Recensies: The Post, Patser & 12 Strong

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (1 februari)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies. Met deze week o.a. Meryl Streep als de eerste vrouwelijke krantenuitgever, een Vlaamse misdaadfilm met Ali B en een oorlogsfilm over Amerikaanse commando's in Afghanistan.

The Post (Steven Spielberg)

Drama over onderzoeksjournalistiek bij The Washington Post en de beslissing om, ondanks een rechterlijk verbod, toch te publiceren uit de Pentagon Papers: geheime overheidsdocumenten over de Vietnamoorlog. Een knoop die Katharina Graham, de eerste vrouwelijke krantenuitgever van de VS, uiteindelijk moet doorhakken. 

VPRO Cinema (★★★) 'Pakkende, actuele materie met een nadrukkelijk feministische toon'
NRC (★★★) 'Prekerige film tegen het patriarchaat' €  
The Guardian (★★★★) 'Tom Hanks en Meryl Streep imponeren in groots drama'

Patser (Adil El Arbi en Bilall Fallah)

Antwerpen is de coke-hoofdstad van Europa, dus als kruimelcrimineel Adamo (half Italiaans, half Marokkaans) en zijn 'drerries' hogerop willen, komen ze al snel in de cokehandel terecht. Maar die wereld wordt gedomineerd door de Nederlandse rivalen Orlando Marie en Hassan Kamikaze.

VPRO Cinema (★★★) 'Kleurrijke en energieke misdaadfilm'
NRC (★★★) 'Verliest de eigenheid uit het oog' €
De Morgen (★★) 'Alsof de film zelf stijf staat van de coke'
Parool 'Relativerende humor maakt deze misdaadfilm genietbaar'

12 Strong (Nicolai Fuglsig)

Vlak na 9/11 trekken twaalf Amerikaanse commando's naar Afghanistan, waar ze met behulp van een lokale krijgsheer  als eerste Amerikanen de strijd aanbinden met de Taliban. 

VPRO Cinema (★★) 'Twee uur gelikte propaganda voor Uncle Sam'
de Volkskrant (★★) 'Simpel testosteronvermaak'
The Guardian (★★) 'Selectief gebruik van de feiten'
Empire (★★★) 'Rechtdoorzee verhaal over vaderlandsliefde en heldendom'

The End of Fear (Barbara Visser)

Documentaire over de geschiedenis van het wereldberoemde schilderij Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III van Barnett Newman. In 1986 werd het schilderij in het Stedelijk Museum met een stanleymes bewerkt. Een controversiële restauratie en rechtszaak volgden.

NRC (★★★★) 'Boeiend en origineel vormgegeven'
Parool 'Stelt lastige vragen over moderne kunst'

Marquis de Wavrin (Grace Winter en Luc Plantier)

Belgische documentaire over etnograaf markies Robert de Wavrin, die vanaf 1913 stammen in het Amazonegebied bezocht. Grace Winter en Luc Plantier schetsen zijn leven als ontdekkingsreiziger en filmmaker aan de hand van gerestaureerde beelden.

de Volkskrant (★★★★) 'Wonderlijke, fascinerende tijdreis'
NRC (★★) 'Inheemse volkeren in de verkeerde film' €
Filmkrant 'Geen commentaar op De Wavrin of zijn manier van werken'

Wild (Luc Enting)

Natuurdocumentaire over de Veluwe, met voice-over van André van Duin. Gevolgd worden een vos, een edelhert en een wild zwijn terwijl ze proberen te overleven in de Nederlandse wildernis.

NRC (★★★) 'Benadert dieren alsof ze mensen zijn'
Parool 'Oubollige dramatisering van het dierenleven'