick van zoveel mogelijk aspecten van zijn leven in getal bij te houden. Zijn passie voor het nauwgezet opnemen van biometrische data begon met hardlopen: hij begon aan een rondje met een hartslagmeter en hij raakte direct verslaafd aan het idee dat alle lichamelijke effecten van een handeling terug te lezen zijn. Vanaf dat moment kon hij "echt helemaal gek worden als er geen GPS-signaal was of als de batterij leeg was", dan had hij zoiets van: "dan hoef ik ook niet hard te lopen!"

Klontje boter in de koffie

De Fitbit, een armband die onder meer de hartslag en het aantal stappen telt.

Sindsdien is hij steeds systematischer gaan experimenteren met allerlei aanpassingen in zijn leven waaronder een zogenaamd paleodieet en bulletproof coffee. Zijn progressie en besprekingen van tools is hij gaan bijhouden op de blog project:leven. Gaandeweg raakte hij er steeds meer van overtuigd dat doordat hij veel bewuster is geworden van wat trainingen en voeding met hem doen, hij er ook echt een gezonder en beter mens van wordt.

Terwijl hij een klontje boter en MCT-olie in de koffie doet, vertelt Joosten waarom het veel mensen goed zou doen als ze ook bewuster met voeding om zouden gaan. Volgens hem leven "best wel veel mensen op de automatische piloot". Mensen zijn gewoontedieren en doen vooral het liefst wat ze altijd al hebben gedaan. Maar volgens Joosten kan het in een korte tijd nauwgezet meten van wat erin je lichaam gebeurd veel verhelderen. Grote kans dat veel mensen schrikken van die data en dan al vanzelf aanpassingen in hun leven maken. 

Quantitative Self

De quantitative self beweging kwam op toen het dankzij een scala aan mobiele en draagbare apparaten mogelijk werd om zowat alles wat er in het menselijk lichaam gebeurde bij te houden. Er komen steeds meer geavanceerde technieken die het eenvoudiger maken om de eigen lichamelijke toestand te meten. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan armbandjes die door middel van lichtmetingen van de bloedbaan kunnen nagaan welke voedingsstoffen er zich in het lichaam bevinden.

Een oermensdieet

Regelmatig wisselt Joosten diëten en trainingen af. Zo experimenteerde hij een maand lang met een zogenaamd paleodieet. Deze levensstijl, die verder gaat dan alleen voeding, gaat er vanuit dat het menselijk lichaam zich gedurende enkele miljoenen jaren heeft aangepast aan het eten zoals dat in de natuur gevonden kan worden. Het gezondste dieet is volgens deze beweging het eetpatroon van de prehistorisch mens die tussen de vijf miljoen en tienduizend jaar geleden op de aarde rondliep.

Op de hype van het oermensdieet kwam, onderbouwd door wetenschappelijke studies, veel kritiek. Paleontologen stellen dat we helemaal niet goed kunnen weten wat mensen vroeger aten en ze wijzen erop dat de mensen in die tijd gemiddeld niet ouder werden dan veertig a vijftig jaar. Joosten erkent deze kritiek op zijn blog, maar zegt dat er toch veel positieve aspecten aan het dieet zitten, zoals het eten van seizoensgroenten, -noten en -fruit, het minimaliseren van toegevoegde suikers en andere stoffen en het verminderen van koolhydraten. Hij merkte dat hij meer energie kreeg en beter sliep door dit dieet.

Biohacking

Een concept dat nauw verwant is met quantitative self is "biohacking". In de extreemste zin van het woord gaat biohacking over het implementeren van technologie of genetische aan- passingen in het lichaam waardoor diens functies worden verbeterd. Daarnaast gaat biohacking ook over de doelbewuste en op data gebaseerde aanpassingen in dieet en leefstijl met het doel het lichaam beter te laten functioneren. Joosten verhoudt zich vooral tot die laatste betekenis.

Van persoonlijke data naar Big Data

Behalve bewustwording, zit er ook een wetenschappelijke dimensie aan het idee van quantified self. Veel apps bieden de mogelijkheid om data te uploaden naar de cloud en dan wordt het interessant. Wat valt er te leren uit al die geaggregeerde data van mensen die alles over hun lichaam bijhouden? Persoonlijke data wordt Big Data, welke bijvoorbeeld benut kan worden om drastische aanpassingen te bereiken in de voedselindustrie.

Een prehistorisch dieet bijgehouden met apps en gadgets om de onderzoeksresultaten vervolgens op te sturen naar de hedendaagse cloud. De ogenschijnlijke tegenstelling tussen traditioneel eten verbouwen en technologische vooruitgang is opgeheven door kwantitatief zelver Peter Joosten.

Houdt u zelf ook systematisch bij wat u doet? Of wilt u dat doen? Laat het weten met de commentaarfunctie hieronder.