Rusland 1995. Documentaire van Sergej Zeljanov.

VPRO Cinema

Geproduceerd t.g.v. de honderdste verjaardag van de cinematografie brengt deze documentaire een overzicht van vijftien jaar revolutionaire Russische film. In 1925 beleefde de communistische film haar eerste hoogtepunt. De cineasten, meestal overtuigde communisten, kregen volledige vrijheid. De meeste films waren sociale komedies, maar sommigen waren politieke drama's die internationaal furore maakten. Denken we maar aan cineasten als Eisenstein, Dovchenko, Pudovkin, Dziga Vertov, om er slechts enkele te noemen. Meestal toonden ze de barre levensomstandigheden in hun land onder tsaristisch bewind en vergeleken dit met de welvaart die na de revolutie heerste. Aan de hand van alle grote meesterwerken, vanaf PANTSERKRUISER POTEMKIN over DE MOEDER en DE MAN MET DE CAMERA tot de kleurenpracht van IVAN DE VERSCHRIKKELIJKE brengt deze documentaire de visuele pracht die de Russische film in die periode kenmerkte, voordat de censuurmachine van Stalin al te machtig werd. In een epiloog zien we deze pracht herrijzen met de film STALKER van Tarkowski. Een indrukwekkend stukje filmgeschiedenis, geschreven door regisseur Zeljanov en Oljeg Kovolov, die zich baseerden op het boek De Russische gedachte van Nikolaï Berdiaev. Producent van de documentaire was niemand minder dan Nikita Mikhalkov.

credits

Regie:
Sergej Zeljanov
Scenario:
Sergej Zeljanov
Productie:
Nikita Mikhalkov
Jaar:
1995
Alt. titels:
Cents ans de cinéma russe, Hundert Jahre russisches Kino
Genres:
Documentaire
Trefwoorden:
Film over Film
Landen:
Rusland