Recensies: I Am Not a Witch, Maria by Callas & Catacombe

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (13 september)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een hartverscheurend sprookje over een van hekserij beschuldigd kind, een documentaire over een opera-idool en een Nederlands misdaaddrama over een voetballer.

I Am Not a Witch (Rungano Nyoni)

Na een incident in haar dorp wordt de 9-jarige Zambiaanse Shula beschuldigd van hekserij. Tijdens de korte rechtszaak wordt ze schuldig bevonden en verbannen naar een heksenkolonie.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een hartverscheurend hedendaags sprookje'
de Volkskrant (★★★★) 'Blijft schuren en verrassen'
NRC (★★★★) 'Een opmerkelijke film die spettert van het talent'
The Guardian (★★★★) 'Mengt humor, scherpe satire en empatische woede'

Maria by Callas (Tom Volf)

De jonge regisseur/fotograaf Tom Volf reisde vier jaar lang de wereld af, op zoek naar archiefmateriaal van operadiva Maria Callas (1923-1977), om zo haar verhaal in haar eigen woorden te kunnen vertellen.

VPRO Cinema (★★★) 'Enige bespiegeling wordt wel gemist'
NRC (★★★) 'Een boeiende maar ook te beperkte documentaire'
De Morgen (★★★) 'Volf houdt de touwtjes strak in handen'
The Hollywood Reporter 'Houdt de flam brandende voor de grootste diva van de vorige eeuw'

Catacombe (Victor D. Ponten)

Profvoetballer Jermaine Slagter is fysiek over zijn hoogtepunt heen, verlaten door zijn vrouw en gokverslaafd. Een Chinese matchfixer biedt aan zijn schulden over te nemen, maar Jermaine wil pertinent zijn eigen boontjes doppen.

VPRO Cinema (★★★) 'Is inhoudelijk wat voorspelbaar'
de Volkskrant (★★★) 'Overtuigend beeld van verborgen voetbalwereld'
NRC (★★) 'Mist suspense, surprise en passie'

The Predator (Shane Black)

Zesde film in de Predator-reeks (als je twee delen Alien vs. Predator meerekent), waarin wederom een groep militairen wordt opgejaagd door het ruimtewezen uit de titel.

VPRO Cinema (★★) 'Wordt nooit echt spannend of geestig'
NRC (★★★) 'Hoe grappig is een soldaat met tourette?'
The Guardian (★★★) 'Leuk, maar vergeetbaar'
The A.V. Club 'Weet de actie van het origneel niet te evenaren'

Mandy (Panos Cosmatos)

Buitenstaanders Red Miller en Mandy Bloom leven een vredig bestaan in de bossen van de Pacific Northwest in de VS. Als hun veilige toevluchtsoord wordt verstoord door een sekte onder leiding van sadist Jeremiah Sand is Red gedwongen om op een bloederige manier wraak te nemen.

de Volkskrant (★★★★★) 'Cage laat het beest in hem los'
NRC (★★★★) 'Bloedserieuze camp met emotioneel geladen formalisme'
The Guardian (★★★★) 'Draait meer om de sfeer dan om de plot'
The A.V. Club 'Voelt zowel zwaar als oppvervlakkig'

Papillon (Michael Noer)

Kluisrover Henri Charrière wordt in 1931 onterecht veroordeeld voor moord en wordt vervolgens verbannen naar een eiland in Frans Guyana. Hij is vastberaden om te ontsnappen en sluit een deal met de rijke en eigenzinnige Louis Dega. Tweede verfilming van de gelijknamige roman.

NRC (★★★) 'Je leert weinig meer over Dega en Papillon'
The Guardian (★★★) 'Noer neemt weinig risico'
The Hollywood Reporter 'Niet bepaald een grote ontsnapping'
NY Times 'Harde mannen leven een hard leven'

La prière (Cédric Kahn)

Thomas belandt in een klooster, gelegen in de Franse Alpen, om af te kicken. Hij vult zijn dagen met bidden en zwaar werk. Langzamerhand geeft hij zich over aan het geloof en het een rustige leven in het klooster. Maar als hij Sybille ontmoet in het nabijgelegen dorpje moet hij kiezen tussen religie en de liefde.

NRC (★★★) 'In beheerste observaties vertelde film roept actuele vragen op'
The Hollywood Reporter 'Messcherpe regie en uitstekend gekozen cast'
Variety 'Kahn keert terug met sterke, eenvoudige form'

Superfly (Director X)

Muziekvideo-regisseur Director X maakt zijn speelfilmdebuut met deze remake van Super Fly uit 1972. Een succesvolle jonge drugsdealer bereidt zich voor op zijn pensioen, maar moet eerst nog wat problemen oplossen met zijn schietgrage collega's en de politie. 

de Volkskrant (★★) 'Voelt als videoclip in overdrive'
Empire (★★★) 'Costuums en de tijdloze soundtrack maken veel goed'
Rolling Stone (★½) 'Raakt verdwaalt in ambities die het niet waar kan maken'
Variety 'Alle dreigementen en twists voelen nogal standaard'

advertentie