Radio Doc: YOLO - De zelfbewuste leegte

Radio Doc: YOLO - De zelfbewuste leegte

Jongvolwassenen van Generatie Y - geboren in de jaren ’80 en ’90 - hebben een ironische levenshouding. Hun ironie functioneert als een schild: niemand kan ze raken, omdat alles een grap is. Ze geven bijvoorbeeld liever kitscherige cadeautjes op verjaardagen, omdat een echt mooi cadeau geven ook betekent dat je je kwetsbaar opstelt. En daarvoor zijn ze te zelfbewust. Dat schrijft Christy Wampole in de New York Times. Documentairemaker Botte Jellema herkent deze beschrijving bij enkele beeldbepalende Y’ers en maakt zich zorgen: het leven is te kort om helemaal met ironie te vullen. Jellema onderzoekt het in de documentaire YOLO - de zelfbewuste leegte.

Dit fragment is onderdeel van

Nooit Meer Slapen

Het is twintig jaar geleden dat Kees de Koning het platenlabel Top Notch oprichtte. Dat begon aanvankelijk met hiphop, maar in de loop der jaren is Top Notch als uitgever behoorlijk verbreed. Van Drs. P tot Typhoon, van Henny Vrienten tot De Jeugd van Tegenwoordig: met Top Notch heeft De Koning een sterk merk gecreëerd én de Nederlandse muziekcultuur aanzienlijk veranderd. Pieter van der Wielen spreekt met Kees de Koning. En in 'Radio Doc YOLO - de zelfbewuste leegte' bespreken we de jongvolwassenen van Generatie Y - geboren in de jaren ’80 en ’90 - die vaak een ironische levenshouding hebben. Hun ironie functioneert als een schild: niemand kan ze raken, omdat alles een grap is.