Jean Martin

Acteur

Jean Martin is acteur.
Er zijn 33 films gevonden.

The Battle of Algiers

1966 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Italië/Algerije 1966. Oorlogsfilm van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Brahim Hadjadj, Jean Martin, Yacef Saadi en Samia Kerbasch.

Piekfijn gerestaureerd Italiaans/Algerijns meesterstuk over de Algerijnse opstand tegen de Franse overheersing eind jaren vijftig van de vorige eeuw. De internationaal gelauwerde film is losjes gebaseerd op het boek Souvenirs de la Bataille d'Alger van verzetsstrijder Saadi Yacef en belicht zowel de Algerijnse kant als de Franse kant van de strijd, compleet met wederzijdse martelingen, 'politionele acties', bomaanslagen en allerhande slinkse propaganda. Behalve de treffend relevante inhoud blinkt het drama uit dankzij meeslepende composities van Ennio Morricone, authentiek ogende beelden, indringende montage en lest best de ontzagwekkende massascènes.

Dossier: Disparus - Madeleine

1998 | Misdaad

Frankrijk 1998. Misdaad van Fred Demont. Met o.a. Nathalie Roussel, Jean-Claude Adelin, Didier Pain, Philippe Dormoy en Sébastien Tavel.

Twee verdwijningszaken worden door politiebrigade onderzocht: de adolescent Julien (Davan-Soulas), wiens vader een aanhanger van satanische sekte blijkt te zijn, en de oude mevrouw Madeleine Haumont (Picard), die aan diabetes lijdt...Nerveus aandoende plot, geschreven door Aaron Barzman en Olivier Gorce, gediend door een uitgelezen cast.

Dossier : Disparus - Serge et Patrick

1998 | Misdaad

Frankrijk 1998. Misdaad van Philippe Lefebvre. Met o.a. Nathalie Roussel, Jean-Claude Adelin, Didier Pain, Philippe Dormoy en Sébastien Tavel.

De twee opsporingsflikken Corsi (Adelin) en Sobel (Roussel) hebben slechts 24 uur de tijd om vermiste Serge (Manzoni) op te sporen, de enige geschikte donor die zijn broer Patrick, getroffen door een ruggemerg-aplasie, kan helpen. Intussen gaat ook kapitein Tudal (Pain) op zoek naar de oudere heer die verdween op het moment dat hij zijn intrek moest nemen in rustoord. Eens te meer worden in deze episode, geschreven door Jean-Luc Penot, flikken getoond die als doodgewone mensen ook blootgesteld zijn aan persoonlijke en affectieve moeilijkheden.

Dossier : Disparus - Benoît

1998 | Misdaad

Frankrijk 1998. Misdaad van Philippe Lefebvre. Met o.a. Nathalie Roussel, Jean-Claude Adelin, Didier Pain, Philippe Dormoy en Sébastien Tavel.

Beno[KA4]it (Mailliet), een jongen die op gespannen voet leeft met zijn moeder, is verdwenen. Politiebrigade van de dienst opsporingen van vermiste personen denkt dat hij weggelopen is. Via via, te makkelijke uitleg in scenario van Aaron Barzman en Olivier Gorce, wordt vernomen dat Beno[KA4]it, te wijten aan Internet, in handen zou gevallen zijn van Alexandre Bassila (Hansen), geregistreerd als pedofiel. Ondanks een zekere suspense, te veel onwaarschijnlijkheden en karikaturen.

Maigret et l'enfant de chœur

1997 | Misdaad

België/Frankrijk/Zwitserland 1997. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Bruno Cremer, Stanislas Crevillen, Anne Roussel, Ginette Garcin en Jacqueline Jehanneuf.

Dit verhaal van Maigret is gesitueerd in de jaren 1950 en speelt in een grote provincieplaats in Frankrijk. Etienne (Crevillen) is twaalf en hij is misdienaar. Etienne zegt dat hij op weg naar de ochtendmis een moord heeft zien gebeuren. De plaatselijke politie gelooft er geen snars van, maar Maigret (Cremer) neemt het relaas van de jongen w[KA1]el serieus. Nadat een aantal bewoners, van de straat waar het misdrijf is gebeurd, zijn gehoord trekt Etienne zijn verhaal in. Naar de novelle van Georges Simenon [KL]Le t[KA1]emoignage de l`enfant de ch[KL21]ur[KLE], dat in 1947 is verschenen. Een teder en bij momenten geestig misdaadonderzoek. Maigret herkent zichzelf in het jongetje (Simenon was zelf ook koorknaap... ). Het mysterie, sappig en onderhoudend bewerkt door Dominique Roulet en regisseur Granier-Deferre, blijft tot aan het einde onopgelost. In 1952 al verfilmd door Henri Verneuil met Michel Simon als Maigret onder de titel BRELAN D'AS. Regisseur Granier-Deferre is overigens een specialist in Simenon-verfilmingen: tijdens de hoogtijdagen van de Franse film nam hij o.m. LE CHAT, LA VEUVE COUDERC, LE TRAIN, L'ÉTOILE DU NORD van Simenon voor zijn rekening.

Lucie Aubrac

1996 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1996. Oorlogsfilm van Claude Berri. Met o.a. Carole Bouquet, Daniel Auteuil, Jean-Roger Milo, Éric Boucher en Patrice Chéreau.

Lyon, maart 1943. Raymond Samuels (Auteuil) en zijn vrouw Lucie zijn actief in het verzet tegen de Duitse bezetters. Hun naam is veranderd in Aubrac - dat is in ieder geval minder joods. Hun leven is voortdurend in gevaar. Raymond wordt met een tweetal kameraden aangehouden tijdens een geheime bespreking, maar Lucie weet hem te bevrijden in de morgen van 14 mei, want dat is de dag waarop zij elkaar vier jaar geleden leerden kennen in Straatsburg. Kort erna, 21 juni, wordt Raymond opnieuw gepakt als hij op weg is naar een geheime ontmoeting met Max, de verzetsheld Jean Moulin (Ch[KA1]ereau), bij dokter Dugoujon in Caluire. Hij krijgt de doodstraf wegens sabotage. Lucie is nu tot alles in staat om haar man uit de klauwen van de nazi`s te bevrijden. De film is een banale oorlogsromance die totaal niet boeiend is. De handeling verloopt traag en in intiem-romantische momenten stierlijk vervelend. Als een gerenommeerde regisseur van Berri`s kaliber (JEAN DE FLORETTE, GERMINAL) er al niet meer in slaagt een klassiek oorlogsdrama boeiend te maken dan is het droevig gesteld met de Franse film; verwonder je dan ook niet dat die duidelijk in het slop zit. Het scenario van Berri en Arlette Langmann is gebaseerd op de autobiografische roman Ils partiront dans l'ivresse van Lucie Aubrac. Lucie en Raymond hebben de oorlog overleefd en toen de film werd gedraaid, waren ze de tachtig gepasseerd. Fotografie van Vincenzo Marano. Dolby Stereo.

Julie Lescaut : La fiancée assassinée

1995 | Misdaad

Zwitserland/Duitsland/Frankrijk 1995. Misdaad van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Roland Amstutz.

Op de avond dat Lescaut (Genest) een hartig woordje wil spreken met de administrateur van het commissariaat, haar dochter naar haar eerste baby-sit gaat en haar assistenten Tr[KA1]emois (Anger), N`Guma (Diouf) en Motta (Desseaux) proberen om een mysterieuze telefoondief te grijpen, ontdekt een wandelaar langs de Seine het lijk van een jonge vrouw, die is gewurgd. Dit is de derde gelijksoortige moord in minder dan een jaar. Lescaut is vastbesloten deze seriemoordenaar te pakken. Doordeweekse politiesuspense met alle bekende ingrediënten, eigen aan het genre en een rolverdeling die ieder hun eigen nummertje opvoeren. Het scenario is van Alexis Lecaye en bevat geen verrassingen. Het camerawerk is van Jean-Pierre Aliphat. Aflevering nummer 31 van 68. Stereo.

Strip-tease

1992 | Thriller

Zwitserland/Frankrijk 1992. Thriller van Michel Mitrani. Met o.a. Patricia Millardet, Robert Rimbaud, Geneviève Fontanel, Irina Dali en Isabelle Mergault.

Naar de gelijknamige psychologische thriller van Georges Simenon, uit 1958, met Millardet als striptease-danseres, die in een bar van Rimbaud werkt. Ze is verliefd op haar baas, hoopt ooit zijn vrouw te worden en laat zich zijn avances welgevallen. De komst van Dali, als een beginnelinge in het vak, dreigt haar plannen in de war te sturen. Met de hulp van Fontanel, de zieke echtgenote van haar baas, stelt zij alles in het werk om de jonge rivale uit de weg te ruimen. Degelijke tv-verfilming van een van de z.g. 'romans durs' van Simenon, die Henri-Georges Clouzot destijds al wilde verfilmen maar uit angst voor de filmcensuur liet liggen.

De koning en de vogel

1979 | Animatie, Fantasy, Musical

Frankrijk 1979. Animatie van Paul Grimault. Met o.a. Jean Martin, Pascal Mazzotti, Raymond Bussières en Agnès Viala.

Koning Karel V plus drie is acht plus acht is zestien regeert als een tiran over Ticardië. Alleen een kleurrijke praatzieke vogel, die zijn nest hoog in het enorme paleis heeft gebouwd, durft hem uit te dagen.

Bête mais discipliné

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Jacques Villeret, Kelvine Dumour, Michel Aumont, Catherine Lachens en Céleste Bollack.

Een dienstplichtig marinier moet tijdens zijn weekendverlof een geleerde escorteren, maar verdooft deze en zijn superieur met een nieuw wapen - slaapgas - en gaat toch naar zijn vriendin, die hem bedriegt met een tenniskampioen. Hij gebruikt het gas ook bij de match tegen een rivaal. Zidi neemt niet eens de moeite meer om de uitgewerkte intrige te vertellen, maar offert alles op aan een serie van weinig oorspronkelijk en volledig uitgemolken gags. Villeret heeft kwaliteiten die zeker de hoofdrol verdienen, maar komt in een lichter komediegenre beter tot zijn recht dan in een logge soldatenklucht.

Madame le juge: autopsie d'un témoignage

1978 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1978. Misdaad van Philippe Condroyer. Met o.a. Simone Signoret, Jean-Claude Dauphin, Didier Haudepin, François Perrot en Michel Vitold.

In de laatste, zesde aflevering van MADAME LE JUGE, is onderzoeksrechter Signoret zelf een getuige, die een aanvullend bewijs levert. Ze is net verhuisd, en ziet een man over het dak van een belendend perceel vluchten; de volgende morgen wordt een jonge vrouw vermoord in haar appartement aangetroffen. Onder haar leiding wordt er een getekend portret van de verdachte gemaakt, dat door een andere getuige, de op sensatie beluste buurvrouw Robin onmiddellijk herkend wordt. Onderzoeksrechter Signoret vindt haar veel te gedecideerd en verdiept zich in haar achtergronden. Een waardig slot van de serie met een scenario van Mariette Condroyer naar een idee en de personages van Raymond Thevenin.

Le Dossier 51

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van Michel Deville. Met o.a. François Marthouret, Roger Planchon, Anna Prucnal, Didier Sauvegrain en Françoise Lugagne.

In economisch contact met de Derde Wereld moet de hoge diplomaat Dominique Auphal (Marthouret) door een geheime organisatie gemanipuleerd worden. Systematisch wordt gezocht naar de zwakke plek waarmee hij tot medewerking gechanteerd kan worden. De roman van Gilles Perrault kreeg een opmerkelijke filmvorm, waarin de hoofdpersoon nauwelijks te zien is en zijn portret wordt samengesteld uit getuigenissen van anderen wier ondervragers ook buiten beeld blijven. Een knappe, ongewone thriller. Het scenario is van Gilles Perrault en regisseur Deville. Het camerawerk is van Claude Lecomte. Eastmancolor, Mono.

Eclipse sur un ancien chemin vers Compostelle

1978 | Drama, Historische film, Mysterie

Frankrijk 1978. Drama van Bernard Férie. Met o.a. Jean Martin, Martine Chevalier, Mireille Delcroix, Monique Mélinand en Bruno Pradal.

De dorpsarchivaris van een gehucht in Gascogne is geobsedeerd door een legende die vertelt dat de nederzetting werd gesticht in 1047 door ene Sainte Blanche, een bedevaarster op weg naar Compostella. Samen met een studente archeologie zal hij proberen meer te weten te komen over die Sainte Blanche en de legende. Heel in de verte schemert een interessant idee (hoe een weinig aantrekkelijke of gewoon saaie werkelijkheid in de loop van de tijd wordt vervormd tot een fraaie legende) dat echter al snel verdrinkt in het oeverloze geleuter en de algehele saaiheid die deze film kenmerken.

Il Gatto

1977 | Thriller, Komedie

Italië/Frankrijk 1977. Thriller van Luigi Comencini. Met o.a. Ugo Tognazzi, Mariangela Melato, Michel Galabru, Dalila di Lazzaro en Philippe Leroy.

Broer en zus bezitten een appartementengebouw dat ze met winst kunnen verkopen bij lege oplevering. Intriges rond een dode kat zaaien onrust en verdenking bij de huurders, die allemaal wat te verbergen hebben en zo tot verhuizing worden gedwongen. De venijnige karikaturen en satirische humor nemen de overhand op deze weinig verrassende wie-is-de-dader, die ook nogal de tijd neemt. Geproduceerd door Sergio Leone. Scenario van Rodolfo Sonego, Augusto Caminito en Fulvio Marcolin. Camerawerk van Ennio Guarnieri.

Black Out

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Philippe Mordacq. Met o.a. Françoise Arnoul, Laurence Vincendon, Edward Meeks, Pierre Fabien en Philippe Castelli.

Op het eiland Jersey tracht een schrijver een roman te schrijven. Gezien het feit dat hij echter zwaar aan de alcohol is, gooit hij onophoudelijk werkelijkheid en fantasie door elkaar en kan het onmogelijk nog uit elkaar houden. Een moeilijk thema waaraan deze regisseur, waarvan sedertdien niets meer is vernomen, zijn hoofd heeft gestoten. Hij slaagt er niet in vat op de materie te krijgen. Niemand begrijpt er dan ook iets van, zeker de kijker niet. Typisch een film die werd opgenomen door een dronken Hitchkock. Blijft over de bekoring die uitgaat van het eiland Jersey.

Il Messia

1975 |

Italië/Frankrijk 1975. Roberto Rossellini. Met o.a. Pier Maria Rossi, Mita Ungaro, Carlos de Cavallo, Fausta di Bella en Vernon Dobtcheff.

Leven en kruisiging van Jezus van Nazareth. Rosellini's didactische aanpak van historische onderwerpen geeft zijn films uit latere deel van zijn loopbaan vaak een verhelderende en informatieve werking. Het evangelieverhaal is echter zó bekend dat deze droge, letterlijke illustratie er niets aan toevoegt en nauwelijks weet te boeien, al steekt de presentatie weldadig af bij bidprentjes-kitsch van Hollywoodfilms. De laatste film van de regisseur.

A Genius, Two Partners and a Dupe

1975 | Western, Komedie

Italië/Frankrijk/Duitsland 1975. Western van Damiano Damiani. Met o.a. Patrick McGoohan, Klaus Kinski, Miou-Miou, Robert Charlebois en Terence Hill.

Een avontuurlijk drietal (Terence Hill, Miou-Miou, Robert Charlebois) maakt plannen om 300.000 dollar te stelen van een corrupte cavallerieofficier (Patrick McGoohan), geld dat niet hem maar de Indianen toebehoort. Ondanks de supervisie van Sergio Leone en de regie van Damiani die met Quien sabe? ooit een boeiende revolutie-western maakte, is A Genius, Two Partners and a Dupe nauwelijks geslaagd te noemen. Hill krijgt te weinig ruimte om z'n Trinità-rol nog es dunnetjes over te doen. De andere acteurs proberen kansloos nog iets van hun rollen te maken. De film werd net als Leone's Once Upon a Time in the West opgenomen rond Monument Valley, en op locaties in Spanje en Italië. Leone componeerde de score.

Le Cri du coeur

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Claude Lallemand. Met o.a. Stéphane Audran, Maurice Ronet, Eric Damain, Delphine Seyrig en Paul Frankeur.

Verwende puber moet na een ongeval een van zijn benen missen en terroriseert vanuit een rolstoel zijn bourgeois-milieu, maar de chantage met hun seksuele geheimen biedt geen echte bevrediging en hij pleegt zelfmoord. Interessante gedragsobservatie - zonder psychologische 'uitleg' echter - van jonge debutant, kreeg onvaste vormgeving en onzekere spelregie. Jeugdige tv-acteur Damain is opmerkelijk en krijgt goed tegenspel van Audran en Ronet als zijn ouders, die alleen in staat zijn tot materiële troost, maar de andere rollen zijn te vaak verkrampte karikaturen. Vooral Seyrig die, als vrouw van Ronets werkgever, de belichaming moet zijn van de verhitte puberdromen van de tragische hoofdpersoon.

La moutarde me monte au nez

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Pierre Richard, Jane Birkin, Claude Piéplu, Vittorio Caprioli en Henri Guybet.

Een verstrooide jonge leraar schrijft zowel politieke speeches voor zijn reactionaire vader als sensatie-journalistiek voor een bevriende reporter. De verwisseling van die teksten gecombineerd met filmopnamen in de omgeving van het stadje, leiden tot een opeenhoping van complicaties. Een van de betere Richard-komedies omdat ruime aandacht is gegeven aan de personages om hem heen, zodat alle grappen niet uitsluitend voortkomen uit zijn overbekende verstrooidheid. Caprioli als temperamentvol filmregisseur is een gave karikatuur. Het scenario is van regisseur Zidi, Pierre Richard en Michel Fabre. Het camerawerk is van Henri Decae.

La course à l'echalote

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Claude Zidi en La. Met o.a. Pierre Richard, Jane Birkin, Michel Aumont, Claude Dauphin en Amadeus August.

Een bank-employé die door verliefdheid verstrooid is, laat zich de papieren van de eigendomsoverdracht van een nachtclub ontfutselen. Een travestie-danser bemachtigt ze en gaat in vermomming ermee van door. Deze achtervolgingskomedie heeft te veel onwaarschijnlijkheden en te weinig geslaagde grappen waardoor acteurs geforceerd leuk moeten doen. De producent van de film, Christian Fechner, was indertijd de eigenaar van travestie- nachtclub Alcazar in Parijs, maar ook daarvan wordt een flauwe karikatuur gemaakt. Scenario van de regisseur, die werd bijgestaan door Michel Fabre en Jean-Luc Voulfow. Gedraaid in Scope-couleurs.

The Day of the Jackal

1973 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1973. Thriller van Fred Zinnemann. Met o.a. Edward Fox, Michael Lonsdale, Derek Jacobi, Alan Badel en Tony Britton.

Zinnemans verfilming van de bestseller van Frederick Forsyth heeft in de slotscènes veel weg van een spannend documentair verslag. Een waardige afsluiting van een strak geregisseerde film waarin Edward Fox de rol speelt van de Jackal, een huurmoordenaar die De Gaulle moet omleggen. Ook al is op voorhand bekend dat de aanslag zal mislukken, toch weet Zinnemann er de spanning tot in de laatste minuten goed in te houden. In een rumoerige remake uit 1997 van Michael Caton-Jones neemt Bruce Willis compleet met computergestuurd wapentuig de rol van Jackal voor zijn rekening.

My Name Is Nobody

1973 | Western, Komedie

Italië/Frankrijk/Duitsland 1973. Western van Tonino Valerii en Sergio Leone. Met o.a. Henry Fonda, Terence Hill, Jean Martin, Leo Gordon en R.G. Armstrong.

Een jonge avonturier (Hill) weet ondanks zijn vingervlugheid met het pistool zijn tegenstanders op andere manieren uit te schakelen dan door ze neer te schieten. Tot zijn weg die van een legendarische oude pistolero (Fonda) kruist. Komische spaghettiwestern naar een idee van Sergio Leone, die ook nog wat hand- en spandiensten verrichtte op regie- en productiegebied. Regisseurs Valerii en Leone, hoofdrolspeler Fonda en Leones huiscomponist Ennio Morricone nemen hun eigen oeuvre en een vuistvol genreclichés onbekommerd op de hak. Hill had bij fans van spaghettiwesterns een grote naam opgebouwd met z'n Trinity-films en steelt ook hier de show.

L'héritier

1973 | Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Thriller van Philippe Labro. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Carla Gravina, Jean Rochefort, Charles Denner en Jean Desailly.

Sterke politieke thriller van reporter/auteur/Franse-RTL-chef Labro. Een invloedrijke industrieel die tevens eigenaar is van een dagblad komt om bij een verdachte vliegtuigexplosie. Wanneer diens zoon en erfgenaam (Belmondo) uit de VS arriveert om de familiezaken waar te nemen, wordt hem meteen duidelijk dat ook hij zijn leven niet zeker is. Zijn speurneus leidt hem naar een neofascistisch netwerk met een bekend gezicht aan de top. Onheilspellend scenario van Labro en romanschrijver Jacques Lanzmann wortelt niet in complotparanoia, maar reflecteert reële schaduwstructuren in het naoorlogse Frankrijk.

Glissements progressifs du plaisir

1973 | Experimenteel, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1973. Experimenteel van Alain Robbe-Grillet. Met o.a. Anicée Alvina, Olga Georges-Picot, Marianne Egerickx, Jean Martin en Maxence Mailfort.

Een meisje wordt verdacht van moord op haar vriendin en krijgt een advocate toegewezen die sprekend lijkt op het slachtoffer. In haar bekentenis loopt de gefrustreerde fantasie over in werkelijkheid waardoor de geschiedenis zich herhaalt met de advocate, hoewel de verdachte onschuldig was aan de eerste moord. Deze intellectuele film van pionier van de nouveau roman , Robbe-Grillet, is aanleiding voor soms frappante, maar vaker gezochte beelden en scènes, waarin mooie jonge vrouwen als objecten in lesbische of sado-masochistische beelden worden gebruikt. Voyeurisme krijgt de overhand op het experiment met verhaalsmechanisme en de film gaat in beide opzichten irriteren.

Le rempart des Béguines

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Guy Casaril. Met o.a. Nicole Courcel, Anicée Alvina, Jean Martin, Venantino Venantini en Ginette Leclerc.

Een meisje dat adolescente is, verzet zich tegen de huwelijksplannen van haar vader, een weduwnaar. Ze gaat diens ruim denkende minnares opzoeken. Er ontstaat een lesbische relatie die van de oudere vrouw vooral tactiek is om de afweer van het meisje dat het huwelijk in de weg staat, te ondermijnen. De inzet en suggestieve dubbelzinnigheid van de hoofdrolspeelsters wegen enigzins op tegen de vlakke scenariobewerking (van de schrijfster zelf) en botte regie van de roman van Fran[KA10]coise Mallet-Joris (die eveneens een verfilmd vervolg kreeg met LA CHAMBRE ROUGE). De andere acteurs passen zich bij de regie aan en zijn dus beneden peil. Achter de camera stond Andreas Winding.

Une Veuve en or

1969 | Komedie, Misdaad

Italië/Duitsland/Frankrijk 1969. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Michèle Mercier, Claude Rich, Jacques Dufilho, Folco Lulli en André Pousse.

Een gelukkig getrouwde vrouw krijgt uit Amerika een erfenis van honderd miljoen dollar die ze pas kan incasseren wanneer ze weduwe is. Haar liefde voor de echtgenoot en de hebzucht naar het geld nemen afwisselend de overhand. De film is een rampzalige combinatie van een regisseur die niet kan filmen en een hoofdrolspeelster die niet kan acteren. Alle mogelijkheden tot een bizarre zwarte komedie worden daardoor gesaboteerd. Gebrek aan humor van Mercier moet gecompenseerd worden door haar dolzinnige toiletten, terwijl de gewoonlijk toch vakkundige tegenspelers zich moeten uitputten in bekkentrekkerij.

La Promesse de l'aube

1969 | Komedie, Drama

Frankrijk/Verenigde Staten 1969. Komedie van Jules Dassin. Met o.a. Melina Mercouri, Assaf Dayan, Fernand Gravey, Despo Diamatidou en Jacqueline Porel.

Romain Gary (Raffoul als negen-jarige/Haudepin als vijftien- jarige/Dayan als 25-jarige) is een onwettig kind van het Russisch filmidool van de zwijgende film, Mosjoukine (Dassin) en een tweedeplans-actrice (Mercouri) die zich om haar zoon opwerkt op de maatschappelijke ladder en zelfs visa voor Frankrijk loskrijgt. Als puber en jonge volwassene kost het hem grote moeite om onder haar bezitsdrang uit te komen. De autobiografische roman werd door Dassin (die zelf een leuke karikatuur van Mosjoukine speelt) tot vehikel voor Mercouri gemaakt die de dramatische kansen van haar rol zó ongeremd aangrijpt dat niet alleen haar filmzoon maar ook de toeschouwer het er benauwd van krijgt. Naar het boek van Romain Gary.

Cran d'arrêt

1969 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1969. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Bruno Cremer, Renaud Verley, Marianne Comtell, Raffaella Carrà en Marina Berti.

Een wegens euthanasie uit zijn functie ontheven arts wordt de verzorger van een jonge alcoholist, die zich verantwoordelijk meent voor de zelfmoord van een meisje. De arts ontdekt dat haar dood het gevolg is van een criminele intrige. Een ietwat moeizame en niet altijd overtuigende combinatie van een thriller en een psycho-analytisch drama, met voldoende verhaalswendingen om de aandacht vast te houden en een solide hoofdrol van Crémer. Het scenario is van regisseur Boisset, Antoine Blondin en Francis Cosne naar de roman Venus privée van Giorgio Serrananco.

Manon 70

1968 | Drama, Erotiek

Italië/Duitsland/Frankrijk 1968. Drama van Jean Aurel. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean-Claude Brialy, Sami Frey, Paul Hubschmidt en Elsa Martinelli.

Een jonge vrouw verkiest onder invloed van haar broer steeds rijke minnaars boven de radioreporter op wie ze echt verliefd is, tot ze hem aan een nieuwe rijkaard voorstelt als haar broer. De dramatische roman van Abbé Prevost kreeg een eigentijdse bewerking vol modieuze sjiek en enige humor. Zonder alle tragische passie wordt het verhaal echter uiterst wezenloos, zodat men zich alleen kan vergapen aan Deneuve en haar garderobe.

Maigret : L'inspecteur Cadavre

1968 | Misdaad

Frankrijk 1968. Misdaad van Michel Drach. Met o.a. Jean Richard, Jean Martin, Christian Barbier, Béa Tristan en Etienne Bierry.

Een bewerking van de gelijknamige roman van Georges Simenon door Jacques Remy. Het is vooral een naargeestige beschrijving van de provincie. De sfeertekening in deze film is goed, maar de acteerprestaties zijn van ongelijkmatige kwaliteit. Ook bekend als LES ENQUÊTES DU COMMISSAIRE MAIGRET.

Un Dollaro bucato

1965 | Western

Italië/Frankrijk 1965. Western van Giorgio Ferroni. Met o.a. Giuliano Gemma, Evelyn Stewart, John McDouglas, Pierre Cressoy en Andrea Scotti.

Ex-kapitein wordt na de burgeroorlog gehuurd om outlaw te arresteren. Dat blijkt zijn eigen broer en de opdrachtgever is de echte schurk. Een van de eerste spaghetti-westerns die internationaal opgang maakte en verraste door hardheid. Vanwege export noemde Gemma zich Montgomery Wood en regisseur Ferroni Kelvin Jackson Paget.

Adios, gringo

1965 | Western

Frankrijk/Italië/Spanje 1965. Western van Giorgio Stegani. Met o.a. Giuliano Gemma, Ida Galli, Germano Longo, Massimo Righi en Roberto Camardiel.

De cowboy Brent (Gemma) wordt ten onrechte beschuldigd van veediefstal en moet vluchten om lynchers te ontkomen. Hij rehabiliteert zich na vele moeilijkheden. Harde spaghetti-western boordevol actie en naar sadisme neigende inslag. Goed maar vertrouwd verhaal; sympathieke hoofdrol van Gemma. Medewerkers benutten weer allerhande pseudoniemen: Stegani staat op de titelrol als George Finley, Gemma als Montgomery Wood, Galli als Evelyn Stewart, Longo als Grant Laramy en Righi als Max Dean.

Paris nous appartient

1958 | Mysterie, Drama, Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1958. Mysterie van Jacques Rivette. Met o.a. Betty Schneider, Gianni Esposito, Françoise Prévost, Jean-Claude Brialy en Daniel Croheim.

Een naïef meisje belandt via haar broer op een soirée van mislukte kunstluizen en snobs. Gesprekken, onder invloed van alcohol, over een verdwenen musicus en de plotselinge dood van een zich provocerend gedragende ex-journalist, onthullen het bestaan van een geheimzinnige organisatie. De bewust abstract gehouden komplotintrige is de aanleiding voor een reeks vreemde situaties waarvoor overbekende Parijse plekjes verrassend zijn gebruikt en een psychologische uitdieping van de personages. Een reeks visuele verwijzingen naar beroemde films - vooral KISS ME DEADLY - en de rollen van de regisseurs Chabrol, Demy en Godard maken dit een typisch vroeg nouvelle vague-werkstuk met alle boeiende en irritante aspecten van dien. Scenario van regisseur Rivette en Jean Gruault. Camerawerk van Charles Bitsch.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean Martin op televisie komt.

Reageer