Trendspotting: Luzern

Trendspotting: Luzern

Het lijkt alsof het medium televisie sterker en groter is dan ooit. Na jaren van doemdenken en sombere voorspellingen dat het einde van televisie nabij is, is het tij gekeerd. Er wordt meer dan ooit televisie gekeken. En veelal naar quizachtige programma's die over de hele wereld goed scoren. Maar hoe ontstaat een programma? Hoe weet je wat de kijker wil? Is de macht van de kijker allesbepalend? En - niet onbelangrijk in deze politiek onrustige tijden - wat is de rol van publieke televisie? Trendspotting bezoekt de 50ste editie van het prestigieuze Gouden Roos Festival in Luzern en ontmoet daar de mensen achter de populaire programma's, die miljoenen mensen over de hele wereld vermaken. Zoals Deal Or No Deal, bedacht door de Nederlandse Dick de Rijk. In zo'n 150 landen is het programma een kijkcijferkanon. De Britse Alan Boyd is mede het brein achter het programma Pop Idol waarmee de hausse aan talentenshows werd gestart. Tot op de dag van vandaag zijn talentenprogramma's kijkcijferkanonnen voor de publieke en commerciële omroep. En het einde lijkt nog lang niet in zicht te zijn. Ondertussen staan de technologische ontwikkelingen niet stil. Welke invloed hebben deze op het toekomstige televisiekijken? Met William Uricchio, mediaprofessor aan het MIT (USA) en aan de Universiteit Utrecht blikken we terug op de recente geschiedenis van het medium en de ontwikkelingen in de zeer nabije toekomst. In Luzern wordt in ieder geval gefluisterd dat televisie internet opslokt in plaats van andersom.