Het regent magische momenten in Kytopia

Maarten van Heuven ,

inzoomen op hoe muziek gemaakt wordt, en niet op het uiteindelijke eindproduct. We horen muziek die in ontwikkeling is, en de Kytopians stellen zich kwetsbaar op.

Genoeg magische momenten voor twee afleveringen VPRO Vrije Geluiden vanuit Kytopia te Utrecht. 

Zondag 8 en 15 januari, 10.30 uur, NPO 1

Het was najaar 2014. Poppodium Tivoli was definitief verhuisd naar het nieuwe TivoliVredenburg. In die oude poptempel in de Utrechtse binnenstad was nu muzieklab Kytopia getrokken. Na jaren van overlast kreeg het pand een vooral gesloten bestemming. En na jaren van frequent concertbezoek was ik eindelijk weer op bezoek in die geweldige en eigenlijk ook best groezelige zaal aan de Oudegracht.

Ik was op bezoek als medewerker van Cultuurpromotie Utrecht, waar ik een baan had naast mijn redactiewerk voor VPRO Vrije Geluiden. In dat najaar van 2014 leidden we een groep internationale muziekjournalisten door Utrecht, die naar de stad waren gekomen om verslag te doen van festival Le Guess Who?. Op het programma van de rondleiding voor buitenlandse pers stond ook een bezoek aan Kytopia. Onder leiding van Colin Benders en zijn vader Erik was hier een studiocomplex ontwikkeld voor avontuurlijke muziek. 

Veel van de journalisten, maar ik zelf zeker ook, vergaapten zich aan de vindingrijkheid waarmee in alle hoeken en gaten van het gebouw muziekstudio’s waren gevestigd. Ruimtes als de voormalige garderobe, kassa of rookruimte waren nu dichtgetimmerd en achter min of meer geluidsdichte deuren sleutelden muzikanten als Colin ‘Kyteman’ Benders en Frank ‘Binkbeats’ Wienk in alle stilte aan hun nieuwe muziek.

Journalisten, zeker zij die menen al veel gezien te hebben, kunnen een verveelde indruk maken. Maar deze muziekjournalisten waren nu direct gegrepen. De rondleiding kwam tot stilstand. Mensen liepen naar de rand van het balkon, pakten hun telefoons en begonnen als een malle te filmen en fotograferen. Een magisch moment. Een Kytopia-moment.  Ik realiseerde me: Kytopia mag dan vooral een gesloten bestemming zijn, het publiek moet zien wat voor geweldige muziek hier gemaakt wordt.

Najaar 2016. Het is gelukt om te mogen filmen in Kytopia met Vrije Geluiden. In samenspraak met Erik Benders en Mathijn den Duijf is een droomline-up tot stand gekomen van muzikanten die met ons willen praten en voor ons willen spelen. De nadruk ligt op het proces: inzoomen op hoe muziek gemaakt wordt, en niet op het uiteindelijke eindproduct. We horen muziek die in ontwikkeling is, en de Kytopians stellen zich kwetsbaar op.

Tijdens de opnames regent het magische Kytopia-momenten. Bijvoorbeeld als Camilla Blue het huiveringwekkend mooie Unique speelt, helemaal betoverend omdat mentor Mathijn den Duijf heeft plaatsgenomen in het achtergrondkoor. Of als Walid Ben Selim onverstaanbaar voor ons in het Arabisch zingt. Of als pianist Pieter de Graaf precies de juiste toetsen indrukt – die ik zelf ter plekke niet hoor omdat ik iedereen in de buurt van zijn studio tot stilte moet maken. Of als Bas Beenackers van My Blue Van voor de zoveelste keer dezelfde zinnen zingt op zoek naar ultieme perfectie. Of als Colin Benders losgaat op de modulaire synthesizer en de hele ploeg danst in zijn studio zonder dat hij het doorheeft.

Genoeg magische momenten voor twee afleveringen VPRO Vrije Geluiden vanuit Kytopia te Utrecht. Zondag 8 en 15 januari, 10.30 uur, NPO 1.