Verenigde Staten 1970. Documentaire van Norman Mailer. Met o.a. Norman Mailer, Rip Torn, Beverly Bentley, Robert Gardiner en Carolyn McCullough.

VPRO Cinema

Avant-gardeschrijver en dito filmer Mailer heeft een groep mensen, zowel acteurs als niet-acteurs, om zich heen verzameld in een flat in New York om zijn derde film voor te bereiden. Daarin speelt Mailer de rol van filmregisseur Norman Kingsley, tevens kandidaat voor het Amerikaanse presidentschap, die een film maakt over een bordeel waarin de mannen de hoeren zijn en de vrouwen de cli[KA3]enten. Tijdens de sessie wordt er hevig gedebatteerd over politiek, racisme, revolutie, traditie, seks, de politiek in de toekomst, de technologie, het ontstaan van de mens, zijn relatie tot god en de duivel, enz. De debatten zijn scherp, vurig en kritisch. Het scenario van Mailer speelt zich af op drie niveaus, wat hem de gelegenheid geeft om al zijn topics aan te halen. Het belang dat Mailer hechtte aan het fotografische aspect wordt duidelijk als men de namen van de zeven cameralieden bekijkt: Richard Leacock, D. A. Pennebaker, Sheldon Rochlin, Diane Rochlin, Jim Desmond (die in werkelijkheid Nick Doob heet), Jan Pieter Welt en Nicholas Proferes. Een schitterend tijdsdocument, al is het dan voor niet-ge[KA3]interesseerden in wat tegenwoordig historische Amerikaanse denkbeelden zijn (de kater van de jaren 1960 en nog volop in de Vietnamoorlog) supersaai en wel een beetje egotripperij van Mailer over pop en politiek. Zeventien jaar later zou Mailer nog eens de regieteugels in handen nemen met TOUGH GUYS DON'T DANCE. Dat was de laatste keer. Eastman color.

credits

Regie:
Norman Mailer
Cast:
Norman Mailer, Rip Torn, Beverly Bentley, Robert Gardiner, Carolyn McCullough, Lenny Morris, Noel E. Parmentel, Jr., Greer St. John, Ultra Violet, Harris Yulin
Productie:
Buzz Farber, Norman Mailer
Muziek:
Isaac Hayes, Wes Montgomery, Modern Jazz Quartet, The, Carol Stevens
Jaar:
1970
Genres:
Documentaire, Drama
Trefwoorden:
Americana, Cinéma verité, Politiek
Landen:
Verenigde Staten