David Raksin (1912-2004): cast en muziek.
Er zijn 37 films gevonden.

Charlie: The Life and Art of Charles Chaplin

2003 | Biografie, Documentaire

Verenigde Staten 2003. Biografie van Richard Schickel. Met o.a. Woody Allen, Johnny Depp, Robert Downey jr, Milos Forman en Marcel Marceau.

Richard Schickel, filmcriticus van Time, brengt een eresaluut aan de koning van de stomme film. In deze documentaire plaatst Schickel naast de klassieke fragmenten veel onbekend materiaal, zoals een tennissende Chaplin met Groucho Marx en de eerste stappen van een choreografie die later zou uitgroeien tot de Globe Dance uit The great dictator.

Otto Preminger: Ein Portrait

1999 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1999. Documentaire van Wolfgang Jacobsen, Martin Koerber en René Perraudin. Met o.a. Ingo Preminger, Alan Adler, David Raksin, Ken Kaufman en Martin C. Schute.

Richard Schickel, filmcriticus van Time, brengt een eresaluut aan de koning van de stomme film. In deze documentaire plaatst Schickel naast de klassieke fragmenten veel onbekend materiaal, zoals een tennissende Chaplin met Groucho Marx en de eerste stappen van een choreografie die later zou uitgroeien tot de Globe Dance uit The great dictator.

The Hollywood Sound

1995 | Documentaire, Muziek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Documentaire van Joshua Waletzky. Met o.a. David Raksin en John Mauceri.

Een warme hulde aan de grote romantische filmcomponisten van de jaren 1930-40, met als voorgangers David Raksin (o.a. LAURA, THE BAD AND THE BEAUTIFUL, TWO WEEKS IN ANOTHER TOWN) en dirigent John Mauceri die ter illustratie met zijn orkest (het filharmonisch orkest van de BBC van Wales) enkele fragmenten speelt uit o.a. GONE WITH THE WIND en CASABLANCA. De Amerikaanse filmmuziek in die periode werd gedomineerd door Max Steiner, Erich Wolfgang Korngold en Alfred Newman. In hun sporen volgden de andere groten, zoals Mikl[KA1]os R[KA1]ozsa, Franz Waxman, Dimitri Tiomkin, Victor Young, Bernard Herrmann, enz. Vanaf de geboorte van de muzikale filmbegeleiding tot het symfonische hoogtepunt in de jaren 1940 wordt vlot en algemeen toegankelijk getoond, zodat ook niet-muziekliefhebbers er veel genoegen aan zullen beleven. Verschillende gastsprekers komen aan het woord, zoals Fred Steiner (zoon van Max en zelf ook componist), musicoloog David Neumeyer, muziek-monteur Milton Lustig en violoncelliste Eleanor Aller Slatkin, die nog met Raksin gewerkt heeft aan LAURA (1944). Een verhelderend document.

Music For The Movies: Bernard Herrmann

1992 | Documentaire, Muziek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1992. Documentaire van Joshua Waletzky. Met o.a. Lucille Fletcher, James Stewart, Louis Kaufman, Don Cristlieb en David Raksin.

Een goed gedocumenteerd portret van Bernard Herrmann (1911- 1975), de componist die vooral bekendheid verwierf door zijn samenwerking met Orson Welles en Alfred Hitchcock. Op zijn twee[KA3]entwintigste begon hij te componeren voor de radio. Zo kwam hij in contact met Welles en diens Mercury-Theater. Toen deze met CITIZEN KANE debuteerde in Hollywood nam hij Herrmann mee. Al vlug werd hij een gerespecteerd componist die echter gevreesd werd voor zijn driftbuien. In 1956 begon zijn samenwerking met Hitchcock voor THE TROUBLE WITH HARRY, een partnership dat eerst in 1966 met ruzie zou eindigen toen Hitch een liefdesthema vroeg voor TORN CURTAIN en Herrmann dit weigerde. Hij trok zijn hele score terug en John Addison kreeg de opdracht een nieuwe te schrijven. In deze documentaire wordt een sc[KA2]ene uit die film getoond zoals Hitch ze in de film bracht en zoals Herrmann ze zag met zijn muziek. Een hele reeks mensen die Herrmann goed kenden komen aan het woord en maken hiervan een onthullend beeld dat ons de man achter de kunstenaar toont. Waletzky schreef het scenario en monteerde de film. Fragmenten uit o.a. CITIZEN KANE, THE GHOST AND MRS. MUIR, ON DANGEROUS GROUND, CAPE FEAR (1961), NORTH BY NORTHWEST, THE MAN WHO KNEW TOO MUCH, PSYCHO, TORN CURTAIN, LA MARIEE ETAIT EN NOIRE, SISTERS en TAXI DRIVER (zijn laatste score). Nieuw beeldmateriaal is van Mark Daniels en Jeffrey Feldman.

Lady in the Corner

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Peter Levin. Met o.a. Loretta Young, Brian Keith, Lindsay Frost, Bruce Davison en Christopher Neame.

Young trekt alle aandacht naar zich toe als de redactrice van een elegant modeblad die haar baan dreigt te verliezen als gevolg van een bod voor overname. Het vrouwtje heeft nog altijd charme, flair en pit, maar deze speelfilm lijkt op een opgeblazen versie van de drama's van een half uur die ze in de jaren 1950-1970 voor de televisie maakte. Scenario van Allan Leight.

The Day After

1983 | Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 1983. Drama van Nicholas Meyer. Met o.a. Jason Robards, JoBeth Williams, Steve Guttenberg, John Cullum en John Lithgow.

Wat gebeurt er wanneer De Bom valt? In de jaren tachtig een hoogst actuele en gevreesde vraag. Vandaar dat deze goedbedoelde nucleaire rampenfilm destijds veel losmaakte bij de flink gehypte televisiepremière, uiteraard gevolgd door een deskundigendiscussie over (het gevaar van) nucleair wapentuig. Midden in Kansas vindt de catastrofe plaats en we zien hoe een groepje doorsnee Amerikanen in de nasleep ervan probeert te overleven. Enkele decennia later lieten kijkers zich eerder de gordijnen injagen door een eco-rampenfilm als The day after tomorrow, die in 2004 voor beroering zorgde.

The Ghost of Flight 401

1978 | Mysterie, Drama, Horror

Verenigde Staten 1978. Mysterie van Steven Hilliard Stern. Met o.a. Ernest Borgnine, Gary Lockwood, Tina Chen, Kim Basinger en Eugene Roche.

Bovennatuurlijk, eng mysterie over de geest van Dom Cimoli (Borgnine), de piloot van het vliegtuig dat op de vlucht uit de titel rond Kerstmis 1972 neerstortte in Everglades in Florida, en het ongelooflijke verhaal dat hij aanwezig in de cockpit zou zijn op latere vluchten. Naar het intrigerende boek van John C. Fuller, dat door Robert Malcolm Young tot scenario werd bewerkt. Het camerawerk is van Hoeward Schwatrz, die menige tv-film met Stern draaide. Let op de aantrekkelijk Basinger in een vroege rol als Prissy Frasier.

Will Penny

1968 | Western

Verenigde Staten 1968. Western van Tom Gries. Met o.a. Charlton Heston, Joan Hackett, Donald Pleasence, Lee Majors en Bruce Dern.

Eén van de beste films die ooit over de individualistische cowboy in Hollywood zijn gemaakt. Heston geeft de figuur een bijzondere kracht en ook de medespelers zijn buitengewoon. De muziek van David Raksin is de moeite waard.

A Big Hand for the Little Lady

1966 | Western, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1966. Western van Fielder Cook. Met o.a. Joanne Woodward, Henry Fonda, Jason Robards, Charles Bickford en Burgess Meredith.

Een uitstekende komedie rond een spel poker in het Oude Westen. Bovendien een prachtige rolverdeling. Er is een aardige verrassing aan het eind.

Sylvia

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Gordon Douglas. Met o.a. Carroll Baker, George Maharis, Joanne Dru, Peter Lawford en Viveca Lindfors.

Deze rol die Baker voorafgaande aan HARLOW speelde, is veel beter ondanks een overdaad aan terugblikken en rammelende scènes. Baker speelt het slechte meisje dat het goede pad opgaat. Het wordt een drama als speurder Maharis haar verleden uitpluist. Goede gastrollen.

The Patsy

1964 | Komedie

Verenigde Staten 1964. Komedie van Jerry Lewis. Met o.a. Jerry Lewis, Ina Balin, Everett Sloane, Keenan Wynn en Peter Lorre.

Na de dood van een bekende komiek, wordt piccolo Stanley Belt (Lewis) door een groep producers bliksemsnel opgeleid om diens plaats in te nemen, ook al blinkt hij vooral uit door onhandigheid en onbekwaamheid. Enkele sprankelende gags werden hier opgelost in een zouteloze saus, die zelfs niet gered kan worden door de uitstekende bijrollen (onder wie Lorre, in zijn laatste rol). De film vertoont veel gelijkenis met Errand Boy, eveneens van en met Lewis, maar die was oneindig veel sterker.

Invitation to a Gunfighter

1964 | Western

Verenigde Staten 1964. Western van Richard Wilson. Met o.a. Yul Brynner, George Segal, Janice Rule, Pat Hingle en Brad Dexter.

Het bombastische scenario van Richard Wilson, Elizabeth Wilson en Alvin Sapinskey naar een verhaal van Hal Goodman en Larry Klein, staat stijf van de dialoog, maar krijgt door de vakkundige acteurs nog iets mee. Een stadje huurt een scherpschutter in om een verworpene te doden. Een verrassend resultaat, maar over het algemeen te veel gepraat. Camerawerk van Joseph MacDonald.

Night Tide

1963 | Fantasy, Horror

Verenigde Staten 1963. Fantasy van Curtis Harrington. Met o.a. Dennis Hopper, Linda Dawson, Gavin Muir, Luana Anders en Marjorie Eaton.

Een mooie sfeervolle film van griezelexpert Harrington met surrealistische tintjes. Een meisje moet op de kermis voor meermin doorgaan, maar gelooft ook werkelijk dat ze de zee in moet. Een jonge zeeman, die verliefd op haar wordt, ontdekt dat alles is ingepraat door de kapitein die voor haar zorgt. De regisseur schreef zelf het scenario.

Two Weeks in Another Town

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Kirk Douglas, Edward G. Robinson, Cyd Charisse, George Hamilton en Claire Trevor.

Een te ambitieuze poging om de roman van Irwin Shaw, over de problemen van een filmploeg bij het maken van een film in Rome, op een intellectuele manier voor de camera te brengen. Scènes uit THE BAD AND THE BEAUTIFUL worden gebruikt als film in de film. Charles Schnee tekende voor het scenario en Milton Krasner verzorgde de fotografie.

Separate Tables

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Delbert Mann. Met o.a. Rita Hayworth, Deborah Kerr, David Niven, Wendy Hiller en Burt Lancaster.

Een geactualiseerde Grand Hotel, naar het toneelstuk van Terence Rattigan, met Oscar-winnaars Niven, als kennelijke kolonel-van-de-wereld en Hiller als Lancasters verlegen minnares. Hayworth is goed als Lancasters ex-vrouw, die hem smeekt om een tweede kans. Het scenario is van John Gay en Rattigan. Het camerawerk is van Charles Lang Jr.

Until They Sail

1957 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1957. Drama van Robert Wise. Met o.a. Jean Simmons, Joan Fontaine, Paul Newman, Piper Laurie en Sandra Dee.

Rechtbankmelodrama dat in Nieuw-Zeeland speelt in WO II over vier zussen (Fontaine, Simmons, Laurie en Dee) die liefde, misère en moord meemaken. Naar het verhaal van James A. Michener door Robert Anderson tot scenario bewerkt. Camerawerk van Joseph Ruttenberg. Gefilmd in CinemaScope.

Man on Fire

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Ranald MacDougall. Met o.a. Bing Crosby, Inger Stevens, Mary Fickett, E. G. Marshall en Malcolm Broderick.

Sinds de scheiding is Earl Carleton alleen verantwoordelijk voor de opvoeding van zijn zoontje Ted. Als op een dag zijn hertrouwde ex-vrouw Gwen op de stoep staat om te praten over gemeenschappelijk voogdijschap is dat het begin van een bittere juridische strijd.

Gunsight Ridge

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Francis D. Lyon. Met o.a. Joel McCrea, Mark Stevens, Joan Weldon, Addison Richards en Slim Pickens.

De bevolking van een stadje bundelt haar krachten om zich te ontdoen van een stel bandieten; een goede western. Scenario van Talbot en Elisabeth Jennings. Camerawerk van Ernest Laszlo.

Jubal

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Delmer Daves. Met o.a. Glenn Ford, Ernest Borgnine, Rod Steiger, Valerie French en Felicia Farr.

Dolende cowboy Jubal (Ford) krijgt werk bij boer Shep (Borgnine). Boerin Mae (French) is danig onder de indruk van Jubal, tot ongenoegen van de licht ontvlambare stalknecht Pinky (Steiger). Om zijn positie veilig te stellen stuurt Pinky aan op een confrontatie tussen baas Shep en de nieuwkomer. Een krachtige psychologische western met de befaamd contrastrijke beelden van filmmaker Delmer Daves. De regisseur en Russell Hughes schreven het scenario naar de roman Jubal Troop van Paul Wellman die zich liet inspireren door Othello. Charles Lawton jr was de cameraman.

Bigger Than Life

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. James Mason, Barbara Rush, Walter Matthau, Christopher Olsen en Robert Simon.

Dat Bigger Than Life een iets minder groot succes werd dan Rebel Without a Cause was te verwachten. Desalniettemin werd de film veel geprezen en bekeken. Ray zette opnieuw de deur van het gewone Amerikaanse burgerleven op een kier, zodat de kijker kan zien wat er ook vaak misgaat. Mason, in een genuanceerde rol, speelt een goede docent en vader, die onder invloed van een experimenteel medicijn uitgroeit tot een levensgevaarlijke familietiran. Met een zelfverzekerde opbouw, rijke symboliek en strakke kadrering houdt Ray de spanning er lekker in.

The Big Combo

1955 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Joseph H. Lewis. Met o.a. Cornel Wilde, Jean Wallace, Brian Donlevy, Richard Conte en Lee Van Cleef.

Ruwe gewelddadige misdaadfilm over agent Leonard Diamond (Wilde) die een afperser achternazit met behulp van ex- gangstervriendin Susan Lowell (Wallace). Stijlvolle regie. Scenario van Philip Yordan. Camerawerk van John Alton. Jacob Gimpel speelt piano. De eerste film geproduceerd door Théodora Films door Cornel Wilde opgericht in 1955, die het jaar daarop regisseur werd.

Suddenly

1954 | Thriller

Verenigde Staten 1954. Thriller van Lewis Allen. Met o.a. Frank Sinatra, Sterling Hayden, James Gleason, Nancy Gates en Willis Bouchey.

Drie huurmoordenaars, onder leiding van John Baron (Sinatra), bezetten een huis in Suddenly, een ingeslapen Californisch stadje. Van daaruit zullen zij een aanslag plegen op de president, die voor een vistripje in de buurt vertoeft. Kleine, maar efficiënt gemaakt thriller, naar een scenario van Richard Sale, speelt zich af tijdens één middag. Uitstekende rollen van Hayden als sheriff en Sinatra als waarlijk abjecte crimineel die in WO II carrière heeft gemaakt als sluipschutter. Achter de camera stond Charles C. Clarke en David Raskin componeerde een typische jazzy 'série noire'-score.

Executive Suite

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Robert Wise. Met o.a. William Holden, June Allyson, Barbara Stanwyck, Fredric March en Walter Pidgeon.

Een boeiende film - een van de eersten met een kritisch geluid over de Amerikaanse Big Business - en een topbezetting; het betreft de machtstrijd over de opvolging van de oprichter van een meubelconcern. Stanwyck is de hysterische erfgename, die van zijde wisselt en uiteindelijk kiest voor de oprechtheid van product-ontwikkelingsmanager Holden, een soort anti-held die in de finale als overwinnaar uit de bus komt. Ernest Lehman bewerkte de bestseller van Cameron Hawley. Het uitstekende camerawerk is van George Folsey. De film was de aanleiding voor een tv-serie. Nog altijd actueel.

Apache

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Robert Aldrich. Met o.a. Burt Lancaster, Jean Peters, John McIntire, Charles Buchinsky en John Dehner.

Na de overgave van Apache-opperhoofd Geronimo weigert Massai (Lancaster) zich te laten ontwapenen. Hij wordt gevangen genomen, maar kan op weg naar een reservaat in Florida ontsnappen. Hij wordt geconfronteerd met het hem onbekende stadsleven in St. Louis en ontmoet een Cherokee die als boer in vrede leeft met de blanken. Hij wil die gedachte bij zijn eigen volk overbrengen, maar hij wordt verraden door de vader van zijn vriendin. Veel gepraat en weinig actie, maar wel een boeiend verhaal. Echter, voorzien van een onlogisch einde (dat Aldrich aanvankelijk weigerde te draaien). James R. Webb bewerkte de roman Bronco Apache van Paul I. Wellman. De acteurs leveren goed werk, ook al doet Lancaster af en toe wat te druk. De ontdekking van de 'beschaafde wereld' van 1886 door de 'wilde' Indiaan is een knap stukje film. Verzorgd camerawerk van Ernest Laszlo. Charles Bronson staat in de cast vermeld als Buchinsky.

The Girl in White

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van John Sturges. Met o.a. June Allyson, Arthur Kennedy, Gary Merrill, Mildred Dunnock en James Arness.

Clichématig verteld verhaal over de eerste vrouwelijke dokter in New York City. Allyson probeert nog wat te maken van het lusteloze script van Irma von Cube, Allen Vincent en Philip Stevenson. Het camerawerk is van Paul C. Vogel.

The Bad and the Beautiful

1952 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1952. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Kirk Douglas, Lana Turner, Dick Powell, Gloria Grahame en Barry Sullivan.

Georgia Lorrison (Turner), een actrice, James Bartlow, een scenarioschrijver en Fred Amiel, een regisseur, maken studiobaas Harry Pebbel via flashbacks duidelijk waarom ze weigeren nog langer te werken met producent Jonathan Shields (Douglas). Het portret van een filmproducent die er via kleine B-films in slaagt producer te worden van big-budgetfilms, is erg cynisch. Vijf Oscars.

Pat and Mike

1952 | Komedie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1952. Komedie van George Cukor. Met o.a. Katharine Hepburn, Aldo Ray, William Ching, Jim Backus en Sammy White.

Hepburn is Pat, een topatlete; Tracy is Mike, haar manager, in deze aangename komedie, maar niet op het niveau van andere films door het duo gespeeld. Ray is goed als een schuine grappen makende sportster. Het scenario is van niemand minder dan Ruth Gordon en Garson Kanin. Veel cameo's van echte topsporters uit die tijd. Wordt ook uitgestraald als ingekleurde versie. Camerawerk van William Daniels.

Carrie

1952 | Romantiek

Verenigde Staten 1952. Romantiek van William Wyler. Met o.a. Jennifer Jones, Laurence Olivier, Miriam Hopkins, Eddie Albert en Mary Murphy.

Rond 1900 komt het plattelandsmeisje Jones naar Chicago in de hoop daar het geluk te vinden. Het geluk is voor haar niet weggelegd. Na een mislukte relatie ontmoet ze de getrouwde restauranteigenaar Olivier. Wanneer zijn vrouw uiteindelijk toestemt in een scheiding is het al te laat voor hun liefde. Prachtig gespeelde en gemaakte soaper die nu misschien wat zwaar op de hand overkomt, maar die toch nog steeds het bekijken waard is, vooral door de prestatie van beide hoofdrolspelers. Ruth en Augustus Goetz baseerden hun moraliserende scenario op de roman Sister Carrie van Theodore Dreiser. Achter de camera stond Victor Milner.

Across the Wide Missouri

1951 | Avonturenfilm, Western

Verenigde Staten 1951. Avonturenfilm van William A. Wellman. Met o.a. Clark Gable, Ricardo Montalban, John Hodiak, Adolphe Menjou en J. Carrol Naish.

Een groep zwervers trekt het gebied van de Zwartvoetindianen binnen om daar op pelsdieren te jagen. Hun aanvoerder trouwt met de kleindochter van de hoofdman, omdat hij daar voordeel van verwacht. Wat als een berekenend huwelijk begint, eindigt echter in echte liefde. Verbitterde gevechten tussen de pelsdierjagers en de indianen kosten zijn indiaanse echtgenote echter het leven.

The Reformer and the Redhead

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Norman Panama en Melvin Frank. Met o.a. June Allyson, Dick Powell, David Wayne, Cecil Kellaway en Ray Collins.

Vrijpostige onzin met Kathleen (Allyson), dochter van een dierentuineigenaar, aanbeden door advocaat Andrew (Powell). Het scenario is van beide regisseurs Frank en Panama naar een verhaal van Robert Carson. Het camerawerk is van Ray June.

Right Cross

1950 | Biografie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1950. Biografie van John Sturges. Met o.a. June Allyson, Dick Powell, Lionel Barrymore, Ricardo Montalban en Marilyn Monroe.

Johnny Monterez, een bokskampioen op leeftijd, blesseert tijdens een training zijn hand en eigenlijk zou hij zijn bokscarrière moeten beëindigen. Dat is Johnny echter niet van plan en hij besluit het zijn promotor Sean O'Malley en diens dochter, zijn vriendin Pat, niet te vertellen. In plaats daarvan sluit hij een contract met een andere promotor en wanneer Sean korte tijd daarna overlijdt, geeft Pat Johnny daarvan de schuld. Johnny is echter niet te stoppen en stapt de ring weer in

Apartment For Peggy

1948 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1948. Komedie van George Seaton. Met o.a. Jeanne Crain, William Holden, Edmund Gwenn en Gene Lockhart.

Prof. Gwenn kan terugkijken op een rijk leven, maar heeft niets om in de toekomst naar uit te kijken. Hij vertelt zijn vrienden dat hij er binnen drie maanden een eind aan gaat maken. Crain, gehuwd met de nog studerende Holden, verwacht een baby en is wanhopig op zoek naar een woning. Gwenn stelt hen zijn ruime zolderkamer ter beschikking. Ondanks zijn tegenstubbelingen brengt ze heel wat veranderingen in zijn woning en in zijn leven. Charmante, wat verouderde, sentimentele komedie met een ernstige ondertoon. Dat de oude prof weer zin in het leven zal krijgen door de levenslustige Crain, is uiterst voorspelbaar. Seaton baseerde zijn scenario op een verhaal van Faith Baldwin. Harry Jackson verzorgde vakkundig het fotografische gedeelte.

The Secret Life of Walter Mitty

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van Norman Z. McLeod. Met o.a. Danny Kaye, Virginia Mayo, Boris Karloff, Fay Bainter en Ann Rutherford.

Komedie van Norman Z. McLeod is een rijk gekostumeerd Danny Kaye-vehikel over een burgermannetje die in zijn fantasie spannende avonturen beleeft. Tot hij op een dag echt oog in oog komt te staan met gevaarlijke gangsters. Kaye is feilloos als typetjesvertolker en heeft in Virginia Mayo een verrukkelijke tegenspeelster. Maar de slechteriken (onder wie horror master Boris Karloff) komen er een beetje bekaaid vanaf. Het scenario is losjes gebaseerd op de gelijknamige short story van James Thurber.

Smoky

1946 | Drama, Western

Verenigde Staten 1946. Drama van Louis King. Met o.a. Fred MacMurray, Anne Baxter, Burl Ives, Bruce Cabot en Esther Dale.

Een eerste-klas familiefilm over de toewijding van een man voor zijn paard.

Fallen Angel

1945 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Otto Preminger. Met o.a. Alice Faye, Dana Andrews, Linda Darnell, Charles Bickford en Anne Revere.

Andrews is van plan zijn vrouw Faye te laten vallen voor Darnell, maar die wordt vermoord.

Laura

1944 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1944. Film noir van Otto Preminger. Met o.a. Gene Tierney, Dana Andrews, Clifton Webb, Vincent Price en Judith Anderson.

Politieman Mark McPherson (Andrews) onderzoekt de moord op Laura Hunt (Tierney), een intelligente en mooie jonge vrouw, met meerdere aanbidders. Een van hen, gevierd columnist Waldo Lydecker (Webb), levert via de voice-over commentaar op het geheel. IJzersterke noir, geschoten in prachtig zwart-wit door Joseph LaShelle, die er een Oscar voor kreeg. Een script met briljante stukjes dialoog en een opmerkelijke plotwending. Uitstekende regie van Preminger, die de oorspronkelijke regisseur Rouben Mamoulian verving (en al het werk van zijn voorganger rücksichtslos in de prullenbak mieterde).

City without Men

1943 | Drama

Verenigde Staten 1943. Drama van Sidney Salkow. Met o.a. Linda Darnell, Michael Duane, Sara Allgood, Leslie Brooks en Glenda Farrell.

Een vrouw, van wie de man onschuldig in de gevangenis zit wegens spionage, verblijft zolang in een pension met lotgenoten en uitkijk op de gevangenis. Alle karikaturen zijn aanwezig, maar het acteerwerk is niet slecht. Het scenario is van W.L. River naar het verhaal van Martin Berkeley en Budd Schulberg; de extra dialogen zijn van Donald Davis en George Sklar. Het camerawerk is van Philip Tannura. Mono. Opnieuw uitgebracht als PRISON FARM.