Vrije Geluiden werd getriggerd door de eerste Internationale Strijkkwartet Biënnale, in Amsterdam van 27 januari tot en met 3 februari 2018. Strijkkwartetten moeilijk? Ondoorgrondelijk? Welnee! Zeker in de afgelopen eeuw wordt het strijkkwartet een subtiel maar meeslepend avontuur. Van de lichtvoetigheid van Claude Debussy (foto hiernaast) tot de exorbitante avonturen van Karlheinz Stockhausen die een strijkkwartet schreef voor vier musici in evenzoveel helikopters. In zijn recente boek Het Strijkkwartet stelt Leo Samama dat de kwartetkunst in de 20e eeuw tot de canon van de westerse cultuur was gaan behoren, en dat had tot gevolg dat menige componist met enige schroom het grondgebied van het strijkkwartet betrad.
Melchior Huurdeman reflecteert hieronder op het strijkkwartet in de afgelopen eeuw.
Volgens mij zit het strijkkwartet in de lift: boeken, artikelen en een heuse Biënnale. Op het Internet staan tot mijn verbazing ook steeds meer ‘strijkkwartetten te huur’. Zoals deze, voor doordeweekse dagen of voor de kerstavond: ‘Een strijkkwartet is chique, uniek en stijlvol! Ons repertoire varieert van barokmuziek tot aan heden, van de Canon van Pachelbel tot aan nummers van Bruno Mars en Coldplay. Plechtige stemmige muziek voor tijdens een ceremonie. Sfeervolle, vrolijke muziek voor als de champagne vloeit. Door een strijkkwartet in te huren krijgt u het volste en meest complete geluid zoals de componist dat in gedachten had.’
Met die laatste zin kunnen we wel heel veel kanten op.
Persoonlijk heb ik met de klank van het strijkkwartet een haat-liefde verhouding. Waarom?